Kleine kinderen wel of niet op wedstrijd laten gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kinderen jonger dan 10 jaar zouden geen wedstrijden moeten rijden

mee eens
9 (25%)
niet mee eens
26 (74%)

Totaal aantal stemmen: 35

yvonnepuntnl

Kleine kinderen wel of niet op wedstrijd laten gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 16:20

Op het forum van onze rijvereniging is en leuke discussie gaande of kleine kinderen nu wel of niet op wedstrijd moeten gaan. Kleine kinderen zouden eerst onafhankelijk moeten leren zitten en meer evenwicht en gevoel in hun been en hand krijgen, voor ze uberhaupt hun pony aan de teugel mogen/kunnen gaan rijden. Aan de andere kant zijn wedstrijden natuurlijk superleuk voor kinderen en steken ze er ook heel veel van op.
Wat vinden de juryleden en instructeurs hiervan?

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:24

Af en toe een onderling wedstrijdje of zo kan geen kwaad, maar ik vind het niks als een kind elke wedstrijd mee moet maken. Maar wat versta je onder kleine kinderen?

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:26

Zolang ze er zelf plezier in hebben en niet tot een automatische robot worden gedrilt kan het best
Maar dan praat ik over kinderen van jaar of 9 en ouder
ik weet niet wat jij onder echt kleine kinderen verstaat

Loje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:28

Onderlinge wedstrijdjes kan best vind ik, ik denk dat het juist stimuleert om aan bepaalde dingen te gaan werken, en het is leerzaam en (bij ons dan) altijd erg gezellig. Kind moet het wel zelf willen, dus niet van die coach-ouders die er zelf nog minder van weten dan de kindjes zelf.

yvonnepuntnl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 16:30

MaiMai schreef:
Af en toe een onderling wedstrijdje of zo kan geen kwaad, maar ik vind het niks als een kind elke wedstrijd mee moet maken. Maar wat versta je onder kleine kinderen?

10 jaar en jonger

Zahlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:31

Mijn 9 jarige stiefzoon zit al tijden te zeuren om op wedstrijd te mogen rijden, opzich heb ik hier helemaal geen problemen mee maar ik vind de metaliteit op de dressuur en springwedstrijden niet goed voor een jong kind.
Nu gaan hij in mei zijn eerste endurance wedstrijd rijden, voor Pepijn is het hetzelfde als een spring of dressuurwedstrijd en voor mij is het een geruststelling omdat hij nu leert om samen te werken met het paard en dat ze samen invloed hebben op de resultaten.

Ik ben zelf ook begonnen met endurance en overgestapt naar de dressuur.
Maar plezier hebben staat voor bijna alles (welzijn paard is het belangrijkste).

Gr Em

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:35

Bij een zitcompetitie gaat het puur en alleen om het zitten en niet zo over het plaatje. Het is dus een wedstrijd, maar dan anders dan de gewone.
http://www.zitcompetitie.nl

Van de site:

Waar let de jury op?
Een jury beoordeelt tijdens een speciale zitproef of een F proef de houding en zit van de ruiter en geeft een cijfer van 1 tot 10. Deze cijfers worden gegeven aan de hand van de volgende punten:
- De onafhankelijke zit van de ruiter
- De balans van de ruiter
- De houding van de ruiter
- De beenligging en de juistheid der beenhulpen van de ruiter
- De handhouding en de juistheid der teugelhulpen van de ruiter
- Tempocontrole
- Algemene indruk combinatie
- Verzorging ruiter

Voor wie is de zitcompetitie?
Niet zomaar iedereen kan meestrijden in de zitcompetitie. Je moet wel aan een aantal eisen voldoen.
- Je moet 6 jaar of ouder
- Je rijdt bij een FNRS manege
- Je hebt een geldig ruiterpaspoort
- Je voldoet aan het gevraagde niveau (zie onderstaand schema)
Voldoe je aan deze eisen? Ga dan vragen bij jouw manege wanneer er voorronden gehouden worden.

Ik zie net dat je dan bij een manege moet rijden.
Misschien een idee om zelf zo'n wedstrijd te organiseren?

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:39

Wat mij betreft mogen ze starten MITS de ouders er van doordrongen zijn dat van kleine kinderen net zo goed iets gevraagd mag worden in de dressuurproeven.
Ik heb vaak het idee dat kleine kinderen op wedstrijd 'gestuurd' worden met ponies die daar totaal niet klaar voor zijn.

yvonnepuntnl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 16:42

Vonnie84 schreef:
Bij een zitcompetitie gaat het puur en alleen om het zitten en niet zo over het plaatje. Het is dus een wedstrijd, maar dan anders dan de gewone.
http://www.zitcompetitie.nl
Misschien een idee om zelf zo'n wedstrijd te organiseren?

Ja ga je gang.
Mijn vraag gaat meer over gewone landelijke wedstrijden; of je daar kleine kinderen (met een eigen pony) moet laten starten

yvonnepuntnl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 16:48

Fitzroy schreef:
Wat mij betreft mogen ze starten MITS de ouders er van doordrongen zijn dat van kleine kinderen net zo goed iets gevraagd mag worden in de dressuurproeven.
Ik heb vaak het idee dat kleine kinderen op wedstrijd 'gestuurd' worden met ponies die daar totaal niet klaar voor zijn.

Probleem met kleine kinderen is vaak wel dat ze nog niet voldoende zit en been hebben en toch gaan proberen om de pony aan de teugel te rijden met het nodige ruk- en plukwerk als gevolg.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:54

En wat moet je dan met een 8 jarige die op een super pony gezet wordt en bij Coby van Baalen lest?
Een 10 jarige in het B kader?

Je maakt mij niet wijs dat die kinderen niet gestuurd worden. Die ouders willen ( koste wat het kost) een superkleuter. Een gewoon kind is niet goed genoeg.

Voor mij zouden er best regels mogen komen, maar dat geld eigenlijk voor elke sport. De uitwassen in de gymnastiek zijn eindelijk voorbij en nu begint de paardensport.

Wat is er mis met een 9 jarige op een Bixie proef? Daar zijn ze toch voor. Of FRNS proeven, en dan vanaf 12 KNHS wedstrijden.
Kunnen meteen de ponykaders de deur uit.

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:00

Ik was laatst op een onderlinge wedstrijd aan het kijken.
Kwam daar opeens zon heel klein meisje in denk een jaar of 5 want ze kon nog niet eens fietsen vertelde der moeder
ze reed op een heel leuk jong welsh A ruintje. ze reed hem heel erg netjes en die pony luisterde perfect naar haar. Het was trouwens een springwedstrijd en ze sprong een parcours van 40/45 cm en het ging echt super !
der moeder moest wel in de bak staan om haar een beetje te coachen omdat ze het parcours niet kon onthouden enzo. en der moeder haar vertelde hoe hard ze kon en moest gaan. Ik moet zeggen dit meisje reed echt super ongeveer hetzelfde als iemand die ik soms zie rijden die al 5 jaar rijd ofzo.
Maar over het algemeen heb ik er niets tegen als kleine kinderen meedoen met (onderlinge) wedstrijden. als ze hun pony maar aan kunnen en de pony er niet vandoor gaat met het kind. ik bedoel dat het onverantwoordelijk is

nena21

Re: Kleine kinderen wel of niet op wedstrijd laten gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:24

Natuurlijk is de bixie super leuk en misschien moet er wel een leeftijd grens zijn voor de kleintjes onder ons. Ik heb ooit eens een meisje met een super pony zien rijden in de klasse Z2 kind was volgens mij pas 10 jaar. Ja het is best knap als je z`n kind ziet rijden natuurlijk doet niet de pony alles alleen maar zet z`n kind eens op een andere pony .
Maar de fanatieke kinderen die het zelf graag willen moeten wel een kans krijgen om wedstrijden te rijden. Ze willen ook ergens voor trainen. En waarom niet eigenlijk????Als ze maar goede begeleiding krijgen en niet los hoeven te rijden met dopjes in hun oren waar hun ouders door heen staan te schreeuwen en laat ze niet tussen de paarden losrijden. En als ze eerlijk zijn naar hun pony dan is er toch niets aan de hand. Ik kan mij ook vreselijk ergeren aan die pubers van een jaar of 14 die als ze uit de proef komen hun pony op hun mieter geven omdat hij niet deed wat hij moest doen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:33

Wij hebben op onze manege een les speciaal voor 6-jarigen. Er loopt dan iemand naast de pony mee. Ook organiseren we FNRS wedstrijden. Op die manier hebben we (samen met de kinderen) de F0 bedacht. Wat kunnen we heel erg goed en willen we aan de jury laten zien? Zo is er een stap-draf proefje ontstaan inclusief gymnastiekoefeningetjes (rondje in het zadel, knien omhoog etc) waarbij de kids vooral het gevoel krijgen dat ze erbij horen. Tenslotte lessen ze en mag iedereen die les heeft meedoen aan de FNRS wedstrijden. Dus zij ook De instructrice staat midden in de baan, want die is de letter X en stuurt zo nodig een beetje bij en leest ook voor. Alles heel gemoedelijk. Het meedoen en lol hebben met je pony staat voorop. Tja, en degene die een beker wint grijnst uiteraard van oor tot oor
Bij ons een groot succes!

primero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:36

Onze dochter begon met wedstrijden toen ze net 7 jaar was.Helaas waren en toen nog geen bixie wedstrijden. Maar ze heeft toch veel plezier gehad ondanks dat ze anderhalf jaar over de klasse B heeft gedaan.
Er is niets mis met jonge kinderen die wedstrijden rijden zolang ze er maar plezier in hebben. Ik vind wel dat de Bixie wedstrijden veel meer gepromoot zouden moeten worden. Die zijn ,vind ik veel kind vriendelijker.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:55

nena21 schreef:
Natuurlijk is de bixie super leuk en misschien moet er wel een leeftijd grens zijn voor de kleintjes onder ons. Ik heb ooit eens een meisje met een super pony zien rijden in de klasse Z2 kind was volgens mij pas 10 jaar. Ja het is best knap als je z`n kind ziet rijden natuurlijk doet niet de pony alles alleen maar zet z`n kind eens op een andere pony .
Maar de fanatieke kinderen die het zelf graag willen moeten wel een kans krijgen om wedstrijden te rijden. Ze willen ook ergens voor trainen. En waarom niet eigenlijk????Als ze maar goede begeleiding krijgen en niet los hoeven te rijden met dopjes in hun oren waar hun ouders door heen staan te schreeuwen en laat ze niet tussen de paarden losrijden. En als ze eerlijk zijn naar hun pony dan is er toch niets aan de hand. Ik kan mij ook vreselijk ergeren aan die pubers van een jaar of 14 die als ze uit de proef komen hun pony op hun mieter geven omdat hij niet deed wat hij moest doen.

Hahaha..
Ik wou zelf al vanaf dat ik ging lessen (was toen 9) wedstrijden rijden Ik was toen ook 9 toen ik me 1e onderlinge wedstrijd op de manege re.. nu heb ik nooit officieel gestart maar wil het al heel lang heel graag.. Alleen mijn ouders hebben nu niks meer met paarden vroeger waren ze helemaal gek op paarden en nu is het over.. En tja ze willen me nergens heen brengen of wat dan ook..e n geloof me dat is echt niet leuk! Vooral als je graag wilt..

Ik ben nu zelf trouwens 14, maar ik ga een pony nooit afstraffen als tie zijn best doet maar het gewoon niet lukt! Ik kan me ook echt ergeren aan zo'n kind hoor..

Maar ik denk zo als en kind echt graag wilt waarom niet?

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:44

amondi schreef:
Wat is er mis met een 9 jarige op een Bixie proef? Daar zijn ze toch voor. Of FRNS proeven, en dan vanaf 12 KNHS wedstrijden.

Bixie proeven zijn toch speciaal voor kleine kinderen?

Ik dacht dat TS 'gewone' wedstrijden bedoelde. Bixie proeven lijkt me prima en pas de overstap maken als er in een gelijkwaardige B-proef op een Bixie wedstrijd voldoende gescoord wordt.

amukela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:05

Ik denk dat een leeftijdsgrens wel een goede zaak zou zijn. Nu zie je op wedstrijd teveel jonge kinderen die niet goed weten waar ze mee bezig zijn. Ze proberen net als de groten hun pony aan de teugel te rijden en doen dat door veel met hun handen te werken en te weinig met het been. En jong geleerd is oud gedaan, dus later leren ze het bijna niet meer af! Veel beter is om wat langer thuis te blijven en veel meer spelenderwijs aan de gang te gaan en pas als ze hun handen onafhankelijk kunnen gebruiken en goed met hun been en zit kunnen rijden zijn ze toe aan het rijden van dressuurproeven.

djoeka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:15

Mijn dochter is 7 jaar en rijdt Bixie-proeven zowel dressuur als springen. Deze proeven zijn juist voor de kleinere kinderen en het is zeer leerzaam voor ze. Bixies is op 3 niveaus. Mijn dochter kijkt er altijd naar uit als ze weer (onderlinge) wedstrijd heeft. Het leuke van de Bixies is dat ze altijd prijs hebben of ze nou 1ste of laatste zijn altijd is er een lintje en bekertje. Bixies is trouwens wel vanaf 6 jaar.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:07

Bixie is prima! ook al zijn ze 6.

Mij gaat hem om de uitwassen van sommige ouders, met 8 jaar bij Coby van Baalen lessen, met 10 jaar 2 FEI pony's kopen terwijl je al een uitstekende Z pony hebt. Dat prestatie gerichte, dat moet eruit.

En zolang je met 10 jaar in een B kader kan komen hou je ouders die dat stimuleren. Alles om de status, kijk mijn kind eens goed wezen.... Mijn kind was goed genoeg toen ze met 11 jaar op haar B pony de dressuurbaan in volle galop verliet.... Ik vond het fantastisch dat ze daarna gewoon weer doorging waar ze gebleven was en de pony nog beloonde ook na afloop...

amukela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:12

amondi schreef:
Bixie is prima! ook al zijn ze 6.

Mij gaat hem om de uitwassen van sommige ouders, met 8 jaar bij Coby van Baalen lessen, met 10 jaar 2 FEI pony's kopen terwijl je al een uitstekende Z pony hebt. Dat prestatie gerichte, dat moet eruit.

...

En mij gaat het nou juist om die kinderen die niet zo'n goede begeleiding hebben en thuis maar aanprutsen, en dat worden de potentiele ruiters die niet weten dat je een paard niet alleen met je teugels rijd. Toch wedstrijden willen rijden maar nog niet weten waar het om draait met als gevolg veel ruk en pluk werk waar niemand vrolijk van wordt. Gewoon omdat ze er nog niet aan toe zijn.

nena21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:19

Natuurlijk gewoon op wedstrijd wie controleer anders deze kinderen die zitten te rukken en te plukken.
De kinderen die het op wedstrijd doen zullen thuis niet anders rijden.
En ach je hebt altijd uitzonderingen maar waar niet.
Ik vind het heel belangrijk dat de kinderen lol hebben en de pony ook.
Vertel kinderen maar hoe het voelt als je een pony in zijn mondje zit te rukken. En als die ouders veel geld uit willen geven voor lessen bij Coby dat moeten ze toch zelf betalen. En als die kinderen daardoor netjes met hun dier omgaan dan heb ik daar geen problemen mee. Het is gewoon belangrijk dat ze goed begeleid worden en of dat nou een les van € 7.00 of € 50.00 is???? Ieder naar zijn eigen portemonee.
Als het kind maar lol heeft en niet alleen de ouders.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:29

ik ben bang dat je het met €50,00 niet redt..... Daarbij ken ik wel goede instructeurs die het voor minder dan helft doen.

Maar er is een heel verschil tussen ouders die het belang van goed rijden inzien en hun kinderen les laten krijgen van een basis instructeur en ouder die vinden dat hun kind moet presteren en daarom instructie laten geven door b.v Coby of Edward of Anky of weet ik welke topruiter.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:39

amondi schreef:
En wat moet je dan met een 8 jarige die op een super pony gezet wordt en bij Coby van Baalen lest?
Een 10 jarige in het B kader?

Je maakt mij niet wijs dat die kinderen niet gestuurd worden. Die ouders willen ( koste wat het kost) een superkleuter. Een gewoon kind is niet goed genoeg.
Voor mij zouden er best regels mogen komen, maar dat geld eigenlijk voor elke sport. De uitwassen in de gymnastiek zijn eindelijk voorbij en nu begint de paardensport.

Er zijn wel kinderen die niet gestuurd worden.
Maar helaas zijn er ook kinderen die wel gestuurd worden.
Ik rij al vanaf mijn 7de wedstrijden, maar ben nooit gestuurd door mijn ouders.
Mijn ouders hadden er de ballen verstand niet van (toen) en die vonden het geweldig als ik met een dikke big smile door de ring heen reed..
Dat ik soms linksaf sloeg in plaats van rechts bijvoorbeeld maakte ze niks uit, zolang ik maar lol had en dit iets was wat helamaal voor mij was.
Ik had een ziek broertje die 24 uur per dag verzorging nodig had en dit was tijd die helemaal voor mij was.
Mijn ouders waren er alleen voor mij.
ik heb dikke lol gehad, veel geleerd en in had mijn gedachten eens niet in het ziekenhuis.
Mijn vader werd op een gegeven moment zo gek van die beesten en dat ik er z'n lol in had dat hij met de pony aan de hand op de fiets en mij erop alle wedstrijden in de buurt tot 10 km afging.

Kortom het kan heel goed zijn voor een kind.
Maar ik ken ook ouders die kinderen gewoon bijna afkopen/omkopen.
Een meisje waar ik vroeger oppaste moest rijden en was ook heel goed.
Kreeg les van de grote ruiters.
Moest eerder van school naar huis omdat ze prive les had aan de andere kant van nederland.
Als ze eerste werd kreeg ze een puppie en poesje.
Als ze 2de werd alleen een puppie en als ze 3de werd alleen een poesje.
ALs ze dat niet haalde kreeg ze niks.
En dat is verkeerd.

nena21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:08

Ach waar hebben we het dan nog over. Prinsjes en prinsesjes zijn gelukkig in de minderheid
En als die mensen zo graag bij bekende mensen willen lessen moeten ze dat toch zelf weten daar worden de kinderen toch niet dommer van alleen de ouders iets armer hi hi.
Welk kind zou er geen kick van krijgen om een les van Anky te krijgen.???
Mijn kinderen zien haar alleen op tv gelukkig worden ze daar niet ongelukkig van.
Je kan je geld maar 1 keer uitgeven en waar heb je het dan voor over.
Het is te hopen dat die kinderen niet te veel winnen anders krijgen ze een hele beestenboel aan hondjes en poesjes hi hi.
Als ze maar kind kunnen blijven maar dit kom je natuurlijk in iedere sport tegen in China gaan de kinderen al dagen van huis als ze net kunnen lopen om later naar de olympische spelen te kunnen. Nee niet goed maar het gebeurd wel en ook zij weten niet beter en zijn niet wijzer.