Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Citaat:Trouwens zie ik het nut er niet van in als je dit aan de hand moet

Citaat:Ik vraag het me af, omdat ik mijn paard aan de hand beter kan overtuigen dat iets niet eng is als onder het zadel
mereldevogel schreef:Quote:
Trouwens zie ik het nut er niet van in als je dit aan de hand moet

Disciplinereglement Dressuur schreef:Artikel 130 Verkennen van de rijbaan
In de klassen B, L1 en L2 mag de deelnemer bij het verkennen altijd de ring betreden.
Vanaf de klasse M1 is het verkennen van de ring zowel bij outdoor- als bij indoorwedstrijden in principe niet toegestaan op een andere wijze dan door het rijden langs de buitenzijde van de ring.
Indien er geen ruimte is om bij het verkennen volledig rond de ring te kunnen rijden, dan mag de combinatie de ring betreden en alsdan verkennen. Dit geldt voor zowel indoor- als outdoorwedstrijden.
In dit laatste geval hoeft de ruiter na het signaal om te beginnen de ring niet opnieuw te verlaten.
Het verkennen van de ring en het rijden langs de buitenzijde van de ring is toegestaan in stap, draf of galop.
Het verkennen van de rijbaan is in de klassen B tot en met L2 aan de eerste deelnemer van een rubriek en eveneens de eerste deelnemer na elke in het programma opgenomen pauze toegestaan vanaf ten hoogste 2 minuten vóór het begin van de betreffende rubriek.
De daaropvolgende deelnemers mogen de rijbaan verkennen in het tijdbestek liggend tussen het moment dat de voorgaande combinatie heeft afgegroet en het moment waarop het protocol van die combinatie door de jury wordt afgesloten en deze het startteken geeft.
Nadat het (bel)signaal tot starten door de (voorzitter van de) jury is gegeven, dient de combinatie binnen 45 seconden bij A de proef te beginnen.
Indien een deelnemer van de gelegenheid tot het verkennen van de rijbaan geen of slechts beperkt gebruik maakt, dient deze binnen 45 seconden met de proef te beginnen, nadat het (bel)signaal door de (voorzitter van de) jury is gegeven.
Onder géén voorwaarde mag een deelnemer - op straffe van uitsluiting - de ring betreden behalve voor het rijden van zijn proef in de wedstrijd, met uitzondering van het hierboven in dit artikel bepaalde.
De afgevaardigde en bij diens ontstentenis de (voorzitter van de) jury mag, indien de omstandigheden daartoe aanleiding geven, gemotiveerd een uitzondering op deze regel maken; hij/zij dient een dergelijke uitzondering onder opgave van redenen te vermelden in zijn/haar rapport.
chelsea82 schreef:Zodra de jury een seintje geeft moet je binnen, nou weet ik het niet zeker meer 30 of 45 secenden beginnen met je proef. Wanneer dat seintje komt is verschillend.
Als jij direct de baan ingaat als de vorige ruiter klaar is heb je meer
tijd om de baan te vrekennen, zodra de jury klaar is met de coupon van
de vorige ruiter geeft hij een seintje.
Citaat:Beginsignaal
Nadat het (bel)signaal tot starten door de (voorzitter van de) jury is gegeven, dient de combinatie binnen 45 seconden bij A de proef te beginnen.
De deelnemer die meer dan 45 seconden verbruikt, nadat het (bel)signaal is gegeven, wordt uitgesloten.
Hetzelfde geldt indien de deelnemer begint alvorens het (bel)signaal is gegeven.
chelsea82 schreef:Je moet altijd te paard de ring betreden.
Op en af stappen is uitsluiting.
Ook voor aanvang van de proef, net als verkeerd tenue wordt je ook voor aanvang van je proef uitgesloten.

sjakie schreef:Het starten binnen 45 sec staat gewoon in artikel 130 die je zelf hierboven hebt geplaatst
chelsea82 schreef:Je moet altijd te paard de ring betreden.
Op en af stappen is uitsluiting.
) en dat mag dus ook niet, je mag echt alleen TE paard de ring betreden en verlaten (navraag bij KNHS gedaan) chelsea82 schreef:Zodra de jury een seintje geeft moet je binnen, nou weet ik het niet zeker meer 30 of 45 secenden beginnen met je proef.
Wanneer dat seintje komt is verschillend.
Als jij direct de baan ingaat als de vorige ruiter klaar is heb je meer tijd om de baan te vrekennen, zodra de jury klaar is met de coupon van de vorige ruiter geeft hij een seintje