Ik geef les aan mensen met eigen paarden. Als ze er niet meer opdurven, hebben zij een probleem, ik niet.
Ik kan redelijk goed met angst omgaan en ben vrij goed in mensen over angst heenhelpen, maar als het om onredelijke angst gaat, heb je met een fobie te maken en daar ben ik niet in geschoold, dus krijgen ze van mij dan het advies om te stoppen of elders hulp te vragen. Er zijn verschillende soorten angsten en onzekerheden die allemaal hun eigen aanpak eisen en ik ben instructrice, maar geen psychiater, ik heb wel degelijk grenzen. Ik kan het ook slecht begrijpen dat bange mensen maar door blijven zetten . Ik ken een meisje dat vanaf haar twaalfde rijdt ofzo, altijd bang geweest en gebleven, toch een instructeurscursus gaan doen, eigen paard gekocht, waar ze een ander op liet rijden omdat ze er niet opdurfde. Ze is in het tweede jaar van de cursus gestopt. Nu rijdt haar vriend voornamelijk op haar paard. We zijn tien jaar verder en ze is nog exact even onzeker, zit naar voren met stijve armen en stugge hand, en heeft (daarom) geen controle en roept verzet op bij elk paard dat ze rijdt, maar geeft het paard overal de schuld van. Over twintig jaar is het heus niet beter. Haar probleem zit veel dieper dan in het paardrijden alleen. Ze is trouwens geen leerling van mij. Ik heb wel een klant gehad die ook maar bang bleef. Die is bij een ander op een manège paard gaan rijden, en heeft iets angst overwonnen, maar we wachten gewoon tot ze zelf weer denkt dat ze het kan. Als dat niet komt, dan maar niet. Ze geniet op andere manieren van haar paard (ze is niet bang van het paard).