Probleempony...iemand tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Probleempony...iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 16:12

Okay...sinds kort geef ik een ponycombinatie les. De pony is een heel leuk ding alleen reuze brutaal en voor de duvel niet bang. De pony is van een meisje van 14 jaar oud. De combinatie ziet er leuk uit.

Ik heb ze afgelopen zaterdag voor de 3e keer lesgegeven en er kwam een probleem nogal sterk boven drijven waar ik nu dus geen oplossing meer voor weet en ik vroeg me af of er iemand aan de hand van mijn beschrijving misschien wat tips heeft.

Ik draai al aardig wat jaartjes mee, heb veel gezien, meegemaakt en opgelost maar nu weet ik het dus even niet. Wat is wijsheid?

Hier het probleem:
combinatie draaft (in stap en galop hetzelfde) keurig de bak rond, neus van pony gaat richting zand, pony gaat in de remmen. Meisje trekt neus keurig op tijd van de grond (ze is hem al een paar keer voor geweest), pakt de pony super goed aan (is niet bang gelukkig en durft pony ook aan te pakken). Probleem is: als pony gestraft wordt (hetzij een schop, hetzij een tik met de zweep) geeft pony eerst een bok en kan ook behoorlijk vuil steigeren. Als ik achter de pony ga staan en wat 'wapper' met mijn handen en daarbij nogal boos brul, trekt de pony zich daar helemaal niets van aan. Voorwaarts oplossen is niet aan de orde want ze blijft gewoon staan, wát je ook doet!

Heb amazone de zweep weg laten leggen. Als de pony niet gestraft wordt met de zweep is de reactie vanuit de pony minder fel. Dus geen bok en een 'klein' steigertje. Probleem hierbij is echter dat de pony dan niet meer naar de draf of zelfs galop te krijgen is op een beenhulp.

Moeilijkheid nummer 2: de pony reageert niet of minder heftig als ze in verzet is geweest, ik de amazone laat 'afwachten' tot het verzet weg is (kun je zien aan de houding van pony) en dan weer 'doodleuk' verder rijdt. Echter, de hoeveelheid van het in verzet komen wordt er niet minder door.

Nog een moeilijkheidje: de pony is voor de duvel niet bang, vindt mij zelfs erg lief (en zou het liefst de hele tijd bij mij blijven staan voor wat lekkers o.i.d.), dus ernaast meelopen kan al bijna niet want dan gaat de pony gewoonweg stilstaan.

Ik ben benieuwd naar jullie tips. Ik heb zoveel mogelijk opgeschreven en al veel uitgeprobeerd met deze combinatie. Hou hierbij alsjeblieft rekening ermee dat we te maken hebben met een 14 jarige amazone die niet bang is en dat wil ik graag zo houden. De pony is een merrie, ik dacht nog even dat ze drachtig had kunnen zijn, maar ze is gisteren opgevoeld en is niet drachtig.

Ik kan er trouwens ook niet echt de vinger opleggen waar dit verzet vandaan komt. Naar mijn mening is het écht puur verzet en komt het niet voort uit een rug-/zadel- of hoofdstel probleem (heb alles al goed gecheckt).

Ben benieuwd naar jullie tips c.q. ideeen.

Frantic

Re: Probleempony...iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 17:54

Gebit is zeker ook al nagekeken? Soms wil een ander bitje helpen( ik weet het, ?symtoon? bestrijding)

Longeren aan de bijzet. Als hij dan in verzet komt kan je met de longeerzweep 1 keer echt indruk maken?

Het zijn maar wat stiekelstokjes die met te binnen schieten.

sa0rtj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:03

ik heb ook een tijd lang op een pony gereden met ongeveer hetzelfde probleem. Wat bij mij best goed hielp, was met losrijden de pony flink voorwaarts laten draven en af en toe een overgang naar de galop, tot ze vanzelf na een tijd heet werd. daarna flink veel overgangen, van stap naar draf en andersom en ook veel overgangen in draf en stap zelf. dan was mijn pony vanzelf al meer voorwaarts, en al een stuk minder bok en steigeriger. Maar ik voelde wel meestal van te voren aan wanneer ze ging bokken of steigeren, en als ik dat voelde ging ik simpelweg om het steigeren te voorkomen ff lkkr door dr mond trekken, en mn been dr aan, geen zweep. als ik te laat was en ze steigerde wel, gaf ik als ik niet te laat was een tik met het harde gedeelte van mn zweep een tik tussen haar oren, zodat ze ervan schrok. het heeft mij in ieder geval geholpen, maar heel veel succes er nog mee verder.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:34

Ik zelf zou voor het longeren gaan. Misschien eens met bijzet?? Een tijdje alleen maar longeren... Hoe oud is de pony? Grote kans dat het in de pubertijd zit. Wat misschien ook wel eens kan helpen is om het totaal geen aandacht te geven zodra het omhoog komt. Dat word natuurlijk wel moeilijk, aangezien je het dan oogluikend toe laat. Maar het is misschien een optie

enne waar blijven de foto's van de trailer nou??

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 19:49

Het probleem is alleen dat ze met longeren dus niet omhoog komt of in de remmen gaat.

Ik probeer ook inderdaad de 'bron' van het verzet te vinden maar die heb ik dus (nog) niet gevonden.

Ik heb écht het idee dat het puur 'etteren' is. Probleempje erbij is dat het beest zó klein is dat ik er echt niet op kan (en al zou het kunnen, 1 x steigeren en ik lig er meteen af, ben die kleine hummels niet gewend).

Longeren met de amazone erop heb ik ook over gedacht maar ja, net wat ik al aangaf, ze is pas 14 en wil haar niet bang maken.

Zou ik de pony dan toch meer 'respect' voor de (longeer)zweep moeten leren en dan tóch eens proberen met de (longeer)zweep erachter aan te gaan op het moment dat ie in de remmen gaat? Ik vind het alleen wel een (veel te) hoog risico, want stel je voor dat 'ie 'door het lint gaat' en achterover klapt?

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 11:52

misschien helpt het alleen al als je de zweep in je handen hebt en omhoog brengt zodra het gebeurt zonder er een zwieper aan te geven.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:02

Ik heb ook eens een haflinger gereden die, nadat hij vond dat ie genoeg had gedaan, stil ging staan en vervolgens alleen maar gemeen ging bokken. Wat ik ook deed in het begin, flink aandrijven, een tik verkopen, hoofd omhoog houden: het leek wel of er een doorzichtige muur voor hem stond. Als hij er genoeg van had, stopte hij en wandelde rustig verder...als ik er al niet aflag...
Ik heb hem er soms uit gekregen omdat ik hem via druk op een kant van de teugels uit zijn evenwicht haalde zodat hij een stap opzij ging zetten en daardoor ging wandelen, maar ik denk ook dat een longeerzweep erbij houden het beste is en dan gebruiken net voordat de pony wil gaan steigeren. Zij trekt hem niet per ongeluk in de mond als hij die eerste bok geeft, zodat hij daardoor omhoog komt?
Succes ermee, het lijkt me een lastig probleem.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 12:03

Ja Barb, dat is wel een hele goede idd. Alleen is de pony niet 'bang' genoeg voor de zweep. Het boeit haar echt helemaal niets.
Ik denk dat ik toch het een en ander eens ga proberen met longeren en de pony wat meer 'respect' ga leren voor de zweep.

De antwoorden van de mede-bokkers gaan toch wel die richting uit en zelf zat ik ook in die richting te denken. Ik weet echt nog steeds geen andere oplossing.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 12:05

Nee, ze trekt hem inderdaad niet in de mond na die bok. Het enige is dat ze wat voorover valt maar ze zit echt snel genoeg weer rechtop in het zadel. Ik ben echt hartstikke blij dat ze al zo goed kan rijden en dat ze niet bang is. Maar het is ook absoluut mijn doel dat ze niet bang gaat worden, wat er ook gebeurt.

Ze wordt er alleen lichamelijk heel moe van want de pony laat zich zonder zweep ook niet meer voorwaarts rijden. Ben er tussen de bedrijven door wel mee bezig om haar beter voor het been te krijgen, maar ja, ik heb liever eerst het staakprobleem de deur uit, zodat ik rustig een stapje verder kan doen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:08

Ik vraag me af of ze jouw als "leider" ziet of dat ze zichzelf de leider vindt. Pak haar flink aan, zowel aan de longe (zonder kind erop) als zelf erop en voel wat ze doet.
Zij lijkt de regeltjes wel te bepalen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:16

klein of niet! Als ze sterk genoeg is om poedersuiker te doen bij een 14-jarige dan ook bij jou!
Ze moet maar leren dat ze moet werken voor het voer dat ze krijgt.Gewoon er op gaan dus, en als je een tip wilt: met lange benen kan ja die perfect om de pony plooien. Lig je er al veel minder snel van af

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:03

Toch denk ik dat je met geweld niet verder zal komen.. Misschien is het idd een idee om te laten zien wie hier de leider is! Daar zijn toch tegenwoordig allemaal manieren voor NH enzo.. Of draaf ik nu iets te veel door??

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 16:07

This_is_me schreef:
Toch denk ik dat je met geweld niet verder zal komen.. Misschien is het idd een idee om te laten zien wie hier de leider is! Daar zijn toch tegenwoordig allemaal manieren voor NH enzo.. Of draaf ik nu iets te veel door??

Toch ben ik dat ook met je eens. Ik zal dit zaterdag inderdaad eens gaan doen. Even aan de hand het een en ander uitmaken met de pony....

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:14

Weet je zeker dat de pony verder lichamelijk niets mankeert? Sommigen kunnen flink gaan etteren door b.v. maagproblemen, verzuring, problemen met gewrichten of pezen... Mocht je daar interesse in hebben, ik heb een hele goede holistisch therapeut. PB maar als je meer info wil.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:28

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe je dit opgelost hebt. Mijn paardje wil ook nog wel eens zulke kuren vertonen (staken).

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:34

Misschien is "de molen" een oplossing.

Zodra ze voelt dat de pony wil gaan staken, of al staakt 1 teugel opzij trekken tot achter het dijbeen of zelfs achter het zadel, de kant maakt niet uit (zorgen voor een bit met bitringen) en het hoofd helemaal buigen en het binnenbeen flink aanschoppen zodat de pony om de voorhand moet draaien. Zo 2 of 3x rond laten gaan in een behoorlijk tempo. dan ontspannen en verder rijden alsof er niets is gebeurd.
Door de buiging kan de pony minder makkelijk omhoog komen en als op elke staakpoging de molen volgt waarbij hij dus moet werken zal het gestaak vanzelf minder worden.
Als de pony niet wil draaien doe de ruiter dan spoortjes aan.
Het is vooral belangrijk om na de molen door te rijden, niet stilstaan en even uitblazen want dan volgt dus een beloning op gedrag wat je niet wilt.

Ik ga er wel vanuit dat de pony medisch in orde is! en het een gedragsprobleem is.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:23

This_is_me schreef:

wie heeft het over mishandelen?
Volgens mij bedoelen we allemaal hetzelfde, hij moet jou als leider zien... NH of op de normale manier met een beetje overwicht!

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:16

Randy, Heleenxx van bokt is fysio en osteopaat. Zij werkt in onze regio. Ik zou die pony eerst eens door haar laten bekijken en daarna met een plan van aanpak komen. Dan weet je in ieder geval zeker dat er geen lichamelijke oorzaak is.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 06:18

Dank jullie voor de tips!!!!

Ik heb eerst freestyle met de pony gedaan. Dit was een drama. De pony bleef alleen maar naar mij bokken en richting mij trappen. Oren in de nek en schijnaanvallen. Na intensief werk van een half uur, waarin de pony echt kleddernat is geworden, gaf ze zich eindelijk aan mij over, maar niet volledig. Toch was ik er nog niet helemaal. Heb het de leerling geleerd en die is er druk mee aan de slag gegaan.

De week erop had ze weer les en het ging echt super. De pony is de streken nog lang niet kwijt maar tijdens de les ging ze in ieder geval niet in verzet. Tijdens het rijden tot nu toe blijft de pony wel de neiging houden om in verzet te komen maar ze heeft het nog niet echt getoond.

Heb overlegd met haar ouders, verteld dat ik in een lastige situatie zit omdat we wel met een kind te maken hebben. De ouders zeiden dat ze mettertijd toch willen gaan uitkijken naar een ander paard voor haar.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:48

Een merrie die zo extreem in de staak gaat en geen medisch probleem heeft is zonde van je tijd. Het gaat met keihard werken soms een tijdje beter maar ze blijven dit doen.
Helaas heb ik zelf ook zo'n merrie, Superpony met meer dan geweldige bewegingen, plaatje om te zien maar de grootste dweil om mee te werken.

Peet_PaneelJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:42

ik heb dat ook met een paard op mijn stage!! die begind tebokken en te steigeren al ie in draf moet! binnen teugel naar voren brengen buiten teugel wel contact houden!! en gewoon alleen been blijven geven verder veel voorwaarts rijden overgangen en vooral veel figuren ik rijd dan veel 8-en en later ist over:)

groetjess..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:10

Klinkt als gewoon een dominante poedersuikerknol!

Luf_Midnight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:41

ik weet niet of het al gezegt is, heb tot ongveer de helft gelezen.
maar toen mijn pony een tijdje had datie stil ging staan steigeren of bokken, liet ik hem gewoon naar achter lopen,, als hijniet naar voor wil dan maar naar achter,, na 4 rondjes in ze achter uit weet hij vanzelf dat je beter voor uit kan....

NineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:18

Ik weet niet of dit al geschreven is.
Misschien heeft de pony wel pijn ergens, als je hem slaat, misschien moeten jullie eens proberen of hij niet bokt en steigert.
Succes!

Ineke2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:13

NineS schreef:
Ik weet niet of dit al geschreven is.
Misschien heeft de pony wel pijn ergens, als je hem slaat, misschien moeten jullie eens proberen of hij niet bokt en steigert.
Succes!

Misschien moet jij dan maar is gewoon het hele topic gaan lezen alvorens je een reactie plaatst