Doorzitten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 21:11

Hoi,

Ben nu al een paar maanden bezig met doozrzitten. Ik kan goed ontspannen zitten en zit dan ook stil. Behalve met mijn benen. Mijn benen kloppen steeds tegen mijn paard aan. Ik heb echt geen idee meer wat ik hier aan moet doen. Maar ik ga volgende week L2 starten en hoop dat ik dan mijn benen stiller kan houden, heeft er nog iemand tips? Het gaat dan ook echt om mijn benen.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 00:16

Wat bij mij goed geholpen heeft is dat ik met leren rijlaarzen ben gaan rijden, maar misschien heb jij die al.

Je probleem is dat je nog geen echte onafhankelijke zit hebt. En het is ook niet in 1 week op te lossen. Een aanrader is om de komende tijd elke dag 5-10 min. zonder beugels te gaan rijden.

mirjamalvaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 10:41

Ik rijdt al met leren rijlaarzen ja.

Ga dan maar weer elke dag zonder beugels rijden. Dat heb ik even gedaan, maar was er weer mee opgehouden. Hoop dat het helpt.

SnelleMarz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:35

Ik heb er ook last van als ik ga doorzitten en ik ga 'te zwaar' zitten.
Dan gaan mijn benen/hakken helemaal in 't ritme op en neer.. Waardoor ik mijn paard nutteloos loop aan te sporen.
Zonder beugels heb ik er geen last van, dan heb je geen steun op de beugels.
Dus idd veel oefenen zonder beugels & hopen dat 't beter gaat

khorizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:38

Mijn paard zit vreselijk door. Alleen als hij helemaal verzameld loopt en goed in de oprichting kan je redelijk blijven zitten.
Nu vlieg ik door de B heen en zie heel erg op tegen de nieuwe L1 proeven. Nu moet ik nog eerder gaan doorzitten.
Zijn hard aan het oefenen. Maar het blijft lastig. Nu liet mijn instructrice me laatst aan de longeerlijn doorzitten met mijn ogen dicht. Zo kun je meer op de bewegingen van het paard letten.
Hopelijk gaat het doorzitten voor april goed.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:42

jah wat kan ik zeggen, ik kon het ook eerst niet, maar je moet je gewoon ontspannen en niet te veel druk doen met je voeten op je stijgbeugels, want dan heb je kans dat je gaat stuiteren of je voeten bewegen mee

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 09:36

Bij het doorzitten moet je lichaam ergens de beweging van het paard opvangen (schokbreker). Bij jou gebeurt een deel van die compensatie in knie/enkel, waardoor die elke beweging meebewegen. Andere mensen compenseren weer in hun nek-gewricht (knik-hoofden bij het doorzitten, zie je ook veel op hoger niveau).
Het is de bedoeling dat je in je bekken en onderrug de beweging leert op te vangen. Dat vereist wel enige lenigheid en soepelheid
Zonder beugels rijden vergroot de kans op compenseren op de verkeerde plekken, dus daar zou ik mee oppassen.

SnelleMarz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:03

Je heupen en bekken kantelen ja
Maar na een tijdje zit dat ook niet meer lekker

bulck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:37

gewoon u benen laten afhangen en voeten op beugels laten steunen

khorizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 09:58

Goed nieuws voor degene die moeite hebben met doorzitten.

De Nieuwe L1 proeven worden toch lichtrijden tenzij doorzitten wordt gevraagt.
Bij wijken wordt wel doorzitten gevraagt.

Dit werd gisteren op de infoavond in Breukelen gezegt.

Nu hebben we wat meer tijd om het doorzitten beter onder de knie te krijgen.

F3mke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:50

Wat ook kan helpen is de 'schokken' met je enkels opvangen.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:05

Hoe bedoel je, F3mke?

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:19

Je enkelgewricht als schokdemper gebruiken, zodat je de rest van je lichaam stil kan houden. Wel oppassen met spoortjes, want die prikken dan om de pas in de buik.
Als je in je enkels compenseert, dan houdt dat in dat je in je bekken te stijf blijft, dus kan je zit nooit goed inwerken...