bit controle

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

bit controle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:21

Bit controle, doen jullie dat ooit?

als ik op rt zie wat er allemaal voorbij komt aan bitten arsenaal, waar ook nog eens doodleuk mee gestart word, krijg ik echt wel eens grijze haren

Ik heb nog maar 1x een bit controle gezien.
Maar van mij zou dat veel vaker mogen of net als met het western elke proef laten zien.

Wil je wedstrijden rijden, dan hou je ook maar aan de regels is mijn motto
Dan blijft het eerlijk voor iedereen.

Dus hoe denken de jury's daar over.
Controleren jullie wel eens en komt dit onderwerp ook regelmatig voor bij op de bijscholing?

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:54

Jazzen en Houstons......... kom maar op jury!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:56

zowizo pleit ik voor een grotere controle, zeker ook tijdens het losrijden

mirjamalvaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:29

Ik ben ruiter en geen jury maar ook ik pleit voor een grotere controle, wat je wel niet ziet allemaal tijdens het losrijden.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:42

Controle? Welke controle?
Nog nooit meegemaakt... Lijkt me een strak plan dat dan eens te gaan checken he

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:00

KiWiKo schreef:
zowizo pleit ik voor een grotere controle, zeker ook
tijdens het losrijden

Jij kent blijkbaar de "procedures" niet die nodig zijn bij het controleren van bitten.........
....... die houden namelijk in dat het NIET zomaar tijdens het losrijden mag gebeuren.....
Laatst bijgewerkt door CGJ12 op 26-10-05 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:01

Nee ik ken de procedures niet.......... maar ik zie wel paarden mishandeld worden op een losrijterrein..........

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:03

KiWiKo schreef:
Nee ik ken de procedures niet.......... maar ik zie wel paarden mishandeld worden op een losrijterrein..........

We hebben het hier SPECIFIEK over bitten. Wel even bij het onderwerp blijven a.u.b.........

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:05

KiWiKo schreef:

....... en mishandeling is een rekbaar begrip.
Ik zie verschillende paarden op ZZ niveau lopen in een draf die ze niet van nature vertonen. Daar is ook meer aan te pas gekomen dan alleen een knopspoortje en een "karwats"......... maar dat is ver off-topic.........

Juco

Re: bit controle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:06

Volgens mij is het niet zo ingewikkeld hoor. Ik heb 2 jaar bittencontrole bij military; excuses eventing gedaan bij de dressuur. Best simpel nog.

Maar wat er tijdens het losrijden soms gebeurd. Op een afgelegen hoekje zag ik ooit eens een A-ponytje strak naar beneden gebonden lopen. Touw eraf, de ring en pony bleef "keurig" aan de teugel........

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:09

een meiske die haar paard constant op het hoofd slaat met zweep omdat hij het koppetje omhoog gooit is in mijn ogen een te voet stelling waardig.......... gelukkig volgens het jurylid dat ik erover aansprak ook, en die ging kijken op het losrijterrein......... alleen was ze toen al klaar met rijden.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:14

We dwalen zo wel af van het onderwerp volgens mij.........

Lepel mij de procedure dan maar eens even op als je mij mijn bit wilt controleren..... Eens kijken of een willekeurige jury die ook paraat heeft en ook nog eens aan die eisen wil (en kan!) voldoen......

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:19

Ik heb het al even voor je gevonden:

KNHS-reglement schreef:
De bittencontrole moet met de grootst mogelijke omzichtigheid en
na beëindiging van de proef

uitgevoerd worden. Desgewenst mag de toezichthouder de mond van het paard openen of de groom / begeleider verzoeken dit voor hem te doen. De toezichthouder dient in dit geval handschoenen te gebruiken, per paard een nieuw stel.

........... en reken maar dat ik wil zien dat het setje uit nieuwe folie wordt getrokken........

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:23

Alleen steriele handschoenen worden los verpakt, je mag ook de begeleider verzoeken de mond te openen. Dus als je niet akkoord gaat met de doos handschoenen kun je zelf de mond van het paard openen.

Bij de eventing mag je ook voor de proef controleren. Als de ruiter pas na de proef gecontroleerd wil worden, moet officieel het hoofdstel uit.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:25

jammer CGJ12.......... want door dit soort verneukeratieve gedachtes hebben de paarden te lijden.........

je hoort een paard niet door bitten, hulpteugels, zwepen en sporen te krijgen waar het dier naar jouw maatstaven hoort te zijn (jouw is in dit geval algemeen en niet op CGJ12) een paard hoor je correct te rijden, en de jury zou dat ten alle tijden moeten kunnen controleren, met of zonder handschoenen.........

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:43

KiWiKo schreef:
je hoort een paard niet door bitten, hulpteugels, zwepen en sporen te krijgen waar het dier naar jouw maatstaven hoort te zijn (jouw is in dit geval algemeen en niet op CGJ12) een paard hoor je correct te rijden, en de jury zou dat ten alle tijden moeten kunnen controleren, met of zonder handschoenen.........

Ik bestrijd jouw argument(en) ook helemaal niet.
Maar naast de deelnemers moeten JURY's zich óók aan de reglementen houden......

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:47

weet ik ook CGI12, maar in deze vind ik dat de deelnemer zich net even meer aan de regelementen moet houden dan de jury........

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:51

Juco schreef:
Alleen steriele handschoenen worden los verpakt, je mag ook de begeleider verzoeken de mond te openen. Dus als je niet akkoord gaat met de doos handschoenen kun je zelf de mond van het paard openen.

Bij de eventing mag je ook voor de proef controleren. Als de ruiter pas na de proef gecontroleerd wil worden, moet officieel het hoofdstel uit.

Goed lezen blijft een vak.
Het woord STERIELE heb ik niet eens gebruikt (al lijkt me dat wél in de geest van het regelement opgesloten te liggen)......

Maar ALS de toezichthouder zich NIET aan de regels houdt mbt tot het controleren van de paardenmond dan is elke daaruit voortvloeiende aanklacht niet ontvankelijk vanwege onrechtmatig verkregen bewijs.

De toezichthouder mag de groom VERZOEKEN de paardenmond te openen als hij het zelf niet wil doen, maar mag dit niet EISEN........... (en al helemaal niet bij het losrijden..... )

Dus een toezichthouder of jury die géén handschoenen draagt mag NIET in de mond van mijn paard kijken. Hij mág mijn groom verzoeken om dit na afloop van de proef voor hem te doen. Maar natuurlijk zal mijn groom dat per defintie weigeren....... (dan moet de KNHS daar maar eens een beter oplossing voor aandragen in de reglementen)

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 00:35

CGJ12 schreef:
Goed lezen blijft een vak.

Inderdaad, dus meld ik vanuit mijn eigen vakkennis nogmaals dat alleen steriele handschoenen apart verpakt worden.
Ik heb ook vermeld dat dit over de dressuur bij de eventing ging.

Ik vind dat het welzijn van een paard ten allen tijden gecontroleerd mag worden. Zelfs tijdens de proef als hier gegronde redenen voor zijn.

Een verzoek is in mijn opinie niet altijd vrijblijvend; er wordt ook verzocht om je wedstrijddocumenten te laten zien.

Maar om niet helemaal te gaan muggen ziften zou ik er voor zijn als juryleden vaker het haranchemant bekijken, er worden echt dingen gedaan die niet door de beugel kunnen en daar gaat dit topic tenslotte over.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:38

De bitten controle is bijna zinloos geworden als je ziet wat er allemaal mag! Eigenlijk alles zolang er geen echte hefboomwerking is. Dat hoef je bijna niet te controleren, dat zie je aan de buitenkant.

Tonglepels, Tongbogen, stangen, Mylers bijna alles mag tegenwoordig. Of zie ik nog enge bitten over het hoofd?

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:43

Ik heb tijdenlang dressuur gereden met een john lyons show D-snaffle met silver dots en schildje met handtekening maar geen jury die ernaar keek. Nu heb ik ook weer een ander bit dan normaal maar ook geen controle. Terwijl wel veel mensen vragen wat voor bit het is en of ik er mee mag starten. Maar ja, het mondstuk is volkomen legaal dus misschien kan een jury dat meteen zien

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:59

Wie wil er een doos met honderd handschoenen erin
kost geen drol hoor en komt bij ons op het werk mek vele tegelijk binnen, dus dat moet het probleem niet zijn

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:04

Vorig jaar is er bij ons iemand gediskwalificeerd tijdens een selectiewedstrijd wegens rijden met niet toegestaan bit! Ze reed met een pessoa bit, dus ik vraag me dan ook af: Hoe dom kun je zijn!

Als argument voerde ze nog aan, dat ze nog wel een ander bit in de auto had.....ja jammer!!!!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:42

CGJ, is dat stukje van 'na de proef' er pas sinds een paar jaar in dan? Ik heb destijds nog selecties gereden met bitten- en sporencontrole en dat was altijd zodra je naar de ring stapte.
Overigens waren de selecties ook de enige keren dat ik bittencontrole heb gehad.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:56

Citaat:
De toezichthouder mag de groom VERZOEKEN de paardenmond te openen als hij het zelf niet wil doen, maar mag dit niet EISEN........... (en al helemaal niet bij het losrijden..... )

Citaat:
Het door een deelnemer weigeren medewerking te verlenen aan en/of het bemoeilijken van de controle door de dienstdoende toezichthouder, dient onmiddellijk en in ieder geval alvorens er door de betreffende combinatie wordt gestart aan de (voorzitter van de) jury van de rubriek, waarin de in het geding zijnde combinatie voornemens is te starten, te worden gerapporteerd

Maar weigeren mag toch ook niet?

Citaat:
Het is tevens de taak van de toezichthouder het harnachement van elk paard te controleren, juist voordat het paard de ring binnen gaat

En het harnachement, word van te voren gecontroleerd?
Beetje raar als je het mij vraagt?