Mening jury - Bit lager of hoger? (positie / mondhoeken)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Mening jury - Bit lager of hoger? (positie / mondhoeken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 10:22

Ik heb een klein bitprobleempje en vraag me af wat een jury hier nou van vindt.

Even voor de duidelijkheid, ik rijd met een watertrens.
(Haar vel blijft er niet achter haken, een bustrens daarentegen veroorzaakte tot mijn verbazing wél losse velletjes.)

Ik heb helaas geen foto om het te verduidelijken.

Het zit zo:
Toen ik laatst op les was riep iemand (jurylid) ontzet naar mij dat ik het bit echt een stuk lager moet doen, omdat mijn paard nu vreselijke last had van haar mondhoeken, die ontzettend omhoog werden getrokken. Ik raakte een beetje geïrriteerd en vertelde dat mijn paard een heel kort mondje heeft (alsof het maar heel kort ‘ingesneden’ is), maar dat het van binnen normaal is. Als ik het bit zo in haar mond hang dat de mondhoeken niet te ver omhoog worden getrokken loopt ze constant met een open mond. Dat zit niet lekker voor haar, het bit drukt op verkeerde plekken en hangt compleet los. Na aandringen hang ik het bit tóch lager. Zal het paard er echt zo'n last van hebben? De jury zal er wel meer verstand van hebben dan ik. Ik wil mijn paard geen last bezorgen.
Even later keek mijn instructrice (tevens jurylid) me ongelovig aan. Hoe kon ik het bit zo ontzettend laag hebben zitten! Ze liet zien hoe het bit wel hoorde te liggen, het kon zelfs nog iets hoger dan ik aanvankelijk dacht.
Ik legde haar uit dat ik er ook al niet voor was het bit zo laag in de mond te hebben liggen, maar dat het desbetreffende jurylid zei dat het paard last had van haar mondhoeken.
Die zijn nu inderdaad iets meer opgetrokken dan bij een ander paard, maar ze lijkt er geen last van te hebben en is veel rustiger als het bit wat hoger zit. (Logisch, als het bit anders niet optimaal ligt.)

Ik vind het naar dat ik de mondhoeken van mijn paard zo moet ‘opheisen’, maar als ik het bit lager hang rammelt het in haar mond, dat vind ik nog veel erger.

Na het horen van de tegenstrijdige meningen van de jury’s vraag ik mij af hoe jullie, als jury, hierop zouden reageren.
Zouden jullie mij er op aanspreken en zeggen dat het bit lager moet?

Als iemand mij er naar vraagt zal ik uitleggen wat het probleem is, maar ik vind het niet prettig om te horen dat mijn paard zo’n last heeft van haar mondhoeken.

Frantic

Re: Mening jury - Bit lager of hoger? (positie / mondhoeken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 08:04

gewoon een smaller, beter passend bit proberen, maar zonder duidelijke foto's zal niemand iets zinnigs kunnen zeggen, al helemaal een jury niet die je 5 minuten ziet.

Beter de vraag stellen aan je begeleiders, instructrice, bakrandruiters. En dan doen wat je zelf het beste vindt!

Afbeelding

als het om deze pony gaat zou ikzelf idd een ander bit proberen, zo'n klein mondje met zo'n boomstam, kan niet fijn zijn.

Maar dan nog? wat doet de mening van een jury ertoe? dit kun je beter op harnachementsvragen zetten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:10

aangezien de cursieve vraag wel heel duidelijk aan juryleden is gericht laat ik het hier staan. Een foto zou wel handig zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:11

mocht het om de foto gaan die Amondi uit jouw profiel heeft gequote, dan zou ik ook voor een minder dik bit kiezen, dat past gewoon niet.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:17

Als je pony een kort mondje heeft, dan zou het er toch juist uit moeten zien alsof het bit al laag hangt? Als je dan teveel rimpels ziet, dan zit het bit idd te hoog. Het bit bij de pony op de foto vind ik ook veel te dik, maar dit is een bustrens en de TS heeft het over een watertrens.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:19

Da's ook weer waar, maar desalniettemin,het bit lijkt mij niet prettig en wel een ligische verklaring waarom de mond opengaat....

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:43

Volgens mij is dit niet de pony waar het over gaat. Als je Coon (deze pony) gewoon ziet, lijkt het bit trouwens niet te dik. Het geeft een beetje een raar beeld op deze foto.
Tor, kan je een keer een foto maken van Charlie met dr bitje in? Dan kunnen we het eens goed bekijken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 20:36

Het gaat inderdaad om mijn paard, niet de pony van hierboven.
Op die foto zit haar hoofdstel niet goed (neusriem te laag), maar daar gaat het nu niet om.
Bovendien zei ik dat het om een watertrens ging, die is hierboven niet afgebeeld.
De pony kauwt driftig op het bit als ze ongeduldig is (hier moest ze tijd stilstaan voor een foto), dat is te zien op de foto, maar zij trekt haar mond onder het rijden nooit open.
Is dit bit werkelijk waar zo verkeerd? Ik heb in het begin verschillende bitten gehad, maar op deze loopt ze nu al jaren het best. Heb er nog nooit een opmerking over gehad en het is alleen zo breed aan de zijkant.

Ik zal een foto maken van mijn paard als ik in de gelegenheid ben, maar vanaf de foto kunnen jullie niet zien hoe het in de mond ligt, alleen de mondhoeken zijn zichtbaar.
Eigenlijk ging het daar ook een beetje om.

*edit:

amondi schreef:
al helemaal een jury niet die je 5 minuten ziet.

Maar dan nog? wat doet de mening van een jury ertoe? dit kun je beter op harnachementsvragen zetten.

De jury is familie en zie ik geregeld, evenals het andere jurylid (tevens mijn instructrice).
Vandaar.

En aangezien die meningen zo sterk verschillen vraag ik mij toch af wat het algemene oordeel van een jury is, aangezien ik die toch regelmatig tegenkom op wedstrijden.