Alleen starten als je je proef thuis voor 200 % goed rijdt?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaad

Alleen starten als je je proef thuis voor 200 % goed rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 06:39

Hoi,

Hoe denken jullie over het volgende standpunt:

Je moet alleen op concours gaan als je je proef thuis voor 200 % correct kunt rijden, altijd foutloos.

Of moet je ook gaan als alles nog niet helemaal bevestigd is?Ook al zijn er onderdelen in de proef waar je aan werkt en wat steeds beter wordt maar nog niet bevestigd is? Dat je dan gaat voor de ervaring, routine en puur om het oefenen van het rijden van proeven?

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 06:41

Je moet gaan als je vindt dat je er klaar voor bent. 200% rijden bestaat niet (afgezien of 200% bestaat). En trouwens... wie zegt dat je moet gaan? Je kunt toch ook veel plezier beleven aan het thuis opleiden van je paard?

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 06:47

Ik doe het nu gewoon puur voor de ervaring winstpunt erbij?? mooi meegenomen, aangezien ik vroeger "verkeerd" heb leren rijden beginnen ik en mijn paardje nu weer helemaal bij 0.
Verder niks is verplicht, niemand MOET, je MAG!!! ik ben het dus ook met GeJe eens

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:45

Dat ligt eraan. Als je paard gewoon echt niet klaar is voor een bepaalde klasse (en sommigen zijn nog niet eens klaar voor het B) dan moet je niet gaan.

Ik had met mijn paard op een gegeven moment de punten voor het L1 op, maar omdat het even niet zo lekker tussen ons ging ben ik niet meer gestart want ik zag mezelf geen L2 rijden.
Op een wedstrijdmorgen stond mijn andere paard (waar ik toen nog L2 mee reed) met een snotneus op stal. Dus toch maar die ene meegenomen en met die L2 gestart (ik had er toen een half jaar niet meer op gezeten). Werd ik daar zomaar eerste met ontzettend veel punten . Sinds die tijd rij ik hem weer gewoon op wedstrijden.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:53

Wedstrijden zijn er om te toetsen waar je bent in de training. Je paard zou dus alle oefeningen gewoon uit moeten kunnen voeren, voordat je ze beoordeeld wilt zien. Hoe hij ze uitvoert wordt daar beoordeeld, dat hoef je thuis niet te doen, je kunt wel denken dat iets er goed uit ziet, maar het kan best wel eens niet helemaal volgens de regels zijn. Dat zie je dan op je protocol terug en dan weet je dat je daar wat meer/anders aan moet werken.
Wedstrijden rijden is niet je best doen om winstpunten verzamelen. Die winstpunten krijg je vanzelf als je paard te goed is geworden voor die de klasse waarin je start, het is immers een doorstroom systeem...
Overigens moet je nastuurlijk nooit je proef oefenen, maar alle onderdelen opnemen in je training. Je paard moet zo gehoorzaam zijn dat hij op elk moment elke gevraagde oefening uitvoert, al rijdt je op het strand, bij wijze van spreke. Dán ben je met dressuur bezig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:55

Ik wil zelf mijn paard thuis wel ruim voor elkaar hebben voor de klasse die ik moet starten.
Dit omdat het op wedstrijd toch vaak wat minder gaat als thuis.
Als het thuis dan maar ampertjes voor een voldoende gaat, verwacht ik dat op wedstrijd helemaal niet. En dat vind ik dan zonde van tijd en geld. Dan oefen ik liever thuis nog wat langer door.

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:57

ik vind het een beetje afhankelijk van van je paard (karakter, leeftijd, opleidingsniveau, etc).

Ik ga zelf niet op concours als ik het gevoel heb dat ik mijn paard niet voor elkaar heb. Ik ben geen prijzenjager, maar heb te veel ambitie om alleen maar mee te doen als rubriekvulling.

Ik sluit me dan ook aan bij Lusitana en Runningkawa

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:02

Dat ligt er wel een beetje aan.
Ik bedoel mijn paard kan met gemak een nette L1 proef neerzetten, maar er zijn nog wel dingetjes die niet zo goed gaan dat is hals strekken en middendraf. dus ik heb er dan vaak 3 4ren bij.
Maar ik weet dat ik dat op kan halen met dingen zoals wijken, middengalop halthouden, gebroken lijntjes..
Dus ik kom uit eindelijk dan wel aan de punten.

Oke ik en mijn paard gaan niet op alle onderdelen perfect, maar dat hoefd ook niet als je het op rest maar wel bij kan verdienen!

En thuis door blijft gaan met trainen op die punten.

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:12

@daantjuhhh; helemaal waar wat je zegt. Je kunt een proef nooit foutloos rijden -> er zullen altijd onderdelen beter kunnen en zolang je daar thuis ook aan traint, kun je ook nog een keer de overstap maken naar de volgende klasse.

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:13

ik vind dat voor je op wedstrijd gaat, dat je dan een klasse hoger nog een nette proef moet kunnen rijden.. ik ga nu bv B starten (4jarige) en ik zou een L proefje nog best leuk neer kunnen zetten.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:47

DresslOver schreef:
ik vind dat voor je op wedstrijd gaat, dat je dan een klasse hoger nog een nette proef moet kunnen rijden.. ik ga nu bv B starten (4jarige) en ik zou een L proefje nog best leuk neer kunnen zetten.

Daar ben ik het wel mee eens, maar het ligt er voor mij ook aan waar de wedstrijd verreden wordt. Als het een 'thuis'-wedstrijd is zal ik eerder voor de ervaring mee doen, dan wanneer ik mijn paard op de trailer moet zetten.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:56

daantjuhhh schreef:
Ik bedoel mijn paard kan met gemak een nette L1 proef neerzetten, maar er zijn nog wel dingetjes die niet zo goed gaan dat is hals strekken en middendraf. dus ik heb er dan vaak 3 4ren bij.
Maar ik weet dat ik dat op kan halen met dingen zoals wijken, middengalop halthouden, gebroken lijntjes..

Dan rijdt je dus om winstpunten te halen, dan promoveer je naar de volgende klasse zonder dat het paard alles bevestigd heeft en dan blijf je daar dan toch hangen, of zie ik dat verkeerd?

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:02

Nou ik kan thuis nog zo netjes en mooi een proef neer kunnen zetten, maar dat is toch mooi geen garantie dat ie het ergens anders ook doet. Die vlieger gaat voor mij en voor vele anderen niet op!

Ik denk dat ik altijd best rap doorga naar een volgende klasse (behalve nu dus) en ach al doende leer je. Je kan bijvoorbeeld denken dat je een oefening best goed onder de knie hebt maar als jij in je proef zit en je paard is net afgeleid als jij je oefening inzet, gaat ie toch echt niet goed.

Nee hoor ik start gewoon en rijd liever een tijdje dan wat minder punten dan dat ik maandenlang thuis train en dan op een wedstrijdterrein kom en meneer denkt: Nou vandaag even niet......daar sta je dan met je training!

naam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:03

Lusitana schreef:
daantjuhhh schreef:

Dan rijdt je dus om winstpunten te halen, dan promoveer je naar de volgende klasse zonder dat het paard alles bevestigd heeft en dan blijf je daar dan toch hangen, of zie ik dat verkeerd?

Ik denk inderdaad dat je dat verkeerd ziet!
ik heb ook met mijn paard toen we L2 waren gehad.
veel dingen gingen niet goed! Maar andere dingen gingen wel goed.
toen ik mijn punten binnen had, ben ik over gegaan naar het M1. en daar reed ik ook de punten. Bovendien train je ondertussen verder, en worden de moeilijke dingen ondertussen makkerlijker!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:04

DresslOver schreef:

De B is juiste voor jonge paarden en als iedereen eerst het paard op L niveau traint voordat ze daar gaan starten, zou je daar in principe 5 jarigen moeten zien, maar dat is dus niet zo. Van een jonge paard wordt nogal wat ge-eist. B is voor paarden die net beginnen in de training. het gaat op prijzenjagen lijken als je je paard al hoger opgeleid hebt en dan in de B gaat starten.
Ik heb trouwens zelf meegemaakt dat men me zei dat mijn paard niet L waardig was. Nee, mevrouw, paard is net ingereden, dit is zijn eerste proef, daarom rijdt ik in de B en ik wens dat hij daarvoor beoordeeld wordt en niet hoe hij straks in de L beoordeeld zal gaan worden!
Dan is de jury dus ook helemaal verkeerd bezig. Die moet helemaal niet bedenken of jij al of niet door mag stromen of een winstpunt verdient, die moet gewoon eerlijk een cijfer geven voor wat ze ziet!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:13

Lusitana schreef:
daantjuhhh schreef:

nee dat zie je verkeerd.
je hebt me niet helemaal geqoute!
ik zei, thuis oefen je door met je puntjes die niet goed gaan.
En als ik dan promoveer en ik weet dat er meerdere puntjes zijn die niet goed gaan train ik eerst thuis door!

Zolang je het met de rest van de proef op kan halen kan je doorrijden.
kan je dat niet zul je eerst moeten oefenen!
je kan een proef nooit 100% rijden.

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:18

@lusitana: ik ben het niet helemaal met je eens! als jij je paard L klaar hebt en gaat B starten is dat niet prijzenjagen. een paard reageer op wedstrijd toch altijd anders als thuis. en dat je paard al kan wijken wil niet zeggen dat ze het in de B heel goed zullen doen!
ieder paard heeft zo zijn dingen waar hij in uitblinkt en waarin niet! de dingen die hij minder doet kun je dan inderdaad ophalen met de dingen die ze wel goed doet! ik denk niet dat je dan blijft hangen in een klasse. die dingen die ze minder doen moet je gewoon verbeteren met het oefenen thuis maar hierin zullen ze toch nooit in uitblinken denk ik! ik heb ook mijn dingen die ik minder goed kan en die nooit beter zullen worden.

ik denk dat je op wedstrijd moet gaan wanneer je je paard kunt rijden. daar bedoel ik mee dat je je paard kunt sturen en een beetje nageefelijk kunt rijden, en in stap, draf en galop kunt aanzetten. thuis is het toch anders als op de wedstrijd en voor het paard is dit een kans om al een keer te kijken op wedstrijd. toen verona zadelmak was en ik haar nageefelijk en rond kon sturen had ik haar gewoon meegenomen. we gingen nog wel als een zatte door de baan, met name het halthouden en groeten, haha maar dat maakt niet uit. het was voor haar goed om mee te maken en we hadden zelfs een winstpunt gehaald. de jury vond het trouwens ook nog eens leuk om te zien hoe zo'n jong paardje de baan werdt rondgestuurd en ze houden er echt wel rekening mee!!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:28

Ik heb het niet over oefeningen beheersen, daar ben ik niet duidelijk genoeg in geweest, sorry. In de L wordt al meer verzameling verlangd. Als je een paard hebt dat onderaan de trainingsschaal staat, dan KAN hij helemaal niet voldoen aan die eis. En ik wil ook niet dat het in de B verwacht wordt. Met mijn paard werd dus geen rekening gehouden, men wilde zien dat hij als een L paard liep in de B.... DAT vindt ik verkeerd. Niet dat hij thuis oefeningen uit een L proef kan, dat kon dat paard ook hoor, maar niet in een L-frame zogezegd omdat hij die graad van verzameling gewoon nog niet bereikt had...en de ook nog niet verlangd wordt in de B.

Wat je nu dus krijgt is dat (sommige) mensen jonge paarden in de krul trekken, denkende dat ze daarmee hoge punten halen (en helaas is dat soms ook zo) in de B. Daar verzet ik me met name tegen. Laat de B nu maar gewoon B zijn, waarin het paard vooral goed vooraarts is en aan de hulpen staat!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:31

Verzameling in de L?

heb jij een andere L dan ik

Nee een paard hoort niet op de voorhand de donderen, zelfs in de B niet.
Neusje mag er gewoon uit in alle klasses, maar je paard moet wel nagefeelijk zijn, ook In de B

heel normaal allemaal.

Ik heb mijn paard thuis ook ongeveer een klasse hoger lopen dan op wedstrijd.
Dit omdat op wedstrijd alles minder gaat.
Omdat hij net wat verder is in training, heb ik dan genoeg over om op wedstrijd ook een fijne proef neer te kunnen zetten.
en vind het paard het eigenlijk niet zo moeilijk, omdat je dan geen pas geleerde dingen vraagt, maar juist dat stukje bevestiging.

En dan ga ik niet voor de prijzen, maar ik ga ook niet voor de laaste plek.
En zo weet ik zeker dat ik mijn paard niet overdonder op een vreemde plek.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:36

Inderdaad runningkawa..
Verzameling in de L.. ?
Mijn paard begint al wel een beetje te verzamelen hoor, maar alleen in de prive les met goede begleiding.
Niet op wedstrijd in de L.
Inderdaad hij donderd niet op de voorhand maar gewoon nageeflijk en te plaatsen waar ik m wil.

Wij hebben nog af en toe een taktfout probleem wat ik er thuis uit kan rijden, maar op wedstrijd gaat alles even wat anders en komen de taktfoutjes af en toe nog licht boven in de middendraf!
Dat gaat wel steeds beter, maar komop als dat het enigste is wat er mis is aan je L paard?
Ik ben pas net begonnen in die L en ben ervan overtuigt dat tegen de tijd dat ik promoveer mijn paard de L2 proefjes wel aankan.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:37

Op wedstrijd gaat het altijd anders dan thuis. Wat thuis perfect kan gaan, kan op wedstrijd totaal verkeerd gaan door wat extra spanning. Terwijl andere onderdelen op wedstrijden weer een stuk beter gaan.

Met Sem ben ik wedstrijden gaan rijden toen ik hem thuis gewoon lekker aan het lopen had. Er zat een stuur op, hij liep netjes nageeflijk en ik kon overgangen maken. De eerste wedstrijden waren helemaal niets, maar dat was te verwachten; voor het eerst op ander terrein, andere paarden, binnenbak ipv grasveld etc. Ook al had ik hem thuis voor 200% aan het lopen gehad, waren die wedstrijden toch niet beter gegaan. Nu hebben we er 4 wedstrijden op zitten en is dat niet meer levensgevaarlijk in zijn ogen. Thuis is alles nu ook steeds meer bevestigd en op wedstrijd is het ook steeds beter.

Maartje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:39

een voorbeeld: Marco Borsato kan 10 x zijn nummer oefenen en dan kan het uiteindelijk niet beter en op het podium kan het dus niet beter meer. bij dieren is dit anders je werkt met dieren je kunt het uiteraard wel oefenen maar het zijn geen mensen je hebt niet na zoveel keer en dan kan het niet beter op het moment dat je rijd is het beste wat je kunt laten zien want je hebt maar 1 keer de tijd om te laten zien wat je kan en dan kan het fout gaan want perfect kan het niet omdat je met een dier werkt. snap je wat ik bedoel met dieren kan het nooit 200% perfect

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:43

Maartje, gebruik je punten en komma's op je toetsenbord! Anders wordt het zo'n woordenbrij die alleen nog begrepen wordt door de poster zelf

Maar de proef gaat niet om de oefeningetjes, maar om de basis. Als die in orde is kan ieder paard een B en een L proef aan.

carlijn83

Re: Alleen starten als je je proef thuis voor 200 % goed rij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:13

Vind ik erg afhankelijk van niveau en leeftijd

Een jong onervaren paard zou ik wel een keer meenemen als ie nog niet bevestigd is, puur voor ervaring.

Een ervaren paard wil ik thuis wel bevestigd hebben maar voor 200% kan nooit. In de proef kan er ook altijd nog een foutje insluipen waardoor oefening niet netjes getoond is.

En ook al is een oefening nog niet perfect (maar wel uitvoerbaar)? Daar kun je nog wel aan scholen in de tijd dat je toch wp binnenhaalt en richting een volgende klasse gaat.

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:49

Ik zou de oefeningen zelf wel graag bevestigd willen hebben. Ze hoeven niet voor 200% te kunnen, maar toch wel de oefening duidelijk GOED kunnen laten zien.
Natuurlijk kan er op het ene onderdeel meer gescoord worden dan met een ander onderdeel, maar dat hou je toch altijd.

Dat je je paard thuis 200% goed en lekker aan het lopen hebt geeft nog geen garantie dat het op wedstrijd ook goed gaat... (het kan wel natuurlijk, maar hoeft niet).
Op wedstrijd kunnen er zóveel andere invloeden van toepassing zijn, dus wat dat betreft...

Ik vind het fijn om een paard onder mijn kont te hebben waarvan ik weet dat 'ie bevestigd is. Maar voor een jong paard is het alleen maar een uitkomst om zo vroeg mogelijk op wedstrijd te gaan. Zo wordt hij 'later' zo min mogelijk beinvloed door 'wedstrijdfactoren'.