4 minpunten voor extra volte.?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

4 minpunten voor extra volte.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 20:19

Hoi,

Vandaag wedstrijd in de B gehad, en daar moet je op de volte tussen B en E aanspringen in galop.. Nu werd ze me te sterk en ging ze eerst in de verkeerde galop.. Omdat ik de volgende oefening niet wilde verpesten, dacht ik even een volte draaien, haar weer onder me krijgen, en sprong weer aan, dit keer in de goede galop.. Maar nu kreeg ik -4 voor de extra kleine volte.. Is dit terecht..? Nu had ik 185 -6 = 179.. Beetje balen, maar ja, was m'n eigen schuld.. Maar ik dacht altijd dat je voor een volte maar -2 kreeg.. Nu kon ik dus eigenlijk beter doorgalopperen..

CleovG

Re: 4 minpunten voor extra volte.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:23

Het is toch een vergissing dat is toch gewoon -2?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:26

Je zegt dat je -6 hebt gekregen, hieruit begrijp ik dat het je tweede vergissing was dus krijg je daar -4 voor. Als je nog een vergissing maakt wordt je uitgesloten!

1e fout -2
2e fout -4
3e fout uitsluiting!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:26

Met fout bedoel ik dus die extra volte en niet de verkeerde galop.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:27

Is dat dan niet -2 voor verkeerde galop en -2 voor de extra volte?

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:31

ej! dat lijkt me idd ook wel logisch ja.. maar heel vaak owrdt er dan ook een 4,3,2 gegeven voor verzet en dan -2 op dat onderdeel..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:32

nee, de verkeerde galop wordt in het punt voor het galopaanspringen meegenomen en die volte is een vergissing (of hoe ze dat ook noemen).
Maar bij de tweede vergissing krijg je 4 minpunten en omdat ze totaal -6 heeft, heeft ze dus twee vergissingen gehad.
-2 en -4 = -6 Haha!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 20:32

Ow zow, oké dank je.. Ja in het begin had ik ook een fout.. Had m'n proef niet doorgelezen, erg slecht natuurlijk, en was dan A-F-B binnenkomen in draf, en dan direct BEB grote volte, maar reed rechtdoor, dacht A-F-B-M, maar ja, nu rij ik die proef dus nooit meer verkeerd en aan extra voltes doe ik ook niet meer..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:36

Die extra volte kun je anders rusig doen.
Ik heb vaak gehad dat ik aangalopeerde voor een 3, hem dan terugpakte, nog een keer die volte reed en dan wel netjes aangalopeerde.
Meestal krijg je dan -2 maar wel het punt voor de tweede keer aangaloperen (zo hoort het natuurlijk niet, maar dat schijnen veel jury's niet te weten).
En een 7 met -2 is altijd nog beter dan een 3!!!!!
Moet je alleen niet meerdere keren per proef doen!!

lauranaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:40

kheb zondag gejureerd in de l1,op de grote volte hals laten strekken!ging bij iemand helemaal de mist in.
Amazone volte netjes opnieuw gereden en toen ging het super,dus heb 8 voor halstrekken gegeven en -2 omdat ze het twee keer deed.blijven dus mooi 6 punten over.
Kheb erbij laten zetten dat ze het slim had aangepakt.Ik zie liever dat ze het met geduld overnieuw doen dan dat het de mist in gaat en ze doen er nix aan.

Luci

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:08

Maar toch is dat niet correct. (al snap ik je overweging)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 09:30

Ja, ik heb nooit geweten dat je voor een tweede fout, direct 4 minpunten krijgt.. Wist wel dat je de derde keer uitgesloten werd.. Met 4 punten aftrek gaat het natuurlijk snel.. Maar de jury heeft dus goed gejureerd, en ik heb er ook vrede mee.. Kon voor mezelf beter die extra volte rijden, dan door te gaan met een paard in de verkeerde galop, die daardoor nogal tegen de hand kwam.. Heb nu fijn verder kunnen rijden en de regels zijn nu goed tot me doorgedrongen.. Lachen ha ha..

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 11:11

lauranaomi schreef:
kheb zondag gejureerd in de l1,op de grote volte hals laten strekken!ging bij iemand helemaal de mist in.
Amazone volte netjes opnieuw gereden en toen ging het super,dus heb 8 voor halstrekken gegeven en -2 omdat ze het twee keer deed.blijven dus mooi 6 punten over.
Kheb erbij laten zetten dat ze het slim had aangepakt.Ik zie liever dat ze het met geduld overnieuw doen dan dat het de mist in gaat en ze doen er nix aan.

Op zich een nobel streven, maar reglementair niet correct. Ik denk dat de meesten mensen hier niet over zullen vallen, maar op het moment dat door jouw beoordeling bijvoorbeeld op een selectiewedstrijd iemand protest aantekend tegen jouw beslissing heb je een hoop toestanden.

Luci

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 13:56

Precies Geje, dat bedoelde ik ook. En hoe nobel ook, die reglementen zijn er onder andere wel om zoveel mogelijk willekeur te vermijden. Vind die beslissing dan ook niet de juiste.

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:38

lauranaomi schreef:

Dat wordt extra vervelend voor haar als ze volgende keer hetzelfde doet als ze bij een jury rijdt die wel volgens het reglement handelt, dan blijft het punt voor de eerste keer (waardeloos) halsstrekken staan en krijgt ze ook nog eens -2 voor die extra volte. Haha!
Ik snap dat het goed bedoeld is van je, maar zo werk je wel in de hand dat mensen niet meer snappen waarom er de ene keer zus gejureerd wordt en de andere keer zo.

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 20:53

Ja vind ik ook,al is het goed bedoeld maar je kunt het ook niet maken tegenover de andere ruiters, en ze weten ook niet meer waar ze aan toe zijn als een andere jury ze hier wel voor afstraft. trainingstechnisch zou dit helemaal goed zijn............

lauranaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:18

Sorry ik heb nogal wat reactie gehad op mijn beslissing over die extra volte!Op dat moment dacht ik dat ik er goed aan deed.Maar goed toch fout dus.Ikzelf ben van mening om vooral B en L positief te jureren in voordeel van ruiter!!!negatief jureren kan iedereen wel.

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:19

TeQuiero1 schreef:
Is dat dan niet -2 voor verkeerde galop en -2 voor de extra volte?

nee verkeerde galop is geen minpunten Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:49

lauranaomi schreef:
Sorry ik heb nogal wat reactie gehad op mijn beslissing over die extra volte!Op dat moment dacht ik dat ik er goed aan deed.Maar goed toch fout dus.Ikzelf ben van mening om vooral B en L positief te jureren in voordeel van ruiter!!!negatief jureren kan iedereen wel.

Je hebt toch op jurycursus wel geleerd dat je dan de eerste keer moet beoordelen?
Zo krijg je idd dat mensen er niets meer van snappen als iedereen zijn eigen regels hanteert.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:42

lauranaomi schreef:

dat heeft niets met positief of negatief jureren te maken, dat zijn de richtlijnen van de KNHS.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:49

wat moet je dan doen als je in verkeerde galop aanspringt gewoon doorgaloperen dus.... omdat je minpunten krijgt als je het nog een x probeert dit snap ik niet???

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:53

nee, je krijgt juist minpunten als je in de verkeerde galop doorgaat. Netjes terug pakken en opnieuw aanspringen, bij voorkeur voor het volgende onderdeel.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:34

Lielle schreef:
nee, je krijgt juist minpunten als je in de verkeerde galop doorgaat. Netjes terug pakken en opnieuw aanspringen, bij voorkeur voor het volgende onderdeel.

En als je dat netjes doet, kan je in de B of L met de nieuwe proeven best nog een voldoende halen. Ja

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:37

aah ok, ik dacht altijd herstel roepen tegen de voorlezer en het betreffende onderdeel opnieuw doen (dan krijg je dus -2 maar als je voor de overgang een 7 hebt blijft er nog een 5 over). Dus voortaan tijdens het figuur nog de overgang opnieuw maken. Ok

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:39

Sterker nog: als je dit in een internationale proef doet, dan word je uitgesloten. Maar dat is in dit geval niet aan de orde Knipoog

Dat overnieuw rijden is dusdanig als reglement ingesteld, om te voorkomen dat je bv als ruiter dan een oefening verprutst (bv dat er een 3 staat)en je dan maar een volte rijd om het over te doen en er alsnog een beter cijfer voor haalt.