Houden we onszelf voor de gek???

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scara
Berichten: 102
Geregistreerd: 14-10-05

Houden we onszelf voor de gek???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 19:52

Waar het om gaat is: houden we onszelf voor de gek wat betreft de punten in de dressuur?

Geven we niet te hoge punten, omdat we anders gemiddeld toch wel erg laag uitkomen? Dit betreft dus even de juryleden. (helaas was er geen smilie met een lange baard)

En voor de ruiters: accepteer je lage punten, omdat de jury er toch blijkbaar iets niet goed aan vond? En ookal vond je zelf wel dat je lekker had gereden?

Sim
Berichten: 31485
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:09

Dit lijkt me meer iets voor het subforum "juryleden en instructeurs" ik zal even temmen.

Scara
Berichten: 102
Geregistreerd: 14-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 20:22

Mischien wel als ik alleen juryleden hiermee wil bereiken, maar het gaat tevens om de reacties van de ruiters zelf. Dus laat ik hem hier staan.

mirjamalvaro

Berichten: 14663
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Houden we onszelf voor de gek???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:47

Over het algemeen accepteer ik gewoon mijn punten. Hoewel ik de laatste tijd juist vindt dat er te hoog gepunt wordt. Ik heb al verschillende keren gehad dat ik voor mijn gevoel een slechte proef neerzette en dat ik gewoon in de 160 had. Nu kan het natuurlijk zon zijn dat ik te streng ben voor mezelf.

Als ik wat lagere punten krijg dan vindt ik dit meestal wel terecht.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:50

Ik zal het eens verplaatsen naar JI.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:50

Gemiddeld gezien vind ik mijn punten meestal wel kloppen

Meestal schat ik niet eens zover van het aantal punten wat ik ook daadwerkelijk krijg.
Maar ook wel eens minder en ook wel eens meer

Zover ik wel begrepen heb, heb ik altijd in een stukje gereden (kring Helmond) waar wel streng gejureerd word door het hoge aantal deelnemers.
Heb dus ook clubgenoten die wel eens elders gaan rijden, als ze nog snel een paar makkelijke wp's willen hebben

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:06

Gemiddeld genomen klopt het aardig. Al heb ik ook wel eens dat ik denk oh wel erg hoog, maar ook wel eens de andere kant op. Meestal ben ik zelf kritischer dan de jury, maar dat komt ook doordat m'n paard thuis toch wat beter loopt dan op een wedstrijd. Wat ik vooral leuk vind is de protocollen van een tijdje terug bekijken. Meestal zit de jury er dan toch niet zo erg naast (achteraf gezien).

Scara
Berichten: 102
Geregistreerd: 14-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 21:38

manie schreef:
Gemiddeld genomen klopt het aardig. Al heb ik ook wel eens dat ik denk oh wel erg hoog, maar ook wel eens de andere kant op. Meestal ben ik zelf kritischer dan de jury, maar dat komt ook doordat m'n paard thuis toch wat beter loopt dan op een wedstrijd. Wat ik vooral leuk vind is de protocollen van een tijdje terug bekijken. Meestal zit de jury er dan toch niet zo erg naast (achteraf gezien).



Het is wel meer uitzondering dan regel dat je zelf kritischer bent dan de jury, maar dat is wel de juiste instelling.
En in die laatste zin van je kan ik me ook helemaal vinden.
Maar ja... dat het verhaal van achteraf he!!

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:05

Meestal vind ik het slechter gaan dan dat de jury het vond.
Dat komt waarschijnlijk omdat ik weet hoe hij echt kan lopen, maar dat weet de jury (gelukkig) niet.

Toch vind ik vaak dat ik meer punten krijg dan dat ik verdiend heb. Ik heb eigenlijk bijna nooit minder punten dan dat ik denk verdiend te hebben.

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:11

hm.. ik vind dat er in het Z2 bij mij gewoon goed gejureerd werd, maar in het zz-licht...... breek me daar mn mond maar niet over open, soms heb ik mindere punten met een hele hele bagger proef, maar soms heb ik dezelfde punten terwijl ik dan een normale proef neerzet... + de enorme verschillen tussen 2 juryleden meestal, maar ik zal er verder mn mond maar over houden, anders ben ik over een week nog niet uit gezeurd

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:23

ik vind dat ik ook eigenlijk wel redelijk goed gepunt wordt. willem heeft het gewoon net wel of net niet.. dus vaak of 153 of 157 oid..

tuurlijk zit er veel verschil in jurys.. heb jurys gehad die zzgp wedstrijden jureerden en jurys gehad die gewoon de basis dressuur deden...

bij die zzgp jury haalde ik geen goede punten.. maja.. wat moet zo iemand dan ook bij de b jureren vraag ik me dan af...

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Houden we onszelf voor de gek???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:25

hmmm.. over het algemeen klopt het bij mij idd wel.. maar ik heb weleens gehad dat ik (naar mijn gevoel) een normale proef had neergezet, miss. een winst (ik had rond de 150- 158 verwacht) krijg ik 146 en 139 ook heb ik het tegenovergestelde gehad.. echt een baggerproef (L1) geen stelling, niet aan het been, echt gewoon poedersuiker krijg ik erg onverdiend 2 winst en een eerste plaats..

Maarja.. ik vind het wel goed zo..

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:20

gekke_koei schreef:
tuurlijk zit er veel verschil in jurys.. heb jurys gehad die zzgp wedstrijden jureerden en jurys gehad die gewoon de basis dressuur deden...

bij die zzgp jury haalde ik geen goede punten.. maja.. wat moet zo iemand dan ook bij de b jureren vraag ik me dan af...


Sorry hoor, maar dat slaat echt nergens op. Waarom zou zo'n jurylid niet in de B mogen jureren? Zij hebben juist zoveel ervaring dat ze echt wel weten wat je van een B combinatie mag verwachten en wat je van een ZZ combinatie mag verwachten.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 15:08

Ja ik accepteer lage punten, MITS ze onderbouwd zijn door commentaar waar ik wat mee kan. En mits ze ook in alle redelijkheid zijn.
Vaak zit ik wel met de jury op 1 lijn, achja en soms ook helemaal niet.

leonora2
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:02

heb gisteren geschreven en er zo'n rotgevoel aan over gehouden. Bijna iedereen had behoorlijk winst en dingen zoals onzuivere stap, kantelen, onsympathiek rijden zag de (oude) jury helemaal niet. Hij had het alleen over vierkant halthouden, volte te groot enz. Drie uur lang mezelf groen en geel zitten ergeren!

Liesjuhh_

Berichten: 1186
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Houden we onszelf voor de gek???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:44

het is en blijft een jurysport! dus je kan wel ergens niet mee eens zijn, meestal verander je er weinig aan! En iedereen is het er wel eens een keer niet mee eens,
en Ja ik accepteer lage punten, mits ze onderbouwd zijn door commentaar waar ik wat mee kan

maar goed dit is mijn mening!!..

groetjes,

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:25

ik accepteer mijn punten eigenlijk altijd als ze goed onderbouwd zijn.
Meestal ben ik zelf diegene die niet tevreden is (dat ben ik ook niet heel gauw)
Iedereen heeft wel eens geen punten gekregen voor een super proef een top punten voor een waardeloze proef.

Ik wil er wel bij zeggen dat ik doorgaans niet tevreden over het commetaar. dingen als ''duiken'' en ''goed de bocht doorgaan'' vindt ik dus rijtechnisch waardeloze termen en zeer slecht commentaar.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Houden we onszelf voor de gek???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 00:02

Ik heb af en toe het idee dat de jury's hier de weg helemaal kwijt zijn.

2 voorbeeldjes.

Wedstrijd in Zeijen ongeveer 2 weken geleden, klasse L2.
We zien daar een paard lopen wat echt hartstikke onregelmatig was achter. Ik stond echt te kijken met m'n handen voor mijn ogen en zei tegen iemand: nou dat wordt dus onverichter zaken naar huis voor dat meisje, ze zien toch wel dat dat dier kreupel is!!.
Er wordt echter gewoon doorgereden en in de proef wordt er oo NIETS van gezegd door de jury. Dat paard liep ook elke pas met z'n hoofd te knikken zoals je vaker bij een kreupel dier ziet. Het hele galopgedeelte loopt in de soep doordat het dier in de staak gaat en vervolgens 3 x verkeerd aanspringt.
Wat krijgt deze combinatie 150 punten, ik wist niet wat ik zag.

Afgelopen weekend: Oostwold ook klasse L2
We zijn daar en Chantal (kwitnie) rijd een nette proef, paard is goed over de rug en actief aan het been. Er zitten wat keine storinkjes in omdat het paard erg heet werd in de proef. Verder een goede proef die normaal goed zou zijn voor ongeveer 160 punten.
Wat schetst onze verbazing: 138 punten!!!!!
Er waren 10 combinaties geweest en 8 daarvan hadden ook punten in de 130.
Er was 1 combinatie met 157 punten, deze proef had ik gezien en dit was echt een heel talentvol paard met veel beweging en een keurige proef zonder fouten, ik dacht nog: klasse proef dit wordt 170-175 punten (kende de combinatie verder niet)
Een andere vrouw had ook 138 punten, zei had met een vergelijkbare proef de week daarvoor 172 punten gereden.
Ze snapte er ook niets van hoe ze nu 138 punten kon rijden.
We zijn samen naar de organisatie gegaan en hebben ons beklag gedaan over de waardeloze jurering.
De andere vrouw heeft haar tweede paard in de trailer gelaten en deze afgemeld en is huiswaarts gekeerd.

Daar rijd je dan 60 km. voor heen en terug.
Ik had echt graag gewild dat ik het een en ander op video had staan, ik had het zeker met een begeleidende brief naar het KNHS gestuurd.
Dit was echt te belachelijk voor woorden!!!!!

amukela

Berichten: 373
Geregistreerd: 03-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 00:50

leonora2 schreef:
heb gisteren geschreven en er zo'n rotgevoel aan over gehouden. Bijna iedereen had behoorlijk winst en dingen zoals onzuivere stap, kantelen, onsympathiek rijden zag de (oude) jury helemaal niet. Hij had het alleen over vierkant halthouden, volte te groot enz. Drie uur lang mezelf groen en geel zitten ergeren!

Zoiets is wel een aanfluiting. Van zo'n jury leert niemand wat. Gelukkig zit er volgende week weer een ander, die het waarschijnlijk wel allemaal kan zien.
Toch worden deze juryleden nog vaak gevraagd, want het is voor de ruiters en de organisatie toch wel leuk als er veel winstpunten worden weggegeven! En de betreffende jury ook weer blij dat ie toch weer mag komen
Laatst bijgewerkt door amukela op 21-11-05 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 00:51

Meestal punt de jury hoger of hetzelfde als ik verwacht.
Een enkele keer ben ik wel teleurgesteld over de punten maar ik kan me dan in het commentaar wel weer vinden.
Ik vind eigenlijk het commentaar meestal wel belangrijker dan de punten (hoewel prijs en winst altijd leuk is )

Ribay
Berichten: 206
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: etten-leur

Re: Houden we onszelf voor de gek???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:12

Nou, normaal ben ik het altijd eens met mijn punten.
Maar afgelopen zaterdag echt niet.
In onze kring is op dit moment een hele sterke M1 ring.
Ikzelf heb met dit paard de afgelopen weken 5 wedstrijden gereden en 5 winstpunten, iedere keer zo rond 163-165. Paard begint steeds beter te lopen en maakt steeds minder fouten.
Afgelopen zaterdag wedstrijd, lekkere proef gereden met 1 fout erin. Verder lekker gevoel erbij, en niet onbelangrijk, ook het publiek was enthousiast.
(andere ruiter zien rijden in zelfde ring, paard is 4 jaar, was heel bang, ging dus ook in de proef een keer of 5 omhoog, viel uit galop, enz enz)
Komt de prijsuitreiking, van de 29 combinaties ben ik 24 ste met 144 punten, en die andere combinatie (dat kon ik dan een beetje vergelijken omdat ik die gezien had) was 9de met 155 punten! (waren 8 prijzen).

Nou ik wil niet vervelend doen, normaal als ik slecht rij, mag je me slechte punten geven, maar nu ben ik er echt even al een paar dagen chagrijnig van!

Staat er bij m'n commentaar en punten bij punt 26 een 5 met als commentaar; paard loopt teveel op voorhand.
Nou ik weet niet, maar in het boekje staat toch echt bij punt 26 houding en zit van ruiter en effect van de hulpen??
Paard teveel op voorhand hoort bij mijn weten toch echt bij gereden zijn in het algemeen....
maar ja als je dat verschil al niet ziet.......

tjonge kan er nu nog chago van worden!

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:54

Niet altijd, tenzij er duidelijk commentaar bij staat.

Al is het wel bagger als je van verschillende mensen hoort dat je proef er erg goed uitzag (ook van andere juryleden) en je vervolgens punten in de 140 krijgt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:03

nee hoor, bij elk onderdeel mag er aftrek voor zijn als de jury dat nodig vind
Tenminste zo heb ik het altijd geleerd

maar ach, wat is 1 proef nu
Het word nog altijd door mensen beoordeeld en de 1 let nu eenmaal meer hier op en de ander daarop.

sphinxie
Berichten: 816
Geregistreerd: 02-03-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:25

Daarom is opnemen op video niet zo gek. Ik had vorige maand voor mijn gevoel een slechte proef gereden, en de tweede proef ging redelijk. Had voor mijn gevoel hoge punten, maar toen ik de video terugzag, zag het er zo uit als dat er gepunt was. Voor mezelf houd ik het gemiddelde op jaarbasis aan, dan kom je een eind in de richting.

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:39

Ik ben het meestal wel eens met de punten. soms te hoog, maar soms ook te laag naar mijn idee. zeker toen ik nog in de B reed.
Je verwacht van een B paard, dat de basis er goed inzit en dat je de voltes gewoon rond moet rijden en je paard aan de LL moet lopen, maar toch zie ik heel veel jury's die een B paard al helemaal in de krul willen hebben, dus super rond in de hals. je hebt wel eens mensen die hun paard echt in de krul schoppen en zagen, maar meestal wordt er niets van gezegt en rijden ook nog winst. dan zie ik toch liever een paard die nog iets langer is, maar wel op de correcte manier gereden wordt. dit heb ik nooit echt gesnapt.

kreeg ook heel vaak te horen, paard moet meer buigen. prima, want dat was ook zo, dus heb ik geen problemen met mindere punten, want de jury heeft het gewoon goed gezien en zijn correct bezig.

waar ik wel een hekel aan heb is als er alleen maar 5 en 6sen staan en geen commentaar. ik rijd liever 3en en en 7vens, dan dat gezeik tussenin.