Moet gewicht paard meespelen in punt voor verzorging?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lindsey

Moet gewicht paard meespelen in punt voor verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 22:25

Zo te lezen doet iedereen enorm zijn best om er zo netjes mogelijk uit te zien en zijn paard netjes in te vlechten en te poetsen om maar een zo hoog mogelijk cijfer voor de verzorging te halen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre jullie vinden dat er daarbij ook naar het paard zelf gekeken moet worden. Bijvoorbeeld als een paard duidelijk overgewicht heeft en dan praten we niet over een klein grasbuikje maar echt duidelijk overgewicht zou je dan een slechter cijfer moeten krijgen voor de verzorging? Of het omgekeerde als je paard er echt heel erg mager uitziet? Voeren is namelijk heel letterlijk gezien wel een onderdeel van de verzorging van je paard.

Of als de jury duidelijk kan zien dat het zadel niet helemaal past maar het is wel van een duur merk en ontzettend goed gepoetst en onderhouden.

Nibbit

Re: Moet gewicht paard meespelen in punt voor verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:28

lindsey schreef:
Of als de jury duidelijk kan zien dat het zadel niet helemaal past maar het is wel van een duur merk en ontzettend goed gepoetst en onderhouden.

O wat erg!!! Je kan niet rijden met een slecht passend zadel, ook al poets je nog zo goed!!

Een veel te dik of te dun paard mogen ze van mij best iets lager punten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 10:36

Ligt een beetje aan de mate waarin. Drachtige merries tonen ook dik, of uitgezakte fokmerries, en sommige paarden krijg je ook niet dikker dan 'het kan nog net'.
Een paard dat er echt voor schandaal bij loopt zou van mij best ietsje lager gepunt mogen worden maar dat is wel erg subjectief. Voor een slecht passend zadel denk ik eerder aan een opmerking op de coupons.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:59

Ja, het mag wel meetellen. Bij de verzorging hoort ook de wedstrijdconditie van het paard. Een paard met veel overgewicht vind ik niet echt in wedstrijdconditie.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 15:24

er is een verschil tussen er kan nog wel wat af/bij of graatmager of een vetklomp op poten.

willem is ophet moment een lekkere grasbuik aan het kweken Haha! wat vollere flanken, maar nog steeds zie je zijn ribben te veel. maar doordat hij wat voller is bij de buik en flanken, valt dat niet op.

in de winter is het een ramp, koeienbeenderen en ingevallen flanken zijn niet onbekend voor ons. hij stond op 2 kg muesli, 20 kg kuil en 1 kg slobber/maismeel, en nog steeds wilde hij niet echt aankomen...

hij heeft nou eenmaal de neiging tot te mager worden, nadat hij veel afgevallen is toen hij moddervet uit de manege kwam. zeker in de winter,... tis een vent van 18... als ik het met slobber/maismeel en voldoende ruwvoer/krachtvoer op een acceptabel niveau kan houden vind ik niet dat men daar zomaar lager voor mag punten.

hij glanst super, zit voor de 2e zomer achtereen lekker kort in zijn vacht(dat was 1,5 jaar terug wel anders) en je kan zien aan hem dat er alles aangedaan wordt om hem in goede conditie te houden... met een goed dieet kom je een heel eind

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:34

tuurlijk mogen ze dat meetellen en ze kunnen aan de manier van lopen en activiteit wel zien of het paard in wedstrijdconditie is. Als je de regelementen doorleest kan je lezen dat een paard in conditie moet zijn met een passend tuig

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:06

Ja natuurlijk, je paard behoord in wedstrijdconditie te zijn.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:30

onder het punt verzorging valt ook de algehele conditie van het paard, dus ja ik denk het wel

maar of je winst rijd moet niet afhangen van punt op verzorging

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:22

Ik vind dat je wel een lager punt kunt geven als een paard niet in wedstrijdconditie is. Ik had vandaag bijvoorbeeld een 5 jarige ruin in de ring die echt megavet was, het zag er echt niet uit en het gewicht zat hem gewoon in de weg. Voor deze combinatie heb ik een 6 op verzorging gegeven. Vond het wel een beetje sneu, want het paard staat bij een boer en die leeft in de veronderstelling dat een paard beter iets dikker kan zijn als iets dunner, ben ik aan 1 kant wel met hem eens, maar deze was zeker 100 kilo te dik!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 07:31

terecht dan toch Atlanta? je moet punten wat je te zien krijgt.

Sneu natuurlijk als de eigenaar veel te veel voer geeft, maar het is niet alleeen sneu voor de wedstrijden, ook voor het dier zelf.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 07:58

De eigenaar gaf hem niet teveel eten, maar hij schijnt bij een boer te staan in pension en die geeft hem teveel, dat vind ik dus wel sneu want de eigenaren hebben er dus geen zicht op. Ze vroegen of ik wel op het staatje wou zetten dat het paard in overconditie was, dan konden ze dat ook even aan die boer laten zien, maar ik had het er al op gezet.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 12:41

overconditie, die hou ik erin. Ik ben niet te dik, ik heb overconditie!
Klinkt igg beter Clown

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 12:50

vindt ik eigenlijk ook wel een mooi woord! haha

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:16

Ik rijd op een 19 jarige ruin in het Z2 met enige mate van overconditie. (heb jij ooit een oude kerel zonder dikke buik gezien? Haha! )
Ben nog nooit een jury tegengekomen die daar op een protocol iets over gezegd heeft.
Als het paard zijn oefeningen goed uitvoerd is daar volgens mij ook geen reden toe.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:43

Afbeelding
ja hhor:Amondi, ruim 18. Gewoon in conditie en training houden.
Dinsdag gaan we bij zijn nieuwe baasje op bezoek, ik ben heel benieuwd, we hebben hem een jaar niet gezien!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:52

Novice schreef:
Ik rijd op een 19 jarige ruin in het Z2 met enige mate van overconditie. (heb jij ooit een oude kerel zonder dikke buik gezien? Haha! )
Ben nog nooit een jury tegengekomen die daar op een protocol iets over gezegd heeft.
Als het paard zijn oefeningen goed uitvoerd is daar volgens mij ook geen reden toe.

Een dikke buik is geen probleem. Als een paard slecht loopt door de hoeveelheid gewicht die hij moet meenemen dan is er wel een probleem. Op dat moment vind ik dat een jury daar mee in de punten moet zitten

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:14

nee!!!

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:20

Wat nee??

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 06:25

Citaat:
je mag tegenwoordig hier niet echt een topic openen want dan zeik je gelijk de juryleden op bokt af, die voelen zich erg snel persoonlijk aangevallen, je stelt hier een vraag en daarop kunnen ze als ze zin hebben antwoord geven,of niet. maar als je gaat reageren zoals hier soms gedaan word snap ik niet helemaal!

een quote van ABCD, daarom nee waarschijnlijk, ze/hij is boos

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 06:28

amondi schreef:
Citaat:
je mag tegenwoordig hier niet echt een topic openen want dan zeik je gelijk de juryleden op bokt af, die voelen zich erg snel persoonlijk aangevallen, je stelt hier een vraag en daarop kunnen ze als ze zin hebben antwoord geven,of niet. maar als je gaat reageren zoals hier soms gedaan word snap ik niet helemaal!

een quote van ABCD, daarom nee waarschijnlijk, ze/hij is boos

Op deze quote heb ik elders al een reactie gegeven.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 06:30

Ja idd, hij of zij zal wel boos zijn, maar om dan gewoon een "nee" op deze site zetten, vind ik een beetje kinderachtig!

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:15

Ik vind dat het zeker wel mag!
Een paard op wedstrijden hoort ook in wedstrijdconditie te zijn!

En even off topic:
@KarinvdM: Je hebt een vet cool profiel met VET mooie paarden!!!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:53

Paard hoort in wedstrijdconditie te zijn. Een heel dik of heel mager paard is dat duidelijk niet. Er moet spiermassa zijn en geen vetmassa.
Zelfde verhaal eigenlijk vind ik een paard/pony in de winter met een lange vacht waardoor het dier binnen no-time doornat is. Ook dat vind ik geen wedstrijdconditie.