Vraag over lesgeven, verzekering en belasting.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tindra

Vraag over lesgeven, verzekering en belasting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 08:31

Ik heb verschillende topics gelezen over lesgeven, diploma's en verzekeringen. Ik vroeg me nu eigenlijk het volgende af:

Stel, je geeft kinderen les bij jou thuis, op een pony van jezelf. Gewoon zo af en toe, om een beetje bij te verdienen (zwart en zonder diploma of verzekering). De kans dat dit allemaal goed gaat is groot, maar stel dat het kind valt en (bijvoorbeeld) in een rolstoel belandt. De ouders stellen jou aansprakelijk. De verzering zoekt dit uit, en als blijkt dat jij aan het lesgeven was, wil de W.A.-verzekering niets vergoeden, aangezien je niet particulier maar beroepsmatig bezig was.
Ook blijkt dan waarschijnlijk dat je geen belasting betaalde... tja, volgens mij zit je dan behoorlijk in de nesten.

Dus als je les wilt gaan geven, ookal is het niet zo vaak, is het toch wel heel verstandig om een bedrijfsaansprakelijkheids-verzekering af te sluiten, de opleiding tot basisinstructeur te volgen en gewoon belasting af te dragen.

Heb ik de juiste conclusie getrokken..?
Want volgens mij zijn er veel mensen die gewoon zo af en toe lesgeven, en die dit zwart doen, en zonder verzekering. Maar dan loop je toch een behoorlijk risico..?

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:49

Zeker, dit heb je goed gedacht.Wordt nog veel te vaak over het hoofd gezien!Zonder diploma geen verzekering en zonder verzekering een groot probleem wanneer je aansprakelijk gesteld word.

LDRD

Re: Vraag over lesgeven, verzekering en belasting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:52

Je conclusie is behoorlijk goed, hiermee kan je fors in de problemen komen.
Ik weet overigens niet hoeveel paarden of pony's je hebt, maar alleen al het feit dat je meerdere paarden hebt kan leiden tot bedrijfsmatigheid, hetgeen natuurlijk ook niet op een AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) is gedekt.

Echter, wanneer je denkt dat de verzekeraar gaat doorgeven dat je zwart aan het lesgeven was, dan kan ik je daarin geruststellen. De verzekeraar heeft daar geen enkel belang bij.