Klopt dit jurycommentaar ivm rijden volte?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zamzam

Klopt dit jurycommentaar ivm rijden volte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 18:12

Heb vandaag wedstrijd gereden in de klasse B.
Kreeg van de jury vier keer een 5 voor mijn volte (bij A en C) met als commentaar dat ik geen hoeken gereden heb.
Maar het kan aan mij liggen hoor maar ik heb altijd geleerd dat je met het rijden van een volte geen hoeken rijd want dan is het geen volte meer. Naar mijn idee klopt dit commentaar dus ook niet, maar misschien zie ik het wel helemaal verkeerd.......

timokyana

Re: Klopt dit jurycommentaar ivm rijden volte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:14

euhm volgens mij moet je wel degelijk die hoeken meepakken. natuurlijk wel rond.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:15

Lachen Ik weet niet percies hoe het bij wedstrijden is omdat ik ze niet rij Knipoog Maar op onze manege is het wel zo dat bij gewoon rijden hoeken in. En tijdens volte ronde hoeken maken want tja anders is het toch ook geen rondje meer?

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:16

Hm.

Volgens mij hoef je die hoeken ook niet mee te pakken, bijv A X A grote volte, en dan is het niet A F X K A grote volte. Wat raar Verward

zamzam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 18:16

Nou dat vraag ik me dus af als je het proevenboekje erop naslaat dan zie je toch echt dat je niet de hoeken meeneemt. En op een enkele plaats de hoefslag aanraakt o.a. bij de A en de X
Laatst bijgewerkt door zamzam op 16-07-06 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:17

Ik leer van m'n instructeur dat ik juist NIET door de hoeken moet rijden maar ze als het waren een beetje moet "afsnijden".

__inge__

Ik heb ook altijd geleerd dat je in volte`s de hoeken moet ''afsnijden''..

Joltsje

jah lastig.. ik ga meestal de hoek voor de volte en na de volte extra ver de hoek in zodat je duidelijk een verschil hebt.

volgens mij hoef je bij de volte niet de hoeken ik, wel moet je de hoeflag raken natuurlijk.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:18

tussen F en B moet je ergens even de hoefslag raken en dan weer naar x

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:45

ze hebben die voltes getekend in het boekje (of is dat alleen in het oude boekje?) Je moet met de grote volte een circkel van 20 meter doorsnede maken rond dus geen hoeken.
Waarom ben je niet naar de jury toe gegaan? Dan had je hem er op kunnen wijzen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:50

Wat stond er precies op je protocol?

Stond er 'hoeken rijden' oid? Anders heb je nl nog kans dat het commentaar juist zo bedoelt is als dat jij nu zegt en dat ze dus vonden dat je de hoeken teveel mee nam Lachen.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:52

waarom zoek je niet op wie de jury was en vraag je het alsnog? De organisatie weet meestal wel hoe het jurylid te bereiken is

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:00

Afbeelding

Afbeelding

volgens mij heeft een volte raakpunten op de hoefslag en moet je zeker niet de hoefslag volgen! (zie het verschil in bovenstaande plaatjes)
Er wordt overigens tijdens de jurycursussen benadrukt dat het gaat om de kwaliteit van bewegen van het paard, helaas weet ik wie de jury is die dit commentaar heeft gegeven en heeft ze wel vaker erg negatieve (en soms ook echt volstrekt foutief!) commentaar bij B combinaties (waardoor sommigen gedemotiveerd worden) helaas is een discussie met deze jury niet goed mogelijk (ze houdt er haar eigen zienswijze op na) bv een combinatie in de B springt verkeerd aan, hersteld dit de volgende pas en springt goed aan- cijfer: 3?? (maar goed dit is allemaal behoorlijk off-topic)
een volgende keer toch maar proberen de jury te benaderen en als de jury al weg is even melden aan de federatievertegenwoordiger dat je graag de jury had willen spreken (die toch nog aanwezig hoort te zijn!!) en dat degene al weg is.laten we als ruiters en juryleden proberen er positief voor elkaar te zijn en opbouwende kritiek te geven!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 05:34

een volte is rond, een cirkel heeft geen hoeken. Je krijgt dus alleen commentaar als je de hoefslag te ver volgt en zodoende wel hoeken maakt.
Misschien nog even bij de overige deelnemers navragen of daar ook verkeerd commentaar stond

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:07

misschien ben je vergeten voordat je je volte inzet de hoek door te rijden ... dus dat je op weg naar de volte bij A en C vooraf niet door de hoek reed (ik denk even hardop mee)

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:20

Daar dacht ik ook aan. Voor je de volte bij A inzet moet je natuurlijk wel de hoek rijden en na de volte (als je weer bij A bent) moet je ook de hoek wel meenemen.
Misschien dat je die hoeken niet gereden hebt?

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:56

Kitty schreef:

zou dat een reden zijn om een 5 te geven? Verward dan ben je mijns inziens niet fijn bezig als jury! het gaat hier om B combinaties, waar je al snel een 6 geeft (en niet gaat zitten *piep* als de hoek wel of niet wordt ingereden- daar ligt volgens mij meer het verschil tussen de 7 of 8)

zamzam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 11:08

amondi schreef:
een volte is rond, een cirkel heeft geen hoeken. Je krijgt dus alleen commentaar als je de hoefslag te ver volgt en zodoende wel hoeken maakt.

Maar als dat het geval zou zijn moet je daar dan een vijf voor geven in het B. als het paard wel fijn loopt met de juiste stelling en buiging dan vind ik een vijf wel een heel laag cijfer voor een volte in het B.
Enkel en alleen omdat je misschien net teveel de hoek in rijd.
Ik zou het persoonlijk veel kwalijker vinden als een paard verkeerd gesteld is of als een plank de wending door gaat dan dat ze iets teveel de hoek inrijden

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:32

Kitty schreef:
Daar dacht ik ook aan. Voor je de volte bij A inzet moet je natuurlijk wel de hoek rijden en na de volte (als je weer bij A bent) moet je ook de hoek wel meenemen.

Van de 25 combinaties in een ring rijden er 4 misschien door de hoeken....

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:37

Ja een volte bij A of C heeft maar 3 raakpunten met de hoefslag en een raakpunt bij X. Raar commentaar dan. Misschien zat de jury een beetje te slapen Haha!
Of kan je het commentaar nog op een andere manier verklaren?

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:48

Bij een volte bv. AXA moet je gewoon bij de korte zijde de hoefslag volgen.
Dus niet de hoek helemaal inrijden.
Maar wel op de hoefslag blijven.
Ik zie met jureren ook genoeg mensen die de binnenhoefslag nemen tijdens de voltes, dat is dus niet de bedoeling.
Misschien dat je dat hebt gedaan, dat je de hoeken hebt afgesneden en dus de binnenhoefslag hebt aangehouden, hij of zij kan als commentaar gezegd hebben de hoeken gebruiken.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:41

chelsea82 schreef:
Ik zie met jureren ook genoeg mensen die de binnenhoefslag nemen tijdens de voltes, dat is dus niet de bedoeling.

Verward leg bovenstaande plaatjes eens op elkaar, hoe kun je een volte rond rijden door over de hoefslag te blijven rijden? (tenzij het een manegehoefslag is) Zoals ragne al zegt een volte heeft meer 3 raakpunten met de hoefslag
ik hoop niet dat je jury bent en mensen afstraft die over een binnenhoefslag rijden Hamer maar beoordeelt of een paard om het binnenbeen gebogen gaat, op z'n eigen benen loopt en niet rond getrokken wordt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:44

*reactie was niet relevant*

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:12

chelsea82 schreef:
Misschien dat je dat hebt gedaan, dat je de hoeken hebt afgesneden en dus de binnenhoefslag hebt aangehouden, hij of zij kan als commentaar gezegd hebben de hoeken gebruiken.

Ben het helemaal eens met Rhijnauwen. DE hoofdeigenschap van een volte is dat hij rond is.
Behalve de beruchte 3 raakpunten heb je op heel de hoefslag niets, maar dan ook niets te zoeken.
In het geval van A-X-A rijd je door de hoek de korte zijde op naar A, zet daar de volte in, raakt de hoefslag 4 m voorbij F (linksom tenminste), meteen er weer af, over X, raakt de hoefslag 4m voor K, meteen er weer af en bij A hoefslag volgen en de hoek tussen A en F weer inrijden.
Dan heb je dus een correcte A-X-A volte.
Zoals jij het kennelijk jureert leer je de B-ruiters verkeerde dingen aan.
Of in elk geval breng je verwarring. Over de hoefslag blijven rijden is in elk geval niet correct.

Edit: ik mag hopen dat iedereen een hoefslag beschouwt als 4 rechte lijnen verbonden door kwart cirkels waarvan de grootte een beeje afhankelijk is van het opleidings niveau van paard en ruiter ipv 2 halve grote voltes verbonden door 2 rechte stukken, zoals je veel te veel ziet.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 09:18

idje schreef:
Zoals jij het kennelijk jureert leer je de B-ruiters verkeerde dingen aan.
Of in elk geval breng je verwarring. Over de hoefslag blijven rijden is in elk geval niet correct.

wie bedoel je met bovenstaande 'jij'? (ik verwacht chelsea82)