Van been wisselen in nieuwe proeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odin

Van been wisselen in nieuwe proeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 19:53

Ik heb net een stukje van de dvd over de nieuwe proeven zitten kijken. Maar het viel me op dat er tijdens het van hand veranderen door verschillende ruiters/amazones niet meer aan het eind van de diagonaal/lijn van been verwisseld werd, maar halverwege (ter hoogte van de AC-lijn).
Misschien een domme vraag, maar is dat veranderd met het ingaan van de nieuwe proeven?
En als dat zo is, hoe doe je het dan als je tijdens het van hand veranderen enkele passen middendraf moet laten zien?

Ik kon deze vraag zo snel nergens anders vinden, hoop niet dat hij al eerder gesteld is.

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:51

ik heb dit eigenlijk altijd geleerd, pas bij mijn officiele wedstrijden werd anders verteld, mijn manege deed dit altijd. Alleen bij middendraf deed ik het aan het einde van de diagonaal.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:52

Ik heb altijd aan het einde van been verwisseld. Anders stoor je je paard toch in zijn bewegingen (met middendraf etc)??
Ik vind het nogal vaag.. Lijkt me niet logisch dat ze dat invoeren.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 00:06

Ik heb in Chaam de nieuwe proeven al gereden en ben nog steeds gewoon netjes aan het einde van de diagonaal van been gewisseld (en met de halve voltes uiteraard wel op x)

Stond niets bij, maar dat stond er bij de hele proef niet, ga er dus maar vanuit dat het goed is zo

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 00:10

Lijkt me logisch dat je in de middendraf aan het eind wisselt.
Als ik thuis gewoon oefen en ik ga van hand veranderen in het zelfde tempo dan wissel ik wel op de X.
verder altijd aan het eind.

carlijn83

Re: Van been wisselen in nieuwe proeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:55

Kan me niet voorstellen dat dit officieel 'veranderd' zou zijn.
Ik weet ook zo 1,2,3 niet of hier iets over voorgeschreven staat??

Ik wissel zelf altijd aan het eind van een diagonaal.

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 16:48

Het lijkt me ook niet dat het veranderd is zonder dat daar iets over te lezen is geweest. Maar als je de dvd kijkt dan doen ze het wel anders dan dat ik (en anderen ook zo te lezen) gewend ben.

MNMN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 08:57

Op de jurycursus vord geleerd dat je aan het eind van de diagonaal MOET wisselen anders rijd je op het verkeerde been licht. dat betekent dus -1 ( wat overigens niet terug is te zien op je startcoupon omdat deze puntenminderin in het punt verwerkt word. Als het van hand veranderen een 7 zou zijn word dat een 6. Die 6 staat dan ook op de coupon.

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 09:22

Okay, dat is duidelijk, bedankt!

Angelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:31

dat is juist een probleem van de DVD waar veel mensen mee zitten. Tuurlijk ga je aan het eind van de diagonaal van been verwisselen en niet halverwege. Dat durf je nu als jury niet meer op de coupon zetten, want: "op de DVD doen ze dat ook....."

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:11

dan vind ik dat de KNHS dit ergens zou moeten vermelden.
In de eerstvolgende P&S ofzo?

Perzik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:01

Wij hebben altijd geleerd dat je op de x van been moet verwisselen.
Op me protocool stond ook een keer dat je op de x moest veranderen..

vivian001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:16

Angelo schreef:
dat is juist een probleem van de DVD waar veel mensen mee zitten. Tuurlijk ga je aan het eind van de diagonaal van been verwisselen en niet halverwege. Dat durf je nu als jury niet meer op de coupon zetten, want: "op de DVD doen ze dat ook....."

Op de DVD rijden ze ook niet voor een 10

Idd bij de jurycursus wordt gezegd dat er einde van diagonaal van been gewisseld moet worden. Je kan je paard/pony storen als je dit op het midden doet, zeker in een middendraf. Ik zal er geen punt voor aftrekken als dit onderdeel daardoor wel goed goed, maar wel melden op coupon dat dit aan eind van diagonaal beter is.

lauranaomi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:57

hoi hoi,ikzelf ben ook jury tot m2 maar als ze van been verwisselen moet dit einde diagonaal op de jurybijeenkomst heb ik er nadrukkelijk naar gevraagd!Kvind het erg jammer dat er zoveel verschil over bestaat wanneer doe je het nou goed?
over die dvd ben ik eigenlijk niet zo te spreken,als een coby van baalen voor rijtechnische onderdelen een 8 krijgt nou schiet mij dan maar lek,kwou dat ik zon inzicht had wat rijden betreft,in de ring verschijnen bij mij dan alleen maar 3 en 4 en eerlijk gezegd!!!

MNMN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:56

Lauranaomi: Bedoel je echt Coby of heb je het over Marlies van Balen op de DVD?