[jury] Praten tegen je paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SnelleMarz

[jury] Praten tegen je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 21:48

Ik praat in mijn proef vaak tegen mijn paard, als ze goed aanspringt mompel ik altijd zachjes "Braaf"
ook met het halthouden zeg ik zachtjes "Hooo.."

Nou was er laatst iemand bij ons op stal, die op een pony zat die nogal driftig aan 't bokken & springen was. Ze was 'm dus aan 't toespreken met "hoooo" zodat ze wat rustiger zou worden.
Op haar protocol kwam te staan "Niet praten tegen de pony tijdens de proef" (oid)

Dit was overigens een FNRS-Proefje.. ik gok rond de F6 ofzo

Mag je inderdaad niet praten tegen je paard?

Sammie

Re: [jury] Praten tegen je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 22:47

Bij de knhs proeven mag het idd niet. FNRS weet ik niet, maar bij het KNHS mag het niet. Geen enkele stemhulp.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 23:17

Klopt, mag niet, ook niet klikken met je tong oid (bij de KNHS)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 23:19

Praten met je paard mag inderdaad niet

(maar dat neemt niet weg dat je gewoon zachtjes wat dingen kunt zeggen, mits de jury het niet hoort natuurlijk )

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 23:27

ik weet dat het niet mag, maar ik doe het ook altijd.
Halsklopjes geven tijdens de rijbaan verlaten mag ook niet, maar ik doe gewoon mijn buitenhand iets naar voren en kriebel hem in z'n nek.
Ik doe het wel zo dat de jury het niet ziet.
Net als met praten tegen je paard...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 23:37

Bij iedere stemhulp (praten of klikken) krijg je in principe 1 aftrekpunt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 23:43

En internationaal -2

Jah, ik moet mijzelf even overhoren hoor

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:25

KNHS:
Het gebruik van de stem op welke wijze dan ook en enkele of herhaalde tonghulpen zijn ernstige fouten, waardoor het waarderings¬cijfer van de oefening waarbij er gebruik van gemaakt werd, omlaag gaat. Tot en met de klasse ZZ geeft dit 1 aftrekpunt en alle internationale proeven 2 aftrekpunten.

wanneer iemand bij mij in de ring zachtjes tegen het paard 'braaf' zegt of zoiets, reken ik daar echt geen strafpunten voor (tenzij iemand gaat zitten vloeken tegen zijn paard }> )

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:26

Goh, ik heb altijd gedacht dat je je paard wel rustig toe mocht spreken zeg maar. Dus hoo braaf enzo.
Is dat vroeger zo geweest dat ik dat denk?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:12

rhijnauwen schreef:
KNHS:
Het gebruik van de stem op welke wijze dan ook en enkele of herhaalde tonghulpen zijn ernstige fouten, waardoor het waarderings¬cijfer van de oefening waarbij er gebruik van gemaakt werd, omlaag gaat. Tot en met de klasse ZZ geeft dit 1 aftrekpunt en alle internationale proeven 2 aftrekpunten.

wanneer iemand bij mij in de ring zachtjes tegen het paard 'braaf' zegt of zoiets, reken ik daar echt geen strafpunten voor (tenzij iemand gaat zitten vloeken tegen zijn paard }> )

Hoe doe je dat trouwens als de ruiter zijn voorlezer niet hoort? Heb vaak genoeg meegemaakt dat het enigzins fout liep en die ruiter dus al rijdend riep wat ze moest doen?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:18

ja dat vraag ik me ook wel af.
Ik was BTW afgelopen jaar op de (volgens mij overrijsselse kampioenschappen) en daar zag ik een Z1 ruiter in de finale nota benen die de hele proef Shoeh sjoeh van dat soort geluiden maakte om het paard voorwaards te houden.
Echt de hele proef.
Paard was een beetje heet en bleef anders dribbelen op de plek..
Dus hij jaagde hem zeg maar zo een beetje de proef door.
Hij had geen enkel aftrekpunt volgens mij.
Vond het belachelijk.
Je moet je paard in de Z1 finale toch wel zo in orde hebben dat ie loopt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:45

Vonnie84 schreef:
Goh, ik heb altijd gedacht dat je je paard wel rustig toe mocht spreken zeg maar. Dus hoo braaf enzo.
Is dat vroeger zo geweest dat ik dat denk?

Ik leer de mijne aan dat 'Prrrr' ho is, dat zie je minder goed

Ik weet niet hoe vroeger, vroeger is maar laten we zeggen een jaar of vijf, zes terug mocht het ook al niet.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:47

'hooooooo' tijdens het uitademen om halt te houden gaat ook heel prima

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:55

Apple schreef:
'hooooooo' tijdens het uitademen om halt te houden gaat ook heel prima

haha, inderdaad

en zachtjes "braaaaaaf" wil ook nog wel op die manier

alleen de opmerking "gaaaaalop" wil nog wel eens lastig worden

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:01

Ik kan bijna alle woordjes wel uitspreken die belangrijk zijn zonder da ze mijn tong zien.
Je mond mag best van open en weer dichtvallen..inspanning ppfff)
Zolang je maar niet echt gaat babbelen.
Dus hooo, braaf, lief, prrrr, EH! kom op!

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:09

Tyrza schreef:
rhijnauwen schreef:
KNHS:

Hoe doe je dat trouwens als de ruiter zijn voorlezer niet hoort? Heb vaak genoeg meegemaakt dat het enigzins fout liep en die ruiter dus al rijdend riep wat ze moest doen?

De ruiter dient zijn proef te kennen, dus hoort een ruiter zijn voorlezer niet, dan is dit zijn eigen verantwoording.

Je mag zowel bij de KNHS als bij de FNRS geen stemhulpen gebruiken, daarvoor wordt 1 punt voor afgetrokken. Als je het zachtjes doet, dan verstaat een jury dat niet, maar he hebt van die ruiters die overduidelijk klikken of praten tegen paard of voorlezer, of de voorlezer die aanwijzigingen geeft aan de ruiter, ook dat is niet toegestaan, hulp van derde.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:01

Je zit bijna op het paard zijn oren, dus als je zachtjes wat toespreekt hoort hij het wel hoor, daar hoef de jury niks van te horen

Ik geef toe dat ik ook graag ff braaf zeg als het paard iets doet waarvan ik weet dat hij daar moeite mee heeft.
In de training gebruik ik dat ook en voor mij is een proef toch een verlengde van een training

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:38

daantjuhhh schreef:
Halsklopjes geven tijdens de rijbaan verlaten mag ook niet.
Daarom heb ik altijd maar een 5 of 6 voor rijbaan verlaten, nu wete ik het .

Oké, ik wist dus dat je neit mocht praten, maar halsklopje geven mag dus ook niet .

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:44

Sylleke schreef:
daantjuhhh schreef:
Halsklopjes geven tijdens de rijbaan verlaten mag ook niet.
Daarom heb ik altijd maar een 5 of 6 voor rijbaan verlaten, nu wete ik het .

Oké, ik wist dus dat je neit mocht praten, maar halsklopje geven mag dus ook niet .

Als je bv CHEA de rijbaan in stap moet verlaten, dan behoor je inderdaad nog een licht contact met de mond te hebben. Je krijgt er immers een cijfer voor. Pas daarna, als de proef officieel is afgelopen, mag je een klopje geven.

In de zwaardere proeven hoef je niet meer zo de rijbaan verlaten, maar ben je na het afgroeten klaar. Dan mag het dus wel want je krijgt verder geen cijfers meer daarna.

Volgens mij heb je bij de nieuwe proeven ook geen vrije stap rijbaan verlaten meer? Zoiets had ik ergens vernomen.

Caesar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:48

Ik heb liever een stemhulp om te kalmeren dan een doodzenuwachtig paard... ligt eraan welke jury je hebt en welke situatie

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 10:58

Tyrza schreef:
Volgens mij heb je bij de nieuwe proeven ook geen vrije stap rijbaan verlaten meer? Zoiets had ik ergens vernomen.

Dat zou ik wel fijn vinden. Daar krijg ik dus echt geen hoogte van hoe dat gepunt wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 11:34

Scum schreef:
Tyrza schreef:

Dat zou ik wel fijn vinden. Daar krijg ik dus echt geen hoogte van hoe dat gepunt wordt.

Ik vind het jammer dat het eruit gaat, zo'n goede oefening om te zien hoe de paarden lopen. Je ziet echt van die ruiters die bij elke pas hun paard vooruit moeten schoppen anders vallen ze dood
Net zo'n goede controleoefening als halsstrekken eigenlijk....

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 11:43

Ik vind het zelf ook jammer dat het eruit gaat, vooral vanwege de zuiverheid van de gangen. In de vrije stap kun je nl. werkelijk de stap beoordelen. Door de inwerking van de ruiter willen er nogal een hoop paarden gaan tellen.
Aangezien mij geleerd is de zuiverheid te beoordelen op een rechte lijn zonder verruiming e.d. vind ik dat je de zuiverheid vd stap het beste in vrije stap kunt beoordelen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:01

Urielle schreef:
Ik vind het jammer dat het eruit gaat, zo'n goede oefening om te zien hoe de paarden lopen. Je ziet echt van die ruiters die bij elke pas hun
paard vooruit moeten schoppen anders vallen ze dood
:=
Net zo'n goede controleoefening als halsstrekken eigenlijk....

Ja hier heb ik ook nog een beeetje last van, thuis is ie zo friss als een hoentje.
Echt goed voorwaards.
Netjes op de hulpen.
Ze heeft weinig wedstrijdervaring.
Dus wedstrijd is super spannend en dan valt ze in de stap echt gewoon dood!
Ik weet dat dit bij haar gewoon een kwestie van tijd is en dat dat pure spanning is.
Ik weet dat ze normaal netjes aan de hulpen is en voorwaards is ze normaal ook zeker!
[/quote]

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 13:03

Nou ja, dat komt vanzelf goed, maar is wel een mooie indicatie dat je paard dus nog niet helemaal voor elkaar is