Houding en zit, hoe wordt dit nu beoordeeld?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Moska

Houding en zit, hoe wordt dit nu beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 22:50

Ik zit me dit steeds vaker af te vragen. Meestal heb ik een 6 voor dit onderdeel, soms een 7. Uiteraard wil ik liever een 7 of zelfs een 8, maar hoe ga ik dat voor elkaar krijgen? Van anderen (oa. instructeur) krijg ik altijd te horen dat ik mooi rechtop zit, stille handen en benen, geen aparte tenen ofzo. Qua postuur en grootte passen mijn paard en ik ook bij elkaar (ben niet te groot of te klein, hij 1.68 en ik 1.74). Uiteraard betrap ik mezelf er wel op dat ik ook naar beneden kijk, maar tijdens de proef let ik er heel erg op en kijk ik recht voor me uit of daar waar ik heen ga, maar het zal vast wel eens voor komen dat ik naar beneden gluur.

Dus ik vroeg me af, waar letten jury's op en wat kun je doen om dit cijfer te verbeteren? Want ik zie soms mensen hotsen botsen op de rug van hun paard en als ik dan hun protocollen bekijk (zelfde jury) dan krijgen zij ook een 6.

Ik ga nog een poging doen foto's te plaatsen, tot nu toe is het met nog niet gelukt...

pientje4

Re: Houding en zit, hoe wordt dit nu beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:50

ik ben ook benieuwd en hou dit topic in de gaten!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 20:41

Helemaal niemand die weet hoe de houding en zit beoordeeld worden door de jury? Vandaag overigens onderlinge wedstrijd gehad, dit keer weer eens een 7!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 08:17

je kan ook vragen hoe beoordelen jullie de verzorging....

M.i.( ervaringsdeskundige) een 7 als alles gewoon netjes gaat in de proef en je klotst niet met doorzitten... of je hoofd dan naar beneden wijst of je zit wat scheef, bomt niet.

Een 6 als er iets storend in het beeld is: hotseklotsen, echt scheef zitten. maar je paard loopt er geen steek minder om.

een 5 of lager als je je paard stoort in zijn beweging.

Een 8.... als je als een A=kaderlid op je pony of paard zit, kaarsrecht en minime hulpen en een proef om te zoenen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 08:47

In mijn ogen zijn verzorging (overigens een totaal nutteloos onderdeel) en houding en zit een wezenlijk verschillende onderdeel. Als jij niet goed kunt zitten, kun je ook niet je paard goed rijden. En ik vroeg me gewoon af welke criteria er gehanteerd werden, want commentaar staat er volgens mij nooit bij dat onderdeel.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 06:21

jawel hoor: amazone zit scheef of rustiger beenligging. Toevallig 2 opmerkingen van dit seizoen, beide keren toen een 5 als punt.

Maar meestal een 6 en als de proef meer punten heeft: een 7.

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:13

Verzorging vind ik niet totaal nutteloos. Dit zorgt er vooral voor dat de paarden/ ponys een goede verzorging krijgen, en niet zoals een hoop mensen het buiten wedstrijden omdoen, hup, zadel erop, karre maar, en gooi je paard maar weer op stal.
Daarbij wordt dit vaak gebruikt om te zorgen dat een hele goeie proef meer verzekerd is van een prijs (het kunnen de bepalende punten zijn)

K vind trouwens ook dat ze vaag zijn over hoe je moet zitten, Ik heb dezelde 'maten' als Moska en zit vaak stiller dan de gemiddelde om me heen, en dan krijg je een zeven, zonder commentaar, wat moet ik dan doen voor die 8 ???

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:53

ik ben ook wel benieuwd, krijg meestal een , wil ook wel een 8 Tong uitsteken

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:27

Ik heb vaak een 7 of een 8 ook als ik niet een winstpunt rijd. het is dus zeker wel aan te leren. Hoe? Neem een instructeur die je daar goed mee kan helpen. Handen netjes omhoog. schouderbladen naar elkaar toe (zonder dat je schouders omhoog gaan) tieten naar voren. netjes voor je uit kijken en een goede lijn van "schouder elleboog kont hak".
En wat nog veel belangrijker is is dat je je paard in zo'n tempo rijd dat je hem uit kan zitten. de meeste mensen rijden in een veel te hoog tempo waardoor je niet eens lekker kan zitten en dan haal je dus ook nooit hoger dan een 6 of een 7

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 17:19

Heb een goede instructeur, dus dat zal het probleem niet zijn. En qua tempo, over het tempo rijd ik liever niet, dat valt idd niet uit te zitten. Maar goed, heb zondag weer wedstrijd en als het een beetje lukt dan vraag ik het na de tijd even aan de jury, die beoordeelt het ten slotte.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 17:54

Als houding en zit goed zijn dan is je proef ook sterk want dat gaat nu eenmaal samen het feit dat iemand een 6 scoort wil dus zeggen dat dit nog niet optimaal maal is en nog verder ontwikkeld of verbeterd dient te worden. Het beste wat je kunt doen is met je protocol naar de desbetreffende jury lopen en hem of haar persoonlijke uitleg vragen ook kun je van te voren aan het secretariaat vragen of de jury daar wat duidelijker in kan zijn op het protocol ikzelf probeer altijd zoveel en zo duidelijk mogelijk de protocol af te leveren want ik ga ervan uit dat men zijn of haar resultaat wil verbeteren en begrijpt hoe een bepaald cijfer tot stand komt maar helaas motiveren nog te weinig juryleden hun cijfers

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 17:55

P.S je kunt misschien eens proberen of je kunt voorrijden tijdens een jurycursus daar steek je veel van op

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 17:58

Ja ik vind dat ook heel vreemd.
Ik zit kaarsrechtop (vooral in de proef)
Draag mijn handen, stille beenligging en lange benen, haken uitgedrukt, tenen naar binnen.
Schouder naar achteren.
Ik zit ook mee in de beweging. (ik heb dar ook een fijn zittend paard voor)
Maar meestal krijg ik toch een 7...
Ik wil verdorie een keer een 8!! hahaha

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:07

zoals ik al zei spreek de jury gewoon aan. Houding en zit moeten natuurlijk goed zijn maar ja het blijft toch een jurysport.
En misschien kan niemand bij dat jurylid wel een 8 scoren omdat de jury vastgebakken zit op die 7 en moet je de jury daarmee confronteren ik jureer erg veel FNRS wedstrijden en mensen mogen mij altijd vragen hoe of wat want daar hebben ze wat aan echter regels zijn regels en goed is goed en fout is fout

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:11

Flurk schreef:
zoals ik al zei spreek de jury gewoon aan. Houding en zit moeten natuurlijk goed zijn maar ja het blijft toch een jurysport.
En misschien kan niemand bij dat jurylid wel een 8 scoren omdat de jury vastgebakken zit op die 7 en moet je de jury daarmee confronteren ik jureer erg veel FNRS wedstrijden en mensen mogen mij altijd vragen hoe of wat want daar hebben ze wat aan echter regels zijn regels en goed is goed en fout is fout

Ja, dat ga ik de volgende x ook gewoon doen.
want als ik soms de video terug zie, dan denk ik ik zit kaarsrecht en super stil.
(dat moet ook bij mijn paard, mijn paard is onwijs gevoelig en gaat zogauw je je hakken niet uitdrukt of niet rechtop gaat zitten en je handen niet stil houd! meteen taktfouten maken.
dus ik heb weinig keus.. haha

Edit: ik vraag niet waarom ik geen 8 verdien, ik vraag wel waarom ik een 7 krijg..
misschien staat dat net iets vriendelijker.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:12

en dat zou het probleem wel eens kunnen zijn misschien ziet de jury dat jij uiterst stil zit en eigenlijk meelift en daarom dus geen 8 geeft

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:16

nee ik ga absoluut niet tegen het beweging van het paard in en moet er wel echt aan werken omdat achterbeen actief te houden, dus lift niet alleen mee.
want ook dan gaat ze taktfouten..
zo gauw maar 1 milimeter teveel of te weinig doe gaat het mis.
Leer je trouwens wel van zitten en rijden.
heeft me ook veel energy en tijd gekost om zover te komen.

Maar misschien zie ik wel iets over het hoofd waardoor ik toch die 7 krijg.
En het enigste waar ik aan kan denken is het aanspringen in galop.
Dan wil ik nog wel eens iets naar voren duikelen.
Dus misschien is dat het wel.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:20

lijkt me sterk dat je daardoor een 7 krijgt als de rest wel goed is hoor maar eerlijk gezegd jureer ik FNRS en dan zijn deze onderdelen los van elkaar dus ook makelijker uit te drukken in cijfer en commentaar naar de rijder

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:35

Ja ik weet het ook niet.
Misschien is er wel meer, wat ik zelf niet weet.
Maar ik vind als iets echt goed is geef dan ook een 8.
Dat is net als de gebrokenlijntjes en de galoponderdelen.
Die gaan altijd zo goed en vaak toch maar een 6je of een 7..
Kijk dat ze voor mijn middendraf en middenstap een 3 geven ala..
Dat mag van mij echt.
Dat gaat nog lang niet zoals het hoord.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:40

ik vind het heel moeilijk, pas had ik een jury die me een 7 gaf en als commentaar: nette houding.
dan vind hij een 7 vast wel goed..
(maar eigenlijk wil ik ook wel beter Knipoog )

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:44

Ik heb eigenlijk altijd een 7 en zo af en toe wel een 8 Ja. Ooit een keer een 8 gehad in een proef die bagger was haha, paard vond echt alles eng maar ik bleef er fijn aan rijden volgens de jury, ging niet krampachtig zitten of vasthouden voor. Maar zo heb ik ook weleens een 6 gehad voor een proef die niet lekker ging en waarbij alle impuls ver te zoeken was -> veel beenhulp, onrustig been werkt in het hele lichaam door dus helaas, geen 'mooi' cijfer!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:21

tip, ga eens een keer schrijven bij de jury en er gaat vast een wereld voor je open. vraag dan ook of hij het cijffer kan motiveren

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:46

Flurk schreef:
Als houding en zit goed zijn dan is je proef ook sterk want dat gaat nu eenmaal samen het feit dat iemand een 6 scoort wil dus zeggen dat dit nog niet optimaal maal is en nog verder ontwikkeld of verbeterd dient te worden. Het beste wat je kunt doen is met je protocol naar de desbetreffende jury lopen en hem of haar persoonlijke uitleg vragen ook kun je van te voren aan het secretariaat vragen of de jury daar wat duidelijker in kan zijn op het protocol ikzelf probeer altijd zoveel en zo duidelijk mogelijk de protocol af te leveren want ik ga ervan uit dat men zijn of haar resultaat wil verbeteren en begrijpt hoe een bepaald cijfer tot stand komt maar helaas motiveren nog te weinig juryleden hun cijfers

Dit ben ik niet met je eens. Er zijn mensen die een keurige houding en zit hebben, maar die niet weten of geleerd hebben hoe ze op het paard moeten inwerken. Ik ben naast KNHS ook FNRS-jurylid en zie dit met name in de KNHS-proeven vaak. Sommige ruiters zitten echt keurig op het paard, maar hebben dan nog veel te weinig invloed op het gan van het paard.
Andersom kan ook, ruiters die niet correct zitten, maar wel een hele functionele manier van rijden hebben. Bepaalde springruiters zitten soms als een krant op het paard en rijden toch in het ZZ mee... Bovendien ken ik ook wel een paar dressuurruiters die de klasse Z al zijn gepasseerd maar (nog steeds) niet hun paard uit kunnen zitten.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:50

Ik ben het met bovenstaand bericht eens. Neem als voorbeeld maar even mijn zus, die zit altijd naar beneden te loeren en met een vrij bolle rug. Toch rijdt ze altijd dikke punten, omdat het paard gewoon erg goed loopt. Ze stoort het paard niet met haar zit, maar mooi is anders Knipoog Dus slecht zitten en goed rijden gaan wel degelijk samen...

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 18:32

heb al een keer of wat geschreven bij de jury en dat was inderdaad zeer verhelderend, maar heb stom genoeg nooit gevraagd hoe het cijfer tot stand komt. Had vandaag wedstrijd, maar het liep wat uit daar, dus er was helaas geen tijd om het aan de jury te vragen. Had overigens weer 2x een 6, de ene proef 191 punten en de andere 181.