Vraagje aan spring juryleden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melody2

Vraagje aan spring juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 13:02

Zou een spring jurylid mij kunnen vertellen waar de stijlcijfers in het B springen op worden gebaseerd? Krijg je ook een hoger punt als de pony ingevlochten is?

Afgelopen weekend viel het mij op, dat in het klassieke parcours de ruiters die als een gek rondscheurden in de barrage veel hogere stijlcijfers kregen als degene die netjes en beheerst hun parcours rondreden. Volgens mij was de opzet van het op stijl rijden het laten zien dat je netjes een parcours rond kunt rijden, voordat je op tijd gaat rijden.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:57

Ik krijg af en toe de indruk dat er op deze manier gejureert wordt: je hebt 2 dobbelstenen - je gooit een 3 en een 4 - 34 stijlpunten.
Maar het zal toch wel niet zo zijn....

Piroska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:23

Ik lees even mee, ben wel geïntresseerd. Ga namelijk binnenkort ook beginnen met springen

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:15

Je krijgt voor drie onderdelen een punt:
-Presentatie = binnenrijden, halthouden en groeten(1x)
-Wijze van rijden van het parcours(3x)
-Houding en zit(3x)

Jammer genoeg is er negen van de tien keer geen chocola van te maken en ik heb het in al die parcoursen misschien twee keer meegemaakt dat ik daadwerkelijk 3 cijfers kreeg ipv alleen een eindcijfer.
Ik zie hier mensen stijlprijzen winnen of gewoon hoge punten halen waar ik het absoluut niet aan afzie, maar heb zelf met mijn merrie ook weleens 35 punten gekregen en me ernstig afgevraagd waar ik dat toch aan verdiend had (beestje is wat heet, maar verder was het zo beroerd nog niet imo )

Kortom, het is net de loterij af en toe Vind die dobbelstenen van Scum ook wel erg leuk gevonden

Misschien zijn er juryleden die het me voor eens en voor altijd duidelijk kunnen maken? Tot nu toe is dat nog niemand gelukt, ook niet als ik zat te schrijven, maar wie weet kom ik nog eens tot inzicht

TeeGee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 07:59

Met de presentatie willen ze graag zo recht mogelijke lijn zien naar de jury en vlak voor ze groeten; en lachen!!!

In het parcours willen ze graag zien dat je lekker doorgaloppeert en problemen graag voorwaarts oplossen. Dus niet beginnen terug te rijden als het niet past.

Daarnaast hoor je rechtop te zitten en je handen laag. Wat natuurlijk ook helpt is een makkelijk paard!

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:18

TeeGee schreef:
Met de presentatie willen ze graag zo recht mogelijke lijn zien naar de jury en vlak voor ze groeten; en lachen!!!

Dat vraag ik me serieus af. 9 van de 10 keer kijken ze geeneens als je de ring binnenrijdt. Maar dan wel een 6 geven voor het binnenkomen?

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:12

TeeGee schreef:
In het parcours willen ze graag zien dat je lekker doorgaloppeert en problemen graag voorwaarts oplossen. Dus niet beginnen terug te rijden als het niet past.

Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens! Soms moet je gewoon weleens een keer sluiten, alles naar voren oplossen is ook geen oplossing imo.

Citaat:
Daarnaast hoor je rechtop te zitten en je handen laag. Wat natuurlijk ook helpt is een makkelijk paard!

En dat vind ik helemaal kolder, het gaat toch om hoe de ruiter zit en rijdt en de dingen oplost? Als ze het gaan tussen de hindernissen van het paard willen beoordelen gaan ze maar 4-jarigen competities beoordelen

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:22

Amen

Maar het zou toch wel leuk zijn als er nou een antwoord kwam van iemand die springjury is. Misschien kunnen zij mijn (onze) vooroordelen weghalen?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:06

Dus als ik het goed begrijp kan je als je alles netjes doet 70 punten krijgen in totaal?

-Presentatie = binnenrijden, halthouden en groeten(1x 10)
-Wijze van rijden van het parcours(3x10)
-Houding en zit(3x10)

Ik had al zo'n vermoeden. had er dit weekend nog met iemand over dat je 10 punten kan krijgen voor het binnenkomen en groeten. dat wilden ze niet geloven!! dus als het zo is heb ik het bewijs gevonden!

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:00

TeeGee schreef:

Hier ben ik het absoluut niet mee eens.

In de B reed ik altijd zéér netjes. Ik ging echt voor de hoge stijlpunten. Hierdoor reed ik alle wendingen netjes, maar het tempo was verschrikkelijk laag en ik loste bijna alles terug op.
Ik had zelf niet eens door dat ik zo langzaam reed en ik geloofde ook helemaal niet dat het waar was. Pas op video zag ik dat ik het gaspedaal beter 3 x zo hard kon intrappen.

Ik kwam overigens wel elke keer thuis met 50 of meer stijlpunten.

Hoe ze aan de stijlpunten komen? Ik weet het niet... Afgelopen zaterdag op een wedstrijd precies hetzelfde verhaal. Mijn broer heeft een paard die er behoorlijk met de hals erop loopt en omdat het paard veel controle nodig heeft geeft hij een aantal keer een fikse ophouding(geen grof getrek in de bek). Vervolgens zie ik menig B ruiter als een idoot het parcour afleggen(lees;Ze hingen er meer naast dan ze erop hingen. ). Tot mijn grote verbazing krijgt mijn broer 39 stijlpunten en de ruiters die rond scheuren tegen 50. Het is toch juist de bedoeling dat een B ruiter controle heeft?

Ik snap het dus duidelijk niet.

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:11

Ik luister eigenlijk nooit naar mijn punten, ik kan er toch niks van maken We zijn nu 1 parcours bij de pony's foutloos rondgekomen. Ik heb toen heel rustig gereden, alle wendingen zo ruim en beheerst mogelijk, en wisselend voorwaarts en terug gereden op de hindernissen, gewoon hoe het uitkwam. De jury zei zelfs na het parcours dat het heel netjes gereden was, wat dus resulteerde in een eerste plaats. Ik was er zelf ook heel tevreden over, het ging beheerst maar we reden wel door.
De laatste keer hebben we oefenparcours bij de paarden meegereden, en dat ging nogal uhh.. hard! Onze plaatsing was dus ook niet om over naar huis te schrijven, ik was allang blij dat we foutloos rond waren. Een vriendin van mij reed heel behouden en netjes, en alle afstanden klopten exact. Zij had dus ook een zeer verdiende 3e plaats.

En ach, het is maar goed dat bij springen de winstpunten regeling gebaseerd is op het al dan niet foutloos rondkomen, en niet op je punten

TeeGee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:43

Wat ik in mijn vorige reactie heb verteld; is me zaterdag door een springjury verteld...

En als je een makkelijk paard hebt ziet alles er toch veel mooier uit?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:05

het maakt niet uit of je snel of langzaam gaat en og je gaat afsnijden of lange lijnen rijd. Als het er maar netjes en gecontroleerd uitziet!!

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:19

oosterhoff schreef:
Ik had al zo'n vermoeden. had er dit weekend nog met iemand over dat je 10 punten kan krijgen voor het binnenkomen en groeten. dat wilden ze niet geloven!! dus als het zo is heb ik het bewijs gevonden!

Is dus wel zo, had je ook heel simpel even na kunnen zoeken in het disciplinereglement springen

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:24

TeeGee schreef:
Wat natuurlijk ook helpt is een makkelijk paard!

zoekzoek

gelukkig rijd ik geen al heel lang geen B meer(en blij toe)
ik wil het morgen best vragen, ik ken immers 2 mensen die springjury zijn...alhoewel ik me dan wel afvraag inhoeverre ik hun serieus moet nemen

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:18

gomir schreef:
oosterhoff schreef:

Is dus wel zo, had je ook heel simpel even na kunnen zoeken in het disciplinereglement springen

ja dat weet ik maar daar was ik toch wat lui voor en daarbij dacht ik dat is makkelijk ik kan het gewoon hier vragen!!
Mooi man da tik toch gelijk had

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:55

Lijkt me dat hierin toch een verbeterpunt zit voor de KNHS. Schijnbaar zijn er toch wel veel mensen die aan die stijlpunten geen touw kunnen vastknopen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:13

Het is ook wel apart dat er haast nooit hoger dan 75 % wordt gegeven hoewel er toch heel ervaren en goede ruiters tussen zitten

Lami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:40

Kijk smaken verschillen net als bij dressuur punten. Belangrijk is ritme in het parcours. Een B-proef hoort daarom ook passende afstanden te hebben. En inderdaad liever iets voorwaarts oplossen dan terug maar dat hangt ook van de situatie en het totaalbeeld op dat moment af. Ik vind ritme het allerbelangrijkste en dat de ruiter het paard ondersteund in de wendingen en naar de sprong. Een barrage hoort wel al een beetje barrage achtig te zijn met het grondtempo een tandje hoger. En als het gaat om wendingen is overal buitenom rijden niet de bedoeling. Ruiters die iedere sprong afzonderlijk aanrijden en dus steeds remmen en gasgeven krijgen van mij doorgaans niet veel punten. Het cijfer voor binnenkomen wordt bepaald door stilstaan (vele kunnen dit niet) met de juiste hand groeten (weten er ook niet zoveel meer), bij de jury groeten (niet ergens achterin het parcours achter een hindernis). Maar er zijn vast collega's die er anders over denken.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:33

Vast wel. Heb vaak genoeg gezien dat iemand die staat te trappelen tijdens het halthouden daar gewoon een 7 voor krijgt.

tomcat701

Re: Vraagje aan spring juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:21

Even iets anders....
Heb je andere startcoupons nodig bij springen?

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 16:59

tomcat701 schreef:
Even iets anders....
Heb je andere startcoupons nodig bij springen?

Ja, je kunt niet met je dressuurcoupons springen.

Pommier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:12

Ik hou dit topic even in de gaten ik wil ook wel eens weten hoe ze nou aan de stijlpunten komen.

Felinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:18

Interesant topic Aangezien ik nu ook nog in de B start, en nog 4 puntjes moet halen voor de L, ga ik het topic even volgen

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:08

Nou hier waagt dan een springjury zich er aan om het een beetje uit te leggen:

Zoals inmiddels al bekendis het stijlcijfer samengesteld uit 3 onderdelen:
1) Presentatie = binnenrijden, halthouden en groeten(1x= max 10 pt)
2) Wijze van rijden van het parcours(3x = max 30 pt)
3) Houding en zit(3x = max 30 pt)
Maximaal 70 te behalen.

ad 1: Presentatie = binnenrijden, halthouden en groeten
kom in een zo kort mogelijke rechte lijn naar de jury toe, ziet de combinatie er keurig verzorgd en getoiletteerd uit en zegt bovendien ook nog duidelijk zijn/haar naam, naam pa/po en vereniging, dan krijgt deze op dit onderdeel een 8 of 9
(mocht deze ruiter zich tijdens het parcours zich op een een of andere manier toch zeer negatief presenteren, dan wordt het cijfer al snel naar beneden bijgesteld.Gaat de ruiter na het binnenkomen van de ring nog even met zn paard/pony over Keulen en Aken parcours verkennen, dan wordt meestal op dit onderdeel een cijfer gegeven wat varieert van 4 - 6.
De reden hiervan is, dat je bij een grote rubriek ontzettend veel tijd hierdoor kwijt raakt als alle combinaties dit gaan doen. Nadat de bel gegaan is heb je nog wel 45 sec over om te "parcours verkennen"
Natuurlijk ben ik het met mensen eens dat kijkerige en jonge paarden wel op deze manier even binnengereden moeten worden, maar dat is dus een afweging maken tussen wat is op dat moment goed voor je paard en wat wil je op je stijl halen.

ad 2. Wijze van rijden van het parcours
Zorg voor een gelijkmatig en voldoende voorwaarts galopritme.
In de B is een parcours en de afstanden in het parcours gebouwd op het vlot doorgaloperen. Verder let de jury er op dat de ruiter zn paard zo weining mogelijk stoort: waardoor er voor de hindernissen tussenpasjes gemaakt moeten worden, of op een andere wijze het paard uit zn ritme en balans brengt.
Een ruiter die zn paard ongestoort in een voldoende vlot galopritme rondstuurt en het paard blijft mooie en simpel door gaan, krijgt dan ook minstens een 8 x 3 = 24 pnt op dit onderdeel.

Hoe meer storingen in het ritme als gevolg van de ruiter en of paard hoe meer dit cijfer naar beneden wordt bijgesteld.
Echter je kunt wel een hele goede ruiter zijn, maar als je een zeer "ondeugend" of jong paard hebt, die af en toe nog noodsprongen maakt, dan zal dit cijfer ook maximaal een 6 x 3 = 18 zijn

Natuurlijk wordt er ook goed gekeken of de ruiter de lijnen eenbeetje correct rijdt en de hindernissen zo recht mogelijk aan rijdt.

ad 3. Houding en zit
Zit de ruiter goed mee met de bewegingen van zn paard, hoe zit de ruiter op de sprong en na de sprong. Hoe vast zit een ruiter in het zadel. Wapperende benen of stille beenligging. Wapperende armen of een mooie stille hand.
Een ruiter die er netjes en functioneel op zn paard zit heeft ook zo weer een 8 x 3 = 24 of hoger op dit onderdeel.
Een ruiter met wapperende benen/ armen, zeer losse zit/ niet goed meekomen op de sprong/ steeds voorovervallen na de sprong etc zal op dit onderdeel noot hoger halen dan een 6x3 = 18 pnt (lees "/" als en/of)

Onderdeel 2 en 3 houden ook wel weer sterk verband met elkaar. Een netjes en stilzittende ruiter, zal zn paard ook op een fijne manier door het parcours rijden.

Hopelijk heb je hier wat houvast aan.
Verder is het altijd een beetje subjectief om dat het net als bij de dressuur een mening van de jury is.

Als ruiter moet ik ook zeggen dat je erg van het paard afhankelijk bent. Met "normale " paarden rij ik zelf vrijwel altijd 50 of hoger op stijl. Maar met een zeer heftig paard waarbij het ontzettend moeilijk is om een goed galopritme te krijgen en ik er ook wel eens goed aan de teugels moet trekken en met moeite 45 pt op stijl kan rijden. Het beeld ziet er dan een stuk onrustiger uit wat zich dan ook weer uit in de punten.

Een barrage in het klassiek B parcours, zoals in bepaalde delen van NL wordt gedaan, is imo grote onzin. Want je wilt juist stimuleren om de ruiters correct te laten rijden en de combinatie zelfvertrouwen te geven. Dan is een foutloos rondje al ruim voldoende en wie met de minste strafpunten de hoogste stijl heeft is winnaar, daar hoef je nioet nog een rondje voor te rijden toch?.
Wil je toch barrage in de B, rij dan maar zon pretparcours als progressief met een barrage. Dan gaat het alleen om hindernispunten en tijd.