Paard staakt op wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orion1996

Paard staakt op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 11:52

Mijn paard heeft sinds 2 jaar de nare gewoonte om te 'staken' op wedstrijd zodra de proef begint.

Zodra hij A-X binnekomen hoort zakt hij helemaal in, is niet vooruit te branden, reageerd niet meer op beenhulpen of op een tik en is dus de gehele proef niet in aanleuning en niet voorwaarts. Krijg je het voor elkaar om hem de AC lijn actief over te krijgen, dan kan je na het halthouden niet meer met je been aan hem komen, dan explodeerd hij namelijk. Hij gaat trekken en als je hem met je been naar je hand toe wilt rijden gaat hij ervandoor.

Voor de proef en direct na de proef is hij actief, geeft netjes na en loopt actief, los door zijn lijf, bij de start van de tweede proef: weer hetzelfde gezeur.
Hij doet het op onderlinge wedstrijden, officiele wedstrijden op vreemd terrein, caprilliproefjes, maar ook als ik tijdens mijn les een proef oefen of als iemand tijdens de training ineens 'A-X binnenkomen' roept. Tijdens de training en de les loopt hij goed.

Ik weet even niet meer wat ik ermee aan moet. Ik heb een andere voorlezer geprobeerd, hem hardhandig aangepakt op aanraden van een jury tijdens een onderlinge wedstrijd, invlechten voor een training, proefjes oefenen, 'A binnekomen', uit het hoofd, tot nu toe helpt niks. Hij weet wanneer de proef begint en stopt met werken. Het is niet dat hij het niet kan, want in de training loopt hij super.

Heeft iemand enig idee wat ik hiermee aan moet (juryleden en instructeurs)?

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:56

Mijn vriendin heeft ook zo'n paard. Het is een drama , echt.. Ze start nu Hor Concours en rijdt met zweep in het M1.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:01

Toch denk ik dat het helemaal aan jou ligt. Maar ik herken het wel. Zodra mensen tegen mij zeggen: A-X binnenkomen dan gaat er bij mij een knop om. Net als dat je zegt: "ik doe mijn spreekbeurt over". Brrrr. Want dan begint het echt en je verkrampt dan een beetje of gaat net wat anders rijden.
Bij mij helpt het goed als ik uit mijn hoofd rij, maar bij jou dus niet.
En als je gewoon erg veel proefjes oefent thuis?
En hoe gaat het als je gewoon zelf een proef verzint thuis onder het rijden?

Dit is vanavond:
Citaat:
Op donderdagavond 30 maart a.s. komt Rico Schuijers naar Wanroij om op het KNHS-centrum een rondje educatie te verzorgen over "Mentale voorbereiding op trainingen en wedstrijden".

Iedere ruiter kent het wel. Je paard loopt thuis in de training ontspannen, maar op de wedstrijd presteer je niet naar wens. Zenuwen, slechte nachtrust, gespannen voelen, braakneigingen krijgen of juist chagrijnig worden. Het zijn problemen die het plezier in de sport verminderen.

Op welke manier bereid jij je paard, maar vooral ook jezelf voor op een wedstrijd. Op welke manier ga je parcourslopen, losrijden of de baan verkennen. Kun je het parcours of je dressuurproef tijdens de wedstrijd rijden zoals je je had voorgesteld of kreeg je vanwege spanning foutjes.

Zie verder op de website:
http://www.knhs.nl/news.asp?ID=15651&Pc ... omStyle=11

Wanroij is vanuit Utrecht ongeveer 1 uur en een kwartier rijden.

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 12:12

Als ik zelf een proef verzin tijdens het lopen loopt hij gewoon goed, tenzij ik hem begin met binnenkomen en halthouden met groeten. Ik heb ook proeven omgedraaid gereden (C-X binnekomen), daar reageerd die niet op.
Als je A-X gaat afwenden en X halthouden en je doet dat 5 keer achter elkaar doet die dat uiteindelijk keurig, als je daarna weg rijdt en een proefje erachteraan rijdt wat je zelf verzint merk je direct bij het wegrijden dat hij toch wil proberen om te stoppen met lopen, maar bij het trainen kan je hem nog is aanpakken als je dat voelt.

Hij heeft ook de neiging om als hij A-X binnekomen hoort te gaan knorren/brommen/protestgeluid, al zeg je het tijdens het longeren.

Kan je met een jury overleggen dat je HC mee start en moet ik hem zoals veel mensen zeggen 'erdoorheen slaan' (waar ik absoluut geen voorstander van ben) of zijn er andere manieren, tips en ideeën om te proberen zowel in de training als met de wedstrijden zelf?
Ik kan het zaterdag gelijk testen namelijk, dan is er weer onderlinge wedstrijd

Die cursus zou ik graag willen doen, maar ik ga dat vandaag nooit meer redden (werken, paard rijden, jarige). Weet je toevallig of ze deze cursus vaker gaan geven of is dit iets eenmaligs?
Laatst bijgewerkt door orion1996 op 30-03-06 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:15

Maar ik neem aan dat je zaterdag een nieuwe proef start (dan is het 1 april). Moet je dan nog wel halthouden?
Niet dat dan het probleem is opgelost, want dat komt gewoon in de M proeven weer terug.

En doet je paard dat alleen bij jou of ook bij anderen? Want dan weet je al waar het probleem ligt.

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 12:18

Ik rij L2 met hem, dus hoef je niet meer halt te houden, maar hij weet dondersgoed dat het een proef is en als ik idd M1 ga starten moet hij toch weer stil staan, en dan ben ik mn zweep ook nog is kwijt

Ik ben de enige die erop rijd, hij wordt lettelijk woedend en blind als ik er een ander op zet (aan de kletter en zich vol op een bakrand storten).

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:37

orion1996 schreef:
Die cursus zou ik graag willen doen, maar ik ga dat vandaag nooit meer redden (werken, paard rijden, jarige). Weet je toevallig of ze deze cursus vaker gaan geven of is dit iets eenmaligs?

Het is meer een lezing dan een cursus. En naar mijn weten is dit eenmalig, of ze moeten het volgend jaar weer meenemen.

En je kan je gewoon Hors Concours opgeven, daar heeft een jury niets mee te maken.

Maar erg moeilijk. Ik denk toch dat je eerst ècht goed moet kijken of je zelf niet van rijstijl veranderd. Want het rijden van een overgang naar halthouden aanzich en dan verder rijden geeft nooit geen problemen (toch?) En wat doet je paard als je op de A-C lijn al bij D gaat halthouden en dan de proef rijd?

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:29

Da's ook vreemd.. een paard wat zich niet door anderen laat rijden.

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 15:49

GeJe schreef:
Da's ook vreemd.. een paard wat zich niet door anderen laat rijden.

Wat is daar vreemd aan? Hij accepteerd het gewoon niet en het is geen paard waar je problemen mee op moet zoeken, maar dat weet ik al 7 jaar. Ik ga geen risico's lopen/andere een risico laten lopen door anderen op mijn paard te zetten als die al meerdere keren heeft aangegeven dat die het niet pikt. Ik ben nooit een voorstander geweest van iedereen op je paard laten rijden, alleen als het paard en ruiter er wat van kunnen leren. Maar ik stel ook geen vraag hier hoe ik mijn paard door andere moet laten rijden.

Denk ook niet dat mijn probleem daarin zit, thuis kan ik alles met hem, ergens anders ook, zolang hij maar geen proef hoeft te lopen en daarom ben ik op zoek naar tips van zowel juryleden als instructeurs die het probleem dus herkennen en misschien een oplossing weten.
Laatst bijgewerkt door orion1996 op 30-03-06 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:51

Vind je dat zelf niet vreemd dan??

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:54

Ik weet niet zo goed wat je hier mee moet. Als je hem wel weer voorzichtig aan de praat krijgt blijft hij tijdens de hele proef dan zo lastig doen?
Ik zou ook proberen om hem op een onderlinge of anders na afloop van een ring eens flink door te pakken, maar als dit al 2 jaar zo gaat...

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:56

Haha... ja, ik heb altijd de bedoeling gehad mijn paarden zo te rijden dat iemand anders dat ook kan... handig voor als je eens ziek bent ofzo. Heb trouwens geen ervaring met stakende paarden. Het klinkt natuurlijk makkelijk en een beetje Penny om maar te zeggen dat het aan je manier van rijden ligt... helaas dek ik wel dat het voor een groot gedeelte daar mee te maken heeft. Heb je wel eens je instructeur meegehad op wedstrijd?

Dat doorpakken ontaard meestal in afrossen en een hoop frustratie, daarom hiervoor al de vraag of je dit niet zou kunnen oplossen met instructie ter plaatse?

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 15:59

Hij blijft de gehele proef traag en als je hem dus aanpakt, vreselijk schieterig voor je been.

Ik heb idd mijn instructeur mee gehad op wedstrijd, hij was die proef iets beter, maar als je 1 sec niet achter zijn broek aan zit komt die direct terug in tempo.

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 16:00

Afrossen of doorpakken is voor mij echt de laatste optie en hij wordt er absoluut niet fijner van, maar juist heel erg gespannen. Als je boos op hem wordt wordt hij ook boos en dan ruiter weer bozer, paard nog bozer en uiteindelijk slaat de stop door en flipt die (en ja met iemand anders op zijn rug gaat hij zowel door het lint als door omheining).

Ik heb in 2 jaar tijd 5 officiele wedstrijden gereden door tijdgebrek met mijn studie. In het rijden zelf is die in die 2 jaar sterk verbeterd. Toch is hij liever lui dan moe en ik krijg het idee dat hij door heeft dat hij tijdens een proef minder hoeft te werken (misschien mijn idee dat een jury liever niet ziet dat je hem slaat of flink naar voren werkt). De schop en de tik die nog acceptabel zijn in een proef neemt hij dus voor lief en reageerd hij niet op.
Laatst bijgewerkt door orion1996 op 30-03-06 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabouterdans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:03

orion1996 schreef:
Hij blijft de gehele proef traag en als je hem dus aanpakt, vreselijk schieterig voor je been.

Ik heb idd mijn instructeur mee gehad op wedstrijd, hij was die proef iets beter, maar als je 1 sec niet achter zijn broek aan zit komt die direct terug in tempo.

Kan ik een beetje energie van mijn pony aan jou paard geven
Wij hebben het andersom, op wedstrijd is de pony met losrijden fijn te rijden, maar zodra de proef begind, gaat de turbo erop

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:28

Ik blijf het een erg vreemde situatie vinden. Je schrijft zelf al, dat er geen problemen zijn als je van C naar X rijdt, maar wél van A naar X... Neem aan dat jouw paard niet kan lezen. Zou het wel eens in de praktijk willen zien, maar helaas zit je een heel eind bij mij vandaan. Wanneer je op een wedstijd bent en als een van de laatsten start, zou je nog eens kunnen overwegen om afsluitend nog een keer te starten in een lege ring die er vast wel ergens is op het wedstrijdterrein. Doe je gewoon je proefje nog een keertje, mét voorlezer en al... Je kunt er dan zelf wat meer aan blijven rijden en proberen de aandacht van je paard vast te houden. Misschien kun je proberen zoveel mogelijk wachtoefeningen te rijden om het paard bij de les te houden... Richt je je misschien te veel op het recht binnenkomen en halthouden op X? Dan heb je nu geluk met de nieuwe proeven...

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:41

Ik ga met GeJe mee, geweld lost niets op en je paard weet dat hij ongestraft blijft in de ring. Het is dus een rij/trainingskwestie.

Daarbij, als hij zo enorm op het zinnetje "A-X binnenkomen" reageert zou ik heb daar ongevoelig voor maken. Dus door het heel veel te pas en te onpas te schreeuwen. Misschien kun je hem daarbij belonen of direct daarna een oefening doen die hij zeker weten goed doet zodat je hem kan belonen? Hij associeert het commando met iets onprettigs uit je verhaal op te maken (misschien een zeer gespannen ruiter??) en daar kun je wel wat aan doen.

Ik vind het wel knap dat je er zelf nog zoveel lol in hebt dat je dit al twee jaar doet, terwijl je paard er geen lol in heeft.

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 16:48

Dat laatste zou kunnen, dat ik teveel recht wil rijden bij het binnenkomen (en dat lukt ook wel)maar waarom reageerd hij na het halthouden eigenlijk bijna nergens meer op in een proef? Ik hoop ook echt dat hij met die nieuwe proeven beter gaat omdat je daar niet moet stilstaan. Je zou het idd eigenlijk moeten zien, want het verschil in tempo is zo duidelijk waarneembaar, hij dondert lettelijk uit elkaar. Hij doet zijn proefje wel, maar het is net een ouwe zak en een bejaarde met rollator zou hem nog kunnen inhalen.
Lezen kan hij niet, maar hij verstaat het denk ik wel. Zoals ik al eerder beschreef maakt hij zelfs protestgeluid tijdens het longeren als je AX binnenkomen roept tegen hem. Het commando lijkt voor hem wel een teken om langzamer te gaan lopen.

Ik zal is proberen of jouw ding werkt peruaansepas.

En lol erin hebben is een groot woord. Als ik het echt zo leuk had gevonden had ik wel meer dan 5 wedstrijden gereden in 2 jaar en er tijd voor vrij gemaakt. Ik vind er namelijk geen donder meer aan, maar moet ik hem maar zijn zin geven? Als ik alleen nog maar dingen moest doen met hem die hij echt leuk vind dan sta ik de rest van mijn leven over zijn kop heen te wrijven en onder zijn buik te krabben

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:55

En als je voorlezer gewoon anders begint. B.v. Binnekomen, halthouden en links. (oftwel A-X binnekomen in arbeidsdraf, X halthouden en groeten, A linkerhand). Dan snap jij wat er bedoeld wordt en je paard hoeft "de zin" niet te horen.

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 19:35

Mag dat? Is het niet zo dat de hele proef gelezen moet worden? Want als dat mag kan ik dat ook nog laten doen.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 23:04

Tuurlijk mag dat. Ik zeg ook wel ooit: A afwenden en wijken. Of B grote volte. In plaats van: A afwenden, D wijken voor het linkerbeen. Of B-E-B grote volte. Zolang je voorlezer geen rijtechnische zaken opmerkt (dus iets van: actiever, recht zitten) mag die volgens mij alles zeggen.

Kijk anders de regelementen er eens op na? www.knhs.nl

michele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 06:42

orion1996 schreef:
Mag dat? Is het niet zo dat de hele proef gelezen moet worden? Want als dat mag kan ik dat ook nog laten doen.

Ja hoor zolang de oefeningen gelezen worden kan je het altijd iets aanpassen, net als vonnie lees ik soms ook niet helemaal wat er staat hoor. dus je kan het best afkorten e.d.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 06:48

De proef niet voor laten lezen en uit je hoofd rijden???

michele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 06:52

KiWiKo schreef:
De proef niet voor laten lezen en uit je hoofd rijden???

kan ook ja, denk alleen dat ze dan misschien zelf weer meer gaat spannen omdat ze dan bang is om de proef te vergeten?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 06:53

is gewoon een kwestie van goed voorbereiden