middendraf.. wat wil een jury precies zien???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tallie

middendraf.. wat wil een jury precies zien???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 19:31

Ik had een vraag wat betreft de middendraf.
Ik had gister namelijk wedstrijd en liet voor mijn gevoel een goede middendraf zien.
Echter stond er bij mijn commentaar "versnelt".
Hij verruimde dus wel maar ging dan te snel??? Ik kreeg hier dan ook een 5 voor...

Mijn vraag dus.. wat wil de jury precies zien met een middendraf??

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:54

Hij versnelde zijn passen denk ik ipv dat hij zijn passen groter maakte..

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:55

Dat denk ik ook...
Anders had je het even moeten vragen aan de Jury?

Jade91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:56

Hij moet niet versnellen, maar zijn passen groter maken..

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:03

Verzamelde draf, arbeids- en middendraf, gestrekte draf

Het kan voorkomen dat een paard de natuurlijke aanleg mist om met een ruiter op zijn rug in een regelmatig ritme en in balans te draven. In dat geval is in eerste instantie een laag draftempo gewenst. Een paard dient eerst in evenwicht te zijn voor er begonnen kan worden met de verzamelde draf. Net als voor de stap geldt bij de verzamelde draf dat de bewegingen kort en verheven zijn. De achterbenen worden actief gebogen, de voorhand is licht en de hals opgericht en gebogen. De verzamelde draf geeft een lichtvoetige en beweeglijke indruk. Tussen de verzamelde draf en de middendraf onderscheiden we de arbeidsdraf. Ook hierbij is het evenwicht van groot belang. Het paard moet in de hand gesteld met regelmatige en veerkrachtige passen lopen. Vanuit een actieve achterhand is er een goede impuls. De middendraf vormt de volgende trap. De passen worden wat langer en het paard mag zijn hoofd en hals iets verder naar beneden brengen. Het hoofd hoeft niet zo vlak voor de loodlijn gehouden te worden als in de verzamelde en arbeidsdraf. Bij de gestrekte draf ten slotte wint het paard bij elke pas zo veel mogelijk terrein. Hiervoor is een zeer krachtige impuls nodig. Het paard mag zijn hals wat lager houden en langer maken, maar moet een goed contact met de teugel bewaren. De passen dienen zo regelmatig mogelijk te zijn.

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:04

en van de site van de zaanse ruiters:
WAAR LET EEN JURY OP? (5)

Zoals beloofd in de vorige aflevering zullen we het tijdens de laatste aflevering van deze serie gaan hebben over uitgestrekte gangen en verzameling.

Uitgestrekte gangen
Al in de klasse B wordt dit gevraagd in de vorm van enkele passen middendraf waarbij je nog mag lichtrijden. Eigenlijk is dit een hele mooie oefening om je pony kennis te laten maken met uitstrekken want een van de eerste belangrijke basisvoorwaarden voor goed uitstrekken is eerst rechtrichten voordat je begint met verruimen. Dus eerst de diagonaal oprijden, pony goed rechtrichten en vervolgens enkele passen actiever naar voren rijden waarbij het de bedoeling is dat je pony zijn paslengte gaat verruimen oftewel groter passen gaat maken. Probeer mooi vloeiend naar voren te rijden. Vaak zie ik gebeuren dat een ruiter plotseling “gas” geeft waardoor een pony zijn hele lichaam vastzet en alleen maar sneller gaat draven met kleine, snelle passen. Dit is trouwens een fout die tot in de klasse Z wordt gemaakt!

Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, hoor ik sommige van jullie denken. Want als je pony geen natuurtalent is qua uitstrekken, wil je er toch alles aan doen om iets te laten zien. Als dit inderdaad een oefening is die je je pony helemaal moet aanleren, oefen dit dan in ieder geval altijd aan het einde van je training. Dan is je pony nl. mooi losgereden waardoor een overgang naar middendraf gemakkelijker wordt en je pony zijn lijf beter los zal houden waardoor het maken van grotere passen beter zal lukken. Als je dit elke training weer terug laat komen (gewoon een paar keer doen is voldoende) dan zal je pony steeds beter gaan begrijpen wat je bedoelt en zullen de passen geleidelijk aan ruimer worden. Let dus goed op rechtrichten en probeer te voorkomen dat je pony “voorover” valt/te diep gaat lopen en daarbij heel zwaar op je handen gaat leunen. Als je pony de neiging heeft om te diep te gaan lopen, probeer dan kleine stukjes te oefenen net zolang tot hij sterk genoeg is geworden om het langer vol te houden met zijn hoofd op de goede plaats.

Vanaf de klasse L1 wordt de middendraf over de hele diagonaal of lange zijde gevraagd. Als er dus wordt gevraagd van H-X-F van hand veranderen in middendraf, let dan goed op dat je direct bij H begint met het rijden van middendraf. Wat combinaties dan veel vergeten is het voorbereiden op de korte zijde. Daar moet je je pony al goed duidelijk maken dat er een oefening aankomt waarbij je pony goed aan je kuithulpen voorwaarts moet zijn. Te vaak zie ik gebeuren dat een ruiter pas op de diagonaal hiermee begint en voordat de pony dan middendraf toont, is men al bij X aangekomen en moet al weer bijna terug worden gereden om bij F weer in arbeidsdraf te zijn. Een goede voorbereiding is dus zeer belangrijk om zo correct mogelijk van H naar F middendraf te kunnen laten zien.

Hoe hoger de klasse hoe belangrijker het wordt om van begin (bijv. H) tot het einde van de oefening (bijv. F) middendraf te laten zien. In de klasse M vind ik als jury dat een combinatie daadwerkelijk van begin tot eindletter middendraf moet laten zien. Verder verwacht ik ook dat een combinatie in de M een ruimere middendraf kan laten zien dan een L-combinatie. Daarnaast is vanaf de klasse M ook van belang dat de pony steeds meer oprichting krijgt oftewel zijn hals hoger gaat dragen. In een hogere klasse wordt nl. steeds meer verwacht dat je pony beter in balans gaat lopen en dat wil een jury gaan terugzien in middendraf:
- voldoende oprichting met neus voor de loodlijn
- voldoende halslengte (dus niet aan de mond gaan hangen waardoor de halslengte korter wordt)
- actiever achterbeen oftewel meer gebogen in de gewrichten waardoor de benen hoger van de grond komen
- achterbenen moeten bij elkaar blijven gaan (als de pony nog niet sterk genoeg is, komt het nogal eens voor dat de pony met achterbenen wijd gaat lopen; we zeggen dan ook wel hij breekt van achteren)

Nog moeilijker wordt het vanaf de M2 wanneer naast middendraf ook uitgestrekte draf moet worden getoond. Veel combinaties hebben moeite om verschil te laten zien en rijden zowel in middendraf als uitgestrekte draf alles uit de kast. Probeer dus iets over te houden voor uitgestrekte draf zonder dat je in middendraf te voorzichtig gaat rijden.

Veel van wat ik hierboven heb verteld voor de middendraf/uitgestrekte draf geldt ook voor middengalop en uitgestrekte galop. Waar de middendraf voor de eerste keer in de klasse B wordt gevraagd, daar moeten enkele sprongen middengalop voor de eerste keer in de L1 worden getoond. Ook in middengalop is het heel belangrijk om rustig naar voren op te bouwen zodat je pony niet sneller gaat met kleinere/kortere galopsprongen maar juist actiever gaat galopperen met grotere galopsprongen. Nog te vaak zie ik combinaties alleen maar gas geven en totaal niet bezig zijn met het vergroten van de galopsprong!

Enkele belangrijke zaken om bij middengalop/uitgestrekte galop op te letten:
- voldoende oprichting met neus voor de loodlijn: laat je pony naar voren kijken en niet naar beneden
- geef iets meer halslengte (hand iets naar voren) zodat je pony de mogelijkheid krijgt grotere sprongen te maken
- goed recht richten: een beetje stelling mag maar ik zie nog te vaak de achterhand naar binnen komen

Net als in de draf geldt: hoe hoger de klasse hoe meer een pony moet verruimen oftewel grotere galopsprongen moet laten zien. Daarnaast wordt ook steeds kritischer gekeken naar het op tijd terugkomen naar arbeidsdraf/arbeidsgalop (dus netjes bij de gevraagde letter) en duidelijk laten zien dat je terugkomt in tempo. Vanaf de klasse M2 moet je zelfs terugkomen naar verzamelde draf of verzamelde galop (afhankelijk van de gevraagde gang). Veel combinaties hebben hier moeite mee en komen aan het einde van de lange zijde of diagonaal terug naar bijv. arbeidsgalop en hebben dan vaak nog de hele korte zijde nodig om terug te komen naar de verzameling. Probeer in je training veel tempowisselingen te maken zodat je in je proefje gaat merken dat je steeds gemakkelijker terug kunt rijden naar het gevraagde tempo.

Over de middenstap/uitgestrekte stap wil ik eigenlijk alleen dit zeggen: geef je pony meer halslengte waarbij hij je teugel meeneemt naar voren en beneden (neus ongeveer op dezelfde hoogte als onderkant borst) en rijdt actief naar voren zodat je pony zijn passen groter gaat maken. Veel ruiters geven wel meer halslengte maar de pony volgt de teugel niet naar voren en blijft achter de loodlijn hangen. Dit is een teken dat hij zijn rug niet mooi loslaat en daardoor zullen de passen ook onvoldoende verlengd worden.

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:09

De jury waar ik vandaag bij moest schrijven wou het netjes nageeflijk, zonder taktverlies/fouten, goede impuls en verschil zien. Een keer gaf ze een 9 weg aan een springpaard.

LDRD

Re: middendraf.. wat wil een jury precies zien???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:38

Vind je vraag wel grappig. Wij waren namelijk net tot de conclusie gekomen dat de jury kennelijk in de galop in de L1 een versnelling wil zien in plaats van een verruiming gezien de opmerkingen op het protocol .
U vraagt, wij draaien dus de volgende keer.

quicklylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:29

mijne heeft hetzelfde mijne gaat wel snel maar verruimt niet..terwijl ze toch geen uitgestrekte draf vragen ?=0

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 08:12

quicklylover schreef:
mijne heeft hetzelfde mijne gaat wel snel maar verruimt niet..terwijl ze toch geen uitgestrekte draf vragen ?=0

Tussen middendraf en uitgestrekte draf zit ook nog een groot verschil. Middendraf is verruimen niet sneller uitgestrekte draf vraag je het uiterste van je paard om te verruimen maar nog steeds niet sneller..

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 16:54

topsylover schreef:
Een keer gaf ze een 9 weg aan een springpaard.

Dan deed ie het duidelijk beter dan een 'dressuur' paard.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:09

Ik zie graag een goede voorbereiding, een duidelijke overgang naar de middendraf en ook weer een duidelijke overgang terug.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:28

ik krijg het ook altijd op mijn staatje. heb nog nooit een middendraf gehad waarbij niet minimaal stond: "paard versneld"
tjah... ze kan ( heeft het nog nooit laten zien onder geen enkele ruiter) het helaas niet, dus dan houdt het op

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:49

niet kunnen bestaat niet, het is er dan gewoon nog niet uitgereden. MIjn merrie heeft een hele stijle schouder (duidelijk geen voorbeen zwaaier) maar ze kan en doet het nu wel, terwijl ik ook vaak 'versnelt' commentaar kreeg. Kleine diagonalen rijden (B-H oid) en eerst rechtstellen, niet te diep en goed rechtop blijven zitten. Eerst paar pasjes vragen en dan verder uitbreiden. Vervolgens op de korte diagonalen geheel vragen en daarna lange zijdes en hele diagonalen vragen, vervolgens heel rondjes vragen om d'r sterker te maken/krijgen. En dan kun je zelfs nog voltes gaan vragen. En goed les nemen (longeren met bijzet kan ook helpen)

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 23:06

lesnemen doe ik al, en vragen. WAT moet je dan vragen? zodra ik wil verruimen gaat ze alleen sneller

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 23:12

Ik hou het topic even in de gaten

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 23:17

lowara schreef:
lesnemen doe ik al, en vragen. WAT moet je dan vragen? zodra ik wil verruimen gaat ze alleen sneller

die middendraf natuurlijk Dan vraag je het niet goed of verkeerd. Ik neem aan dat je de hulpen voor middendraf wel weet, die correct toepassen en van voren toch voldoende opvangen.

Fleurtje100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 23:32

Over het algemeen merk ik dat het niet eens zo spectaculair hoeft te zien. Gewoon in de hoek even ietsje terugrijden meer op het achterbeen zetten. Vervolgens rustig opbouwen naar verruiming (vanuit een goede voorbereiding valt het loperig worden vaak wel mee). Hand mee naar voren nemen dat paard het frama kan verlengen. En in de andere hoek netjes opvangen met been eraan, diep zitten etc. En proberen berg op, op het achterbeen te houden, veel zie je er op de voorhand vallen.
Als dit mij zo lukt als hierboven beschreven word ook met de niet spectaculaire springgefokte gewoon een 8 gehaald (meestal dan).

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:29

Ik heb het probleem dat mijn wedstrijdpaard extreem steile achterbenen heeft en op de voorhand gebouwd is, ik kan hem nu wel van voren omhoog brengen en hij verruimt wel van voren, maar achter lijkt het dus alsof hij niets doet, omdat hij het achterbeen simpelweg niet ver genoeg wegzet onder het lichaam. Ik krijg dan ook altijd op mijn papiertje, kan meer, hoezo kan meer, hoe weten zij nu of het paard meer kan of niet? Laten ze dan gewoon, moet meer, op het papiertje zetten. De draf is gewoon niet zijn sterkste punt, middenstap gaat wel goed en middengalop ook. Hoe krijg ik dan in hemelsnaam de uitgestrekte draf erin?

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:04

99% van de paarden/pony's gaat óók sneller in de middendraf.
ik zie ze ook graag met name achter wat vlugger worden in de middendaf ipv groot en traag.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:28

Miriano schreef:
Ik hou het topic even in de gaten

Gister onderlinge wedstrijd gehad, en had dit keer een 7ens voor middendraf.. Vorige keren altijd 6jes.
Topic heeft toch geholpen!