juryleden help! beoordeling van "in vrije stap de rijba

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CarolineP

Berichten: 1056
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Emmen

juryleden help! beoordeling van "in vrije stap de rijba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 14:33

Mijn vraag is eigenlijk deze: hoe beoordelen de juryleden het laatste onderdeel in de proef "in vrije stap de rijbaan over...verlaten?"
Wij krijgen daar ALTIJD een 6 voor, terwijl de pony standaard een 7 scoort voor de middenstap. Dus de stap is OK. Waarom dan een 6 voor de vrije stap?

Naisven

Berichten: 1016
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Re: juryleden help! beoordeling van "in vrije stap de r

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:36

Per 1 april 2006 in de nieuwe proeven wordt de vrije stap aan het einde uit de proeven gehaald en stopt de proef na het afgroeten. Als reden werd aangegeven dat de meeste juryleden toch niet naar de vrije stap kijken, maar druk zijn met het invullen van de laatste algemene punten van het protocol. Dat zou dus een reden kunnen zijn...

Rhiannon
Berichten: 1478
Geregistreerd: 06-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:39

heb van het weekend nog bij de jury gestaan bij het jureren. De jury zei dat de vrije stap GEEN halsstrekken moest worden (dus de teugels niet te lang) en er wel met impuls gereden moet worden...
het kan dus ook best aan de ruiter liggen, misschien dat de ruiter teweinig been gaf, of de teugels los liet..

CarolineP

Berichten: 1056
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 14:43

Ik heb dit inderdaad ook wel eens gehoord. Vind het wel jammer.....

@ Rhiannon. Heb natuurlijk eerst gekeken of er iets niet goed gaat. Maar ALTIJD een 6...........
Je hebt wel gelijk met die impuls,het is wel eens de bekende zucht van ontspanning, na het groeten. Aandachtspunt voor a.s. zondag!!!!!

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:47

Wat ben ik blij dat de vrije stap eruit gaat zeg! Ik heb ook altijd de neiging gelijk te gaan praten na het afgroeten

Demini
Berichten: 2237
Geregistreerd: 21-06-05

Re: juryleden help! beoordeling van "in vrije stap de r

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:47

Bij mij ook! De ene keer zeggen ze, neusje meer eruit en de andere keer: teveel neus eruit. En raar maar waar, ik doe het altijd op dezelfde manier, dus dan is de jury het blijkbaar niet eens over het begrip vrije stap. Overigens staat voor in het proevenboekje de definitie van vrije stap, maar ik doe het altijd op die manier en krijg ook altijd een 6, of soms een 7, maar het lijkt mij dat daar makkelijk een 8 kan staan, want voor de midden en uitgestrekte stap scoort hij 8en en zelfs al een paar 9ens. Ik snap er ook niks meer van. Gelukkig is het bij de meeste mensen zo, dus als je de rest van je proef sterk gereden hebt hoef je je eigenlijk niet druk te maken over het punt voor de vrije stap

Quidou
Berichten: 6514
Geregistreerd: 20-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:50

zaterdag had ik 2 proeven
1e proef neusje er niet uit : 6
2e proef neusje er wel uit: 7

maar volgens mij ligt het meer aan de jury... de een wil dit zien, de ander dat... ik haal meestal een 6 of een 7
k ga voor de rest met Desire mee....

CarolineP

Berichten: 1056
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 14:53

Ik ben het met je eens Desire, als de rest goed is heb je toch wel punten, maar daar ging het me niet om. Ik wil gewoon weten wat de juryleden willen zien en hoe we een 8 kunnen scoren.( een 7 is ook goed hoor!).

Demini
Berichten: 2237
Geregistreerd: 21-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:02

CarolineP schreef:
Ik ben het met je eens Desire, als de rest goed is heb je toch wel punten, maar daar ging het me niet om. Ik wil gewoon weten wat de juryleden willen zien en hoe we een 8 kunnen scoren.( een 7 is ook goed hoor!).


Ik zou het ook wel willen weten! Maar wat ik aan probeerde te geven is dat niet alle juryleden het hetzelfde beoordelen en dus heeft het geen zin om van 1 jury te horen wat je voor een 8 moet doen, want een andere jury beoordeelt het misschien weer heel anders helaas...
Gelukkig wordt het er dan uitgegooid, dan hoeven we ons daar ook niet druk meer om te maken

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:11

Ik vind het jammer dat het er uit gaat, een ontzettend goed controlepunt. Je ziet heel veel paarden die doodslaan op die vrije stap en die de ruiter dan nog maar met moeite vooruit geschopt krijgt of paarden die juist alleen maar heel opgefokt kunnen blijven stappen....

Demini
Berichten: 2237
Geregistreerd: 21-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:13

Urielle schreef:
Ik vind het jammer dat het er uit gaat, een ontzettend goed controlepunt. Je ziet heel veel paarden die doodslaan op die vrije stap en die de ruiter dan nog maar met moeite vooruit geschopt krijgt of paarden die juist alleen maar heel opgefokt kunnen blijven stappen....


Daar heb je helemaal gelijk in, maar ondanks dat mijn paard heel actief maar niet overactief wegstapt en ik echt nog steeds in mijn proef zit en niet als veel ruiters al met mijn hoofd bij de prijsuitrijking zit beoordeelt de jury het niet altijd hetzelfde en kijken een heleboel er nit eens meer naar. Dan is het ook erg nutteloos om er nog een punt voor te geven.

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Re: juryleden help! beoordeling van "in vrije stap de r

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:54

Ja ik weet ook niet precies wat je moet doen, ik laat hem altijd actief stappen, met zijn neusje eruit aan een lang teugeltje. ook goed rechtop zitten ik krijg vaak een 7, maar ook weleens een 6 als hij niet actief stapt

Kitty

Berichten: 7715
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:58

Urielle schreef:
Ik vind het jammer dat het er uit gaat, een ontzettend goed controlepunt. Je ziet heel veel paarden die doodslaan op die vrije stap en die de ruiter dan nog maar met moeite vooruit geschopt krijgt of paarden die juist alleen maar heel opgefokt kunnen blijven stappen....


Wat dacht je van een paard dat niet regelmatig loopt tijdens de proef? Daarvan kun je tijdens de vrije stap controleren of het om een teugelkreupelheid gaat of een werkelijke onregelmatigheid.

CarolineP

Berichten: 1056
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 16:07

Kitty, leg eens uit.

Kitty

Berichten: 7715
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:19

Afgelopen vrijdag liep een paard in de ring die duidelijk onregelmatig was. Tijdens de vrije stap liep het paard ineens zuiver. Duidelijk was dus dat dit een gevalletje teugelkreupel was.
De jury heeft trouwens per onregelmatig onderdeel minpunten in rekening gebracht.

Je ziet trouwens vaak paarden die een stuk vlotter lopen tijdens de vrije stap dan tijdens de gewone stap. Ook een ruiterfout die tijdens de vrije stap aan het licht komt.

CarolineP

Berichten: 1056
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 16:22

OK, dank je

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Re: juryleden help! beoordeling van "in vrije stap de r

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:44

En de stap heeft geen impuls maar activiteit. De stap is een gang zonder zweefmoment en kan geen impuls hebben.

Maar je ziet idd dat paarden onzuiver stappen maar wel goed zijn in de vrije stap. De vrije stap is een gang in rust en het paard moet de horizon afkijken. Dus de hals wat laten dalen en neus voor de loodlijn.
In verbinding blijven lopen, de hand op blijven zoeken.

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:21

miesie schreef:
Wat ben ik blij dat de vrije stap eruit gaat zeg! Ik heb ook altijd de neiging gelijk te gaan praten na het afgroeten

En dat doe ik dus ook altijd
Heb ook altijd een 6, (staat soms wel bij niet praten onder de proef maar verder geen minpunten )

Maarja.. vind t eigenlijk niet zo erg dat het er in de nieuwe proeven uitgaat

Solitair
Berichten: 1885
Geregistreerd: 01-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:26

ik hoef geen vrije stap de rijbaan te verlaten..dus ik rij altijd op de rechterhand richting A. zo zeg ik tegen de voorlezer..: 'ging goed' of ging niet goed..
nog nooit commentaar op gehad.

Solitair
Berichten: 1885
Geregistreerd: 01-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:28

toen ik trouwens wel in vrije stap de rijbaan moest verlaten deed ik dat zo:
lengte in de hals, neusje voor de loodlijn, niet te hard en niet te zacht stappen, en veel beweging alhoewel dat best moeilijk is in de stap.
nu ik dat niet meer hoef gooi ik gelijk na het groeten de teugels los en stap zo naar A

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 00:36

De laatste tijd haal ik meestal zevens voor de vrije stap en kan dus lekker iets anders ophalen. Zorg inderdaad voor een actieve stap met een hals die iets zakt maar meer horizontaal dan de diepte in. En nog een lichte verbinding met de mond, dus geen waslijntjes.

CarolineP

Berichten: 1056
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 00:42

Bedankt voor het meedenken. Zondag gaan we de tips toepassen. Ik laat wel even weten of het resutaat heeft gehad!

Dus jury in Emmen: let op de vrije stap van Piroska!!!!

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 00:50

Ik zelf geef hem altijd lengte en dan zakt ie meteen ontspannen naar beneden, krijg ik bijna altijd wel en 7, denk dat ze dat graag zien. Dat ie ontspannen, maar actief stapt.

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 08:44

miesie schreef:
Wat ben ik blij dat de vrije stap eruit gaat zeg! Ik heb ook altijd de neiging gelijk te gaan praten na het afgroeten

ja of om d epony uitgebreid te vertellen hoe geweldig super die was whahaha of dat ze eigenlijk een onwijse etter was geweest

Lielle

Berichten: 66273
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:22

WD -> JI