Jury's wat willen jullie nou zien in de B???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Jury's wat willen jullie nou zien in de B???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 13:46

Hoi,

Ja heel vaak is die vraag er geweest, van wat het niveau etc. is in de B. Maar nu is mijn vraag wat willen jullie nou zien?

Een pony/paard dat aan de teugel loopt? Of juist een pony/paard die lekker lange hals heeft?

Een pony/paard die zijn rug niet volledig gebruikt?(neem ik aan van niet dat jullie dat willen zien, maar als ze in de B aan de teugel rijden zie je dit toch helaas wel vaak..) Of juist een pony/paard die zijn rug heel goed gebruikt?

Ik hoor het graag van jullie, en zeg dan even alles! Dus hoe die op de benen loopt, de rug gebruikt zijn hoofd + hals heeft etc.

Mijn instructrice zij mij vandaag namelijk dat jury's in de B graag willen zien een pony/paard die zijn rug goed gebruikt, zijn achterhand goed eronder zet en ruim loopt.. met een langere hals die wat ronding heeft maar niet te veel..
Maar ik dacht zelf altijd dat een pony/paard in de B al aan de teugel moest lopen etc. maar volgens mijn instructrice moet dit juist niet

Dus kom maar op jury's wat jullie in de B willen zien

Groetjes

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:34

idd het is al heel vaak gevraagd.... Luister naar je instructrice en ga niet denken, ja maar....

Of lees eens een paar oude topics door, dan leer je hetzelfde al dat je instructrice verteld

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 15:44

Ik luister ook wel naar mijn instructrice, die tevens eigenaresse van mijn vzpaardje is

Ik ben niet zo iemand van; Ja maar......
Ik werd gewoon in verwaring gebracht, de topic's die ik gelezen heb werd in verteld dat het niveau gewoon laag is en dus niet HOE ze het willen zien,, daarom opende ik dit topic
En ik bedoel van; "Deze vraag is al vaak gesteld" van de vraag over de B dress. en dan alles

Esmiralda_

Re: Jury's wat willen jullie nou zien in de B???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 17:19

ontspanning, oplettendheid v. h. paard

het hoeft in de B nog niet dat je paard aan de teugel loopt, maar het is natuurlijk wel mooier als die het wel doet en vaak word je daar ook wel voor beloont
als je paardje gaat ontspannen komt die vanzelf wel naar beneden, als die niet ontspant hoef jij er niks voor te doen maar proberen dat die ontspanning wél komt, dus los gaan zitten, handen niet vastzetten en soepel mee bewegen dan komt het paard vanzelf wel naar beneden

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 18:07

Tja mijn vzpaardje (gister precies 1 maand onder het zadel) gaat heel opgekropt lopen, gaat dus zelf helemaal in de krul lopen heo los je de teugels ook hebt.. en we ziijn dus bezig om hem nu in feite gewoon met de neus door het zand te laten lopen, zodat hij de rug en benen goed gebruikt, en niet zun rug wegdrukt En toen we dat weer aan het oefenen waren zei de eigenaresse + mijn instructrice dus; "In de b willen jury's graag zien dat een paardje ontspannen loopt en met een "lange" hals en niet opgekropt aan de teugel waardoor hij dus de achterhand er niet onder zet"

poema

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 06:01

Ik ben geen jury maar ik schrijf wel soms. Wat me dan opvalt is dat jury's aanleuning belangrijk vinden. Je pony hoeft heu in de B nog niet perfect aan de teugel, als je maar goede contact heb en je pony wel een beetje wil zakken en nageefelijk is. Ook middendraf moet je al duidelijk zien. Bij de jury wie ik hat geschreven had 9 op de 10 een onvoldoende voor middendraf.
Maarja elke jury is weer anders en vinden andere dingen belangrijk.
Dus bied je aan op wedstrijden bij jou op de club en ga schrijven, zo kom je er zelf achter !

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:31

Ik ben jurylid en dit is wat ik graag wil zien in de B:
- impuls (dus de innerlijke voorwaartse drang van het paard, opgewekt en gecontroleerd door de ruiter). Eigenlijk komt dat er gewoon op neer dat de ruiter controle heeft over het tempo en laat zien dat niet het paard, maar de ruiter zelf dit tempo bepaalt.
- stelling en buiging (dus als je op de rechterhand rijdt en een volte moet maken, dan moet het paard naar rechts ingebogen zijn, en niet naar links)
- nette overgangen (dus geen trek- en schopwerk)
- middendraf (en geen versnelde draf)
- halsstrekken (veel paarden volgen de hand van de ruiter niet, of de ruiter geeft zelf te weinig teugel waardoor het paard de kans niet krijgt de hals te laten zakken)
- gehoorzaamheid --> ik wil graag dat het paard aan de hulpen staat, en z'n aandacht bij de ruiter heeft.

Wat aanleuning/nagfeeflijkheid betreft --> ik zie liever geen paarden met een weggedrukte rug in de B, of paarden die als stofzuigers door de ring lopen. Als het paard ontspannen is, maar de nageeflijkheid en aanleuning nog niet perfect zijn (wat in de B inderdaad niet hoeft) dan kun je in de B echt wel winstpunten rijden.

esther82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:53

Mijn zus start met haar merrie in de klasse B. Vorige maand reed zij een fijne proef, ook met winst, maar op het protocol stond aangegeven: Paard moet meer bergop.

Ik vind een bergopgaand paard ook prettiger om te zien dan een die constant op voor klapt, maar is 'meer bergop' niet iets voor een klasse verder?
Of zie ik dat verkeerd?!

Pur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:40

een ontspannen en voorwaarts paard wat een nette proef loopt. en een rustig zittende ruiter. lengtebuiging in de voltes is ook een plus

maffe_moses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:13

een ontspannen net voorwaarts paardje

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:34

Marinke, omschrijf eens wat jij verstaat onder "aan de teugel lopen". Uit jouw vraagstelling maak ik namelijk op dat jij er wat anders onder verstaat dan ik.

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:00

_Marinke_ schreef:
Ik luister ook wel naar mijn instructrice, die tevens eigenaresse van mijn vzpaardje is Lachen

Ik ben niet zo iemand van; Ja maar......
Ik werd gewoon in verwaring gebracht, de topic's die ik gelezen heb werd in verteld dat het niveau gewoon laag is Verward en dus niet HOE ze het willen zien,, daarom opende ik dit topic Knipoog
En ik bedoel van; "Deze vraag is al vaak gesteld" van de vraag over de B dress. Knipoog en dan alles Tong uitsteken

B niveau is dan wel 'laag' (ik noem het de Basis Lachen ), maar het is wel het BEGIN van je verdere training. Eea zal dus al wel een beetje voor mekaar moeten zijn. Een paard dat zn rug wegdrukt dat lijkt natuurlijk nergens op en is het begin van het einde. Dus lijkt me logisch dat ze dat niet willen zien. Dan hoeft een paard nog niet constant in een perfecte aanleuning te lopen, maar het BEGIN ervan moet al wel zichtbaar zijn.

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:01

esther82 schreef:
Mijn zus start met haar merrie in de klasse B. Vorige maand reed zij een fijne proef, ook met winst, maar op het protocol stond aangegeven: Paard moet meer bergop.

Ik vind een bergopgaand paard ook prettiger om te zien dan een die constant op voor klapt, maar is 'meer bergop' niet iets voor een klasse verder?
Of zie ik dat verkeerd?!

Misschien liep hij op de voorhand? Dat is zowieso niet goed, in welke klasse dan ook. Rij je paard wat horizontaler, echt bergop en opgericht hoeft later pas.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 13:23

goed topic voor mij haha
ik heb morgen wedstrijd in de B
ben vet zenuwachtig Geld, geld!

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:26

een ontspannen combinatie,waarbij het paard al wel de goede kant op wil en niet tegen de hand is.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 23:17

Ondertussen zijn we al weer wat verder.. Tong uitsteken
Het paardje loopt een stukken beter, onder de lessen worden we allebei streng aangepakt wat ook wel nodig is want anders ging het nu niet zoals het gaat.. Natuurlijk "pauzeren" we ook wel tussen door, dus even lekker met lange teugel rond stappen/draven.. Knipoog Even instructie krijgen etc. maar na de les praten we wel altijd even na, en dan wordt er ook altijd wel verteld dat ze(mijn instructrice) het goed vond gaan, en er goed verbetering in zit.. Haha! *terwijl ze onder de les soms wel is wat anders zecht Schijnheilig* Maarja, ze zecht ook alleen de dingen die echt kloppen. Dus als ik me best niet doe, krijg ik dat ook wel te horen en dan zecht ze echt niet van: Netjes hoor, goed gedaan! Nagelbijten / Gniffelen

Kitty schreef:
Marinke, omschrijf eens wat jij verstaat onder "aan de teugel lopen". Uit jouw vraagstelling maak ik namelijk op dat jij er wat anders onder verstaat dan ik.

Aan de teugel versta ik een paard die de hand volgt, achterhand eronder heeft, (dus dat de actie van achteren komt) die zijn hoofd niet hoog en in de zogenaamde "krul" heeft. Niet in de krul wordt getrokken, en daardoor zijn rug wegduuwt. Een netjes in de aanleuning gaande paard die in verzameling loopt, en zijn rug dus goed gebruikt.

Met opgekropt aan de teugel leupen bedoel ik dus onder dat een paard aan de teugel wordt getrokken, absoluut niet ontspannen loopt.. hoofd hoog heeft, en de actie totaal niet van achteren komt.. het zun rug wegdrukt. Het paard loopt van voor wel "aan de teugel", maar de rest van zijn lichaam "loopt er maar een beetje achteraan".

Groetjes

MaCHo_LoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:55

Citaat:
Wat aanleuning/nagfeeflijkheid betreft --> ik zie liever geen paarden met een weggedrukte rug in de B, of paarden die als stofzuigers door de ring lopen. Als het paard ontspannen is, maar de nageeflijkheid en aanleuning nog niet perfect zijn (wat in de B inderdaad niet hoeft) dan kun je in de B echt wel winstpunten rijden.
ik had gisteren een wedstrijd gereden(in de B) en ik was zelf heel erg tevreden. Ik had volgens mij zelf een paar kleine foutjes, maar mijn pony liep netjes ontspannen en was nageeflijk & had een goede aanleuning.
Hij liep ook beter dan normaal op wedstrijden, maar als ik het vergelijk met de vorige wedstrijd(de punten dan) ben ik alleen maar achter uit gegaan. De vorige keer had ik 178 & 189 nu had ik 170 & 177.
Ook stond er op de coupons dat mijn pony vaak niet rond & nageefelijk was. En nog een vraagje hoe wil de jury een middenstap zien, mijn instructice zei tegen mij: de stap verruimen en de hals langer laten worden, dus ik deed dat gisteren & dan staat er dat mijn pony niet nageeflijk is

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:12

Wat die middenstap betreft... Inderdaad verruimen en hals uitschuiven (hierdoor krijgt het paard meer schoudervrijheid waardoor het een mooier voorbeengebruik krijgt) maar daarbij moet het paard wel iets rond in de hals blijven. (Dus niet de hals vooruit steken alsof het een hark heeft ingeslikt!).

MaCHo_LoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:19

Mies7 schreef:
Wat die middenstap betreft... Inderdaad verruimen en hals uitschuiven (hierdoor krijgt het paard meer schoudervrijheid waardoor het een mooier voorbeengebruik krijgt) maar daarbij moet het paard wel iets rond in de hals blijven. (Dus niet de hals vooruit steken alsof het een hark heeft ingeslikt!).
jah hij bleef ook wel een beetje rond

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:59

esther82 schreef:
Of zie ik dat verkeerd?!

Bergop is weer zo'n moderne kwpn kreet. Daar kun je vrij weinig mee. Ik denk dat de jury bedoelde dat het paard teveel op de voorhand liep en dat is in geen enkele klasse de bedoeling. En wordt naar mate de klasse hoger wordt zwaarder afgestraft.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:15

wat ze willen zien?

ontspanning!. en ene paard dat lekker aan de hulpen is.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:19

Mies7 schreef:
Ik ben jurylid en dit is wat ik graag wil zien in de B:
- impuls (dus de innerlijke voorwaartse drang van het paard, opgewekt en gecontroleerd door de ruiter). Eigenlijk komt dat er gewoon op neer dat de ruiter controle heeft over het tempo en laat zien dat niet het paard, maar de ruiter zelf dit tempo bepaalt.
- stelling en buiging (dus als je op de rechterhand rijdt en een volte moet maken, dan moet het paard naar rechts ingebogen zijn, en niet naar links)
- nette overgangen (dus geen trek- en schopwerk)
- middendraf (en geen versnelde draf)
- halsstrekken (veel paarden volgen de hand van de ruiter niet, of de ruiter geeft zelf te weinig teugel waardoor het paard de kans niet krijgt de hals te laten zakken)
- gehoorzaamheid --> ik wil graag dat het paard aan de hulpen staat, en z'n aandacht bij de ruiter heeft.

kijk, dit is nog eens duidelijk! gewoon een reeks punten waar een beginnende wedstrijdruiter gewoon naar kan kijken of het al in orde is Ja

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:21

Pling Dit topic ga ik even in de gaten houden....

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:15

Mies7: Heel duidelijk maar op meerde van mijn protocollen staat wel een stuk om 20 keer niet nageefelijk, moet meer nageefelijk. In de B is dit, onze allereerste proef. Dus de jury kijkt er wel naar en jureert daar ook naar.
Daaraan kan je zien dat jury's echt heel verschillend zijn.

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:29

Volgens mij hoeft een paard/pony in de B niet aan de teugel maar als hij wel gaat krijg je er wel extra punten voor. Het betekent toch dat je, je paard iets beter aan kan Knipoog Je kan er in ieder geval geen strafpunten voor krijgen.
Wat ik weet bij mijn protecolen is dat ze willen zien dat me pony ontspannen is, stelling & buiging geeft, hals kan laten strekken, reageert naar de hulpen en ook actief loopt Lachen Op zich is dit al een hele waslijst voor de meeste B ruiters.
Maar goed, ik volg dit topic even. Volgende week weer een wedstrijd dus is misschiel we handig om bij het trainen mee te nemen Haha!