knarsen tijdens je proefje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Takkel

knarsen tijdens je proefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 15:32

Hoe worden knarsende paarden beoordeeld tijdens een proef?
Wordt het gezien als verzet? Worden er daardoor punten in mindering gebracht etc?

Takkel

Re: knarsen tijdens je proefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 07:55

Geen ervaring mee mensen?
Ik hoor toch wel vaker dat paarden kunnen knarsen... (zoals soms die van mij).

Ben gewoon benieuwd hoe een jury hier tegen aan kijkt

knollebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:01

mijn paard knarst ook enorm!!!
maar of dat de jury zo zal opvallen ,, ik denk het niet

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:37

Officieel is het wel fout ja. De vraag is idd of een jury het altijd zal zien/horen.

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 12:48

Mwaw, die van mij kan als ze zin heeft aardig hard knarsen.....

Als ze het doet, gebeurt dit vaak als ik ga uitdraven (hals verlegen).... Heb begrepen dat dit kan ontstaan door spanning/verzet. Als ik mn paard meer ruimte geef aan het einde van het rijden lijkt me dit geen verzet. Eerder misschien spanning wat op dat moment op die manier vrij komt (meestal is ze dan tijdens het rijden wat gespannen geweest).

Maar goed. Heb dus nog geen wedstrijden gereden, maar wil dit in de toekomst misschien wel gaan doen.... maar vraag me af hoe dit beoordeeld wordt indien dit op een wedstrijd gebeurt...

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:51

Het kan zijn dat je gewoon een punt minder krijgt voor het betreffende onderdeel.

Abercrombie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:52

Mijn paard knarsde altijd tijdens wedstrijd omdat hij dressuurproeven nooit leuk vond maar ik heb er nog nooit wat over gelezen op mijn protocol..

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:31

Tom knarst ook wel eens, maar meer als ik ga uitstappen, of als ik hem meer op lengte rijd, enz.
Als ik hem echt aan het trainen ben doet hij het zelden.

Als hij het voor de proef doet kan je hem ook een hapje zand in z'n mond duwen, dan is het knarsen snel afgelopen

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:40

foei bettine!

Ragne knarst wel eens als ze iets moeilijk vind. Ben er pas een keer op bestraft door de jury, maar die jury heeft mij op werkelijk alles afgestraft dus daar hecht ik maar niet zoveel waarde aan...
Verder nog nooit commentaar op gehad, ze knarst ook niet vaak tijdens proeven.

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 15:36

Zijn er nog juryleden die hun mening hierover willen uitten in mijn topic? Ben wel benieuwd eigenlijk.

poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:32

verschilt denk per jury, ik ken ook een paard dat het heel erg doet onder het rijden, de ene keer krijgt ze er wel commentaar op de andere keer niet. (maar jah zo is het altijd in de dressuur sport! )

visca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:35

Officeel behoor je dit aan te reken voor verzet tenminste dit heb ik op de cursus geleerd. Maar volgens mij hoor je dat knarsen niet als je in het jury hokje of in de auto zit ik heb het nog niet mee gemaakt. Ik heb al wel een paar keer gezien dat een paard zijn tong uitsteekt en dat reken ik wel aan als verzet. Maar verder als jouw paard alleen knarst als jij hem laat ontspannen dan kun je dit volgens mij niet als verzet aanrekenen.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:27

Ik reken het wel aan. Zowel in het betreffende onderdeel als bij de totaalcijfers. Het is tenslotte vaak een teken van verzet/ongenoegen bij het paard.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:28

Bettine schreef:
Als hij het voor de proef doet kan je hem ook een hapje zand in z'n mond duwen, dan is het knarsen snel afgelopen

Ik kan me nog een uitspraak van de tuchtcommissie herinneren hierover bij een bekende amazone. Dat werd toch echt een tevoetstelling, dus ik zou deze optie zeker niet proberen.

Abercrombie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:29

Bij mijn paard was het duidelijk ongenoegen want die had echt een hekel aan dressuurwedstrijden.. thuis deed hij het eigenlijk nooit behalve wanneer hij erg heet was bij een buitenrit..

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:52

Fitzroy schreef:
Ik kan me nog een uitspraak van de tuchtcommissie herinneren hierover bij een bekende amazone. Dat werd toch echt een tevoetstelling, dus ik zou deze optie zeker niet proberen.

Echt?
Dus op wedstrijd moet ik het maar niet doen begrijp ik.
Hier thuis als het té erg wordt krijgt ie een klein hapje, wordt er zó gek van anders.
Je hebt trouwens paaden die er na één keer deze truc voorgoed mee ophouden (helaas niet die van mij...)

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:59

Het wordt gezien als wreedheid, Bettine. Echt normaal is het natuurlijk ook niet om zand in de mond van je paard te stoppen om het knarsen af te leren.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:45

Mag ik je vertellen dat ik de tip van een Z-jury kreeg een paar weken terug

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:54

Dit soort tips zijn mss niet handig om open en bloot te publiceren

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:49

Bettine schreef:
Mag ik je vertellen dat ik de tip van een Z-jury kreeg een paar weken terug

Die amazone was ook niet de minste, maar de straf was er niet minder om.
Maar idd Lielle, dat soort dingen kun je beter voor jezelf houden

Frankinero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:56

Die van mij doet ook aan knarsentanden, heb er nog maar 1 wedstrijd mee gereden.
Maar hapje zand staat hier in de regio ook bekend als aanrader om het te stoppen.
Niet te veel want goed is het niet maar ik kan je zeggen dat het wel helpt.

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 12:11

Nou sorry, maar dat vind ik een beetje een vreemde oplossing. Ik ga ervan uit dat Jaca het doet als ze wat gespannen is (wel pas op het moment dat ik haar verleng in de hals, naar beneden).

Ik denk dan eerder dat het toch een rijtechnisch probleem is, en dat de ontspanning/aanleuning nog niet helemaal voor elkaar is..... dan dat ze het expres doet.

Dat hapje zand ga ik dan ook zeker niet toepassen. Het paard is eerlijk tegenover mij, dus ben ik dat ook tegenover haar.

Frankinero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:31

Het stoppen van knarsentanden kan thuis wel helemaal goed zijn maar als er spanning komt zoals op een wedstrijd kan het weer boven komen.
WIj hebben een halve fries gehad die het bleef doen, je went er aan op een gegeven moment.
Maar hier in de buurt is het dus bekend om tijdens je proef even wat zand in de mond te doen omdat ze dan niet meer kunnen knarsen.
En iedereen is anders voor zijn paard, gelukkig!

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:43

Tijdens de juryopleiding is mij geleerd dat het knarse tanden inderdaad verzet is.Je geeft hiervoor een punt in mindering in het desbetreffende onderdeel.Dus bv. onderdeel is netjes uitgevoerd is een 7 waard maar knarsetand dus een 6.Je zet er dan geen -1 bij, want dat mag niet.Je moet uiteraard wel het woord knarsetanden erbij vermelden, zodat de ruiter het cijfer kan begrijpen.

Maar je hoord het als jury niet altijd.Sommige paarden zijn hier heel slim mee, die hoor je heel duidelijk.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:50

Ienemienie schreef:
Maar hier in de buurt is het dus bekend om tijdens je proef even wat zand in de mond te doen omdat ze dan niet meer kunnen knarsen.

Misschien wordt het tijd de KNHS eens in te lichten van zulke praktijken. Ik vind het niet kunnen iig.