Té verzameld gereden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Té verzameld gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 15:01

Afgelopen zaterdag heb ik een L2 proef gereden. Resultaat: 178 ptn. Algemeen commentaar: gehele proef té verzameld gereden. ulisse loopt niet te diep, wel wat hoog soms. Voor de meeste onderdelen hadden we een zes, sommige een zeven en voor de middengalop en middendraf vieren!! Dat zijn vaak haar winstpakkers. Ik had ook niet het gevoel dat ze het slecht deed of tegen de teugel kwam. Ik vind een vier wel heel beroerd. Maar dat zal dus wel met dat té verzameld te maken hebben.

Ik heb dit commentaar eigenlijk nog niet eerder gehad. We hebben we vaker net wel of net geen winstpunt misschien heeft dat hier ook wel mee te maken.

Ze moet waarschijnlijk dus wat ruimer in haar bewegingen zijn? Jury´s wanneer zouden jullie dit commentaar geven? En zou het dus voor een hogere klasse wel goed zijn geweest?

Voor de impuls hadden we ook wel een zes.

Lielle

Re: Té verzameld gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:24

-> JI

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:37

Ik hoop dat de KNHS eens wat aan de opleiding van de juryleden gaat doen want dit slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Ik maak er 2 opties op uit:

- of je hebt met te weinig impuls gereden
- of ze vond hem te kort in het frame en wil in de middengangen meer verlenging in het frame zien.

Beide opties hebben niets met verzameling te maken, stippen overigens wel essentiële dingen uit je basisafrichting aan, dus in dat opzicht had ze wel een punt.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:46

Ben geen jury, maar toch.. Was je paard wel goed voorwaarts voor je been. Als je paard teveel inhoudt en dus uit zichzelf verzameld, dan verklaart dat ook de lage cijfers voor de middengangen. De voorwaartsheid en impuls miste waarschijnlijk.

Misschien dat het niet helemaal correct is neergezet, want te verzameld klinkt wel beetje raar. Maar ongetwijfeld dat er iets anders dat niet in enkele woorden op een protocol te plaatsen is wordt bedoeld Knipoog

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 15:47

Oke, bedankt OK dan!

Ik denk het laatste. Aangezien ik wel een zes voor de impuls had en een vier voor de middengangen.

ulisse is springgefokt en heeft een vierkantsmodel. Ze kan soms wat kort in het lijf worden als ze gespannen is. Ze waren naast mij de Z ring aan het vergroten en aan het sjouwen met hekken en daar keek ze wat op.

Tweede kan dus heel goed.

Ook je commentaar over de basis klopt wel.

Vind alleen wel dat het idd anders verwoord had mogen worden. Noem het beestje bij de naam zullen we maar zeggen dan is het voor iedereen duidelijk Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:00

Ik snap denk ik wel wat de jury bedoelt maar de omschrijving is om te huilen. Te verzameld is geen omschrijving, zet dan neer: meer impuls of gedurfder rijden ofzo.

Ik denk dat de jury zo dacht: Er wordt arbeidsdraf en galop gevraagd en dit is meer verzamelde draf dus de proef was te verzameld.... Clown

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:29

mijn instructrice is ook jury, en die zegt dat ze liever paarden verzameld ziet lopen, dan dat ze onder je uit gaan..
maar ik wist niet dat je puntenaftrek kon krijgen als je paard te verzameld loopt.. Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:31

Het is allebei niet goed. Dan zie ik toch liever een paard dat te snel gaat ipv te langzaam. Dan loopt hij tenminste op zijn eigen benen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:33

Als het echt om verzameling gaat, is dat beter. Maar het is zeer waarschijnlijk geen echte verzameling, maar luiheid, traagheid, te sloom. En dat is inderdaad niet goed, een paard moet lekker voorwaarts lopen, op de eigen benen.

Ik vind e omschrijving van dit jurylid dan ook erg ongelukkig gekozen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:46

ShannaY schreef:
Het is allebei niet goed. Dan zie ik toch liever een paard dat te snel gaat ipv te langzaam. Dan loopt hij tenminste op zijn eigen benen.

Ja op z'n eigen benen onder je vandaan Clown

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:50

Ja en vol in de hand drammend op voor. Clown

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:21

pff weer zo'n juri die even wil laten zien dat hij/zij ooit van het woord verzameling heeft gehoord maar niet weet wat het is... Ach gut

zo had een klantje van me AB/L2 eens op haar coupon: pony moet meer op het achterbeen Haha! (ik zie m al gaan..)

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:47

Ach, zolang nog zó verschrikkelijk veel mensen denken dat verzameling betekend heel langzaam gaan, het niveau waarop paard/pony nog net niet begint te snurken, is het misschien wel een heel ruitervriendelijk (want = begrijpend) antwoord. Clown Clown

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:48

Ja daar zit ook wel wat in!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 14:49

Zep schreef:
Ik hoop dat de KNHS eens wat aan de opleiding van de juryleden gaat doen want dit slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Ik maak er 2 opties op uit:

- of je hebt met te weinig impuls gereden
- of ze vond hem te kort in het frame en wil in de middengangen meer verlenging in het frame zien.
Beide opties hebben niets met verzameling te maken, stippen overigens wel essentiële dingen uit je basisafrichting aan, dus in dat opzicht had ze wel een punt.

Ik ga toch voor het vetgedrukte en niet voor;

Als het echt om verzameling gaat, is dat beter. Maar het is zeer waarschijnlijk geen echte verzameling, maar luiheid, traagheid, te sloom. En dat is inderdaad niet goed, een paard moet lekker voorwaarts lopen, op de eigen benen.
Meer ervaring als mijn L2 ervaring met ulisse (en zij ook niet) heb ik niet maar er wordt tijdens mijn lessen genoeg gehamerd op het voorwaarts en op eigen benen lopen. Het is toch lastig te zeggen wat er precies a/d hand was als je de proef niet gezien hebt.

Wat niet wegneemt dat je op concours wel vaak combi´s ziet waarvan je verwacht dat ze elk moment gaan omvallen. Maar ook die halen hun wp´s (en prijsjes) wel dus het wordt wel beloont.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 14:09

Waarom kan een paard niet tè verzameld worden gereden?
In de L wordt arbeidsdraf gevraagd dus ookal is je verzamelde draf supergoed, het wordt niet gevraagd!
Als in een Z proef verzamelde draf wordt gevraagd en je rijdt arbeidsdraf dan wordt het ook afgestraft.
Ik denk dat je gewoon moet proberen om iets meer voorwaarts te rijden, vooral in de lagere klasse wordt een vlotte actieve proef (in mijn ervaring) er ggewaardeerd.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:07

Verzameling wordt niet gevraagd in de B en L. Ook de overgangen behoren progressief gereden te worden (zie blz 24 proevenboekje) en het KAN daarom zijn dat de jury hierover valt. Maar een dikke 4 geven voor te verzameld vind ik een beetje rare omschrijving.

Ben je niet wezen vragen na afloop bij dit jurylid? Kan heel verhelderend werken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:25

Sammie schreef:
ShannaY schreef:

Ja op z'n eigen benen onder je vandaan Clown

Ja? En dat is toch beter terug te rijden dan een paard dat vooruit geschopt moet worden?

Suzanne F. schreef:
Ja en vol in de hand drammend op voor.

Als je terug trekt wel ja.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:39

ShannaY schreef:
Suzanne F. schreef:
Ja en vol in de hand drammend op voor.

Als je terug trekt wel ja.

Anders loopt ie op de voorhand met de kop naar de grond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 08:14

Góh, en ik maar denken dat paarden evenals mensen ook individuen waren Verward

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 10:03

Zo had ik eens op mijn coupon de opmerking; passage-achtig.

Dat noemen wij gewoon zweefdraf omdat ze niet voor het been zijn en teveel terug komen, heeft niets met passage/ verzameling te maken Haha!

Misschien was dat er aan de hand? Dat ie teveel terug kwam en dus een zweefdraf liet zien? Heel veel mensen vinden dat fantastisch, maar je kunt er uiteindelijk niet zoveel mee imo Helemaal niet als je dan wél op den duur verzameling moet laten zien.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 11:56

ShannaY schreef:
Góh, en ik maar denken dat paarden evenals mensen ook individuen waren Verward

Je moet nog veel leren.. Ach gut Clown

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:00

Piaffe schreef:
Zo had ik eens op mijn coupon de opmerking; passage-achtig.

Dat noemen wij gewoon zweefdraf omdat ze niet voor het been zijn en teveel terug komen, heeft niets met passage/ verzameling te maken Haha!

Misschien was dat er aan de hand? Dat ie teveel terug kwam en dus een zweefdraf liet zien? Heel veel mensen vinden dat fantastisch, maar je kunt er uiteindelijk niet zoveel mee imo Helemaal niet als je dan wél op den duur verzameling moet laten zien.

passage-achtig zie je inderdaad vaker terug op coupons, wat inderdaad gewoon zweefdraf is. daarom is het ook passage-achtig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:00

Ik denk het niet Clown

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:03

Nistria schreef:
passage-achtig zie je inderdaad vaker terug op coupons, wat inderdaad gewoon zweefdraf is. daarom is het ook passage-achtig

Blijkbaar toch erg moeilijk om het beestje bij z'n naam te noemen. Straks gaan ze massaal roepen: Mijn paard kan al de passaguh.... (bb) Koe