Leeftijdsgrens stellen voor juryleden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Leeftijdsgrens stellen voor juryleden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 19:21

Ik maak het vaak mee op concoursen dat je bij een jury rijden moet(ik ken er enkele,dus noem geen namen) die eigenlijk hun 60jaar al gepasseerd zijn. En eigenlijk met dikke glazen in de bril(figuurlijk bedoelt) jury zijn. Ze zien de helft van de proef niet...
Kunnen ook qua tijd niet opschieten... Etc.
Wat zouden jullie vinden: Leeftijdsgrens opstellen,ja of nee?

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:30

erg pijnlijk.........

Ooit was er en 70-jarigen grens (jaaaaa... Z-e-v-e-n-t-i-g).
Maar toen Ruiterkamp zelf 70 werd is die regel toevallig afgeschaft geloof ik.......

KarinvdM

Re: Leeftijdsgrens stellen voor juryleden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:34

Met 60 moet ik volgens jou al stoppen?

Tsss... dat is al bijna.

Een leeftijdsgrens, op zich valt daar wel iets voor te zeggen, maar 60? Nee, dan hoop ik nog niet afgeschreven te zijn.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:38

Ik vind 60 ook wel erg jong. (Daar ga je anders over denken naarmate je ouder wordt )
Ik vind het zo weer zo een moeilijk verhaal. Stel dat je de leeftijd weer naar 70 gooit. De ene persoon is met 65 al oud terwijl een ander van 70 nog heel jong oogt.

Ik ben dan meer voor een 5-jaarlijks examen o.i.d. en dan voor alle juryleden.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:02

Ik sluit me aan bij Fitzroy, ik zie ook meer in een 5-jaarlijks examen...
Ik ken een paar jury's die de 65+ al gepasseerd zijn en nog prima weten wat en hoe ze moeten jureren hoor, dus het is ook per persoon verschillend denk ik.

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 00:11

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 08:05

als ik naga welke jury ons een heel fijn gevoel gaf dan was dat een man die echt de 70 allang gepasseerd was, een 9 bij een echt goede halsstrekken en een 3 op een slechte galop. Geen idee meer of de proef wp was, maar zo'n fijne kijk en humor in zijn commentaar.

Maar ook natuurlijk de hier welbekende mevrouw H, die had best een goede kijk op rijden alleen lieten haar ogen haar in de steek. Alles voorbij X een 6, eigenlijk wist iedereen dat die bij haar in de baan reed. Zeker in een 20 x 60 baan! Daar werden veel grapjes over gemaakt maar niemand had een hekel om bij haar te rijden, lekker veel winstpunten.

Zoals bekent zou ik wel voor controle zijn, maar eigenlijk heeft dat met leeftijd weinig te maken. Een goede jury heeft geen leeftijd, net zoals een goed paard geen kleur heeft.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 09:00

amondi schreef:
Een goede jury heeft geen leeftijd, net zoals een goed paard geen kleur heeft.

Als jij al geen kleur meer ziet bij een goed paard, wordt het ook tijd voor je pensioen. Ik zie een kleur op élk paard.........

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 09:19

amondi schreef:
Maar ook natuurlijk de hier welbekende mevrouw H, die had best een goede kijk op rijden alleen lieten haar ogen haar in de steek. Alles voorbij X een 6, eigenlijk wist iedereen dat die bij haar in de baan reed. Zeker in een 20 x 60 baan! Daar werden veel grapjes over gemaakt maar niemand had een hekel om bij haar te rijden, lekker veel winstpunten.

Zoals bekent zou ik wel voor controle zijn, maar eigenlijk heeft dat met leeftijd weinig te maken. Een goede jury heeft geen leeftijd, net zoals een goed paard geen kleur heeft.

*Proest*
Ja die mevrouw ken ik
Maar die moest er ook mee stoppen (omdat ze zoveel wp weggaf, viel het een beetje op )

Ik ben niet voor een leeftijdsgrens, wel voor een zoveeljaarlijkse controle.

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 10:06

Fitzroy schreef:
Ik vind 60 ook wel erg jong. (Daar ga je anders over denken naarmate je ouder wordt )
Ik vind het zo weer zo een moeilijk verhaal. Stel dat je de leeftijd weer naar 70 gooit. De ene persoon is met 65 al oud terwijl een ander van 70 nog heel jong oogt.

Daar haal je een heel goed argument naar boven. Zo'n 5jaarsexamen is idd zo gek nog niet!!
Denk als ze dat invoeren,dat er dan best nog eens wat juryleden afvallen!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 10:10

INderdaad een soort van geschiktheidstest Juist mensen op leeftijd hebben de tijd om dit soort (vrijwilligers) werk te doen. En ik denk dat je met de kennis die hun opgebouwd hebben best heel veel kan.

Hier in ZH hebben we ook zo een dame rondlopen (kan even niet op haar naam komen) maar regelmatig incontinent kan haar eigen auto niet meer vinden geeft winstpunten aan een ezel die door een aap gereden wordt en denkt dat een volte een driehoek is

Wel leuk starten, winstpunt verzekerd

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 11:12

KiWiKo schreef:
INderdaad een soort van geschiktheidstest Juist mensen op leeftijd hebben de tijd om dit soort (vrijwilligers) werk te doen. En ik denk dat je met de kennis die hun opgebouwd hebben best heel veel kan.

Hier in ZH hebben we ook zo een dame rondlopen (kan even niet op haar naam komen) maar regelmatig incontinent kan haar eigen auto niet meer vinden geeft winstpunten aan een ezel die door een aap gereden wordt en denkt dat een volte een driehoek is

Precies. Hier in Gelderland loopt er ook zo een rond.
Maar hier is het vaak zo dat je echt super gereden hebt. En dat je dus gewoon geen winstpunten krijgt. Dus als er bij haar gereden moet worden dan moet ze echt naar je willen kijken,zo niet,dan kun je je winspunt op je buik schrijven...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:27

Is gewoon moeilijk, jureren. Ik weet dat er bij de stamboekkeuringen bij de Welsh ooit een limiet werd ingesteld van 70 jaar juist om de reden dat een bepaalde jurylid 70 werd en ervanaf wou

Maar goed, bij dit soort wedstrijden is jureren wat anders, aangezien er voldoende jonge mensen zijn die net uit de sport komen en opgeleid kunnen worden. Bij stamboekkeuringen is dat weer net omgekeerd. Iemand die 10 jaar aan het fokken is, is eigenlijk nog een broekie en die zijn dus meestal ook niet te jong meer.

leonora2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:32

van de week een clinic gehad bij John Swaab; 77 jaar en wat een fantastische instructeur/verteller, zou nog bijzonder kundig kunnen jureren, klom overigens en passant ook nog even zelf in het zadel om wat te laten zien!! ken ook een aantal jonge jury's die het niet kunnen zien!!

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:30

Ik meen dat er nu toch wel een leeftijdsgrens is?
Weet alleen niet hoe hoog die ligt.
Maar ik kan me nog herinneren dat een tijdje terug een wat ouder jurylid (oke die huppelde al wel richting 75/80 geloof ik) hier in de buurt een brief heeft gekregen waarin de KNHS haar vriendelijk bedankte voor alle jaren trouwe dienst, enz enz.

Wat toen wel weer leuk was: Zij heeft toen op hoge poten een brief terug geschreven wat de KNHS wel niet dacht, en dat ze het nog allemaal prima zag.
Maar dat het aan de andere kant was het ook wel weer fijn was dat ze niet meer mocht jureren, want dan had ze tenminste wat meer tijd om
haar jonge paarden te beleren

Maar verder: wat hier ook al is gezegd, de één is met 60 al hoogbejaard, en de ander ziet het met z'n 75e nog prima! Daarom lijkt het me erg moeilijk om de leeftijdsgrens naar bv. 60 of 70 te zetten. Een nieuw juryexamen om de 5 jaar zou een uitkomst zijn (maar dan zullen er trouwens ook wel héél wat jongere juryleden 'te oud' bevonden worden. Of ze zien het gewoon niet en hebben ooit een gelukje gehad op examen, dat kan natuurlijk ook

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 00:27

Beetje oud topic, maar ik moet het toch even kwijt.
Heb het vorige week dus weer meegemaakt.
Een hele oude jury die gewoon half zit te slapen tijdens je proef.
De beste man kon niet meer goed horen, niet meer goed lopen, was heel langzaam reed bijna 5 minuten om de ring waarnaar ik mocht starten, en dan zit hij gewoon half te slapen, hij keek echt niet.De schrijfster heeft hem een paar keer een elleboogje moeten geven.
Wat moet je hier nu mee he.

Misschien zouden de juryleden vanaf 65??? een soort keuring moeten doorstaan of zoiets.Ik zou het ook niet weten hoor, maar dit is toch echt niet leuk.
Als ik hem de volgende keer weer krijg ga ik maar achterste voren op mijn paard zitten dat ziet hij toch niet.

Het commentaar op mijn coupon sloeg ook nergens op.Hij heeft maar wat gezegd, het leek wel of ik op een heel ander paard zat.Commentaar paste er echt niet bij.

Word daar gewoon zo chagerijnig van.
Ben benieuw hoe zulke juryleden het straks doen met de nieuwe proeven.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 08:40

chelsea82 schreef:
Word daar gewoon zo chagerijnig van.
Ben benieuw hoe zulke juryleden het straks doen met de nieuwe proeven.

Net zo..........

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 08:47

Ik heb eigenlijk ook de beste ervaringen met oudere juryleden.Dus wat mij betreft mogen ze lekker blijven.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 08:56

KiWiKo schreef:

Hahahaha weet precies wie je bedoelt maar er gaan toch nog steeds hardnekkige geruchten dat zij niet meer mag jureren en dat zal dan toch niet vanwege leeftijd zijn alhoewel ik het moeilijk vind haar leeftijd te schatten met dat lange blonde haar.......

Ik denk ook niet dat je het echt aan leeftijd op moet hangen, want juist de mensen die de 60 gepasseerd zijn, hebben doorgaans veel tijd en zin om te jureren. Een soort test zo elke vijf jaar lijkt mij een goed plan maar als ze zoiets bij het rijbewijs al niet ingevoerd krijgen, zou het dan bij de jury's lukken??????

judithh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:38

daffodil schreef:
KiWiKo schreef:

Hahahaha weet precies wie je bedoelt maar er gaan toch nog steeds hardnekkige geruchten dat zij niet meer mag jureren en dat zal dan toch niet vanwege leeftijd zijn alhoewel ik het moeilijk vind haar leeftijd te schatten met dat lange blonde haar.......

Ik denk ook niet dat je het echt aan leeftijd op moet hangen, want juist de mensen die de 60 gepasseerd zijn, hebben doorgaans veel tijd en zin om te jureren. Een soort test zo elke vijf jaar lijkt mij een goed plan maar als ze zoiets bij het rijbewijs al niet ingevoerd krijgen, zou het dan bij de jury's lukken??????

Ze jureerd ook niet meer...maar bij haar is het niet echt leeftijdsgebonden, ze heeft een "aandoening" waardoor ze alles niet meer zo helder ziet. volgens mij is ze nog niet zo oud, ik geloof achter in de 50.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:54

ik ben ook voor een toets, zoals Fitzroy al zei...
sommige oudere juryleden zijn topjury's, mensen die eerlijk punten, heel duidelijk zijn en ja, waar ik dus als ruiter erg veel respect voor heb.
maar kwam er laatst weer 1 tegen, die heeft (toevallig ken ik dr) al zeker 10 jaar niet meer serieus gereden, denkt wel dat zij echt de grote kenner is en roept dingen die kant nog wal raken.
Zo iemand zie ik dan ook liever gaan dan komen...
Maar begrijp me niet verkeerd, er zijn ook zat jury's die gewoon net wat anders willen zien dan hoe ik graag rijd, maar die hun visie goed kunnen onderbouwen. Dan ben ik het misschien niet direct met hen eens, maar kan je wel op een normale manier over het rijden praten. De mevrouw die ik bedoelde wist beter hoe mijn diertje werkte dan een hele dierenkliniek, een goed bekend staande fysio en meerdere (goed presterende) insctructeurs, maar kon absoluut niet vertellen waarom dan wel...

goed, om de zoveel tijd een proef van bekwaamheid dus, niet alleen voor de oudere garde, voor alle juryleden... lijkt me geen gek idee. Maar aan de leeftijd hoeft het zeker niet te liggen, heb zelf vaak liever een wat oudere heer, die zitten al langer en durven vaak makkelijker in de extremen te punten (en ja, dan kan je dus met een 2 en een 9 op je protocol naar huis gaan)

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:54

Fitzroy schreef:

Hier ben ik het mee eens