TIPS om te jureren bij een bixie dressuurwedstrijd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

TIPS om te jureren bij een bixie dressuurwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 22:44

Hoi ik moet morgen avond jureren bij de (onderlinge)bixie wedstrijd.
Ik was de enigste die de kinderen die meedoen niet in de les heeft dus de keuze was snel gemaakt.
maar nou lijkt dit mij behoorlijk moeilijk.
Het zijn namelijk kinderen die amper een lijntje of figuurtje kunnen rijden (ze worden tijdens de proef begleid)
Ik denk dat ik maar voornamelijk op ga letten op de houding van de ruiter.
of ze hoeken rijden, hoe ze de figuren rijden (stuurkunsten), of er al ruiters bijzitten die van been verwisselen.
hoe ze een overgang nemen en of ze er plezier in hebben.
verder nog tips?

(P.s. ik hou het heel vriendelijk en open, want het zijn echt nog guppie's)

Karl66

Re: TIPS om te jureren bij een bixie dressuurwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 00:38

Zijn er geen standaard regels voor om deze proeven te beoordelen?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 00:39

hmm geen idee?
zal ff googlen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 00:45

Heel sterk kijken naar het plezier, en er zijn altijd wel kleine puntjes die je vriendelijk kunt brengen.
Bij mij op de manege doen ze een keer per jaar proefje, en dan rijdt iedereen dat. Er rijden veel mindervaliden, dus dat is wel speciaal. Ik denk dat het normeren een soort van vergelijkbaar is. Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 00:50

mereldevogel schreef:
Heel sterk kijken naar het plezier, en er zijn altijd wel kleine puntjes die je vriendelijk kunt brengen.
Bij mij op de manege doen ze een keer per jaar proefje, en dan rijdt iedereen dat. Er rijden veel mindervaliden, dus dat is wel speciaal. Ik denk dat het normeren een soort van vergelijkbaar is. Lachen

Ja dat denk ik wel.
We hebben zowel gewoon echte groentjes als gehandicapten die meedoen.
Plezier vind ik heel belangrijk!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 01:10

daantjuhhh schreef:
hmm geen idee?
zal ff googlen.

ik heb niks kunnen vinden!

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:59

Inderdaad let op houding en zit, nette uitvoering van de oefeningen (dus niet of ze juiste stelling en buiging hebben, maar de gebroken lijn moet bijv. X als raakpunt hebben, de voltes moeten rond zijn, enz.). Let ook op de hulpen, dus geen trek en plukwerk (want die heb ik in de Bixie ook al voorbij zien komen) en rustig met de benen.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:33

En doe het commentaar in kindertaal! Wij starten met onze shet bixie..commentaar: storing bij binnenkomst. Buurmeisje had zoiets van was dat? Als er iets positiefs bijgeschreven staat zijn ze ook helemaal blij!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:10

Ik heb een paar weken geleden 2 AA proefjes gejureerd met een 4 jarig jongetje en een 6 jarig meisje Lachen Ontzettend leuk: de ouders waren erg gespannen en 1 van de kindjes was bang dat ze moest springen omdat ze balkjes op de grond zag liggen (moesten ze doorheen lopen ivm een gebroken lijn). De 2e proef ging alles veel gemoedelijker.

Het hoogste cijfer bij AA proefjes is een 4 en ik heb daarom alleen maar drieen en vieren gegeven. Ach, er deden 2 kindjes mee en heb ze omstebeurt laten winnen Ja

Bij het commentaar had ik bv gezet: "wat kan jij mooi lachen naar de jury!" en "mooie zweep heb je, maar niet in je mond doen, het is geen zuurstok" (<== meisje ging eraan sabbelen, hihi!), "wat heeft papa je goed geholpen!" (omdat een ouder de pony aan een touw mee moest nemen), "teugels goed vasthouden met allebei je handjes".

En onderaan dan een opmering zoals: "wat een mooie pony heb jij!" of "een Anky in de dop!" Lachen

Mijn tip: ALTIJD positief blijven! Dus als een oefening niet zo goed gaat zeg je niet: "niet goed" maar "als je dit en dit doet gaat het NOG beter!"

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:31

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:08

Hoe word je nou eigenlijk bixie jury? Die zijn er toch?

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:30

Instructeurs van een bepaald niveau kunnen/mogen dit jureren.
Je moet gewoon kijk hebben op het lesgeven en hoe de dingen gaan. De proeven kun je op de site van de KNHS vinden en je moet het positief zien, bovendien is het geen wedstrijd want ze winnen allemaal het is bedoeld om de kinderen later in de sport te krijgen

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:28

Ook al ben ik te laat om je nuttige tips te geven voor deze wedstrijd, toch effe wat informatie voor diegenen die dit topic volgden op zoek naar informatie.
Zelf ben ik IL-jurylid en binnen Kring Noord Limburg gevraagd om ook Bixie te jureren. Naar alle Bixiejuryleden en organiserende verenigingen in Noord-Limburg is een informatieboekje verstuurd met daarin nuttige informatie over het Bixierijden. Dit omdat bleek dat de info van de KNHS niet alle beginnende pony-ouders bereikte. Hierin staan ook de eisen vermeld die per klasse gevraagd worden:

[u]dressuur klasse AA: [/u]
a. rijden van wendingen en figuren
b. correct op- en afstijgen
c. bij lopen met pony beugels correct omhoog en teugels over het hoofd
d. het leiden van de pony
(punten b.,c.en d. horen de kinderen te leren tijdens het diplomarijden)

dressuur klasse A
a. kijken in de rijrichting en op tijd wenden
b. niet plots halthouden
c. overgangen
d. rijden van wendingen en figuren

dressuur klasse B
a. stelling en overgangen en kan de ruiter overgangen al voorbereiden
b. voorwaarts rijden
c. kijken in de rijrichting
d. goede galop aanspringen en galop houden
e. houding en zit van de ruiter

springen klasse AA (in kring N-Limburg wordt alleen klasse AA gereden)
a. mee op de sprong en pony niet storen
b. kijken in de rijrichting
c. verlichte zit
d. controle tijdens het parcours

Dit zijn de richtlijnen die wij voor onze kring hebben vastgesteld en hierdoor proberen we onze Bixie-juryleden op een lijn te krijgen en duidelijkheid te geven aan pony-ruiters en ouders.

Ook proberen we zoveel mogelijk de ponyruiters aan te spreken na het proefje om zo onze opmerkingen en complimenten te geven. Dit omdat sommige ruitertjes nog niet eens kunnen lezen en we ze allemaal een goed gevoel willen meegeven ook al vrat de pony gras tijdens de proef of weigerde-ie op de hindernis.

veel succes en vooral doen dat Bixie-jureren, het geeft enorm veel plezier om een kind te zien stralen na positieve en opbouwende commentaren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:27

Ik jureer bij ons op de manege wel eens de onderlinge ponydressuur met A proefjes. Probeer inderdaad al het commentaar in een extra positief jasje te steken. Soms helpt een tekeningetje als ze een figuur niet netjes uitvoeren (gebroken lijn of grote volte op het midden vinden onze kids soms erg moeilijk).

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:39

Tyrza schreef:
Ik heb een paar weken geleden 2 AA proefjes gejureerd met een 4 jarig jongetje en een 6 jarig meisje Lachen Ontzettend leuk: de ouders waren erg gespannen en 1 van de kindjes was bang dat ze moest springen omdat ze balkjes op de grond zag liggen (moesten ze doorheen lopen ivm een gebroken lijn). De 2e proef ging alles veel gemoedelijker.

Het hoogste cijfer bij AA proefjes is een 4 en ik heb daarom alleen maar drieen en vieren gegeven. Ach, er deden 2 kindjes mee en heb ze omstebeurt laten winnen Ja

Bij het commentaar had ik bv gezet: "wat kan jij mooi lachen naar de jury!" en "mooie zweep heb je, maar niet in je mond doen, het is geen zuurstok" (<== meisje ging eraan sabbelen, hihi!), "wat heeft papa je goed geholpen!" (omdat een ouder de pony aan een touw mee moest nemen), "teugels goed vasthouden met allebei je handjes".

En onderaan dan een opmering zoals: "wat een mooie pony heb jij!" of "een Anky in de dop!" Lachen

Mijn tip: ALTIJD positief blijven! Dus als een oefening niet zo goed gaat zeg je niet: "niet goed" maar "als je dit en dit doet gaat het NOG beter!"

aaw leuke jury ben jij Haha! zo houden de kleintjes in ieder geval plezier in het wedstrijd rijden! Ze hebben nog tijd zat om serieus te gaan rijden toch!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:22

Daarom! Lachen

Het moet gewoon eerst leuk voor ze zijn. Het strenge jureren kan altijd nog wel en dan kunnen ze zelf de keuze maken of ze echt wedstrijd willen rijden, tegen die tijd Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:06

Wij hebben een middagje gehad met uitleg voor nieuwe bixie-jurlyleden van de kring. Hier werd verteld dat je altijd van het positiefste moest uitgaan maar wel moest proberen de kinderen een tip mee te geven om te verbeteren, dus niet alleen maar 5-en geven.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:07

Kun je 5en geven dan? Haha!

Hoe ben jij bixie jurylid geworden dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:06

Pinacolada schreef:

1 t/m 5

Wij konden ons bij de kring opgeven voor middag uitleg. Als je dit had gevolgd mocht je je officoeel bixie-jury noemen Knipoog Ook alleen deze mensen mogen jureren in onze kring.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:54

Ooh.. 1 tm 4 hoor..Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:19

haike schreef:
Pinacolada schreef:

1 t/m 5

Wij konden ons bij de kring opgeven voor middag uitleg. Als je dit had gevolgd mocht je je officoeel bixie-jury noemen Knipoog Ook alleen deze mensen mogen jureren in onze kring.

dat is best leuk! worden deze middagen bij elke kring gehouden?

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:12

als er speciale bixiejuryleden zijn, hoe komt het dan dat ze aankomend weekend op een concours Z juryleden bixierubrieken laten beoordelen? Blond (Z)juryleden zijn al zo moeilijk te krijgen, dan kunnen ze de bixierubrieken toch beter door speciale bixiejuryleden laten beoordelen?