1e proef HC met zweep, 2e proef gewoon

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle77

1e proef HC met zweep, 2e proef gewoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 15:56

Hai,

Ik heb een vraagje. Ik ga binnenkort een keer HC starten in het Z1 paarden met zweep. Ik start dan 2 proeven HC met zweep óf de 1e proef HC met zweep en de 2e proef voor punten en zonder zweep.

Ik kan in de regelementen niets vinden of het toegestaan is de 1e proef HC te starten en de 2e voor punten. Weet iemand hier dat?

Het liefst alleen reageren als je het zeker weet! Bedankt in ieder geval!

daantjuhhh

Re: 1e proef HC met zweep, 2e proef gewoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:04

Je moet iig de eerste proef van de maand rijden om de 2de te mogen rijden (als je voor de punten gaat)..
Dus dan zou je moeten regelen dat je eerst de 2de proef mag rijden en dan de 1ste proef, maar of je eerst HC mag starten en dan voor het echie weet ik niet!

EDIT: ik bedoel dus dat je niet alleen de 2de proef voor de punten mag rijden.
Je moet wel de eerste proef rijden..

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:06

Andersom mag wel, de 1e proef voor het 'echie' en de 2e HC, maar alleen de 1e HC niet. Dan moet je ze allebei HC starten.

Dus indien je de 1e HC start mag je de 2e níet voor punten rijden.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 17:35

Dat dacht ik idd al. Maar wanneer ik het met de organisatie/jury kan regelen dat ik de 1e proef die ik start de 2e vd maand is kan ik evt besluiten om de 2e proef gewoon voor punten te rijden (terwijl dit eigenlijk de 1e proef vd maand is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:47

Michelle77 schreef:
Dat dacht ik idd al. Maar wanneer ik het met de organisatie/jury kan regelen dat ik de 1e proef die ik start de 2e vd maand is kan ik evt besluiten om de 2e proef gewoon voor punten te rijden (terwijl dit eigenlijk de 1e proef vd maand is.

ja, maar ik betwijfel of dat mag!

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:39

Waarom zou dat mogen? Kan me niet voorstellen dat ze daar een probleem van gaan maken hoor!

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:43

talented schreef:
Waarom zou dat mogen? Kan me niet voorstellen dat ze daar een probleem van gaan maken hoor!

Ik wel. Het is namelijk nogal lastig voor de jury om zeg maar eerst bij haar de 2e proef te jureren en daarna pas de 1e. Organisatorisch is dit gewoon lastig. Ik zeg niet dat het niet te doen is, want dat is het natuurlijk wel, maar het komt een goede doorstroom van de wedstrijd gewoon niet ten goede.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:45

Mloui schreef:
talented schreef:

Ik wel. Het is namelijk nogal lastig voor de jury om zeg maar eerst bij haar de 2e proef te jureren en daarna pas de 1e. Organisatorisch is dit gewoon lastig. Ik zeg niet dat het niet te doen is, want dat is het natuurlijk wel, maar het komt een goede doorstroom van de wedstrijd gewoon niet ten goede.

Nee dat is ook zo, maar een uitzondering is er toch om gemaakt te worden? Misschien liggen er wel 2 verschillende ringen en dus 2 verschillende juryleden?Dan is het sowieso geen probleem volgens mij!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 19:05

1x rij ik zoiezo bij mijn eigen vereniging HC en het jurylid weet van mijn paard zijn "eigennaardigheden" (vorig jaar reed de eigenaresse bij haar in de ring, toen liep hij ook te kloten, na de proef kwam de jury haar hokje uit en zei: "wat dacht je ervan om de 2e proef met zweep te starten (m1) en hem even flink op zijn donder te geven?")

Dus waarschijnlijk is het in DAT geval wel te regelen. Maar het is voorlopig hypotetisch, omdat ik zeker een aantal proeven met zweep wil rijden, om hem er doorheen te krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:52

Ik weet niet of je goed bezig bent,als je je paard ergens doorheen wilt rijden.Meestal zijn ze niet voor niets lastig,al hangt het er natuurlijk wel vanaf wat ze precies doen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:32

Edit: laat maar, verkeerd gelezen Knipoog.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 20:33

Hij loopt id training zonder problemen, gewoon goed. Losrijden ook. In de ring niet meer. Dus ik denk geen kwestie van niet voor niets lastig, hij weet dat ik geen zweep heb

@misser, omdat ik dan toch zeker weet dat hij het niet doet. Als het niet mag de 2e voor punten rij ik beide met zweep.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:14

Ik heb dat ook een poos gehad.
Mijn oplossing was om tijdens de training ook de zweep niet te gebruiken..
Dat was de eerste 2 maand erg moeilijk en zwaar, maar als je conseqent genoeg bent en je houd vol heb je hem niet meer nodig..

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 06:04

in de training gebruik ik hem ook minder dan voorheen

ik ga nu een week weg, maar iig bedankt voor jullie antwoorden en tips!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 07:29

weet je dat ik een keer alleen de 2de proef heb gereden en toch mijn winstpunt kreeg?

Het was het buitenseizoen, ik moest eerst 2de proef rijden, paard loopt nog helemaal 100% correct.
Ik ga de 2de ring in en ineens boem, stokkreupel, waarsschijnlijk had ze zich verstapt.

Ik had wel winst bij de andere proef die de 2de poref van de maand was.
En het is wel gebruikt bij de puntentelling.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 08:50

De enige manier om het te voor elkaar te krijgen is zoals daantjuh zegt volgens mij.

Daarbij Mies zou ik er nog eens goed over nadenken om dit te doen.
Je kan best een keer hc starten met zweep, maar de keer daarna zal hij misschien nog wel niet doorhebben dat je hm niet bij je hebt en de keer daarna misschien weer wel.
Het wordt steeds moeilijker hoe hoger je komt, en je moet ze steeds op minder hulpen zien te krijgen.
Ik denk persoonlijk dat dit een kwestie is van spanning en onzekerheid. Daar had ik ook last van....
Ik heb nu de manier gevonden qua losrijden en voorbereiding dat hij als vanzelfsprekend loopt in de proef ( hij doet dus al het werk, en ik kan rustig inwerken ). Ik denk niet dat dit op te lossen is met een keer op zn flikker geven in de proef. Daarmee beschadig je hm denk ik..

Maar das mijn mening Haha!

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:05

1e proef HC starten en 2e normaal, is niet toegestaan.
Of allebei HC of 1e proef voor het echt en 2e HC, dat is wel toegestaan.
Organisatie/jury zal niet mogen toestaan dat je eerst de 2e proef van de maand start.
Dan kan je net zo goed je paard vlechten ergens gaan rijden en daar je proeven rijden, zonder dat er een jury in het hokje zit.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:01

dan een vraag wat hiermee (HC rijden) te maken heeft, vind het een beetje onnodig om er een extra thread voor te openen:

Je hebt je gewoon opgegeven voor een dressuurproef (voor het echhie dus). Je hebt ingereden en bent onderweg naar je baan, hebt een rondje om/in de baan gereden. Mag je dan op dat moment (de proef is dus nog niet officieel begonnen) nog aan de jury vragen of je de proef HC mag doen?
De redenen voor die beslissing erbuiten gelaten.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:06

Nee dat mag niet dit moet van te voren aangegeven zijn. En niet ineens als het opkomt als kakken..ik start HC...helaas die vlieger gaat niet op.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:09

Heb 't weleens andersom gehad, HC gestart met jong paard in de B (met oog op in het L1 willen starten), was paard z'n allereerste keer mee, dus ik had al HC ingeschreven. Ik was klaar en de jury vroeg of ze het niet door mocht strepen, het was een concours met prijzengeld en ik zat duidelijk bovenin zei ze. Prima hoor, ondertussen (tussen het inschrijven en het starten) was het paard verkocht dus als het puntje geregistreerd werd in de B maakte dat toch niet uit. Was nog in de tijd dat versneld promoveren nog niet mogelijk was.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 18:09

Ik heb afgelopen weekend HC gereden met Olivier en het ging ontzettend goed. Hij was flink actief met losrijden. Ik ging de ring in en na het groeten moest ik van hand veranderen in midden (of uitgestrekte) draf en hij reageerde niet, dus ik tikte bij.... Hij sprong van de weeromstuit in galop aan! Dat gebeurt dus nooooit! Later in een volte 8 m (na SB en voor mn appuyement) kwam hij zwaar terug op mn been en hing er tegenaan, dus ik gaf hem ook een tik, hier ging hij weer op galoperen. Hierna geen problemen meer.

De 2e proef met de midden/uitgestrekte draf weer t zelfde, dus ik een tik bij en in volle galop over de diagonaal (wat dat betreft ideaal een x HC, je rijdt wel echt serieus, maar toch maakt het niet uit, dus dit kon gewoon, echt een training)

Heb voor het eerst sinds 2 juli weer fijne proeven gereden. Waarschijnlijk dit weekend nog een keer en om hem dan alert te houden zo af en toe tussendoor een keer een proef HC.

Wat mij betreft is het dus iig geslaagd!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 17:07

Even een kleine update (misschien dat sommige mensen er iets aan kunnen hebben)

Ik heb 2x HC gestart met Olivier, beide keren goede resultaten. Hierna heb ik 2 wedstrijden voor punten gereden met goede resultaten. 209 en 213 en afgelopen weekend 3e vd 14 op een selectie met 209. Hij blijft goed aan het lopen en gaat er niet meer tegenin hangen zoals voorheen. Wanneer ik been geef reageert hij ook ipv te denken, doe het zelf maar.

Voor mij is het dus zeer waardevol gebleken om die keren HC te starten. (3 wp in een half jaar en nu 3 wp in 3 proeven) En ik kan het wat dat betreft ook zeker aanraden als je ergens tegenaan zit te hikken om dit een keer te doen! Ik durf nu zelf ook in mijn proef hem evt op zijn donder te geven en te denken, jammer van dat onderdeel ipv door te hobbelen op 6jes.

Het topic is al wel wat ouder, maar wilde dit toch nog even plaatsen.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:24

Super!

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:08

goed te horen michelle, dat het zo goed geholpen heeft!!
nau zo door gaan , ben je al met wissels bezig?
ik wel en ga momenteel heeeeeeeeel hard door de baan heen zo heet word ze ervan. maar ze springt ze goed dus nu alleen nog wat meer controle!
ik ga trouwens verlopig niet over hoor, pas eind vd zomer wil ik z2 starten.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 18:33

Ik ben nog laaaang niet bezig met de wissels, hij moet eerst nog veel sterker en sneller in zijn achterhand. Voorlopig start ik ook nog Z1, ik wil in de zomer gaan knallen op de selecties, zuidhollandse en hopelijk de NK. Dat is voorlopig mijn doel, dus wissels komen daarna pas aan bod haha