hoe beoordelen jullie: mond open tijdens proef?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Peet_Paneel

hoe beoordelen jullie: mond open tijdens proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 14:28

mijn pony heeft vaak mond open met het rijden.. als hij iets moeilijk vind..

ik wordt hier soms op af gestraft door de jury dus niet altijd! het is gewoon een aanwinst en eigelijk niet eruit te krijgen ( ik ga echt niet die spereriem aansnoeren!)

zie je dit veel bij paarden en hoe beoordelen jullie dit??

Hiepschj

Re: hoe beoordelen jullie: mond open tijdens proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:21

Het is eigenlijk een vorm van "verzet". Waarschijnlijk is je paard met een te stugge hand gereden(of met ongelijke teugeldruk) en hierdoor gaat de mond open.

Het is dus een ruiterfout en als je net even de verkeerde jury hebt, kan je daar streng op gestraft worden.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:23

hoeft niet een ruiterfout te zijn..

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:24

Ik ben het er niet mee eens dat dit zomaar een 'ruiterfout' is. Inderdaad wel in de meeste gevallen, maar hoeft niet altijd.
Mijn paard doet dit soms ook, ook als het iets moeilijk vindt ja en ik kan echt wel zeggen dat dit niet komt omdat ik te stug ben in mijn hand of mijn paard verkeerd rijd. Ben zelf namelijk heel losjes met mijn hand en altijd bezig met het rijden van achter naar voren, oftewel door het been aansluiting laten zoeken met de hand.
Probeer dit ook te doen wanneer je paard vaak met mond open loopt, want het helpt echt en lost veel op.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:46

Hiepschj: Als een jury je straft omdat het verzet is tegen wat de ruiter vraagt, dan is dat niet l u l l i g, dan doen ze wat van ze gevraagd wordt.

Nen & brendalover: als jou paard dit soort dingen doet als het hem te moeilijk wordt dan is het toch wel degelijk de schuld van de ruiter. tenslotte als je dat moeilijke niet van hem vraagt dan doet ie het ook niet. Ik wil niet zeggen dat je schuldig bent maar dan is de oefening waar bij hij zijn mond open doet blijkbaar nog niet voldoende getraind. Als het paard het zou doen bij ontspanning dan is het een ander verhaal en kom je vaak uit op aangeleerd gedrag.

Om dit te verbeteren zul je terug moeten naar de basis. het kan namelijk een voorbode zijn voor uiteindelijk veel groter verzet en het stranden in een klasse waar je dus nog niet in thuis hoort. Het gaat het paard te snel en hij gaat in verzet. een stappie terug dus

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:53

Oosterhoff:

Ik denk dat ik zelf wel kan beoordelen, na 15 jaar rijervaring, 6 paarden opgeleid te hebben tot het ZZ-L en er tientallen te hebben ingereden enz, of mijn paard de basis goed beheerst en ik kan je zeggen dat mijn paard dat doet.
Wel ben ik het met je eens dat een paard dit doet omdat het iets nog moeilijk vindt. Wil dit dan zeggen dat je dit uit de weg moet gaan? Ik vind van niet, in het begin zijn alle nieuwe oefeningen moeilijk, maar als al het vorige eenmaal bevestigd is, zal je toch een keer weer een stapje verder moeten zetten. Paard mag het in het begin ook moeilijk vinden en dit op een of andere manier tonen, het is dan aan jou als ruiter om hier op in te springen en het voor het paard zo makkelijk mogelijk te maken om die oefening toch door te komen. En na veel oefenen gaat het paard dan deze oefening beheersen en zal het dus ook niet meer met de mond open gaan lopen.
Het paard dat dit bij mij doet, start ik nu sinds kort in de L2, waarbij het doorzitten nog als moeilijk wordt ervaren. Maar als je in de L1 constant 2 wp's hebt gehaald en je rond de 30 wp's zat, dan kan je toch niet spreken over een klasse of niveau waar het paard nog niet klaar voor is.

Ben het nogmaals met je eens dat veel ruiters vaak te snel gaan en dat de basis er niet goed in zit, maar denk er de volgende keer ook even aan dat dit dus niet bij alle ruiters het geval is!

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:58

Ik ben jurylid. Tijdens de opleiding wordt dit probleem ook besproken. Het hoeft niet altijd een ruiterfout te zijn, maar vaak is het dit wel.
Geadviseerd wordt om op elk onderdeel waarbij je als jury zit dat de mond open is, je 1 punt aftrek geeft. Algemeen commentaar wordt dan: vaak mond open.
De aanleuning kan nooit helemaal perfect zijn als het paard de mond open heeft, omdat het paard het bit dan niet 100% accepteert.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:09

Nen schreef:
Oosterhoff:

Ik denk dat ik zelf wel kan beoordelen, na 15 jaar rijervaring, 6 paarden opgeleid te hebben tot het ZZ-L en er tientallen te hebben ingereden enz, of mijn paard de basis goed beheerst en ik kan je zeggen dat mijn paard dat doet.
Wel ben ik het met je eens dat een paard dit doet omdat het iets nog moeilijk vindt. Wil dit dan zeggen dat je dit uit de weg moet gaan? Ik vind van niet, in het begin zijn alle nieuwe oefeningen moeilijk, maar als al het vorige eenmaal bevestigd is, zal je toch een keer weer een stapje verder moeten zetten. Paard mag het in het begin ook moeilijk vinden en dit op een of andere manier tonen, het is dan aan jou als ruiter om hier op in te springen en het voor het paard zo makkelijk mogelijk te maken om die oefening toch door te komen. En na veel oefenen gaat het paard dan deze oefening beheersen en zal het dus ook niet meer met de mond open gaan lopen.
Het paard dat dit bij mij doet, start ik nu sinds kort in de L2, waarbij het doorzitten nog als moeilijk wordt ervaren. Maar als je in de L1 constant 2 wp's hebt gehaald en je rond de 30 wp's zat, dan kan je toch niet spreken over een klasse of niveau waar het paard nog niet klaar voor is.

Ben het nogmaals met je eens dat veel ruiters vaak te snel gaan en dat de basis er niet goed in zit, maar denk er de volgende keer ook even aan dat dit dus niet bij alle ruiters het geval is!

Het gaat mij er niet om dat je terug gaat naar de basis in de zin van B dressuur. maar dat je gaat werken aan de basis die achter die oefening zit om het paard eerst kwa spierkracht en concentratie te trainen en dan weer die oefening op te pakken. De basis loopt naar ik weet nog steeds naar de Z2 dressuur. Daarbij ben ik van mening dat het geen nut heeft om een oefening eindeloos te herhalen en het vaak zinvoller is om dan de oorzaak van het falen te achterhalen daaraan te werken en dan weer de oefening op te pakken. Tuurlijk kan je een klasse starten waar een of twee onderdelen nog niet van lopen en tuurlijk kan je dan nog dikke punten rijden. (zeker wanneer je een gemiddeld jurylid hebt die die fouten in een 8ten proef beoordeeld met een 6 ipv een 4 of lager)
Niets dus tegen jou en je ervaring. Maar mijn mening is dus dat je niet uren moet gaan borduren om een oefening in een paard te stampen.

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:46

Daar kan ik me in vinden. In principe zeggen we best wel een beetje hetzelfde, want wat ik bedoel met ' het voor het paard zo makkelijk mogelijk maken om het zo goed te kunnen begeleiden in de oefening', bedoel jij waarschijnlijk met eerst weer even die basis bevestigen.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 21:30

hmm.. het is verzet ja.. maar ik ben zeker niet stug in de hand! het is natuurlijk moeilijk voor de jury te zien soms of het een ruiterfout is... ja en het klopt bij ons als er een nieuwe oefening wordt getraind dat er namate de oefening steeds beter wordt bevestigd de mond ook minder openkomt... ik denk dus dat het een moeilijksheidsuitdrukking is zegmaar...
en wat @Nen zegt ben ik het mee eens...

COSMIC77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:35

Rij je niet met een te dik bit? Mijn vorig paard deed dit ook. Toen heb ik een 14 mm bit genomen. Probleem opgelost.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 21:35

nope enkel gebroken bustrens en in ieder geval niet te dik!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:38

brendalover schreef:
hmm.. het is verzet ja.. maar ik ben zeker niet stug in de hand! het is natuurlijk moeilijk voor de jury te zien soms of het een ruiterfout is... ja en het klopt bij ons als er een nieuwe oefening wordt getraind dat er namate de oefening steeds beter wordt bevestigd de mond ook minder openkomt... ik denk dus dat het een moeilijksheidsuitdrukking is zegmaar...
en wat @Nen zegt ben ik het mee eens...

Het is dus inderdaat verzet en dat hoeft helemaal niets te maken te hebben met je teugelvoering. Ik heb nog even in je profiel gekeken. natuurlijk zullen het momentopnames zijn maar je zit vrij ver achter in het zadel. Ook daardoor kan je hoft hals houding en aanleuningsproblemen van krijgen.
Verder zou je ook nog kunnen proberen het bit wat lager of hoger te hangen

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:40

ik rij sinds kort zonder sperriem. Soms begint hij spontaan zijn mond open te gooien, of ''knaagt'' hij bijv erg naar rechts of links, dus hoofd een beetje(!!) scheef en dan knagen. Dan heb ik de teugels dus zowat los, wel aan de teugel maar voel echt niks in mijn handen. Heel licht in de mond, en achterhand is er goed onder.

Ook de linkergalop is een groot probleem. Heeft hij 5 jaar niet hoeven doen, dus bedenk maar hoe moeilijk het is om het weer aan te leren. Nu gaat het sinds een half jaar goed, maar gooit ie zijn mond echt open. Dan sta ik dus in de beugels, en laat de teugels los. Omdat hij het gewoon moeilijk vind. Toch die mond open... Is dat dan ook niet dat ie t moeilijk vind ?
Lijkt me een rare conclusie maarja..
Miss heeft iemand topis ?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:47

Sisco4life schreef:
ik rij sinds kort zonder sperriem. Soms begint hij spontaan zijn mond open te gooien, of ''knaagt'' hij bijv erg naar rechts of links, dus hoofd een beetje(!!) scheef en dan knagen. Dan heb ik de teugels dus zowat los, wel aan de teugel maar voel echt niks in mijn handen. Heel licht in de mond, en achterhand is er goed onder.

Ook de linkergalop is een groot probleem. Heeft hij 5 jaar niet hoeven doen, dus bedenk maar hoe moeilijk het is om het weer aan te leren. Nu gaat het sinds een half jaar goed, maar gooit ie zijn mond echt open. Dan sta ik dus in de beugels, en laat de teugels los. Omdat hij het gewoon moeilijk vind. Toch die mond open... Is dat dan ook niet dat ie t moeilijk vind ?

Teugels losgooien is geen dressuur. Je zult altijd aanleuning moeten houden. Als hij nu spontaan zijn mond open doet omdat jij er een sperriem afhaalt weet je ook wat je daarvoor altijd hebt verdoezelt.
Het is natuurlijk heerlijk dat hij licht in de hand is maar pas op dat ie niet achter de teugel gaat lopen (achter het bit) hij moet altijd je hand blijven volgen. dus vraag jij naar beneden dan moet dat zonder enige dwang gebeuren.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 21:50

idd heb ik ook welles dan doe ik echt niks en dan gooit ie zijn mond ook gewoon open.... ik zal eens et bit hoger of lager proberen te hangen... beugels langer zodat ik niet ver achter in het zadel zit zou dat dan kunnen helpen??

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 21:55

de oprichting aanleuning, halshouding is verder goed ondanks dit probleem... aanleuning heel soms ff kwijt maar verder nooit problemen

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:12

oosterhoff schreef:
Sisco4life schreef:

( 1 )Teugels losgooien is geen dressuur. Je zult altijd aanleuning moeten houden. ( 2 )Als hij nu spontaan zijn mond open doet omdat jij er een sperriem afhaalt weet je ook wat je daarvoor altijd hebt verdoezelt.
( 3 ) Het is natuurlijk heerlijk dat hij licht in de hand is maar pas op dat ie niet achter de teugel gaat lopen (achter het bit) hij moet altijd je hand blijven volgen. dus vraag jij naar beneden dan moet dat zonder enige dwang gebeuren.

( 1 ) weet ik, ik heb de teugels meestal wel op druk, gewoon contact met de mond. Het is iets wat k wel eens heb geprobeerd om te kijken waar het aan lag.
( 2 ) Hij knaagt zoiezo veel op het bit, zit dan ook soms zo zijwaards te knagen, maar dat merk je wel maar valt niet zo extreem op als je zijn mond dichthoud met een sperriem. Nu ik die eraf heb gehaald zie je dus eigelijk hoe erg hij hem open zou gooien als het kan...
( 3 )Dat doet ie, zeker weten. Dat laat ik hem ook meteen doen als ie zo zit te klooien omdat hij dan kennelijk het bit kwijt wil.

Iets toelichting..

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 22:17

najaa die van mij gooit niet echt zijn mond open laat zijn tanden zien! maar dat zou wel eet zelfde zijn voor een jury Knipoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 07:03

brendalover schreef:
najaa die van mij gooit niet echt zijn mond open laat zijn tanden zien! maar dat zou wel eet zelfde zijn voor een jury Knipoog

Zijn tanden laten zien is al heel wat anders dan zijn mond open doen. als zijn tanden gewoon op elkaar staan moet de jury niet te moeilijk doen. doet hij dan zijn lippen van elkaar bij zijn voortanden of alleen op de plek waar het bit zegmaar ligt? Als het dat laatste is zou ik mij inderdaat niet teveel zorgen maken.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 10:58

tja.. soms staat er wel mond open bij een onderdeel op mijn protecol... ik vind et moeilijk te zeggen wat hij nou doet ik denk heel soms mond echt open! andere keren gewoon voortanden die je dan ziet....

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:38

oosterhoff schreef:

Zijn tanden laten zien is al heel wat anders dan zijn mond open doen. als zijn tanden gewoon op elkaar staan moet de jury niet te moeilijk doen. doet hij dan zijn lippen van elkaar bij zijn voortanden of alleen op de plek waar het bit zegmaar ligt? Als het dat laatste is zou ik mij inderdaat niet teveel zorgen maken.

Dan heb ik toch een aantal vreemde jury's gehad... de hengst die ik reed had heel vaak zijn lip iets opgetrokken, waardoor zijn tanden dus te zien waren. En dat is een aantal keer zeker wel afgestraft, werd gezien als spanning. Zijn mond open had ie echter niet, puur alleen het optrekken van de lip.

Tja, spanning of niet, als de jury vindt van wel kan ik daar weinig aan doen.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 14:07

idd Shanna,, bij de een wordt ik er niet op afgestraft en bij de ander weer wel... het scheelt heel erg per jury!

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:12

Tja het zal ook niet voor niets zijn dat er aansnoerneusriemen bestaan. Ik ben blij om te lezen dat je zijn sperriempje niet strak gaat zetten. Maar misschien kan een ander bit wel helpen, ik heb zelf goeie ervaring met een myler.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:35

Mijn pony doet zijn lippen niet opelkaar met een bit in. ook niet met stappen of longeren. Krijg hier nooit commentaar op maar het is natuurlijk wat anders dan mond open Lachen

Mond open heb je geen nette aanleuning en dat moeten ze toch afstraffen ruiterfout of niet.