staart zwiepen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shaolanneke

staart zwiepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 21:21

op het forum mbt het rijden loopt er een topic over staart zwiepen.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=569555

Mijn merrie doet dit ontzettend snel, en zeker op wedstrijd omdat dat allemaal erg spannend is. Mijn paard wordt 4x per jaar door Laarakkers nagekeken en 2x per jaar wordt mn zadel nagekeken, lichamelijk is er dus niets aan de hand. Het zwiepen is zo langzamerhand een tic geworden, als ik been geef zegt zij zwiep zwiep. Uit het forum blijkt dat ik gelukkig niet de enige ben die dit probleem heb.

Op wedstrijden is het alleen zo irritant, de jury ziet dat staart zwiepen als verzet....en dat kost mij mn punten!
Ik zou soms zo graag aan de jury willen uitleggen hoe of wat maar dat gaat natuurlijk niet. Hoe kan ik hier nou het beste mee omgaan en wat zou ik er aan kunnen doen???

Ik ben benieuwd naar de reacties van de jury !!

Neonlight
Moderator Over Paarden
🏆 Paardenfluisteraar

Re: staart zwiepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:07

Je zegt zelf dat je paard medisch in orde is, het lijkt een tic, je geeft been en zwiep zwiep. In mijn ogen is het niks anders dan verzet, sorry. Je merrie vindt het te spannend en verzet zich tegen het werken om zich op de spannende dingen te focussen. Je ziet het vaker bij merries, en ik denk dat het door het eigenzinnige (eigenwijze ) merriekarakter komt. Typisch vrouwen.......
Ik ben dan geen jury, maar als ik jury zou zijn zou er bij mij toch ook puntenaftrek voor komen.

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:13

Ik heb ook een pony gereden die dit deed. Bij de ene jury kreeg ik er wel puntenaftrek voor en bij de ander niet..
Opzich vind ik het wel logisch dat de jury het als verzet ziet, alleen erg jammer voor jezelf.

Elsjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:20

Ja, ik heb dat ook met mijn paard. Ik hoef er niet eens met mijn been tegen te komen, zij doet het gewoon constant. Afentoe krijgt de rijlerares dan ook een staart tegen haar gezicht
Mij hebben ze nog geen punten afgetrokken op een proef omdat ze met haar staart zwiepte.

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:08

Wanneer je paard begint te zwiepen zodra je er met je been aan komt en ze is lichamelijk helemaal in orde, is ze niet voldoende aan het been.
Sneller op been laten reageren en heel consequent zijn.

Mijn merrie doet het ook. Op het moment dat ik net niet consequent genoeg ben, zwiept ze ook bij elke aanwijzing. Heb ik haar echter helemaal goed door haar lijf en super aan mijn been, dan laat ze haar staart ontspannen hangen.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 19:32

Kitty > ik denk dat inderdaad dat dit een gedeelte van het staart zwiepen is....

Heb al een paar keer ook een clinic gereden bij dressuurruiters en toen kreeg ik ook iedere keer het advies om het paard stomper op mn been te laten worden, ze moet veel luier aan het been worden omdat ze té fel op mn been reageert, sinds ik hieraan werk is het al verbeterd. Meestal is het probleem om ze scherper aan je been te krijgen maar bij die van mij dus omgedraaid. Die van mij moet stomper én scherper worden....heel apart dus.

miss_penny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:59

Volgens mij heb je wel kans dat ze dit zien als een teken van verzet. Zeker met de huidige "happy athlete" ideeen.

ConAmoreX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 22:52

hoi mijn paard zwiept ook met zijn staart, ik zie het als een teken van verzet en het moeilijk vinden.. op een gegeven moment ontspand ze zich en gaat ze lekker lopen en dan draagt ze haar staart ook netjes op zn plaats.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:09

Het is ook sowieso veel meer merrie eigen, het staartzwiepen. Ik ken eigenlijk bijna alleen maar merries die het doen, die zijn wat(eerder) zuur. Als het ruinen/hengsten zijn is het idd vaak eerder een voorbeeld van iets tegen het been zijn.

Lin4Life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:41

Mijn paard zwiep ook veel met zijn staart, vooral als ik met een spoortje of zweepje tegen haar aan kom, Als ze na een tijdje rijden lekker aan het lopen is en super voor elkaar is dan doet ze het niet meer eigenlijk, alleen als ik onverwacht een keer met extra been kom.
Staartzwiepen lijkt me dus ook echt een teken van verzet,
Mijne is dan een merrie, die ook ook wel meer merrietrekjes.
Maar in het begin met rijden dan wil ze soms even niet en zwipe ze best veel met haar staart, maar later wordt dit steeds minder naarmate ze beter gaat lopen.

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:35

mijn vorige trainer zei altijd: het gebeurt achter je, gewoon niet op reageren.
is natuurlijk wel alleen als hij medisch in orde is, endat is de jouwe zei je. bij mijn paard is het vanzelf over gegaan, t was gewoon een beetje verzet denk ik (hij moest langzamer dan hij wou..)

nadina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:25

ik heb ook zo'n merrie, het begint al bij het poetsen en heeft niks met de sporen of mijn been te maken. het wordt wel erger als ze op haar kop krijgt, maar goed. ze is ook voldoende aan mijn been dus dat is het ook niet. het lijkt een aanwensel. laatst kreeg ik als commentaar dat ik mijn paard meer over de rug moest rijden omdat ze nu ontzettend in verzet kwam met de staart: dit is echt niet zo! ooit is aan een arts gevraagd wat we er aan konden doen, en deze zei de staart breken maar dat doe ik dus voor geen goud...

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 18:16

De mijne kan het inderdaad ook al met het poetsen doen!! En idd als ze op haar kop krijgt tijdens het rijden wordt het een propellertje, het wordt idd wel steeds minder. Mag ook wel want ik heb haar nu alweer 5 jaar.

Ik heb ook met enige regelmaat commentaar op mn protocol, de ene keer meer dan de ander. Nu ik anti stress compositum geef ik ze op wedstrijd ook wel wat rustiger dus het staart zwiepen is wat/lijkt minder omdat ze relaxter is.

Ik heb het ook gevraagd aan Laarakkers, was beetje tic geworden van haar. Denk dat het echt een merrietrekje is.

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 18:31

Ja het is een gewoonte, bij mijn merrie ook. Uiteraard ook laten checken, maar het is gewoon nu iets wat erbij hoort.

Helaas zag de jury het laatst wel erg zwart met die zwiepende staart...:S

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 19:37

@ Ragne,=> heb even je filmpje en foto's gekeken, was benieuwd naar het staartzwiepen......lijkt wel of ik mn eigen paard zie!! Heeft jouw merrie ook een heel erg sterk karakter en echt er een kop op zitten dat je af en toe denkt ''ÁAAAAAAAAAAAAAAAAARGGGH' ??
De jouwe trekt namelijk net zo'n kop als de mijne...haha

Rovinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:12

Sunrise met Imke Schellekens gezien op tv tijdens de wereldbekerfinale?
Die zwiept ook behoorlijk met haar staart, maar scoort toch!

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:34

haha Shaolanneke, ik heb je even gePMt.

Ja er zijn veel meer paarden op hoog niveau die het doen.
De vraag is of het 1) een teken van pijn is,
2) is het protest/verzet,
3) is het vanwege de moeilijkheid van de oefeningen (kijk hoeveel paarden er zwiepen in piaffe/passage),
4) of is het een trekje/gewoonte/tic.
5) Of een uiting van vreugde, 'goh wat zwiept ie vrolijk met zijn staart'!
6) Of een teken dat je paard ubergevoelig is voor denkbeeldige vliegen

Laat een jury het maar beoordelen!

Het FEI reglement zegt hierover het volgende:

Article 416 THE SUBMISSION / THE IMPULSION

1.1. Putting out the tongue, keeping it above the bit or drawing it up
altogether, as well as grinding the teeth and swishing the tail are mostly signs of nervousness, tension or resistance on the part of the horse and must be taken into account by the judges in their marks for the movement concerned as well as in the collective mark for “submission”.

Eerlijk gezegd kan ik nu niets vinden in de KNHS reglementen (algemeen en dressuur) over het staarzwiepen, maar een soortgelijk artikel zal er toch wel bestaan?

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 20:54

nou volgens mij is bij die van mij het gewoon een tic geworden, voordeel van de zomer die er weer aankomt, het lijkt alsof ze vliegen wegzwiept

Ach ja ik erger me er niet meer aan, zolang het minder wordt en niet erger zal het wel meevallen.
Ik weet dat het niet medisch is. Op wedstrijd doet ze het soms erger, dus dan zal het ook een uiting van nervositeit zijn, maar zoals ik eerder aangaf is dat door de stress compositum redelijk onder controle.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:40

Rovinia schreef:
Sunrise met Imke Schellekens gezien op tv tijdens de wereldbekerfinale?
Die zwiept ook behoorlijk met haar staart, maar scoort toch!

dat viel me idd ook op
en Briar ook behoorlijk... die liet zn staart ook echt niet stil hangen...

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:12

Mijn merrie doet dit ook ontzettend.
Maar niet alleen onder het zadel ook als ze een sprintje door de wei trekt loopt ze enorm te zwiepen.

xxxkatyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:18

Merrie trekje?

Mijn ruin kan er anders ook wat van! :+
Ik hoef mn been maar aan te leggen en het is; ''zwiep zwiep''

Maar als ik bijvoorbeeld mijn zweeep even weg doe, is het een stuk minder.
Dus ik denk dat hij vanuit zn ooghoeken mijn zweep toch kan zien. Maar zonder die zweep kan ik echt niet, nouja het lukt wel, maar hij woird veel minder actief.

Maar met zweep is hij iets té actief en zwiept met zn staart.

Het is idd geen merrietrekje, ik ken heel veel ruinen die het doen

En dat van Imke met Sunrise, is echt waar, dat paard zwiept iedere stap met zn staart dus ik neem het staartzwiepen niet zo serieus ;)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:06

Dit topic is al bijna 3 jaar oud....
Ik zal hem op slot zetten.