M2: zo streng gejureerd of niveau gewoon te laag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nadina

M2: zo streng gejureerd of niveau gewoon te laag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 08:08

Ik heb nu 5 wedstrijden M2 gestart, en het valt mij vies tegen. Zo hard als ik het B tot en met het M1 ben doorgevlogen (met regelmatig dubbele winstpunten in 1 proef), zo moeizaam gaat het nu, terwijl er aan onze rijerij niet echt veel veranderd is (in die zin dat het achteruit is gegaan). Zo is het mij al 2 of 3 keer overkomen dat ik 1 was, terwijl ik nieteens een winstpunt had (en gisteren bijvoorbeeld nog nieteens in de buurt)! Mijn vraag is nu: wordt er in het M2 ineens zo streng gejureerd, of is het niveau nou zo laag? En als het laatste het geval is: hoe komt het dat je in het M1 dan wel zulke hoge punten haalt? Het M2 valt mij in iedergeval vies tegen, terwijl we de oefeningen wel beheersen. Ik ben benieuwd naar reacties!

hananya

Re: M2: zo streng gejureerd of niveau gewoon te laag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:22

Ik vind persoonlijk de overgang van het M1 naar het M2 vrij groot. Ook vind ik het M1 nog bijna makkelijker dan het L2...

Daarnaast wordt er naar mijn mening ook gewoon heel slecht gereden. Er wordt toch een stukje verzameling gevraagd, die velen niet laten zien.
Dit zie je ook met name terug in verzet tijdens de galop-stap overgangen.

Daarnaast heb ik van de week eens zitten kijken bij een M2 rubriek. Ik heb welgeteld 2! combinaties gezien (vd 22) die twee fatsoenlijke keertwendingen kon laten zien...
Veel paarden die kaarsrecht of zelfs verkeerd gebogen zijn tijdens de travers...
Niet vierkant halthouden, gevolgd door verzet tijdens het achterwaarts waarbij geen diagonale passen worden getoond...
Paarden die verkeerd aangalopperen vanuit stap en even later in de contra omspringen.
Op de grote volte in het M1 gaat die middengalop nog wel, maar er zijn maar weinigen die hun paard op de lange zijde recht! kunnen laten verruimen en vervolgens weer fatsoenlijk kunnen terugrijden...

Ik denk dat het met het strenge jureren wel meevalt.
Ik denk dat veel ruiters het (imo) grote gat van de M1 naar de M2 onderschatten en dan in het M2 op de koffie komen...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:23

Het nivo is inderdaad slecht in de M2, overgang tussen M1 en M2 is erg groot. De verzameling is een punt, en met name de lengtebuigingen worden onderschat. Met bovenstaande ga ik helemaal mee, dat zijn inderdaad precies de punten waar de punten op verloren worden.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:15

Hier dezelfde mening als de dames hierboven.
Je moet je paard toch echt goed aan de hulpen hebben staan, omdat de oefeningen snel elkaar opvolgen en je dus minder voorbereidingstijd hebt als voorheen.
Daarbij moet je je paard echt aan de buitenteugel hebben en dat mis ik vaak als ik naar combinaties kijk.
de paarden lopen vaak te weinig in een goede balans en verzameling.

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:18

Ik vond inderdaad de overgang naar het M2 erg groot. Ik heb ook erg getobt in deze klasse. Hou de moed erin.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:23

Ik denk dat ze in 1x een stuk meer verzameling vragen,anders kun je die oefeningen ook niet goed uit voeren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:23

Eens met het bovenstaande Knipoog

En ik vind dat de M1 nu helemaal makkelijk geworden is. Vond het altijd al erg makkelijk, ben er ook doorheen gevlogen. Heb express de keuze gemaakt om M2 te gaan starten met 10 winstpunten, omdat de m1 te makkelijk was voor ons.

In de M2 ben ik echt geconfronteerd met onze fouten (en ik reed geen eens slechte punten Knipoog Laagste oude proeven 149 en laagste nieuwe 173) maar heb er niet écht last van gehad, heb ook regelmatig erg goede punten gehaald. (202 bijvoorbeeld maar wel commentaar dat travers niet goed was)

En natuurlijk jureren ze een stuk strenger, maar niet té streng, ze jureren in mijn ogen echt gewoon wat er van je gevraagd wordt.

En de fouten die hananya als voorbeeld neemt, die heb ik ook gemaakt. En daar hoor je al veel eerder op gepakt te worden. Knipoog Ik vind dat ze alles erg soepel beoordelen totdat je in de M2 en hoger komt, dan moet alles er zijn. En ik vind dat ze het vezet bij het halthouden en achterwaarts al in de L moeten afstraffen. Ik kon bijvoorbeeld geen achterwaarts, in de L niet en pas in de M2 na een lange blessure lukte het. maar toch reed ik in de L2 en M1 bijna altijd 2 winst per wedstrijd en vaak zelfs per proef. in de M1 kon ik geen SB en geen halve keertwendingen. Vind dat ze daarop een stuk harder moeten worden.

Ben ik de enige trouwens die door de nieuwe proeven de M1 nóg makkelijker geworden vind?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:28

Zelfde probleem. M1 doorgevlogen en nu zit ik al anderhalf jaar in de M2. Pas sinds een maand of 3 zit ik rond de winstpunt te rijden en heb er inmiddels 6. Wat bij mij het allerbelangrijkste verschil maakte was de oprichting. Mijn paard is horizontaal gebouwd en kan met moeite een beetje oprichten. Ik heb het nu een paar keer getest bij dezelfde juryleden. ALs ik haar nageeflijk heb in een horizondale houding dat prima was in alle lagere klassen zit ik rond de 165 punten, hou ik haar hoofd omhoog in een soort van bijna oprichting (waarbij ze wel knetter sterk wordt) rijd ik een wp.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:30

De overgang van de M1 naar de M2 vind ik ook erg zwaar. Als ik in de M2 rondkijk zie ik vaak combinaties die de oefeningen wel aardig uitvoeren, maar waar bij het rijtechnisch gewoon nog niet voor elkaar is. Dat is ook logisch, want tot en met de M1 wordt daar amper opgelet. Maar ach, het ligt ook vaak aan de jury's..

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:38

Ik heb absoluut geen problemen gehad met de overstap naar het M2, was er ook zo weer uit, maar over het algemeen is het toch wel een klasse waarin er af en toe bár slecht gereden wordt hoor Ja. Ik vind het ook jammer dat de wending om de ah eruit is in het M1, dat vond ik een mooie oefening om voor te bereiden op de keertwendingen. Contra zie je ook vaak de mist in gaan idd, galop-stap overgangen is toch wel een bepaalde mate voor verzameling van nodig, stap galop gaat de meesten toch wel beter af. In de travers lijkt het wel alsof sommige paarden maar gewoon zo schuin mogelijk op de hoefslag gezet worden. L2 vind ik vaak ook om te huilen trouwens!

Misschien dat de jury's onbewust 'psychisch' wel wat strenger jureren in het M2, met de overstap naar de Z in gedachten (wat toch een soort 'mijlpunt' is voor veel mensen), maar ik ben altijd heel eerlijk en naar mijn gevoel gepunt, nooit het idee gehad dat ik te weinig punten had hoor!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:29

In de M2 wordt een stuk meer verzameling gevraagd welke ook echt nodig is voor de uit te voeren oefeningen. Daarvoor moet het paard meer op het achterbeen gezet worden en moet het ab sneller doortreden. 80% vd M2 wedstrijd ruiters hebben hun paard nog niet dusdanig voor elkaar dat ze een fijne M2 proef kunnen neerzetten.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:37

Je hebt inderdaad ook gewoon meer verzameling nodig in de M2, maar in de proeven word alleen verzamelde stap gevraagd Nagelbijten / Gniffelen dat is dan ook wel een beetje krom...

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:06

Ik moet toch toegeven dat het bij mij erg snel is gegaan! Ik was in 5 wedstrijden met 12 winstpunten de M1 door en ben toen overgegaan naar de M2. Daar heb ik 9 wedstrijden gereden met 11 winstpunten. Wel vond ik de M2 proeven een stuk lastiger (wat uiteraard ook logisch is natuurlijk).

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:10

Citaat:
Ben ik de enige trouwens die door de nieuwe proeven de M1 nóg makkelijker geworden vind?

Ik ben maar 1 keer M1 gestart met de oude proeven, maar die vond ik ook lastiger dan de nieuwe proeven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:11

Citaat:
Je hebt inderdaad ook gewoon meer verzameling nodig in de M2, maar in de proeven word alleen verzamelde stap gevraagd dat is dan ook wel een beetje krom...

Je mag zelfs niet verzamelen.
Reed gisteren 2x een mooie slangevolte met 3 bogen in galop (zonder uit te zwaaien en zonder terug te vallen in tempo zowaar) waar ik dan ook voor de 1e een 7 voor kreeg, maar voor de tweede had een 6 en daar stond bij: Arbeids galop, geen verzamelde galop. Beetje gek vond ik dat. Ik had zeker weten geen impuls verlies (kon hem zelf zien in de spiegel) en ze kwam gewoon wat verder onder (idd meer verzameld) maar daar wil je uiteindelijk toch ook naartoe werken. Echte mooie bogen krijg je echt niet in een hoog tempo.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 15:45

Had ik een heel verhaal getypt, heeft hij hem niet geplaatst... Nou ja, nogmaals. Dank jullie wel voor de reacties. Ik begrijp dat je de punten moet verdienen, en dat je er gewoon klaar voor moet zijn, maar ik had niet verwacht dat de overgang zo groot zou zijn. Ik vind de M1proefjes inderdaad, naast de B-proefjes, de gemakkelijkste, maar dan zouden ze daar al strenger moeten zijn! De oude proefjes waren inderdaad wat pittiger. Ik denk dat het bij mijn paard vooral te maken heeft met haar houding, daar moeten we aan werken. Grote fouten hebben we niet gemaakt (behalve twee weken terug, toen was ze echt te heet maar dan hoor je me ook absoluut niet klagen over lage punten!) Loopt ze ontspannen, dan zitten we in de 170, is ze gespannen en loopt ze daardoor wat hoger ingesteld, maar voor mijn idee voor geen meter, dan hebben we wel wp of er dicht tegenaan. Mijn eerste M2-proef had ik overigens meteen 2 winstpunten (195), vandaar dat het me nu een beetje verbaasd dat ik er nu eigenlijk steeds tegenaanzit. Ik heb overigens nooit echt laag gereden, 171 was het laagst, maar dat valt wel tegen als je in de lagere klasses zeer regelmatig best dikke winstpunten hebt gereden. Ik moet gewoon hard aan het oefenen, we gaan ervoor! Mag ook niet klagen, vorig jaar reed ik nog in de B. Ik heb nu een andere instructeur, hopelijk helpt dat ook. Dank jullie wel voor jullie reacties!

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 08:45

Wat ik vooral had in het M2 is dat ik wel 7 of 8 keer een coupon met 179 heb teruggekregen waarop regelmatig van een 6 een 5 was gemaakt Boos! Dan heb ik het gevoel dat de jury denkt het gaat redelijk maar die is nog niet klaar voor het Z, maar zo hoort een jury naar mijn idee niet te denken, punten wat je ziet en wat je vind wat het waard is.....

Wat ik in het M2 ook vaak ben tegenkomen in tegenstelling tot alle andere klasses, lager of hoger dan M2, dat mijn gevoel over de proef totaal niet overeen kwam met de punten van de jury. Dacht ik heb fijn gereden dan had ik geen wp, had ik voor mijn gevoel echt een slechte proef gereden had ik dik winst..... In de andere klassen klopt mijn gevoel over de proef 9 van de 10 keer wel redelijk met de punten maar in het M2 heb ik dat bijna niet gehad.

Voorgaande gaat vooral over de nieuwe proeven, bij de oude proeven reed ik simpel door het M2 heen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:48

Als ik als noob naar je foro's in je profiel kijk, dan denk ik idd dat je meer van je hand af moet rijden, met snel achterbeen. En dat zal moeilijk zijn gezien de bouw van je paard. Die achterhand moet veel meer zakken.

Vooral de uitgestrekte draf op de foto zie ik( als mens) vooral veel voorbeenzwaaien maar de achterhand blijft achter en veel te hoog. Dat zal nu zwaar afgestraft worden.

Maar misschien kan een jury/expert daar een beter licht over laten schijnen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:52

Ben het met Amondi eens. Heb ik volgens mij ook een keer in je topic gezet Knipoog

Mijn pony stapt bijv. uitzichzelf over in stap draf en galop. En dan echt ruim. meeste jury's vinden eht geweldig. Maar sommige vinden dat zijn achterhand er emer onder meot.

En dat is waar, alleen vertekent het beeld zich omdat hij wel over stapt Knipoog Dat geluk heb ik Lachen

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 09:58

amondi schreef:
Als ik als noob naar je foro's in je profiel kijk, dan denk ik idd dat je meer van je hand af moet rijden, met snel achterbeen. En dat zal moeilijk zijn gezien de bouw van je paard. Die achterhand moet veel meer zakken.

Vooral de uitgestrekte draf op de foto zie ik( als mens) vooral veel voorbeenzwaaien maar de achterhand blijft achter en veel te hoog. Dat zal nu zwaar afgestraft worden.

Maar misschien kan een jury/expert daar een beter licht over laten schijnen.

Absoluut waar! Er moet ook heel veel ' gesleuteld' worden, en voor mij is het voor het eerst dat ik op dit 'niveau' rijd, dus niet even makkelijk. Maar wat mij dan zo verbaasd is dat ik het m1 wel zo snel doorgecrossed ben. Grappig is overigens dat ik voor de middendraf (als ik hem onder controle heb) wel 7-ens krijg. Het heeft m.i. ook vooral met de houding te maken dat we niet ' scoren'. Maar nogmaals, waar ik vooral mee zat is het verschil ineens, maar n.a.v de reacties ben ik er achter dat de overgang gewoon echt zo groot is.

Wat bedoel je trouwens met noob? Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:13

nadina schreef:
Het heeft m.i. ook vooral met de houding te maken dat we niet ' scoren'.

Niet zozeer de houding maar de volledige balans van het paard. De hoofdhalshouding valt samen met het ruggebruik en daarbij het wat dalen van de achterhand. Zodra het paard meer in balans gaat lopen, meer gewicht overneemt op de achterhand, komt de schoft wat omhoog en gaat het de hals meer dragen. (zelfhouding).

Dit mist in mijn ogen heel erg veel in de M(2) maar ook in de L wil ik een paard zien in een mooi evenwicht. Uiteraard minder gesloten als in de M maar wel in een horizontaal evenwicht en op de eigen benen. Een paard wat zichzelf draagt en niet de hand van de ruiter nodig heeft om in balans te blijven. Vaak zie je dan in de M een paard zonder ruggebruik met de kont hoog en de ruiter houdt de handen hoog om hoofd-hals maar bovenin te trixen, en dat noemt de ruiter dan oprichting.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:18

zijn of haar instructrice meestal ook, en dat vind ik veel gevaarlijker! TS weet gelukkig wat er aan schort, maar er lopen er legio rond die dan maar de jury de schuld geven....
Terwijl ze bij hun instructie moeten ziijn, want mensen kinderen.... soms vragen ze 30 euro voor een half uur in de bek trekken en schoppen...

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 14:44

hananya schreef:
Daarnaast wordt er naar mijn mening ook gewoon heel slecht gereden. Er wordt toch een stukje verzameling gevraagd, die velen niet laten zien.
Dit zie je ook met name terug in verzet tijdens de galop-stap overgangen.
Daarnaast heb ik van de week eens zitten kijken bij een M2 rubriek. Ik heb welgeteld 2! combinaties gezien (vd 22) die twee fatsoenlijke keertwendingen kon laten zien...
Veel paarden die kaarsrecht of zelfs verkeerd gebogen zijn tijdens de travers...
Niet vierkant halthouden, gevolgd door verzet tijdens het achterwaarts waarbij geen diagonale passen worden getoond...
Paarden die verkeerd aangalopperen vanuit stap en even later in de contra omspringen.
Op de grote volte in het M1 gaat die middengalop nog wel, maar er zijn maar weinigen die hun paard op de lange zijde recht! kunnen laten verruimen en vervolgens weer fatsoenlijk kunnen terugrijden...
Ik denk dat het met het strenge jureren wel meevalt.
Ik denk dat veel ruiters het (imo) grote gat van de M1 naar de M2 onderschatten en dan in het M2 op de koffie komen...

Helemaal mee eens. En vaak gaan zulke ruiters (áls ze de 10 punten hebben), dan ook maar snel Z starten. Dat zou (volgens velen) veeeel makkelijker zijn, omdat je o.a. meer ruimte hebt. Maar kijk eens naar een gemiddelde Z proef. Het kunstje is er vaak wel, maar dan de rest....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:02

En toch is het ook een kwestie van het plaatje beter maken. Keertwendingen, travers, schouderbw contra, middengalop, mijn paard beheerst dat prima. Maar toch denken veel jury's blijkbaar dat de balans beter is als ze hun hoofd omhoog kunnen houden ook al maakt ze dan hetgeluid van een stoomlocomotief omdat ze dan haar luchtpijp dichtknijpt. Ik oefen daar dus ook eigenlijk nooit op oprichting omdat ze daar als reactie op haar rug gaat wegdrukken. Ze loopt fijn en ontspannen in een iets lagere lijn, maar blijkbaar ziet men dat als een gebrek als balans. Laatst heb ik daar een perfect voorbeeld van gehad. Ik reed een hele fijne proef zonder echte fouten, ik had tot mijn overgrote verbazing 156 punten. Twee weken later had ik dezelfde jury, paard had rugpijn ivm hengstigheid en liep zonder goed achterbeen gebruik en een aantal kleine haperingen, maar deze keer hield ik wel d'r kop omhoog resultaat: 173 punten. Sinds ik nu consequent de kop kunstmatig hoog hou rijd ik ineens vrijwel met gemak winstpunten terwijl dat voor het paard niet bepaald bevordelijk is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:32

Veel mensen ook jury's denken dat je een kop er zo op kan trekken en dat je dan oprichting hebt.Maar oprichting heb je pas als je verzameld,als het paard al meer gaat zitten achter dan komt hij voor logischerwijs meer omhoog en word hij lichter in de hand waardoor je oprichting krijgt.