Grote verschillen tussen 2 proeven

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Emilia

Grote verschillen tussen 2 proeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 12:46

Hoi!
We zijn inmiddels al een tijdje bezig met de nieuwe proeven. Mij bevallen de proeven wel maar het valt me elke keer weer op dat er tussen 2 proeven zulke grote verschillen zitten in de punten. Hoe ervaren jullie dat? En waar kan het aan liggen? Neem aan dat de jurycurssussen overal hetzelfde zijn en men dus geen verschillende dingen leert.

judithh

Re: Grote verschillen tussen 2 proeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:46

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf nog niet ervaren heb dat de verschillen groter of vaker zijn als met de oude proeven, toen gebeurde dit namelijk ook al, en of dat nu vaken of meer is......ik denk dat, dat wel meevalt.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:01

Ik vind het stomvervelend, had een keer 30 pt verschil terwijl de proef nagenoeg van dezelfde kwaliteit was... bovendien klopt het nooit zo met mn eigen gevoel over de proef.. daarom spring ik ook liever een parcoursje en bewaar ik de dressuur lekker voor thuis.

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:54

Ik vind de ene proef ook wel makkelijker als de andere proef. Misschien dat het daaraan ligt ? Een schouderbinnenwaarts gaat misschien makkelijker als een travers, en een slangenvolte met drie bogen in galop weer net iets moeilijker als een gebroken lijntje in galop. (Mijn mening hoor....)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 08:10

Alleen heb je die oefeningen niet in de L.
Ik ben het best met TS eens, ook dat de lekker lopende proef, minder punten heeft dan de frustrerende proef, waarin het paard zijn eigen tempo gaat bepalen en door de hulpen heen loopt....
Dat wordt toch nog verwart met impuls of lekker tempo, terwijl Sas dan helemaal niets te vertellen heeft en alleen kan sturen!

Soms zit het mee, denk je dan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:14

Ik heb het met de oude én nieuwe proeven. 2 bijna dezelfde proeven. de ene (oude punten) 167 en de andere 149. Nieuwe proeven mijn laatste 2 wedstrijden: 194 en 173, 176 en 202

En ja, de ene keer haal ik voor de travers proef 202 punten, die keer daarvoor voor dezelfde 173 Knipoog En ach, ik heb het nog nooit goed kunnen inschatten hoe het ging Knipoog

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:50

Yep, ik heb ook vaak een groot verschil tussen 2 proeven Verward . Soms wel een veschil van 20/25 punten. Wel bij 2 veschillende jury's. Het bewijst maar weer dat dressuur een echte jury sport is. De een vindt het wel goed genoeg Ja en de ander vindt het blijkbaar helemaal niks . Ik heb me er maar bij neer gelegd.... Haha! .

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:22

Nou ik denk dat ik het tot nu toe altijd heb getroffen. Tuurlijk zit er wel eens een groot verschil in (206 / 175) maar dan weet ik zelf dondersgoed waar dat aan ligt. Over het algemeen nog geen 8 punten verschil.

Off-topic; de nieuwe proeven bevallen me eigenlijk wel heel goed.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:24

Ik heb wel eens 25 punten verschil gehad tussen twee proeven bij dezelfde jury op dezelfde dag waar ongeveer 15 mni tussen eerste proef en tweede proef zat. Eerste proef met oude telling 145 tweede proef 169.

Ik was als enige combinatie met een schimmel ook duidelijk te herkennen, dus was ook niet stemmingmakerij oid van jury haar kant. Haha!

Er ging geeneens dingen echt fout zoals staken of verkeerd rijden en voor mijn gevoel zat er wel verschil in maar niet zo veel.

Later op video werd mij veel meer duidelijk. Bloos Bloos
Eerste proef waren we zo ontspannen dat het meer op recreatieritje leek dan op goede M proef. Tweede proef werd er meer aan gereden en zag je ook duidelijker dat hier echt gereden werd en waarom hiervoor wel punten waren gegeven.

Sindsdien ben ik mijn gevoel gaan matchen aan videocamera en personen die ik in hun oordeel vertrouw hoe zij vonden dat de proef eruit zag en heb zo een gevoel ontwikkeld hoe het nu eigenlijk écht gaat.

Veel mensen denken het te weten maar dat beeld klopt vaak voor geen meter met de werkelijkheid dat ze hun proef hebben gereden en daarvoor de oorzaak bji de jury maar gaan zoeken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 06:19

Skipper schreef:
Later op video werd mij veel meer duidelijk. Bloos Bloos
Eerste proef waren we zo ontspannen dat het meer op recreatieritje leek dan op goede M proef. Tweede proef werd er meer aan gereden en zag je ook duidelijker dat hier echt gereden werd en waarom hiervoor wel punten waren gegeven.

Veel mensen denken het te weten maar dat beeld klopt vaak voor geen meter met de werkelijkheid dat ze hun proef hebben gereden en daarvoor de oorzaak bji de jury maar gaan zoeken.

Dit is precies waar het bij een heleboel mensen aan schort, je hebt het prima verwoord Ja OK dan!

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 06:35

Ik sluit me bij de uitleg en ervaring van Skipper aan. Je hebt wanneer je 2 proeven rijdt, te maken met 2 verschillende juryleden. Iedereen bekijkt de proef op zijn/haar eigen manier en geeft daar punten voor. Verder kan er echt een groot verschil zitten. We hadden het zelf dit weekend nog: 1e proef 211 en 2e proef 185... En inderdaad: de tweede proef was minder goed gereden, zaten wat foutjes in en sprong zelfs verkeerd aan. Ga nu eerst eens gewoon bij jezelf zoeken, voordat je weer de juryleden "de schuld geeft".

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:06

Vroeger met de oude proeven had ik er nooit veel last van. De jurys waren het bijna altijd wel met elkaar eens, de punten lagen niet ver uiteen in ieder geval. Maar de laatste 2 keren zie ik toch wel een behoorlijk verschil; 199 en 171, en zondag 166 en 179. Tja, ik moet misschien nóg harder werken om constanter te gaan rijden Lachen

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:20

Ben ik dan de enige die een uitzondering heeft ?
Laatste 3 wedstrijden........
2 x 196
2 x 194
2 x 198
Bij verschillende jury's.......en 2 verschillende proeven uiteraard.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 05:39

Uitzonderingen bevestigen de regel, maar idd dit rijtje heb ik hier nog nooit gezien. Waarschijnlijk staan bij jullie in Bradant de neuzen echt dezelfde kant op!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 08:03

Ik heb het ook al een aantal keer gehad en ookg ewoon tegen mijn gevoel in! Tja waar het aan zal liggen weet ik niet, maar denk dat het vooral nog aftasten is van de nieuwe proeven en kijken hoever kunnen we gaan Lachen

annetjuh1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:10

ik had deze week 37 punten verschil: 136 en 173 punten.. Het was opzich wel terecht dat de 1e proef minder gepunt was dan de 2e (pony gleed een paar keer weg in de 1e proef en verkeerde galop, maar dit verschil kon ik niet begrijpen. En mensen die mijn proef hebben gezien konden het ook niet begrijpen.
Ook waren de punten niet goed onderbouwd (bijv. een 4 voor een overgang stap-draf zonder commentaar en ik kan niets bedenken waar het aan lag)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:12

Zaterdag ook weer. 1e proef 171 Knipoog Kon ik opzich inkomen, hij haat het om op gras te lopen als het zo hard is.
2e proef 194. Maar goed, zaterdag reden we ook echt zo Knipoog

Hedwigb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:34

Misschien ligt het ook wel aan jezelf, dat je dénkt dat je 2 proeven hetzelfde rijd, maar het eigenlijk niet zo is. Vaak verschillen mijn punten ook aardig, heb vaak meer dan 10 punten verschil tussen de 1e en 2e proef. Laatste wedstrijd zelfs 23 (208 en 185), maar als ik de coupons dan bekijk, word het mij vaak wel duidelijk!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:17

Over het algemeen scheelt het bij mij max een punt of 5.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:33

ik had dit weekend 3 juryleden, punten waren 129 (-2), 143 (-6), 145 (-2) (144 = 1 wp) terwijl ik me in al het commentaar van de proeven kon vinden. Plaatsing was trouwens 26e, e.a. 18e, en 13e (bij de hoofdjury). Ik heb als guinea pig gereden, mijn proef is door de juryleden gebruikt om de beoordeling van de officiele deelnemers (3* eventing in Breda) beter op elkaar af te stemmen.