Wanneer vrijwillig proef stoppen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Leone

Wanneer vrijwillig proef stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 00:04

Naar aanleiding van het topic : Waarom en wanneer een verliespunt.

kwam bij mij de volgende vraag boven.
Ik was met mijn paard op concours en hadden al de hele week een echt slechte week, helaas. (ik ben L2)

Om een lang verhaal kort te maken.
ik rij in mijn tweede proef en na 2 onderdelen weet eigenlijk al zeker dat het geen zin heeft om door te rijden. het ging gewoon echt niet meer (totaal niet nagevelijk, stuurloos, ging te hard, maar nog net controle genoeg om hem in de baan te houden Bloos )

voor mijn gevoel had ik beter mijn proef kunnen beeindigen door af te groeten en er dus mee te stoppen. maar omdat ik eigenlijk niet weet wat daar de regels voor zijn heb ik de proef letterlijk uitgeprutst.

resultaat verliespunt, spijtig maar terecht.

dus mijn vraag is eigenlijk wat gebeurt er met je punten als je vroegtijdig je proef beeidigd?

er is mij ooit verteld dat je dan voor alle andere onderdelen een 0 krijgt... maar dan gaat het hard met de verliespunten. (vandaar dat ik doorgereden ben)

en nog een vraag vinden juryleden het dan wenselijk dat de ruiter (naar mijn mening) een einde aan de kwelling maakt.

ik ben zeer benieuwd.

Frantic

Re: Wanneer vrijwillig proef stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 06:45

Volgens mij heb je 2 VP's als je stopt, daar kan een jury niks aan veranderen, tenzij hij/zij bereid is je coupon terug te geven....

Het zijn gewoon de regels.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 07:04

Als je vrijwillig de proef beeindigt krijg je idd 2 verliespunten. Het beste kun je er voor kiezen als je bv. met losrijden al merkt dat het niets wordt om niet te starten. Afmelden bij de jury en je paard weer wegzetten. Kost je alleen het startgeld maar geen verliespunten.

*edit* Probleem is dat de jury niet weet hoe jouw paard normaal loopt. Dus als ik zo'n combinatie in de ring krijg vraag ik me eerder af hoe die persoon toch in het L2 terecht is gekomen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 08:06

Ik heb dat nooit begrepen. Als je bij het springen vrijwillig de ring verlaat is er neits aan de hand. Bij dressuur meteen 2 vp's.
Ik ben ook wel eens de ring uit gegaan doorgaan met gevaar voor eigen leven leek me toch ook niets. Paard was heel moeilijk naast de springring met galloperende paarden en harde muziek van de ere ronde aldaar.
Ik dacht echt van schijt aan die twee punten ik stop ermee.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 08:27

oosterhoff schreef:
Ik heb dat nooit begrepen. Als je bij het springen vrijwillig de ring verlaat is er neits aan de hand. Bij dressuur meteen 2 vp's.
Ik ben ook wel eens de ring uit gegaan doorgaan met gevaar voor eigen leven leek me toch ook niets. Paard was heel moeilijk naast de springring met galloperende paarden en harde muziek van de ere ronde aldaar.
Ik dacht echt van schijt aan die twee punten ik stop ermee.

In zo'n geval wil het dus wel voorkomen dat je je couponnen op mag halen bij het secretariaat.....
Ik zou dat igg even heel vriendelijk aan de jury vragen, na afloop.

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 17:00

Fitzroy schreef:
*edit* Probleem is dat de jury niet weet hoe jouw paard normaal loopt. Dus als ik zo'n combinatie in de ring krijg vraag ik me eerder af hoe die persoon toch in het L2 terecht is gekomen.

Dat lijkt me als jury idd echt lastig. Ik dat die dag gewoon echt een off off day in al niet zo lekker lopende week

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:11

Iemand had vandaag hel slecht gereden bij een stalgenoot, en die had dus met de eerste proef verlies. Zij heeft toen de ruiter geadviseerd om de tweede proef H.C. te starten omdat ze al verlies had. Maar de ruiter wou dit niet. Verward Gevolg was dat ze met de tweede proef zelfs twee verlies had en in totaal dus 3 verliespunten.....

Als ik van te voren weet dat het verlies wordt meld ik me voor de proeven af, ben ik al in de proef bezig dan rijdt ik gewoon door. Tong uitsteken Maar heb het nog nooit meegemaakt. Tong uitsteken

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 08:06

oosterhoff schreef:

Doe nou even net als ik.....
Neem even contact met de KNHS / Discipline Commissie Dressuur en leg hen dit eens voor. Deze regel had al jaren geleden aangepast moeten worden......
Laatst bijgewerkt door CGJ12 op 26-06-06 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 08:47

Belachelijke regel. Ik zou in zo'n geval gewoon even aan de teugels frummelen (losmaken in het midden bij de gesp). En zie daar: teugels geknapt.

Als je een proef moet beeindigen wegens het kapotgaan van het harnachement krijg je geen verliespunten Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 08:51

Bij het springen is dat toch pas een paar jaar geleden afgeschaft, omdat er ruiters die tegen hun maximum winstpunten aanzaten om te promoveren expres tijdens een parcours gingen afmelden om zo hun winstpuntenstand te verlagen, waardoor ze nog langer in een lagere klasse konden starten (en bijv, meer prijzengeld konden opstrijken). Of is dit alleen maar een roddel die ik destijds gehoord heb?
edit: scum: als je je prioef moet beëindigen omdat je paard echt niet te hanteren is (blijven steigeren/rennen, etc) dan is dat niet zo'n heel veilige oplossing.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:36

Marije_jiplover schreef:
Bij het springen is dat toch pas een paar jaar geleden afgeschaft, omdat er ruiters die tegen hun maximum winstpunten aanzaten om te promoveren expres tijdens een parcours gingen afmelden om zo hun winstpuntenstand te verlagen, waardoor ze nog langer in een lagere klasse konden starten (en bijv, meer prijzengeld konden opstrijken). Of is dit alleen maar een roddel die ik destijds gehoord heb?
edit: scum: als je je prioef moet beëindigen omdat je paard echt niet te hanteren is (blijven steigeren/rennen, etc) dan is dat niet zo'n heel veilige oplossing.

Nee hoor, ik ken er zowiezo 2 die op deze manier in de L konden blijven! En dat werd ze ook open en bloot aangeraden!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:36

Ik dacht dat een fout in het hanarchement ook verliespunten opleverde omdat je dan op last van de jury voortijdig de ring verlaat. Maar misschien is dat aangepast. Bij kreupelheid en een vervelende jury die je coupon opstuurt was dat ook dacht ik, maar de meeste geven hem gewoon terug.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:19

Als iemand tijdens de proef bij mij stopt en de situatie voorlegt, dan kan ik dat alleen maar waarderen en krijg je echt geen verliespunten. Het belang van het paard staat voorop en die heeft er niets aan als hij de rest van de proef rondgehannest wordt. Helaas zijn de regels anders en staan jurys in hun recht als ze jou wel willen laten doorrijden.

Kortom: overleg even met jury.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:45

missmuts schreef:
Als iemand tijdens de proef bij mij stopt en de situatie voorlegt, dan kan ik dat alleen maar waarderen en krijg je echt geen verliespunten. Het belang van het paard staat voorop en die heeft er niets aan als hij de rest van de proef rondgehannest wordt. Helaas zijn de regels anders en staan jurys in hun recht als ze jou wel willen laten doorrijden.

sterker nog........ als ik als collega-jury jou dit geintje zie uithalen, kán ik daar terecht melding van maken. Die regels mag je NIET zomaar terzijde schuiven.
Als je graag die regel terzijde wilt schuiven MOET je in mijn gedachtengang OOK contact opnemen met de KNHS en op ACTIEVE wijze proberen die regel structureel te laten veranderen voor de toekomst..........

En eigenlijk leidt dit tot willekeur.
Als ik een proef vrijwijwillig beeindig ga ik teleursgesteld naar huis (-2) en ga zeker NIET huilen bij de jury.....
Iemand anders gaat wél huilend naar de jury, en die krijgt dan géén verliespunten?
Daar werk ik niet aan mee..........

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:08

CGJ12 schreef:
missmuts schreef:

sterker nog........ als ik als collega-jury jou dit geintje zie uithalen, kán ik daar terecht melding van maken. Die regels mag je NIET zomaar terzijde schuiven.
Als je graag die regel terzijde wilt schuiven MOET je in mijn gedachtengang OOK contact opnemen met de KNHS en op ACTIEVE wijze proberen die regel structureel te laten veranderen voor de toekomst..........

En eigenlijk leidt dit tot willekeur.
Als ik een proef vrijwijwillig beeindig ga ik teleursgesteld naar huis (-2) en ga zeker NIET huilen bij de jury.....
Iemand anders gaat wél huilend naar de jury, en die krijgt dan géén verliespunten?
Daar werk ik niet aan mee..........

Helemaal mee eens. Ik ging gewoon huilend naar huis. maar dat kwam dan weer meer door de vermoeidheid en ruzie met instructeur die niet begreep dat ik liever met 2 minpunten naar huis ging dan dood in een kissie.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:56

Dat contact opnemen heb ik allang gedaan, maar nooit antwoord gekregen.

Geloof me: ik laat me echt niet leiden door tranen (integendeel Haha!), maar wel bijvoorbeeld door een paard dat over de zeik is.
Maar je hebt gelijk dat het tot willekeur leidt, daarom nog maar eens contact opnemen met de KNHS..

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 17:38

CGJ12 schreef:
oosterhoff schreef:

Doe nou even net als ik.....
Neem even contact met de KNHS / Discipline Commissie Dressuur en leg hen dit eens voor. Deze regel had al jaren geleden aangepast moeten worden......

Kunnen alleen juryleden dat of heeft het ook zin om als ruiter dit bij hun voor te leggen?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:41

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:39

Maar als je paard met de training al niet echt lekker liep, en totaal niet handelbaar was dan start je toch zobiezo niet? Ik zou dan niet starten in ieder geval! Als je met inrijden merkt dat je paard gek doet van de muziek etc. Ga dan die ring niet in meld je af?

Even ter verduideliking: Ben geen jury of instructeur.. ben ook nog nooit officieel gestart (wel onderlinge ma goed)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:44

Dat gaat niet altijd op, Marinke. Iemand van mijn vereniging heeft bij ons op het concours ook de tweede proef afgegroet. De eerste proef ging hardstikke goed, daar had ze zelfs een winstpunt! Maar de tweede proef moest in een andere ring en haar paard had besloten daar niet langs een vlag te willen lopen. Paard ging zo hoog steigeren dat ze zich bijna achterover liet vallen. Na twee keer besloot de amazone om te stoppen. Het enige waar ze op dat moment aan dacht was `zorgen dat we niet achterover klappen´. En dan kunnen de verliespunten je niet echt meer schelen hoor.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:13

Nee, dat snap ik.. dan rijdt je met gevaar voor eigen leven! En dan is het ook meer dan logisch dat je afgroet.. Maar meestal voel je toch wel aan heo je paard is etc?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:29

_Marinke_ schreef:
Nee, dat snap ik.. dan rijdt je met gevaar voor eigen leven! En dan is het ook meer dan logisch dat je afgroet.. Maar meestal voel je toch wel aan heo je paard is etc?

Meestal wel ja maar dit gaat voornamelijk om juist die momenten waarbij je het van tevoren niet zo had verwacht. En juist dan zouden die verliespunten gewoon niet terecht zijn.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:35

ik heb laats ook zo'n helse proef gereden, ik kon niets meer en wilde eigenlijk niet eens starten, maar goed je weet hoe het gaat je start toch gewoon, gevolg, geen stuur, geen rem, of terwijl geen controle, gevolg verliespunt.

achter af zij iemand van onze vereniging dat ik beter bij het secretariaat had kunnen vragen of dat ik HC zou mogen starten.
dus dat doe ik dus de volgende keer als er weer eens zoiets gebeurt.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:16

Leone schreef:

Kunnen alleen juryleden dat of heeft het ook zin om als ruiter dit bij hun voor te leggen?

Volgens mij kan iedereen dat, maar om de één of andere reden lijken ze mij daar lichtelijk oostindisch doof.
Ergens in maart heb ik keurig en formeel mijn gedachten voorgelegd en gevraagd daar eens over na te denken. Maar tot op de dag van vandaag heb ik daar nooit meer iets van vernomen. Vandaar ook mijn oproep aan anderen om eens even flink op de deur te kloppen daar... Af en toe even flink wakker schudden kan geen kwaad... Haha!
Alleen van het woord "rolkür" in combinatie met "Anky" schrikt de DCD af en toe even flink wakker denk ik... Knipoog

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:47

als je met je paard kreupel je proef verlaat heb je geen verliespunten hoor!!!!!!!!!!!!! en je kan als jury zijnde niet zeggen dat je de coupons terug geeft al is het soms krom dan moet je dat voorleggen op een knhs vergadering en geen eigen rechter gaan spelen het zijn nou eenmaal de regels en daar dien je je helemaal als jury zijnde je ook gewoon aan te houden.