Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 17:49

Nouja..zoals de titel zegt: vinden jury's koudbloeden (haflingers, fjorden ed) in de ring juist een keer leuk en afwisselend om te zien, of hebben ze liever 'echte' sportpaarden?

Sammie

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:05

597206476932092750257024674067 topic over dit onderwerp.... Dromen

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:41

Persoonlijk als jury houd ik niet van koudbloeden, zie veel liever een mooi sportpaardje. Dit wil niet zeggen dat ik dit ook in mijn punten laat doorwegen, beoordeel proeven van fjorden/haflingers e.d. net zo naar hun kunnen als van een KWPN'er.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:43

Ik zou het helemaal geweldig vinden! Is weer eens wat anders in de ring Knipoog Daarbij kan een koudbloed net zo lopen als een KWPN'er enzo. Kijk maar naar Taco de fjord, geweldig als je die ziet lopen Ja

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:43

Ach ja, het is wel grappig. Weer eens wat variatie op het wedstrijdterrein. Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:03

Een koudbloed in de ring is helemaal niet erg, als hij netjes aan het bit loopt en luistert naar zijn baas.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:05

Vind het juist wel leuk om te zien Ja
Zeker als zo'n Haf in de ring staat te showen! Ziet er wel stoer uit, toch Lachen

naresha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:27

Hier zijn vast veel meningen over verdeeld, ik denk dat het heel leuk is voor B/L misschien M maar daarna zou je toch meer aan sportpaarden gaan denken, tuurlijk heb je uitschieters maar het moet wel sport blijven..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:54

Ik denk dat er zat jury's zijn die het niet echt mooi vinden. maar zolang ze neutraal in hun beoordeling blijven en er net zo naar kijken als de andere warmbloeden is het toch prima?
ik had bv dit weekend mijn eerste dressuur concours met mijn Tinker tussen allemaal warmbloeden ( en ja.. soms maak je je wel zorgen wat de jury van zon harig bont geval vind) en ben netjes 8ste van de 25 en 6de van de 20 deelnemers geworden.
Zolang zo'n dier een beetje netjes hobbelt in de baan en niet alle kanten oprent met de kop in de lucht, moet het niets uitmaken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:57

naresha schreef:
Hier zijn vast veel meningen over verdeeld, ik denk dat het heel leuk is voor B/L misschien M maar daarna zou je toch meer aan sportpaarden gaan denken, tuurlijk heb je uitschieters maar het moet wel sport blijven..

Ken je Fjord Taco? die loopt in het Z en doet het daar ook nog erg netjes.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 13:22

Ik denk dat fjord Guusje dan een nog beter voorbeeld is, die rijdt Z2 met winst en kan de piaffe, passage, spaanse pas en levade....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:45

Naresha heeft het toch ook over uitschieters!!
Deze enkele zijn die uitschieters die verdient in de hogere klassen terecht komen (als ik het zo uit jullie reactie begrijp tenminste, want ik heb ze nog nooit zien rijden).
Maar er zijn er ook een heleboel die door lang puntjes sprokkelen in die klassen terecht komen, daar doelt ze volgens mij op. Maar dat heb je met alle rassen.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:29

Ik vind de meeste wat hoger opgeleide warmbloeden vaak veel sierlijker dan de wat hoger opgeleide koudbloeden. Net zo goed als dat ik liever naar een mooie KWPN-er in de wei kijk dan naar een fjord. Dat is persoonlijke smaak.
Maar als die fjord de oefeningen in de dressuurproef net zo goed uitvoert als de KWPN-er, horen ze wel gelijke punten te krijgen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:04

Fyenna schreef:
Ik denk dat fjord Guusje dan een nog beter voorbeeld is, die rijdt Z2 met winst en kan de piaffe, passage, spaanse pas en levade....

Ja met een gecombineerde neusriem Gestoord

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:46

Ik houd ook niet koudbloeden. Vraag me altijd af waarom zo iemand dressuur gaat rijden zonder een daarvoor geschikt paard. Maar goed, dat is verder niet aan mij te beoordelen, dat is slechts een persoonlijke mening.
Ik beoordeel wat ik zie. Als een koudbloed gewoon fijn in de aanleuning is en netjes de onderdelen afwerkt, kan ie ook hoog scoren.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 19:54

Fitzroy schreef:
Ik houd ook niet koudbloeden. Vraag me altijd af waarom zo iemand dressuur gaat rijden zonder een daarvoor geschikt paard.

Deze opmerking vind ik kortgezegt nergens op slaan Duivel
Tuurlijk, de meeste koudbloeden zullen het niet heel hoog schoppen in de dressuur, maar dat betekent niet dat ze meteen allemaal ongeschikt zijn voor dressuur... Pling

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:01

In mijn ogen rijd je wedstrijden om steeds hogerop te komen en je te meten met je concurrenten.
Met een koudbloed kun je misschien nog meedoen in het B/L maar dan houdt het vaak wel op.
Ik had achter dressuur'wedstrijden' moeten zetten, neem me niet kwalijk Knipoog

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 20:19

Oke dat maakt het al een stuk aardiger Tong uitsteken
Maargoed ik ken dus wle genoeg koudbloeden die hoger in de dressuur rijden, maar, toegegeven, dat zijn er niet heel veel.
Dat neemt trouwens niet weg dat ik nog steeds vind dat koudbloeden netzo goed dressuur kunnen met de juiste training Lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:21

Je wilde toch weten hoe juryleden er over denken Tong uitsteken
Dan geef ik mijn mening is het weer niet goed Knipoog

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 20:23

Is wel goed hoor! ben het alleen niet 100% met je eens Bloos
Sorry als je het zo opvatte dat ik je mening niet hoef ofzo Vork

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:48

Ik ben weliswaar geen jury, maar ga me er toch mee bemoeien Tong uitsteken

Iedereen heeft een eigen mening welk paard hij/zij leuk vindt, maar als jury moet je onafhankelijk zijn en moet je het paard beoordelen op de oefening (niet op ras, kleur, afstammeling). Ik houd van rond en kort en niet van hoog en slank, maar dat hoge slanke paard kan misschien wel heel leuk lopen.

En idd niet elke koudbloed redt het in de dressuurring, maar er zijn zeker uitzonderingen die wel kunnen concureren met warmbloed paarden op M/Z niveau.

Chilopoda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:01

Ik vind het heel knap als iemand met een koudbloed in de hogere dressuur kan meekomen.

Citaat:
Vraag me altijd af waarom zo iemand dressuur gaat rijden zonder een daarvoor geschikt paard.

Lijkt mij dat de uitdaging om met een "minder" geschikt paard een nette dressuurproef neer te zetten vele malen hoger ligt dan met een "daarvoor geschikt paard".

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:07

Chilopoda schreef:
Ik vind het heel knap als iemand met een koudbloed in de hogere dressuur kan meekomen.

Citaat:
Vraag me altijd af waarom zo iemand dressuur gaat rijden zonder een daarvoor geschikt paard.

Lijkt mij dat de uitdaging om met een "minder" geschikt paard een nette dressuurproef neer te zetten vele malen hoger ligt dan met een "daarvoor geschikt paard".

had het niet beter kunnen zeggen
hoevaak zie je wel net een paard in de ring, die het zelf allemaal wel doet, omdat ik het wel kan..
Vond het toch heel leuk, om met mijn haffie de welshjes voorbij te rijden Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:10

Tuurlijk joh, alle warmbloeden lopen uit zichzelf. Die lezen de avond ervoor hun proef en de ruiter hoeft er alleen maar op te zitten. Knipoog

Dat vind ik dus ook het vreemde van mensen die met koudbloeden rijden. Ze prijzen zichzelf zo de hoogte in, want het is zo knap', terwijl ze er zelf voor kiezen om met zo'n paard in de rondte te rijden.
Ik vind het dus niet knapper dan een KWPN'er netjes in de rondte sturen.

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:11

ik ben van mening dat de jury liever een "sportpaardje"ziet dan een tinker fjord of haflinger. maar sommige juryleden stellen het soms wel op prijs dat je het probeert met een minder geschikte paardje. maar in de meeste gevallen ziet de jury het als een handicap. ik heb een KWPNer dus ik kan niet zeggen dat ik er ervaring mee heb maar een meisje die bij ons lest heeft wel een haffie en die wordt toch "gestraft"op de mindere punten van een haflinger zoals de verruimingen.