schrikken, oplossen en hierdoor oefening 'missen', hoe?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

germie

schrikken, oplossen en hierdoor oefening 'missen', hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 17:10

Stel, je paard schrikt, je pakt je paard weer op, maar eigenlijk moet je de volgende oefening weer inzetten. Wat mag je dan doen van de jury? Mag je een volte rijden zonder aftrek te krijgen, krijg je dan -2, of ziet de jury liever dat je toch gehaast de oefening inzet en vervolgens 'verprutst'? Of is het afhankelijk van de situatie?

Ik had zoiets vandaag. Het was in een park en precies naast de ring waarin ik moest rijden was een soort doorkijk en een wandelpad. Na een middendraf op de diagonaal ving ik het paard weer op, en opeens schrok ze van die doorkijk omdat er gerend werd op het pad, sprong omhoog en opzij. Ik pakte haar direct weer op, maar als ik dan bij A het wijken in zou zetten, dan zou dat gehaast en slordig gebeuren. Ik heb gewoon een kleine volte extra gereden en hierna het wijken netjes ingezet. Ik had verwacht dat ik misschien wel -2 zou krijgen, maar dat was niet het geval. De jury vond dat het zo netjes opgelost was.
Hoe zouden jullie zoiets beoordelen? Zie je liever dat de ruiter de tijd neemt om het paard weer netjes aan de hulpen te zetten, of toch liever een gehaaste inzet van de volgende oefening?
Het gaat hier om echt even schrikken met een aanleiding (iemand die rent, iets dat door de ring waait o.i.d.). Dus niet een paard dat gewoon de hele proef ergens bang voor is.

Anoniem

Re: schrikken, oplossen en hierdoor oefening 'missen', hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:27

Ik zou denk ik ook voor de volte gaan, je neemt dan je rust weer en je kan de oefening goed laten zien. Denk dat veel jury's dit wel waarderen en het niet al te zwaar straffen, maar in principe is het natuurlijk gewoon -2...

daniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:34

ik heb het ook een keer gehad, het regende ( echt hard ) en ze schrok.. ik moest toen een gebroken lijn doen, heb haar stil gezet, laten kijken, en ben verder gegaan met de oefening.
had er een 5 voor, stond bij: netjes opgelost Haha!
maar soms heb ik idd -2...
het is volgens mij per jury verschillend..
xx

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:10

Ik weet niet hoe de jury dit zou beoordelen.
Maar ik weet wel dat ik op dat moment die punten maar laat voor wat ze zijn. Dan denk ik liever mijn paard en mij zelf, dus gewoon die extra volte rijden en dan die oefening, en heb ik dan wel -2 nou ja best, beter dat dan de rest van je proef ook nog afraffelen of gespannen rijden.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 09:32

Gewoon die volte rijden, doe ik ook best vaak.
Pas ging mijn paard aan het gekken bij het galop aanspringen, en inmiddels had ik allang een uitgestrekte galop moeten laten zien op de lange zijde.
Dus gewoon even paard terug gezet, een paar tellen tot rust laten komen, volte rijden en weer verder gaan Lachen
Maar een -2 lijkt me hier niet meer dan terecht, netjes opgelost of niet!

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:13

Extra voltes worden normaalgesproken bestraft met -2 of -4 of uitlsuiting, afhankelijk van het aantal keer dat je 'verkeerd gereden' bent. In principe mag je een oefening alleen opnieuw rijden na aanwijzing van de jury, anders moet je toch gewoon proberen om je proef te vervolgen en nog iets van de oefening te maken die dreigt te mislukken doordat je paard schrikt.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:28

Bij mij ging laatst de partytent naast de ring de lucht in, toen heb ik ook een volte gereden en daarna weer verder. Ook geen aftrek voor gehad, stond alleen bij dat het netjes opgelost was.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:46

Ik ga met Mies mee. Het is niet de bedoeling dat iedereen maar extra voltes gaat rijden om een betere oefening neer te zetten.
Overigens als je een oefening al getoond hebt, maar je gaat het nog een keer proberen wordt de 1e oefening gewaardeerd (dus de mislukte). Dan heb je dus kans op een 3 - 2 bv. Dan kun je het beter bij die 3 houden.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 08:01

Fitzroy: bedankt voor de aanvulling!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 08:33

Ik ben van het stug door rijden tenzij je echt al aan de andere kant van de bak sta.

Ik had het van het weekeind, mijn 3 jarige schrok van een kistje dat naast de bak lag en sprong van de hoefslag af terwijl ik terug naar stap moest. Ik ben door gereden alsof er niets aan de hand was. Eerst nog een paar pasjes draven en daarna netjes terug genomen. Kwestie van zelf rustig blijven en snel de controle terug krijgen. Als jij snel de controle terug heb is de volgende oefening zeker niet verpest, en als jij snel de controle terug heb is dat ook een 'goede oefening' (want een paard kan schrikken, maar jij moet dat als ruiter kunnen opvangen imo).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 08:46

Deze jury heeft het goed . Je had je oefening, n.l het uitstrekken, al gedaan en zat dus eigenlijk op een stuk waar geen cijfer voor wordt gegeven. Was het b.v op het midden gebeurd bij het uitstrekken dan had je waarschijnlijk wel min 1 gehad.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 09:17

aerdenhout1 schreef:
Deze jury heeft het goed . Je had je oefening, n.l het uitstrekken, al gedaan en zat dus eigenlijk op een stuk waar geen cijfer voor wordt gegeven. Was het b.v op het midden gebeurd bij het uitstrekken dan had je waarschijnlijk wel min 1 gehad.

De zogenaamde 'grijze zones' waar iedereen het altijd over heeft, bestaan officiëel helemaal niet hoor!
En als je een extra volte rijdt, houd je je niet aan de proef, dus maak je een 'vergissing in het programma' en hoort dat dus eigenlijk met -2 (dan wel -4 of -6 + uitsluiting, afhankelijk van de hoeveelste vergissing in de proef) bestraft te worden.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:36

Het hangt er voor mij vanaf wat er gebeurt en wat voor paard ik bij me heb. Een meer ervaren paard zou ik waarschijnlijk stug doorrijden. Als het met een jong paard gebeurt zou ik eerder proberen eerst de rust er weer in te krijgen. Stel dat mijn paard schrikt en er een stuk vandoor springt, net op het moment dat ik moet aangalopperen. Dan zou ik niet doorrijden, maar eerst een volte rijden en vervolgens rustig aanspringen. Daar leert het paard meer van. Wat voor cijfer ik er dan voor krijg interesseert me op dat moment niet. Als de jury me er een 0 voor wil geven vind ik het ook goed, ik kies op dat moment voor het beste voor (de opleiding van) het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:44

Heb ook wel eens een extra volte gereden, om op deze manier de rust weer terug te krijgen. Tot nu toe wel altijd -2 voor gehad. Maar liever dat dan de eerst komende onderdelen verprutst.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:13

Als je al voorbij de A bent gekomen, omdat je paard wegsprong, dan heb je in feite een vergissing gemaakt en krijg je -2. Je kunt dan opnieuw beginnen met je oefening.
Echter, die spanning wordt ook meegenomen in je laatste cijfers onderaan het protocol

Als je paard al schrok, terwijl je aan het eind vd diagonaal bent, dan zal de spanning ook meegenomen worden in je middendrafpunt.

Verder sluit ik me aan bij Fitzroy.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:36

Heb een keer verkeerd gereden en ben toen gewoon terug gedraaid en mijn oefening juist uitgevoert, ik had geen -2 omdat ik de oefening uitgevoert had.

Tyrza: en wat als je paard voor de a schrikt maar voorbij de a eindigd?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 08:34

pharagirlke schreef:
Tyrza: en wat als je paard voor de a schrikt maar voorbij de a eindigd?

Tyrza schreef:
Als je al voorbij de A bent gekomen, omdat je paard wegsprong, dan heb je in feite een vergissing gemaakt en krijg je -2. Je kunt dan opnieuw beginnen met je oefening.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:24

Mijn paard schrok lastst toen ik een gebrokenlijn contragalop moet inzetten. MIjn ring lag naast een springring en er knalde net op dat moment een paard door de muur. Ik vond dat ik het goed had opgevangen door een extra volte te rijden. Ik kreeg inderdaad -2 en er stond verzet bij! Jammer van die opmerking. Het was namelijk geen verzet.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 10:06

schrikken is toch een vorm van verzet hoor, Channie. Maar "spanning" was in principe een betere omschrijving geweest/

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:31

Verzet zie ik als iets negatiefs. Het is toch een natuurlijke reactie van een paard dat hij vlucht als hij voor iets bang is?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 16:41

Schrikken is geen verzet in mijn ogen. Ik heb 1 keer gehad dat een paard uit een andere ring bij mij in de ring liep (ruiter was controle helemaal kwijt). Paard haalde uit naar het paard dat ik reed en dus kwam het paard waar ik op zat omhoog. Toen stond er ook verzet bij. Dit noem ik dus geen verzet, een paard kan in zo'n geval echt niet anders dan reageren, anders had het paard een mep gehad.
Ik vind spanning inderdaad beter omschreven dan verzet, want schrikken is geen verzet. Het is niet dat het paard echt niet meer wil en dus tegen de ruiter reageert, het paard volgt even z'n natuur. Het verzet zich niet tegen het gevraagde.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:06

Ach, het is iig wel duidelijk waar het aan ligt. Ik mag aannemen dat de ruiter het in dit geval ook wel weet waar het om gaat. Een jury is nog altijd geen trainer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 21:40

Tyrza schreef:
Ach, het is iig wel duidelijk waar het aan ligt. Ik mag aannemen dat de ruiter het in dit geval ook wel weet waar het om gaat. Een jury is nog altijd geen trainer.

Verzet klinkt alleen een beetje negatief, terwijl schrikken of iets dergelijks net een minder negatieve klank heeft.
Maar goed, normaal gesproken mogen ze dus -2 geven als het paard echt schrikt en je hierdoor een extra volte rijdt. Maar de jury heeft dus ook zoveel vrijheid om evt. de keuze van de ruiter om de rust weer op te zoeken niet extra af te straffen, want 1 onderdeel is toch al mislukt. Het zal in de praktijk dus aan de jury en de situatie liggen hoe het beoordeeld wordt.
En we hebben het hier over de L1, dus nog geen bijzonder hoge dressuur (dus niet iets dat ook maar enigzins in de buurt van de grand prix komt), ik denk dat dat ook nog uitmaakt. Een Z-paard of nog hoger wordt natuurlijk geacht beter aan de hulpen te staan en meer ervaring te hebben. Het blijft een vluchtdier, maar hoe meer ervaring hoe minder het paard theoretisch zou mogen schrikken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 06:17

germie schreef:
. Maar de jury heeft dus ook zoveel vrijheid om evt. de keuze van de ruiter om de rust weer op te zoeken niet extra af te straffen, want 1 onderdeel is toch al mislukt. Het zal in de praktijk dus aan de jury en de situatie liggen hoe het beoordeeld wordt.

Die keuze heeft de jury dus niet. In principe is iedere extra volte gewoon -2. Dat er juryleden zijn die dat niet zo doen, mag eigenlijk niet voorkomen. Zo krijg je de juryleden nooit met de neuzen dezelfde kant op.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 07:17

germie schreef:
Schrikken is geen verzet in mijn ogen.

"Schrikken" kan wel degelijk een vorm van verzet zijn, een manier om onder het werk uit te komen. Ja