Lesgeven aan een kreupel paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Lesgeven aan een kreupel paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 16:39

Ik heb net met verbazing staan kijken hoe een bekende en populaire trainer voor grof geld les stond te geven aan een amazone met een paard dat duidelijk niet rad liep.

Hoe gaan de bokt-instructeurs hiermee? Laat je doorrijden, je krijgt je dan immers, of breek je de les af?
Ik ga er dan even vanuit dat de ruiter zelf niks in de gaten heeft of moedwillig doorrijdt, de instructeur zegt immers niks dus 't zal wel goed zijn....

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:44

Ik zou het als instructeur direct zeggen, je kunt toch niet verder anders? Bij twijfel aan de oorzaak (bv strak, gespannen paard) wil ik het nog wel proberen, maar als het paard echt last heeft dan stop ik direct.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:52

Mijn instructrice vond Duvel vorig jaar ook een keer niet helemaal lekker lopen, dus toen hebben we even gekeken waar het vandaan kwam, het bleek uiteindelijk stijfheid te zijn. We hebben de training er wel op aangepast, in plaats van intensieve training zijn we meer met loswerken bezig gegaan. Ik verwacht wel van mijn instructrice dat ze er wat van zegt. Meestal voel ik het zelf ook wel wanneer Duvel niet lekker loopt, maar als ik zelf niks voel terwijl het vanaf de grond duidelijk te zien is, dan verwacht ik wel dat er iets van gezegd wordt.

Ik geeef zelf les op een manege en daar haal ik kreupele pony's ook uit de les. Lijkt me niet meer dan logisch eigenlijk.

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:53

Ik geef iemand les op een ijslander, die ook kreupelt (spieraanhechting die beschadigd is na een trap). De oorzaak weet ik, en hij heeft weinig pijn en de DA heeft gezegd dat het goed is weer voorzichtig met hem te trainen, om zijn spieren weer op te bouwen. Vorige week kreeg ik wel een opmerking erover van iemand anders, en het meisje dat hem rijdt krijgt ook constant te horen dat ze niet moet rijden, maar hij toont echt al verbetering!

Hiermee bedoel ik maar, dat het niet altijd hoeft te zijn dat de instructeur een fout maakt. Maar ik vind het wel kwalijk als een instructeur wel een fout maakt! Ik vind het trouwens ook wel opmerkelijk als een ruiter doorrijdt, zeker met een eigen paard merk je meestal wel dat je paard niet lekker loopt. In dat geval zou ik de instructeur (of iemand anders) vragen hoe mijn paard loopt...

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 17:00

Ik vind het niet netjes om een naam te noemen, maar het ging hier dus om een echt bekende trainer. Geen HKO-revalidatie ofzo, "gewoon" dressuurles.

Waarschijnlijk was de amazone in kwestie a) helemaal vol van deze meneer en durfde niks te zeggen of b) had gewoon niks in de gaten (ook niet geheel ondenkbaar )

Ik had deze meneer al niet zo hoog zitten, maar nu al helemaal niet meer eigenlijk....

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 09:21

Ik ga ervan uit dat je met kreupel niet bedoeld 'teugelkreupel, onregelmatig door stijf' o.i.d. (want dan zou ik (juist) doorgaan met de les).

Tsja, direct stoppen natuurlijk.

Even uit nieusgierigheid: wil je mij de naam pm-en?

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 09:29

Ik zie het regelmatig gebeuren ja, en dan inderdaad niet door de minste......zelf stop ik direct, kan eventueel nog wat stapoefeningen doen, maar ik ga niet door met lesgeven als ik ook maar twijfel aan of het paard/de pony in orde is.

Teugelkreupel of stijfheid is inderdaad een ander verhaal, maar ik mag aannemen dat als er "op niveau" lesgegeven wordt, dit toch wel heel makkelijk te onderscheiden is van echt niet goed lopen!

menollyke

Re: Lesgeven aan een kreupel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:31

Ik hoop toch wel dat mijn instructrice me erop wijst als ik het zelf niet door heb. Net zoals eventuele andere mensen langs de kant.

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:35

Gelijk zeggen en stoppen.

Een paard dat stijf loopt, loopt heel anders dan een paard dat uit "pijn" kreupel loopt. Dat onderscheid op ik dus toch wel te kunnen maken!

carlijn83

Re: Lesgeven aan een kreupel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:25

Net als al eerder genoemd, ligt er aan waarom/hoe paard/pony kreupel loopt.
Soms kun je er "doorheen" rijden, dan kun je voorzichtig verder rijden.
Anders er direct mee stoppen!

rhijnauwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:40

missmuts schreef:
Ik ga ervan uit dat je met kreupel niet bedoeld 'teugelkreupel, onregelmatig door stijf' o.i.d. (want dan zou ik (juist) doorgaan met de les).

Tsja, direct stoppen natuurlijk.

Even uit nieuwsgierigheid: wil je mij de naam pm-en?

ik ben het hier mee eens!

en zou ook graag de naam weten, heb een vermoeden

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 07:01

Een ruiter die zelf niet merkt dat het paard kreupelt??? Ammehoela! Die denkt alleen aan zijn eigen genot en geld, lopen zal dat beest ook al help ik hem de vernieling in....

Die instructeur heeft niet de eindverantwoording voor dit paard, die ligt nog altijd bij de ruiter/eigenaar.

Volgende keer als je het ziet niet achteraf op Bokt klagen maar direct over de bakrand roepen: hé, hij lijkt wel kreupel.......

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 07:21

Dat is makkelijk praten natuurlijk als je de situatie niet kent

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 07:25

Tuurlijk, maar wat heb je eraan om dit na de hand met mensen te bespreken? Het enige antwoord dat je krijgt zal politiek correct zijn, nee "ik" zou dat nooit doen... Maar toch gebeurt het en de ruiter zal best ontzettend teleurgesteld zijn als die hoge Pief komt en weer naar huis kan zonder les..

Jouw keuze, of niks zeggen of ze waarschuwen dat jij het wel zag.
Dan is aan hun echt de keuze, doorrijden of stoppen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 07:42

Ik staak de les als ik de ruiter lang even een rondje heb laten draven om te kijken of het dan verbeterd. Zo niet dan ga ik in overleg, en staak de les.

Doe ik trouwens ook als ik vermoed dat het paard andere klachten heeft, hoesten, en andere tekenen van pijn of ongemak.

Ik vind het niet eerlijk om het uiterste van een paard te vragen in een les terwijl het dier gewoon niet goed is.

Dan maar geen geld.

xLuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 07:52

Ik heb zoiets ook wel eens gezien. We gingen kijken voor een nieuwe pony, wat bleek was kreupel! De instructeur zei helemaal niks! Echt zo laf! En de mensen zeiden zelfs helemaal dat ze niet kreupel was! Nee Nee wat bleek hij was teugel kreupel echt zo niet cool

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 08:13

amondi schreef:
Een ruiter die zelf niet merkt dat het paard kreupelt??? Ammehoela! Die denkt alleen aan zijn eigen genot en geld, lopen zal dat beest ook al help ik hem de vernieling in....

Die instructeur heeft niet de eindverantwoording voor dit paard, die ligt nog altijd bij de ruiter/eigenaar.

Volgende keer als je het ziet niet achteraf op Bokt klagen maar direct over de bakrand roepen: hé, hij lijkt wel kreupel.......

Ruiters merken het niet altijd, hangt ook weer van het niveau af.

Ik heb op een manege gelest waar het overgrote deel onregelmatig tot kreupel was. 1 instrukteur liet ze terug naar stal gaan en dan werd het volgende onregelmatige paard binnen gebracht, ook terug geroepen, maar vanuit de kantine riep de hulp, nee die en die zijn kreupel ik heb niet meer. Dus daar ging je dan.... Had toen al zelf een eigen paard, maar voorheen had ik dat dus niet gemerkt.

Heb je wel eens wedstrijden gekeken waar de onregelmatige paarden liepen?? Ook in de M gebeurd dat hoor... Zelfs bij diegenen die bekend staan en regelmatig met meerdere paarden die voor de handel gereden worden, worden uitgebracht, zeg maar de grote ondernemers, al ik het de vishandel.....Nee ze worden er niet uitgestuurd.

Paardenwereldje is een slecht wereldje is mijn mening. Geld en prestige telt vaker dan de dieren.

Ook mijn paard heeft les gelopen terwijl hij pijn in zijn voeten had en ik steeds riep, volgens mij is hij niet goed!!! Nee hoor, beter aan pakken die verwende knol. Hij is idd verwend mag beter aangepakt worden. Maar hij WAS niet goed en dat is een kwalijke zaak, ik heb hem toen welliswaar met het gevoel er is toch iets, langer gereden eer ik bij mijn DA kwam voor iets anders en hem vroeg, kan je eens kijken hoe hij loopt....

En aan de bakrand iets brullen, tja in de paardenwereld is dat ook niet altijd een jofel idee. Er zitten ook types tussen met geld maar zonder mentaliteit.
Effe naar de ruiter stappen en achteraf vragen of het paard wellicht wat onregelmatig is?? Tja, kan ook niet bij elke ruiter hoor, de scenes die daar van kunnen komen tot dat je volledig als leugenaar wordt uitgescholden.

Kortom in mijn omgeving heb ik een paardenwereldje waar ik mij door schade en schande distancieer van paardenmensen en alleen die, die ik al een tijdje heb leren 'kennen' bemoei ik mij mee.

trouwens over lesgevers kan ik ook nog een heleboel kwijt, laten we maar zeggen het is een dure sport en geld stinkt niet.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:35

ik breek de les meteen af. het welzijn van het dier gaat voor hier. gelukkig in al die jaren dat ik lesgeef heb ik het nog nooit meegemaakt.

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:24

Ik heb heel veel bewondering gehad voor mijn instructrice toen ik op mijn (toen kreupele) verzorgpony reed.
Ik mocht niet stoppen met op haar te rijden, want volgens hun was het aanstellerij en lag het aan mij, maar ondanks dat heeft zij alles geprobeerd te doen om zowel mij als het paard weer goed te krijgen.
Ik heb even met bandages gereden, om te testen of dat hielp, bontjes er onder gehad. Zij heeft met de eigenaresse gepraat voor verbeteringen enzo.
Ik ben daar heel blij mee geweest. Uiteindelijk mocht het niet baten, maar toch.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:55

Ik weiger om les te geven op een niet rad lopend dier......... kan het niet over mijn hart verkrijgen

_10_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:09

Indien het paard echt kreupel loopt staken we zoiezo de les, maar mocht het om onzuivere passen gaan dan overleg ik altijd eerst met de eigenaar.
Dan proberen we samen de rede te achterhalen, het kan bijvoorbeeld ook stijvigheid zijn door bijv. andere training /strandrit e.d. de dag ervoor en kunnen we eventueel de les aanpassen of alsnog staken.

Ik zal dus nooit de combinatie door laten lessen zonder aan te geven dat het paard niet goed loopt, hier samen naar te kijken en indien mogelijk op te lossen.