Wat mag een voorlezer zeggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Wat mag een voorlezer zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 00:41

Misschien een wat vreemde titel maar ik kon zo even niks anders verzinnen.

Moet een voorlezer officieel exact oplezen wat er in het proevenboekje staat of mag deze er ook een eigen draai aan geven? Ik zie me al staan voorlezen in de nieuwe proeven: AAAAA KKKKK EEEE HHHH CCCC Binnenkomen in arbeidsdraf op de rechterhand....

Persoonlijk heb ik dan de neiging om gewoon te zeggen: Bij A binnenkomen in draf op de rechterhand, hoefslag volgen. (of iets in die geest)

Mag dat laatste of niet?

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 07:11

Weglaten mag altijd, toevoegingen niet.

Officieel moet wel exact worden voorgelezen worden wat in het boekje staat.

ACSM

Re: Wat mat een voorlezer zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 07:42

Ik zou ook lezen wat er staat. Een vriendin moest rijden en haar man las haar voor, maar las iets verkeerd. Zij reed gelukkig wel goed. De jury stopte meteen de proef en sprak hem erop aan. De proef ging verder, maar de jury had wel haar raampje open gedraaid om te kunnen luisteren of het nu wel goed ging. Niet helemaal hetzelfde wat je bedoelde, maar het geeft wel aan dat sommige jury's erop letten.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 08:03

Het korter of bondiger schreeuwen (want van oplezen is vaak geen sprake meer...) is prima (wat mij betreft). Zodra het echter op extra toevoegingen komt die meer lijken op aanwijzingen om de proef beter te rijden (korte opmerkingen zoals: goed, meer, lager, handen...enz) mogen niet door een voorlezer worden geplaatst.

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:06

GeJe schreef:
(korte opmerkingen zoals: goed, meer, lager, handen...enz) mogen niet door een voorlezer worden geplaatst.

Damn dan heb ik deze regel regelmatig overschreden
Nee valt mee hoor, ik zeg wel eens als ons jonge paard in de ring is van: Goed, ga zo door, zo loopt ze lekker. Maar niet zo hard als dat je de proef voorleest.
Zelf lees ik het ook altijd korter op dan in het bokeje staat anders breek ik m'n tong over al die woorden
Ik zie me zelf idd al staan AAA KKK EEE HHH CCC binnenkomen in arbeidsdraf op de rechterhand.
Nee dan zeg ik gewoon bij A K binnenkomen op de rechterhand of alleen bij A tis maar net hoe het er dan uitfoept

Oretha

Re: Wat mag een voorlezer zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:44

Ik weet eigenlijk niet precies wat wel en niet mag. Je mag niet echt helpen denk ik.
Ikzelf had altijd als mijn moeder mn proef voorlas en ze zei in galop aanspringen..dan ging mijn pony gelijk al!! M'n pony luisterde gewoon naar mijn moeder!! Ik iedere keer boos, want dan ging ik steeds veel te vroeg in galop.....toen heeft mijn moeder iedere keer gezegd bij het aanspringen in galop bijv...A in de derde versnelling en toen deed mn pony het niet meer...regelmatig vroegen juryleden wel waarom we dat deden,maar heb er verder nooit commentaar op gehad..de meeste moesten wel lachen Ik weet niet of dit eigenlijk mocht officiel..maar goed.....
Als ik er nu zo aan terug denk..slaat dat ook nergens op..in de derde versnelling..haha..hoe verzin ik het