toch te makkelijk winstpunt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie

toch te makkelijk winstpunt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 09:21

en nu ga ik heel bokt over me heen krijgen ben ik bang....

maar is het niet zo dat er te makkelijk een winstpunt gaat naar een combinatie die eigenlijk nog niet klaar is voor de betreffende klasse?

Er wordt toch redelijk vaak het verschijnsel genoemd dat iemand M rijdt, die daar eigenlijk niet thuis hoort.
Maar als ik soms naar mijn eigen punten kijk... (ok, soms vind ik ook dat ik hoger verdien dan ik krijg, maar gebruik nu even wat voorbeelden als illustratie)

Vorig jaar, laatste keer voor mijn paard geblesseerd raakte. Ik had vieren voor mn wijken (l1), onvoldoendes middengalop en eerste met 166 pnt.
Nu weer, 4en voor wijken, middengalop nog niet goed: winst en 2e plaatsen.
afgelopen weekend: ik was zelf echt niet tevreden, hele, hele matige proeven naar mijn idee en weer 2x winst. (wel ook terecht maar net en met 6jes (overigens nu wel voldoendes voor wijken)

Maar, omdat de rest dan wel goed is, krijg ik (en met mij vele anderen) dus winst, terwijl de oefeningen passend voor de klasse niet in orde zijn.
Een paard dat eigenlijk nog niet heel bevestigd is in galop (voor middengalop op de volte is de balans er nog niet) wordt feitelijk wel door gestuurd naar de volgende klasse (waar hij waarschijnlijk met een beetje getruct rijden ook nog wel door komt.)

Nu zie ik in dat mijn paard absoluut nog niet klaar is voor die volgende klasse, en ik zal dus ook zeker niet met 10 punten meteen over gaan, maar hoeveel doen dat wel? En kan je ze ongelijk geven als ze wel steeds in de prijzen vallen? Dat geeft feitelijk toch het gevoel dat je 'goed' bent...
Om vervolgens in het M keihard vast te lopen...

Nu is dit geen oproep om maar lager te gaan punten hoor Puur iets waarover ik laatst zat te denken en waarover ik de meningen van anderen wel eens wil horen.

Lest

Re: toch te makkelijk winstpunt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:30

Tja, er zit wel een kern van waarheid in. Ik rij met mijn pony L1, maar het wijken gaat niet zo goed toch heb ik 3 /4 proeven een winstpunt. Ik zal zelf niet over gaan als ik nog niet kan wijken, maar theoretisch kan het wel.
Iets ander is wel dat de andere onderdelen wel heel goed gaan, hij kan goed uitstrekken, ontspannen etc.
Een jury kan dan voor die onderdelen geen onvoldoende geven, sterker nog ik krijg bij die onderdelen vaak een cijfer waarmee ik het wijken weer kan ophalen. Dit is geen keuze van de jury, ze kunnen je moeilijk op andere onderdelen onvoldoende beoordelen omdat ze vinden dat je nog niet een klasse hoger mag.
Een dressuurproef bestaat uit een gehele proef, en niet uit één onderdeel daarom is het eigenlijk wel logisch dat je ondanks dat je misschien nog kleine dingen niet kunt een winstpunt krijgt.

Wat die prijzen betreft, je kunt nog zo slecht rijden als de rest nog slechter rijdt val je toch in de prijzen dat hangt niet alleen van jezelf af maar ook van je tegenstanders.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:53

Tja, een proef bestaat nu eenmaal uit 30 of 34 onderdelen. Zou jij dan als je je paard verder goed voor elkaar hebt, maar alleen die oefeningen nog niet goed beheerst , geen winst willen krijgen?
Het gaat toch ook om het algemene beeld, toch niet specifiek om die oefeningen?
Ik denk dat het dan nog wel mee zal vallen als je overstapt naar de volgende klasse.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:49

De vraag is ook: wanneer ben je klaar voor de volgende klasse? imo als je mee kunt komen in de proef, dus geen verliespunten rijdt. Dus als je winst en prijs rijdt in de L wil niet zeggen dat je er bij de overgang naar het M1 weer gelijk vooraan bij zit.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:25

Ik ben het helemaal met je eens!! Maar ik heb wel meer onenigheid over dat soort dingen. het puntensysteem deugt niet zoals ik het graag zou willen. Ze zouden die onderdelen gewoon dubbel moeten laten tellen. dan krijgt deze groep het lastig. Of ze moeten punten zoals bij het Turnen. gewoon je eigen kunstjes laten zien die een voorafbepaalde waarde hebben. En dan maar optellen. kan je iets nog niet laat je het niet zien. maar laat je iets zien met een mindere waarde alleen dan wel goed uitgevoerd.

maargoed zo droom ik al jaren!!

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:22

Wen er maar aan, je hebt een Landwind, net als ik, dan krijg je dat

Gebeurt mij ook regelmatig, gisteren nog. Heb 2 proeven gereden waarbij ze continu onder me vandaan liep, tijdens het wijken aan mn been bleef plakken (maar wel 8en scoren) en slechte verruimingen, en een leesfout in de eerste proef waardoor ik verkeerd reed. Ik kwam redelijk frusty de baan uit. Punten? Beide proeven 203, met een derde en eerste plaats
En dit is niet de eerste keer dat het zo ging. Mijn paard schijnt een stuk beter te weten hoe het wezen moet dan ik, in de ring doet ze haar eigen ding en dat pakt tot mijn grote frustratie vaak goed uit. In wezen is ze gewoon op dat moment totaal niet aan de hulpen, loopt van het achterbeen af, blijft aan mn been plakken, wil niet terugkomen. Maar dat zien ze zelden!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 20:13

Fitzroy schreef:
Tja, een proef bestaat nu eenmaal uit 30 of 34 onderdelen. Zou jij dan als je je paard verder goed voor elkaar hebt, maar alleen die oefeningen nog niet goed beheerst , geen winst willen krijgen?
Het gaat toch ook om het algemene beeld, toch niet specifiek om die oefeningen?
Ik denk dat het dan nog wel mee zal vallen als je overstapt naar de volgende klasse.

nee, dat is ook zo. En ik bedoel, ik ben alleen maar dolblij dat het mogelijk is om een 4 voor het ene onderdeel te krijgen en vervolgens weer een 7 of hoger voor de volgende

Het valt me alleen op dat er toch ook combinaties doorstromen die eigenlijk net niet klaar zijn.
En dat zal dus ook niet zomaar gebeuren als het totaal-beeld zelf ook helemaal niet goed is, dat begrijp ik. Maar, voor mijn gevoel, kan je in het L nog met veel wegkomen, waardoor veel mensen met goede moed doorstromen om hard op hun bek te gaan. En dan vraag ik me af of dat nu zo 'logisch' is.
\Maar dit is ook niet een probleem dat met de huidige opstelling op te lossen is natuurlijk. Je kan moeilijk alles onvoldoende maken omdat een paard het wijken nog niet beheerst inderdaad

@Concorde: haha, als het aan de papa ligt... relax! heb ik toch nog ergens mazzel met die rare springvos van me
nee hoor, rare springvos is hartstikke leuk