Hoe houden jullie je leskinderen geconcentreerd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ozzieozzie

Hoe houden jullie je leskinderen geconcentreerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 12:04

Ik werk op een manege en geef daar een aantal lessen in de week. Nu zijn er in elke les wel een aantal kinderen die wel op paardrijden zitten omdat ze het leuk vinden, maar ze het moeilijk vinden om zich te concentreren. De leeftijd van die kinderen varieert van 5 tot 15, daarboven is het geen probleem. Persoonlijk vind ik 5 jaar erg jong om geconcentreerd te blijven en dat zie ik dus door de vingers, maar vanaf een jaar of 7/8 zou ik toch wel graag willen dat ze zichzelf concentreren op de les.
Ik heb best veel variatie in mijn lessen, de ene keer een beetje "dressuur" de andere keer een springetje en dan weer een spelletje tussendoor enz.
Toch zou ik graag willen weten hoe jullie je leskinderen geconcentreerd houden en wat jullie voor lessen geven.

Alvast bedankt!!

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:46

Zeggen dat ze met de pony bezig moeten wezen omdat de pony dat anders doorheeft en dus een spelletje gaat spelen ...
En de hele tijd roepen dat ze moeten opletten

Zooist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:00

Stel eens wat theorie vragen tussen door.

Hoe heet dat "ding" in zijn mond, welke kleur heeft die pony, enz.

Daardoor gaan ze steeds beter opletten en steken ze er ook weer wat van op

Mango_

Re: Hoe houden jullie je leskinderen geconcentreerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:05

Waar ik rij wordt dat opgelost door de kinderen lekker bezig te houden. Voltes rijden, en dan stelling proberen te vragen. Vertellen wanneer ze het goed/fout doen. Gebroken lijntjes rijden, bij B langzamer gaan draven en dan M weer gewoon tempo draven.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:32

Laat ze af toe ook gewoon is even tussendoor een rondje stappen aan een lang teugeltje, en dan kunnen ze even kletsen of vertellen wat ze de hele tijd al graag willen vertellen, en dan weer verder

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:49

Juist door de serieuze stukken bij (jonge) kinderen niet te lang te maken en af te wisselen met een kletspraatje over bijv. de vakantie, sinterklaas, school, of wat de kinderen op dat moment ook bezig huodt, lukt het mij altijd wel om de kids aardig bij de les te houden. Of bijvoorbeeld een stuk zitles inbouwen, dan ben je weer met iets heel anders bezig.
Soms zijn ze na een pauze iets te meilg geworden (dit zijn meestal de iets oudere kids, van 12+) dan treed ik wat strenger op, ik ben best in voor een geintje, maar daarna moet er gewoon weer 'gewerkt' worden.

ozzieozzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 23:45

Bedankt voor jullie tips, ik zal er gebruik van gaan maken. Als er nog mensen zijn met meer tips dan laat ze maar weten!

_lautje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:40

Ik geef zelf alleen privé lessen aan kinderen, maar ik merk dat juist soms eventjes tussendoor praten met ze over van alles en nog wat helpt goed. Wat ik ook veel doe is ze gewoon keihard aan het werk zetten. Al kan dat natuurlijk bj mij wat mekelijker omdat het meer 1 op 1 is.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:48

Als ik problemen in de les krijg met de concentratie v/d kinderen,ga ik wel eens paard verwisselen.
Dan schuift ieder kind een plaats op naar achteren,als ze in colone rijden.
Ook doe ik wel gymnastiek met ze.
De grootste lol hebben ze ,als ik ze laat carrousel rijden,dat naast elkaar rijden vinden ze prachtig.
En dan met z`n tweeèn allerlei figuren rijden.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:54

Wat ik als klein meisje altijd moest doen was: Hand op je knie. En dan met je hand je teen aanraken(In draf, maar alleen als dat kon op de pony) En lachen dat we deden En halthouden en dan rondje om de wereld.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:14

Ik heb er eigenlijk maar eentje in de les (van zes) die erg veel moeite heeft met concentreren, maar jee zeg die is pas zeven! Eigen pony die veel en veel te vlug is, maar die smurf wordt er niet warm of koud van. Ik moet er soms wel om lachen......

Ik wissel heeeeel erg veel af. Gewoon dressuur, springen, balkjes lopen, spelletjes en soms laat ik ze ook achter elkaar aan rijden en de voorste moet doen wat gezegd wordt. Ik maak de figuren steeds ingewikkelder en roep steeds later waar ze heen moeten. Zodra de voorste in de fout gaat, is de volgende aan de beurt.

Absolute toppers van dit moment zijn de alternatieve stoelendans, ze blijven gewoon op hun pony en moeten hun pony parkeren met hun voorbenen over een springbalk heen (leg er altijd twee neer), degene die het laatst is, is af. De andere topper is zakdoekje leggen, iedereen een zakdoek onder de billen en rijden maar, stap draf galop, wie het eerst zijn zakdoekje kwijt is, is af! Hilarisch dit, ze leren er super van doorzitten en de spanning loopt hoog op!!!

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:39

ik laat ze na elke 20min ongeveer even stappen; dat ze dan even goed kunnen kletsen samen.
zij kunnen zich nog niet langer concentreren.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:54

daffodil schreef:
De andere topper is zakdoekje leggen, iedereen een zakdoek onder de billen en rijden maar, stap draf galop, wie het eerst zijn zakdoekje kwijt is, is af! Hilarisch dit, ze leren er super van doorzitten en de spanning loopt hoog op!!!

Dit vind ik wel een goede! Die ga ik ook eens uitproberen met mijn kids!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:45

zakdoekje/bierviltje tussen de knie en het zadel is een variant.
bierviltje hebben het voordeel dat ze niet wapperen als ze op de grond vallen.
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van estafette. Zeker als er geen 'obstakels' in het parcours zitten. Zelfs toen ik in een gevordere les reed werd daarbij zo geschopt en getrokken aan die pony's. Daar zit natuurlijk ook wel wat controle van de instuctrice in. Die van mij zei daar niks over, dus dan doen die kinderen dat.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:54

Nadeel van bierviltjes tussen de knieën is dat ze enorm gaan klemmen met de knieën en dat wil je eigenlijk ook niet, ze moeten losjes met de benen om de pony heen zitten.
Inderdaad, estafette oid is niet voor elke pony even fijn, sommige kinderen worden dan iets te enthousiast, dat ze het netjes rijden 'vergeten'. Ook bij tikkertje gebeurt dit al, maar ik let daar wel extra streng op, dat ze rijtechnisch correct blijven rijden, ook tijdens een spelletje.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:11

Bij tikkertje en estafette en ander soortige "wilde" spelletjes pak ik als eerste de zweepjes af........ maar van tikkertje leren ze wél goed reageren, snel reageren, stevig in het zadel zitten (al moet ik er wel eens één oprapen ) en met elkaar omgaan!

Ik durf zomaar te zeggen dat tikkertje (of pak de handdoek uit de ander zn laars....) wel in de top 5 van favoriete spelletjes staat hoor!

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:16

Ik heb nu een aantal keer een beginnerslesje gegeven op stage.

Wat wij bijvoorbeeld veel doen is als ze bijvoorbeeld een figuur moeten rijden, vragen welke letters ze tegen komen. (dus dan zeg ik we gaan zo een volte rijden bij de A, welke letters komen we dan tegen? Dan roepen die kinderen A-X-A en dat bij elk figuur, zodat ze ook de proefjes makkelijk kunnen rijden) heeft degene die die les normaal geeft geleerd aan mij om ze zo bezig en geconcentreerd te houden.

Wat ook erg goed helpt bij die kinderen als ze een volte bijv. niet goed rijden of niet goed de hoeken door, zelf op de X gaan staan en zeggen: probeer maar over mijn tenene heen te rijden. geloof me dat werkt haha

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:20

Melissa schreef:
Wat ook erg goed helpt bij die kinderen als ze een volte bijv. niet goed rijden of niet goed de hoeken door, zelf op de X gaan staan en zeggen: probeer maar over mijn tenene heen te rijden. geloof me dat werkt haha

Die gebruik ik ook inderdaad, maar ik heb nog nooit mijn voeten hoeven te verplaatsen omdat er anders een pony op mijn tenen komt. Kennelijk denken al die kids dat ik schoenmaatje 58+ heb ofzo, ipv 37, haha.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:15

ik heb een 7 jarige met een extreem korte spanningsboog. na 10 seconden is ze vak al met wat heel anders bezig
wat ik doe wat echt helpt, is continue bezig houden, vragen stellen en afwisseling geven.
veel spelletjes die haar onbewust toch weer verder helpen met rijden zijn altijd een succes. ( bv wedstrijdje wie kan het snelste of langzaamste stappen)

dat trucje met over de tenen rijden deed ik vroeger ook..
tot 1 leerling toch best wel goed bleek te kunnen sturen en ik voor mijn leven aan de kant moest springen

Stephanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:22

wat ik altijd erg goed van mijn instructeur vond was dat hij tussendoor vragen stelde zodat je goed moest nadenken..
sommigen gingen wel wijken als het gevraagt werd maar wat de hulpen waren wisten ze niet

ook de regel niet praten vond ik erg goed!
als je in de les met mederuiters mag praten ben je al snel concentratie kwijt..

okee af en toe eens een grapje is op zijn plaats maar:
'je zit op paardrijden om te leren kleppen doe je in de kantine'
vond ik altijd een zin die ik goed kon plaatsen!

Melanie_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:26

Veel vragen stellen, hoe heet die kleur van jou pony?
Wat heeft ie in zijn mond? etc...

Ook zou ik doen, als je ze wat leert, om daarna ze te 'belonen'
met 'n spelletje,..
En langzaam dat afbouwen..

Wat je ook zou kunnen doen is, gymmastieken op je paard, laat ze 'n rondje draaien om het zadel..

Of wie het langste stil kan zijn..

Wat je ook kan doen is,..(als ze niet van jou in de les mogen praten)
ze belonen met even praten met elkaar, als ze goed hun best doen..

Verder zou ik het niet weten

Succes!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:45

Ik heb altijd maar halve uren les gegeven en dat die ik nog. Veel concentratiespan hebben de meesten toch niet, dus wat heeft het voor een zin ze voort te laten hobbelen?
Ik zorg voor leuke dingen als met balken paadjes maken waar ze door moeten, of juist dwars over, of halthouden met alleen de voorbenen erover. Ik zorg dat ze elke keer iets nieuws doen, of iets wat ze kennen maar net iets anders en ik varieer ook in de figuren, zols een volte naar binnen of naar buiten in de punt van de gebroken lijn en dan het liefst nog in een nadere gang ook. Of twee of drie overgangen in 1 figuur! Wat ook leuk is zeggen dat ze onmiddelijk moeten doen wat je zegt (goed afstand houden) en dan de commandos stap, draf, stap, halt, draf etc, heel snel achter elkaar roepen, echt maar een paar passen van elke gang laten maken, of de volgende al roepen als ze nog met de laaste bezig zijn. Krijg je ook heel attente paardjes van!!! En in groepslessen vooral een voor een iets laten doen, of met enen, dan moeten ze goed op elkaar letten en zelfstandig iets uitvoeren.
Dat "rijdt maar over mijn tenen heen" gebruik ik ook, altijd leuk.
Of ze moeten achter mijn rug om zonder me om te gooien...
Ook regelmmatig iemand vragen hoe iets ook al weer heet en hoe je daar de hulp voor geeft. Je zou ook kunnen vargen of je misschien een andere hulp zou kunnen geven en waaom wel of niet. Maar, te lange speeches moet je niet geven. Dingen die grappig worden gevonden blijven ze langer bij. Ik vertel dan ook graag van mijn eigen fouten en wat de hilarische gevolgen daar van waren. Vooral lekker overdrijven.

paardjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 15:13

Grapje tussen door

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:03

Ik geef les aan een groepje 6-jarigen, waarbij de ouders nog meelopen, omdat ze nog zo jong zijn. De les duurt 45 min. Ik begin met een stukje serieus, dus voltes, gebroken lijnen (ga maar vlak bij de X staan en wie tegen je billen schopt moet slagroomtaart trakteren - nog nooit taart gehad!!!), of sturen oefenen (slalom met pilonnen). Stukje theorie tijdens het stappen (hoe komt het paard aan een zwilwrat, wat voor kleur is je pony, waar moet je aan denken als je op je paard zit) Op beide handen stukje draf erbij.
Daarna gaan de teugels los en de voeten uit de beugels. De kinderen doen dit maar al te graag! Laat ze vooral zelf ook oefeningen verzinnen! Bij mij vliegen ze, zwemmen ze (borstcrawl, rugcrawl, schoolslag), zitten ze achterstevoren, draaien ze rondjes, rondjes met enkels, hoofd, schouders etc., raken ze hun linkerteen met hun rechterhand aan etcetera. Gevolgd door nog een rondje draf (wie durft zijn handen los te laten van het zadel????).
Dan is er nog een minuut of 20 over en roep ik meestal dat we hard genoeg gewerkt hebben. Spelletjestijd. Tikkertje, schipper mag ik overvaren, vies en lekker (A is vies, C is lekker, tikker in het midden) of ze mogen zelf weten wat ze doen (zitten ze allemaal achterstevoren). Op die manier is de tijd zo voorbij, hou je rekening met een korte concentratieboog en is het hardstikke gezellig. Ze leren wat, ze spelen wat, ze zijn vooral ongedwongen met de pony's bezig.