Gast-instructie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Gast-instructie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 13:37

Veel mensen hebben een vaste instructeur en zijn daar tevreden mee. Die instructeur past bij ruiter en paard en kent de probleemgebieden. Wat me echter opvalt is dat je zelden ziet dat iemand eens een lesje tussendoor bij een ander neemt. Ik zelf doe het wel eens, niet in de zin dat ik een andere instructeur zoek, maar meer om eens een ander oog op ons als combinatie te laten kijken. Als zijnde een clinic, of zoals in de titel een gast-instucteur. Wellicht ziet een andere instructeur wel iets waar je vaste instructeur niet naar kijkt, of die dat minder belangrijk vind. Iedereen let natuurlijk op andere dingen en niemand is alwetend.
Wel hoor je regelmatig dat verenigingen een gast instructeur laten komen, vaak de echt grote namen, maar dat is niet wat ik bedoel.

Nu vroeg ik mij af hoe de instructeurs hier op bokt daar over denken. Is het nuttig, of juist niet? En als jij de vaste instructeur bent, voel je je gepasseerd of motiveer je het, kom je misschien zelf ook kijken? Als gastinstructeur wat zou jij doen, sta je er voor open etc?

Frantic

Re: Gast-instructie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:32

wij doen het ook regelmatig....( eens in het half jaar oid) en meestal is ze dan weer helemaal genezen....

En soms steek je er idd weer wat van op.

Maar de vaste instructrice juigt het juist toe! Die vindt het leuk en het liefst kijkt ze mee!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:27

Ik heb 2 dressuurinstructrices. Ze weten van mekaar dat dat zo is. Verder nog een springinstructeur en een crossinstructeur. En af en toe een uitstapje naar een andere crosinstructeur.

Ik vind dat verfrissend. Soms krijg je net andere aanwijzingen die je nodig had.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:50

Als ruiter vind ik het erg nuttig om eens een ander oog mee te laten kijken. Ik ga ook graag gewoon kijken naar clinics, een gastinstructeur laat ik uit mezelf niet komen maar als ik zie dat er ergens een clinic is: alleen maar leuk! Daarnaast heb ik veel kennissen die ook lesgeven en ben ik altijd blij als zij even mee willen kijken.

Als instructrice vind ik het voor de combinatie alleen maar goed, ik zie ook niet alles of misschien biedt de andere instructeur een oplossing voor een probleem wat net de uitweg is voor een probleem waar we al lang mee bezig zijn. Ik vind het ook wel weer 'gevaarlijk', in die zin dat ik heel wat ruiters ken die in een hype van de ene naar de andere instructeur vliegen (drie maanden bij X lessen, dan komt Y een gastles geven en zitten ze daar drie maanden, vervolgens gaan ze weer naar Z...) en dat soort klanten ben je dus snel kwijtgespeeld bij een gastinstructeur. Aan de andere kant misschien beter kwijt dan rijk, maar ja, het zijn wel weer inkomsten!
Ik heb geen naam genoeg om gevraagd te worden als gastinstructeur dus daar kan ik weinig over zeggen.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:22

Ik ga met Urielle mee!
Zo denk ik er ook over Knipoog

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:44

Hier net zo, je ziet in je nabije omgeving steeds vaker dat je ergens een clinic kan mee rijden, en het is altijd leuk en leerzaam om er iemand anders te naar laten kijken.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:27

Ik ben van plan om na de kampioenschappen weer eens een keer bij een ander te gaan trainen. Ben nog even aan het rondkijken bij wie precies, maar vind het wel fijn om er eens een ander naar te laten kijken. Ben eigenlijk al veel te lang alleen bij mijn eigen instructeur aan het trainen(2 jaar).

Vaak ligt dit nogal gevoelig bij de vaste trainer(iig bij mijn vorige), vandaar dat ik het in het verleden weleens opgelost heb door in Ermelo oefenparcours te gaan rijden olv Wim Bonhof. Dat heeft uiteindelijk wel geleid tot een instructeurswissel trouwens, dus misschien was mijn toenmalige trainer er wel niet voor niets tegen Clown

Ik heb er zelf geen problemen mee als mensen die ik lesgeef eens ergens anders gaan trainen, maar ik vind het wel altijd fijn als het gewoon eerlijk gezegd wordt. Aan dat stiekeme gedoe heb ik een beetje een hekel Bloos (en je hoort het toch altijd Clown )

Denk dat het voor zowel ruiters als instructeur heel nuttig kan zijn. Soms zie je zelf weleens wat over het hoofd en als je dan hoort hoe een ander dat opgelost heeft dan kun je daar misschien zelf ook wel wat van opsteken.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 19:14

Dank voor al jullie reacties. Ik heb zelf, met 2 verschillende paarden ook 2 instructeurs. Ik merk dat de een soms dingen aandraagd die de ander niet zo benadrukt. Dit vind ik helemaal niet erg, je hebt het immers ook over 2 paarden.

Ik ben het idd ook met Gomir eens dat je wel eerlijk en open moet zijn naar je eigen instructeur. Bij mijn huidige instructeurs (waarvan 1 de eigenaar is van het paard wat ik naast mijn eigen paard rijd) heb ik nog nooit een les van een ander gevolgd, in het verleden wel. Mocht ik het weer willen gaan doen (nu heb ik van beiden nog genoeg huiswerk Haha!) is het ook zeker zo dat ik het vertel en ze uit zal nodigen. Ik denk namelijk dat het voor de vaste instructeur ook heel nuttig kan zijn om mee te kijken en daarna na te bespreken. Wat waren de punten die je in deze les prettig vond en wat niet. Ik denk dat je ook op die manier als ruiter en instructeur naar elkaar toe kunt groeien.

Ziiggy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:04

Ik ben helemaal voor 2 instructeurs zolang ze maar ongeveer op een lijn zitten, Ik heb ooit gehad dat de een zij het moet zo,, dan deed ik het zo en dat ging aardig goed, dan kwam ik bij die andere en die zij 't moet zo en dan ging het helemaal niet, een paar keer die manier gedaan maar het lukte gewoon niet ik vertelde toen dat xxx mij het zo en zo had gezegt, en dan zegt die ene ja maar je zit nu in mijn les en doet wat ik zeg.. maar ik had echt het idee dat ik het aan het verklote was.. Ze heeft dan mischien wel gelijk dat ik in haar les zit maar ze kan ook proberen te luisteren wat andere zeggen daar kan zij ook van leren. Ik bedoel maar die informatie die ze mee krijgt van hoe het bij 'mij' beter gaat kan ze bij andere lesklanten ook gebruiken als haar methode niet werkt..

Het fijne dat ze niet helemaal op een lijn zaten was dat de een op heel andere dingen lette als de ander, toch ben ik maar met een instructeur doorgegaan (degene met wie ik het beste op kon schieten Clown ) Bij die ander les ik nog maar eens in de zoveel maanden, en dan let ze vooral op de dingen die zij belangrijk vind tijdens het rijden, en geeft me tips over hoe het 'mischien' beter gaat als het dan beter gaat vertel ik het zo tegen mijn vaste instructeur die daar ook erg begrip voor heeft, en als het slechter gaat is het gewoon vergeten.. Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:45

ik heb vier verschillende instructeurs (2 dr, 1 spr, 1 cr) dus ga niet echt voor nog meer afwisseling muv de jaarlijkse kerstclinic.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:04

Ik heb elke 2 jaar een andere instructeur. Ik kan mijn lesklanten dat ook aanraden, maar dan ben ik ze kwijt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:13

Ik vind het wel fijn als er af en toe iemand anders meekijkt en stimuleer mijn lesklanten ook om af en toe eens een uitstapje te maken.
Als vaste instructeur ga je soms te lang door op dingen die er eerst zaten maar nu niet meer spelen en dan is een frisse blik soms erg fijn.