(nieuwe) M2 proeven onderdeel verzameling!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sa80

(nieuwe) M2 proeven onderdeel verzameling!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 18:08

Ik heb een vraagje over het onderdeel / punt verzameling want als een van de laatste cijfers gegeven wordt.

In de proef zelf wordt nl maar 1 of 2 keer verzamelde STAP gevraagd wat apart beoordeeld wordt.

Waarom dan nog een apart punt voor de verzameling??

Ik begrijp wel dat het er in een M2 proef allemaal wat verzamelder uit moet zien maar dit wordt niet zo gevraagd in de proef --> wel arbeidstempo!

Anders hadden ze het punt verzameling toch ook al wel in de M1 kunnen beoordelen.

of zie ik het nou echt verkeerd!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 19:07

Je hebt wel een goed punt idd. Net proef eens doorgelezen en idd alleen die verzamelde stap maar... Misschien bedoelen ze nu wel de verzameling en impuls samen als zijnde dat het paard mooi gesloten is en bij mekaar gereden... Bedenk maar wat...

livvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 15:22

De impuls en de verzameling gaan natuurlijk hand in hand, dus ik denk dat het in dit geval meer om de impuls gaat, aangezien er weinig verzameling wordt gevraagd.
Wat ik vreemder vind is dat ze de stap als eerste gang verzameld willen zien. De stap is zo gevoelig voor taktfouten! In draf of galop is de achterhand veel makkelijker tot dragen te brengen. Wat vinden jullie hiervan?

Ilsemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:15

Ik vind het vreemd dat er zo weinig verzameling in zit... nu is het bijna alleen maar verzameling en straks alls in arbeidstempo... maar als je dan naar de Z1 gaat dan is ineens wel bijna alles verzameld, geloof ik... dat vind ik vaag!

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:14

Nou er zit bijvoorbeeld ook stap galop en galop stap overgangen in die echt wel met enige mate van verzameling moeten worden uitgevoerd, ook al wordt het niet expliciet gevraagd.
Maar ben het er wel mee eens dat er weinig verzameling in voorkomt, dus het cijfer richt zich meer op de impuls. Alhoewel die stukken stap best wel lang zijn in verhouding met de oude proeven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:32

Idd alleen maar verzamelde stap is ook vreemd, vooral omdat het ook een behoorlijk lang stuk is. Eerst hoefde je alleen maar verz stap tussen de keertwendingen te laten zien en nu nog 20 meter erbij en dan moet je aanspringen in arbeidsgalop... Idd vreemd!

mariska75

Re: (nieuwe) M2 proeven onderdeel verzameling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:38

De mate van verzameling wordt toch gewoon steeds belangrijker ook in de arbeidsgangen t.o.v. B en L, ik neem aan dat de jury dat meeneemt in dat cijfer "verzameling" en niet alleen specifiek in verzamelde stap.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:33

Ook voor de stap-galop en galop-stap overgangen is enige mate van verzameling/gedragenheid nodig, wat Ragne al zei. Ik denk dat ze er dus wel opletten dat je op de (korte) momenten dat het nodig is je paard kan sluiten, en dat de rest in het normale arbeidstempo toch wel gedragen toont, en zeker meer van achteruit komt dan in bijv. de B en de L. Want de ene arbeidsdraf is de andere niet natuurlijk

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:41

Precies remember, in de M moet een paard toch meer gesloten, bij elkaar lopen, als in de B/L wordt vereist. Impuls moet steeds meer worden omgezet in gedragenheid. Wel handig dat ze dat cijfer samennemen

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:39

De verzameling wordt oa. gevraagd ivm de keertwendingen en de overgangen naar de galop. Zo raar vind ik dit niet hoor? Het niveau van de M2 is wat opgeschroeft om de overgang naar het Z makkelijker te kunnen voorbereiden.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 23:07

Tyrza schreef:
De verzameling wordt oa. gevraagd ivm de keertwendingen en de overgangen naar de galop. Zo raar vind ik dit niet hoor? Het niveau van de M2 is wat opgeschroeft om de overgang naar het Z makkelijker te kunnen voorbereiden.

Logisch zoals jij het zegt, máár:
Je moet ook bijvoorbeeld een overgang galop-stap rijden, vanuit de arbeidsgalop. Dat is vreemd, waarom daar dan geen verzameling?
Al hadden ze maar gezegd: 'door de verzamelde galop een overgang naar de verzamelde stap'.
Net als bv. een slangenvolte in galop in arbeidtempo. Goed te doen, maar verzameld is het makkelijker.

Maar inderdaad, het aparte punt voor impuls er verzameling was me ook al opgevallen en vond het vrij nutteloos als er overal arbeidstempo wordt gevraagd, behalve in stap. Zoals al gezegd; waarom dan niet (wat vaak in het Z wordt gedaan) een cijfer voor 'de verzamelde stap tussen ......'

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:57

Tyrza schreef:

Ik vind het niveau van de M2 juist niet opgeschroeft... Je hebt weer veel meer tijd tussen de onderdelen en de verzameling is er voor een groot deel uit. Ik denk dat nu de overgang M1>M2 makkelijker is en de overgang M2>Z1 juist moeilijker doordat de Z1 behoorlijk pittiger is geworden.

sa80

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 16:53

wat mariska zegt daar ben ik het wel mee eens. Uiteraard moet een paard meer gesloten en wat verzamelder gaan lopen maar behalve de stap wordt het niet gevraagd.

Het is een beetje vreemd dat ik voor de verzamelde stap een 7 had gekregen terwijl ik voor het punt verzameling een 5 kreeg (en terecht hoor paard loopt op dit moment nog niet voldoende verzameld en gedragen zoals het hoort) Maar ik krijg 6en en 7ens voor de overgang verzamelde stap-galop-stap.
Daarom opende ik het topic.

de M2 vind ik ook echt niet moeilijker geworden

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:19

Bettine schreef:
Logisch zoals jij het zegt, máár:
Je moet ook bijvoorbeeld een overgang galop-stap rijden, vanuit de
arbeidsgalop

. Dat is vreemd, waarom daar dan geen verzameling?
Al hadden ze maar gezegd: 'door de verzamelde galop een overgang naar de verzamelde stap'.
Net als bv. een slangenvolte in galop in arbeidtempo. Goed te doen, maar verzameld is het makkelijker.
Het wordt ook nog niet zo streng bejureerd als in een Z proef en de paarden moeten wel de gelegenheid krijgen om hier naartoe getraint te worden. Kans is namelijk dat als er NU al verzameling in de galop wordt gevraagd, de paarden ipv gesloten juist vertraagd gaan lopen. Ervan uitgaande dat een 5 jarige op M niveau loopt is dit juist niet de bedoeling. Dan liever takt en losgelatenheid (zie voorwoord) en een progessievere overgang, dan een traag vastgehouden paard die ineens stilstaat en blokkeert.

Een verzameling in stap is sowieso wat makkelijker uitvoerbaar dan in galop he

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:06

Tyrza schreef:
Het wordt ook nog niet zo streng bejureerd als in een Z proef en de paarden moeten wel de gelegenheid krijgen om hier naartoe getraint te worden.
Kans is namelijk dat als er NU al verzameling in de galop wordt gevraagd, de paarden ipv gesloten juist vertraagd gaan lopen.
Ervan uitgaande dat een 5 jarige op M niveau loopt is dit juist niet de bedoeling. Dan liever takt en losgelatenheid (zie voorwoord) en een progessievere overgang, dan een traag vastgehouden paard die ineens stilstaat en blokkeert.

Een verzameling in stap is sowieso wat makkelijker uitvoerbaar dan in galop he

Dat zie je bijna alleen maar. Ook nu in de Z1/Z2, de meesten voeren verzameling alleen uit door ietsjes langzamer te gaan rijden.

Denk dat verzameling in stap juist vrij moeilijk uitvoerbaar is voor veel ruiters (voor mij wel in ieder geval). Galop is makkelijker tussen je benen op te sluiten om je paard onder je te laten komen. In stap verliezen veel paarden het ritme in de verzameling.

Maargoed, ik zie ook liever een paard in een fijn arbeidstempo met takt en losgelatenheid, dan een traag 'verzameld' net-niet-meer-zuiver paard in de Z1 zelfs

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:27

Ik denk overall genomen, of het nu een jong of oud paard is, van welk ras dan ook, de verzamelde stap makkelijker te rijden is dan een verzamelde galop

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:29

Echt?
Dan heb ik altijd vreemde paarden gereden
of zou het aan mij liggen

Zowel bij Tom als Joop en andere paarden die ik heb gereden gaat de galop aanmerkelijk makkelijker verzameld
Verzamelde stap spannen ze zich vaak veel te veel aan waardoor het ritme verloren gaat, in galop is dat beter op de sluiten en tegenaan te rijden.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:33

Ja, maar dat verzamelen in stap kan je nog opvangen door iets meer richting arbeidsstap te lopen. Die overgang is m.i. minder groot dan van een verzamelde galop naar arbeidsgalop te gaan omdat dit ten koste van het dragen en sluiten kan gaan, wat weer ten koste van een oefening of overgang kan gaan. Hoeveel paarden hebben moeite om vanuit de middengalop weer (RECHT!) terug te komen naar een verzamelde galop?

EDIT: ik wil er overigens aan toevoegen dat de verzamelde stap ook kortere stukken zijn dan de eventuele stukken in verz. galop, wat natuurlijk ook een voordeel kan opleveren. Nadruk moet momenteel op de takt en de impuls (voorwaartse drang, opgewekt door de ruiter) gelegd worden. Dit is onlosmakelijk verbonden aan de verzameling.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:40

Ik had het over echt verzamelde stap rijden, niet verzamelde stap-die-je-iets-naar-arbeidsstap rijdt

Maar inderdaad, bijna ieder paard komt uit een middengalop scheef terug, maar zowel naar verzamelde als naar arbeidsgalop.
Snap je verhaal ook goed trouwens, ben het er mee eens, dit zie je op bijna iedere wedstrijd langskomen.
Maar ook in stap, ik zie meer kwalitatief slecht stappende paarden dan slecht gallopperende paarden.

Trouwens, zelfs in de B op een gewone lange zijde verbaas je je er nog wel eens over hoeveel paarden al travers kunnen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 07:10

Ik heb gister een wedstrijd gehad (M2) en het was behoorlijk bagger het terrein. Had ik in 1 proef een 5 voor impuls en verzameling, maar met als commentaar "meer verzamelen" Nou was de impuls idd wel ver te zoeken door de modder (hij loopt dan erg zoekerig) dus het cijfer klopte wel, maar snap dat commentaar dus niet helemaal... Hij liep verder best netjes aan elkaar en het was geen gerace ofzow....

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 14:52

Ik had zelf twee weken geleden concours (ook in de M2) Mijn pony is net 6 en we zijn nog niet zo lang M2, maar ik merkte zelf ook al dat het best lastig was om een mooie verzamelde stap te rijden zeker tussen de keertwendingen. In m'n eerste proef moest ik afwenden bij B (was nog in draf) dan een overstap naar de verzamelde stap. Dit ging erg goed. Had er een 7 voor en er stond bij dat hij mooi in takt bleef stappen
Bij de keertwendingen een stukje verder in de proef, wilde ik hem net iets te veel verzamelen. Hierdoor gingen de keertwendingen echt bagger. Hij had bijna geen impuls meer en stond half stil Een 3 en 4 voor de keertwendingen en een 5 voor de verzamelde stap die erachteraan kwam.

Volgende dag weer twee proefjes gereden eerste proef was dezelfde proef als hierboven. Weer voor de eerste verzamelde stap een 7 De keertwendingen gingen nu een stuk beter. Had er twee keer een voor. Maar omdat hij iets minder verzameld was waren ze wel een beetje aan de grote kant. Maar ik merk bij mezelf dus wel echt dat je beter iets meer naar de arbeidsstap kunt gaan dan echt verzamelde stap. Na een overgang naar draf is het dus wel makkelijker om de tact vast te houden.
Maarja blijft dus wel lastig om en impuls/tact/verzameling te houden in de stap. Merk bij mijn pony dat het in draf een stuk makkelijker is. Dan blijft hij veel meer uit zichzelf lopen

Ilsemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:33

Relaxed schreef:
Tyrza schreef:

Ik vind het niveau van de M2 juist niet opgeschroeft... Je hebt weer veel meer tijd tussen de onderdelen en de verzameling is er voor een groot deel uit. Ik denk dat nu de overgang M1>M2 makkelijker is en de overgang M2>Z1 juist moeilijker doordat de Z1 behoorlijk pittiger is geworden.

Ik ben 't met "relaxed" eens. In de oude proeven werd veel verzameling gevraagd en had je in elke proef zówel schouderbinnenwaarts áls ook travers.

Edit: óóps...had niet gezien dat de laatste reactie al zo lang geleden was

Nimber

Re: (nieuwe) M2 proeven onderdeel verzameling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 20:08

Ik vind het zelf erg moeilijk. Een paar weken terug kreeg ik als op merking mee (bij onderdeel impuls en verzameling) dat het paard te verzameld was voor de M2 ... Scheve mond
Ik heb hier verder niets mee gedaan. vandaag reed ik een soortgelijke proef en dat was een veel 5jes en 6jes proef. Paard moet meer verzamelen stond er eigenlijk overal bij.

Ik ga ook deze keer niets met deze opmerking doen omdat ik de andere proef en op andere wedstrijden er nooit wat over hoor maar vond dit wel heel erg tegenstrijdig