Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Amadeo schreef:mij valt vaak op dat er ontzettend weinig tekst en uitleg gegeven wordt tijdens les. Er worden vaak heel veel comando's en hulpen geroepen, vaak is er ook kritiek (zowel postief als negatief), maar waarom zijn er zoveel instructeurs die niet uitleggen waarom ze iets van de ruiter vragen of waarom de ruiter iets juist beter niet kan doen?!? Valt jullie dit ook op?
En het verbaasd mij ook dat er zo weinig aan instructeurs gevraagd wordt. Hebben jullie dit ook? Het merendeel van de ruiters luisterd braaf, maar vaak weten ze niet waarom ze iets/ een hulp wel of niet moeten geven.
Hoe ervaren jullie dit?
rhijnauwen schreef:ik kan me soms irriteren aan mensen die lesgeven en aan de bakrand hangen, gezellig staan te kletsen of te telefoneren, etc![]()
ik ben er voor 100% als ik lesgeef, ik leg alles uit, laat mijn leerlingen voelen, zelf ervaren wat er gebeurd en vraag ook terug. Als instructeur ben je een 'spiegel', een leerling moet het zelf ook kunnen als er niemand in het midden staat en als een instructeur alleen maar 'been', 'meer', 'goed zo' en meer van dit soort kreten uit, leert een leerling niet waarom iets moet, wanneer iets moet en waarom een paard zo reageert. paardrijden is 95% gevoel, die samen met een instructeur die duidelijk uitlegt 'waarom' is te ontwikkelen.
Dressuurgek schreef:Ik ben zelf zo'n leerling die wil weten wat ik nou precies aan het doen ben. Als ik van mijn instructeur X moet doen in een bepaalde situatie, terwijl het in mijn ogen in eerste instantie logischer is om Y te doen, wil ik uitleg hebben WAAROM ik dat dan juist op die manier moet doen en wat er dan gebeurd als ik het manier Y zou doen. (klink ik nu als een lastige leerling) Ik heb overigens nooit discussies met mijn instructeur en ik krijg al uitleg voordat ik naar iets kan vragen.
Als we het op stal over iets rijtechnisch hebben vinden ze dat ik te langdradig benomdat ik de hele materie ga uitleggen (als je dit doet dan zus, doe je het zo dan bla bla bla)
Verder vindt ik het ook heel irri als er zittend les wordt gegeven, komt zo passief over.....