Scheve ruiters

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

yvonnepuntnl

Scheve ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 08:37

Het valt mij als jurylid op dat heel veel ruiters scheef zitten. Meestal zakken ze wat naar links . Hoe komt dit?

Puera

Re: Scheve ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:44

Het eerste wat bij mij opkomt is omdat vrijwel iedere ruiter aan de linkerkant opstijgt.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:47

goeie vraag eigelijk... Haha!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:47

Blijf dit even volgen, ik ben namelijk ook iemand die er echt op moet letten dat ze rechtop zit, zak ook iets naar links.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:49

Ik knik in aan de linkerkandt, dus mijn gewicht zakt naar rechts. Bij les hoor ik niks anders, jury´s merken het verbazend weinig op moet ik zeggen.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:50

Ja, dat heb ik dus ook. Mijn instructeur zegt elke keer dat ik niet zo naar links moet gaan hangen, want mn paard gaat dus vanzelf ook scheef lopen. Nu moet ik voor mijn gevoel elke keer heel erg naar rechts gaan hangen, maar dan zit ik dus gewoon rechtop Scheve mond
Maar ik snap niet helemaal wat het ermee te maken heeft dat iedereen links opstijgt?

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:54

Tjaldur schreef:
Maar ik snap niet helemaal wat het ermee te maken heeft dat iedereen links opstijgt?

Daardoor zou je zadel al wat meer naar links kunnen hangen. Mijn vorige paard "gooide" mij altijd op links, en dan moest ik regelmatig even op mijn rechterbeugel gaan staan.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:56

Het scheef zitten wordt m.i. veroorzaakt door het van nature scheef zijn van het paard. Het paard gooit je als het ware teveel naar links of teveel naar rechts, afhankelijk van zijn voorkeurskant.
De oplossing zit in het rechtrichten van je paard. Op het moment dat je paard meer rechtgericht en meer in balans is kun je zelf ook rechter op je paard zitten.
Veel informatie over de natuurlijke scheefheid van het paard en over rechtrichten vind je op www.paardenbegrijpen.nl

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:50

Als een paard rechtsgebogen is, zitten de sterke kortere spieren aan de rechterkant en de lange (slappere) spieren aan de linkerkant, daardoor is de rechterkant hoger en zakt de ruiter naar de lagere kant -> de linkerkant. Bij een linksgebogen paard is dit andersom.
Als de ruiter mee gaat in deze scheefheid wordt het probleem steeds groter, dus het verschil in de bespiering van de linker en rechterkant en zal de ruiter steeds schever gaan zitten. Zie ook hoefkatrol.com

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:59

Hmm...ik ga dit topic ook even volgen ik zak ook naar links maar ik heb het nog nooit op mijn protocol zien staan.

Ik heb vorige week mijn zadel oplaten vullen en toen was het naar links zakken meteen een stuk minder. Ik kreeg het advies om met een krukje op te stappen dat was beter voor de kussens. Misschien zou dit er ook iets mee te maken kunnen hebben Verward

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:02

hhm deo het zelf volgens mij niet, iniedergeval nog nooit gehoord. Maar zal er eens op letten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:02

Sorry maar ben je een jury en weet je dat niet? Dat vind ik best kwalijk eigenlijk. Ruiters zitten vaak op links omdat hun paard scheef loopt...dus als je dit niet weet hoe kun je dan een cijfer geven voor rechtrichten? :-S

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:14

De reden dat ruiters vaak wat meer naar één kant toe zitten hoeft helemaal niet per definitie aan de scheefheid van hun paarden te liggen. Er liggen verschillende redenen ten grondslag, waarvan scheefheid van het paard en/of ruiter er één is.
Wat ook vaak het geval is, is dat paarden een holle en bolle kant hebben. De ruiter kan zijn been aan de holle kant langer maken (omdat deze platter is) als aan de bolle kant. Hierdoor wordt de ruiter meer naar de holle kant toe gegooid. Wanneer je dit niet corriceerd door goed recht te gaan zitten (en dus niet met je gewicht naar de andere kant leunen), ga je automatisch scheef zitten.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:17

Maar hebben de holle en de bolle kant van het paard niet te maken met de scheefheid van het paard of kun je deze twee los van elkaar zien?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:33

Met scheefheid van het paard denk ik aan iets anders dan de natuurlijke bouw van het paard. Sommige gebruiken ook nog wel de term natuurlijke scheefheid, ik weet niet of ze hiermee hetzelfde bedoelen als wat ik net beschreven heb of dat het weer iets anders is. Maar scheefheid op zich (wat komt door het vastzitten aan één of beide kanten) is weer iets anders dan de holle/bolle kant van je paard.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:18

Jij bedoeld dan de scheefheid die door de ruiter/amazone erin gereden is, begrijp ik?

De holle en bolle kant van een paard valt te vergelijken met de links- of rechtshandigheid van iemand en/of een voorkeur voor een bepaalde kant (dat het paard 'makkelijker' op een bepaalde kant is)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:36

wat mij geleerd is, is dat elk paard van nature scheef is. Richt je dit paard niet goed recht rijd je hem scheef door, de ruiter gaat mee zitten in de scheefheid van het paard. Weet niet of dit klopt hoor maar zo is het mij verteld

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 22:10

frappant is dat de ruiters die naar links zitten, ook op andere paarden zo zitten, linkerschouder lager en bij de heup ingeknikt. Kan het niet komen, omdat die ruiters altijd meer druk hebben in hun linkerhand en om nog meer kracht te zetten, hun elleboog meer naar achteren brengen en vervolgens inknikken?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 22:14

Elisa2 schreef:
Sorry maar ben je een jury en weet je dat niet? Dat vind ik best kwalijk eigenlijk. Ruiters zitten vaak op links omdat hun paard scheef loopt...dus als je dit niet weet hoe kun je dan een cijfer geven voor rechtrichten? :-S

Als jury hoef ik niet te weten waardoor iets veroorzaakt wordt; ik hoef alleen maar te beoordelen wat ik zie! Of dat nou komt doordat het paard scheef is, of doordat de beugels niet gelijk zijn maakt mij niks uit.
erleyne schreef:
jury´s merken het verbazend weinig op moet ik zeggen.

Ik zie het vaak genoeg, alleen zijn er vaak nog storender factoren die vermeld moeten worden en "een beetje scheefzitten" heeft dan niet de eerste prioriteit op het protocol.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 22:22

Leonora schreef:
frappant is dat de ruiters die naar links zitten, ook op andere paarden zo zitten, linkerschouder lager en bij de heup ingeknikt. Kan het niet komen, omdat die ruiters altijd meer druk hebben in hun linkerhand en om nog meer kracht te zetten, hun elleboog meer naar achteren brengen en vervolgens inknikken?

Dat kan natuurlijk heel goed! Een ruiter heeft nl ook altijd een makkelijkere kant. Het kan ook zijn dat de paarden waar zij op zitten dezelfde holle/bolle kant hebben of dat het een gewenning is geworden om scheef te zitten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 22:26

erleyne schreef:
Ik knik in aan de linkerkandt, dus mijn gewicht zakt naar rechts. Bij les hoor ik niks anders, jury´s merken het verbazend weinig op moet ik zeggen.

Bij mij precies hetzelfde, maar ik krijg toch vaak een 7 voor (scheve) houding en zit.
(Tenminste, als dit punt 28 is.)

Ik moet er eigenlijk genadeloos op afgestraft worden, want ik erger me er kapot aan.
Ik zorg er zelf voor dat mijn paarden scheef lopen.
(Dat wordt nog meer zonder beugels rijden. Clown Mijn instructrice wordt er al steeds feller op...)

Mijn vossen zijn beide makkelijker op links, terwijl ik beter ben op rechts. Compenseert nog aardig, maar goed is het natuurlijk nooit. En ik blijf scheef zitten.

Wat mij betreft mag er veel strenger naar de houding en zit gekeken worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 21:43

nina62 schreef:
Elisa2 schreef:

Als jury hoef ik niet te weten waardoor iets veroorzaakt wordt; ik hoef alleen maar te beoordelen wat ik zie! Of dat nou komt doordat het paard scheef is, of doordat de beugels niet gelijk zijn maakt mij niks uit.
erleyne schreef:
jury´s merken het verbazend weinig op moet ik zeggen.

Ik zie het vaak genoeg, alleen zijn er vaak nog storender factoren die vermeld moeten worden en "een beetje scheefzitten" heeft dan niet de eerste prioriteit op het protocol.

Toch moet je het kunnen zien anders kun je nooit een cijfer geven voor het rechtrichten.Als je achter het paard kijkt kun je zien of het zadel op 1 kant hangt ofniet.Als het zadel naar 1 kant toe hangt is het paard dus scheef.Een van de grootste basisfouten,bovendien moet er een cijfer gegeven worden voor Rechtrichten,aanleuning etc.Dan is het wel handig om te weten wat je moet zien.Als het zadel niet scheef hangt en de ruiter wel dan knikt de ruiter in en dat moet je meenemen voor Houding en Zit.Een paar hele belangrijke basis dingen en ik dacht juist dat de nieuwe proeven en bijscholing erop gericht waren om hier meer de aandacht op te vestigen.Begrijp me goed,ik vind het goed dat je er hier naar vraagt omdat het je opvalt en je kennelijk wilt leren.Maar ik vind het eigenlijk schokkend dat een jury lid deze dingen niet weet.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 21:48

het kan in mijn ogen te maken hebben met:

de zwakkere en de sterkere kant van de ruiter, de spieren zijn aan 1 kant vaak slapper als aan de andere.

het scheef zijn van het paard, dus ook de zwakkere kant tegenover de sterkere.

het scheef liggen van het zadel.

gewoon weg scheef en verkeed zitten.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 22:02

Elisa2 schreef:
Toch moet je het kunnen zien anders kun je nooit een cijfer geven voor het rechtrichten.Als je achter het paard kijkt kun je zien of het zadel op 1 kant hangt ofniet.Als het zadel naar 1 kant toe hangt is het paard dus scheef.Een van de grootste basisfouten,bovendien moet er een cijfer gegeven worden voor Rechtrichten,aanleuning etc.Dan is het wel handig om te weten wat je moet zien.Als het zadel niet scheef hangt en de ruiter wel dan knikt de ruiter in en dat moet je meenemen voor Houding en Zit.Een paar hele belangrijke basis dingen en ik dacht juist dat de nieuwe proeven en bijscholing erop gericht waren om hier meer de aandacht op te vestigen.Begrijp me goed,ik vind het goed dat je er hier naar vraagt omdat het je opvalt en je kennelijk wilt leren.Maar ik vind het eigenlijk schokkend dat een jury lid deze dingen niet weet.

Als een zadel scheef ligt, hoeft het paard niet scheef te zijn. Of een paard scheef is beoordeel ik niet aan de manier hoe het zadel erop ligt Haha! , maar dat beoordeel ik oa. in wendingen, voltes, wijken en als ze over de AC lijn lopen. Als de ruiter scheef zit, knikt ie inderdaad in. Dus je hoeft niet geschokt te zijn hoor, dat zie ik heus wel en ik weet het heus wel Haha! . Maar mijn openingsvraag was: HOE komt het dat zoveel ruiters scheef zitten en dan mn. naar links.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 22:05

omdat de meeste mensen rechts zijn en de linkerkant minder ontwikkeld is dan de rechter en dus ook minder sterk is en daarom snel scheef zakt.