Ben je altijd eerlijk naar een lesklant?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Ben je altijd eerlijk naar een lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 09:23

Dit is een beetje het gevolg van Kim haar topic, omdat bij mij gelijk de vraag rees: Wat als een combinatie in jouw ogen "zinloos" aan het lessen is. Zou je dit zeggen. Ik ga daar een voorbeeld van geven, want zinloos lessen bestaat in de ogen van velen niet.....maar ik denk van wel!

Bijvoorbeeld iemand die één keer in de twee weken lest en daarnaast absoluut niet traint of erger nog helemaal niet rijdt. Van jou wordt dan verwacht dat je het in een uur oplost....

Of, iemand heeft een paard en dat klikt absoluut niet en als je heel eerlijk bent, moeten ze gewoon afscheid nemen van elkaar, zeg je dat??

Of mijn eigen geval, ik les met beide paarden bij dezelfde persoon maar heb heel duidelijk het idee dat ik het met ene paard veel beter leskrijg dan met het andere paard. Zou dat desinteresse kunnen zijn of heeft zij misschien het idee dat het ene paard meer de les waard is dan de andere?

Heb legio voorbeelden, zit nu zelf ook met een combinatie waar ik zit te overwegen afscheid van te nemen, want ik geef les als hobby en moet het dus zelf ook leuk blijven vinden......

Zeg t maar!

Kyra

Re: Ben je altijd eerlijk naar een lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:13

eerste 2 gevallen: ja.

Ik heb een lesklant gehad, die nu eindelijk alles een beetje ging, bedenkt dat er niks meer aan gedaan hoeft te worden en dus vind dat ze weer in het oude patroon kan vallen (in ieder geval geen dressuur meer rijden) En dan heb ik het over iemand die eerst amper durfde te stappen. Dus basis-basis zeg maar. Dit gaat gegarandeerd mis. Verder was het iemand die het niet nauw nam met regelmatig oefenen en lessen. Paar maanden een gat tussen de lessen was heel normaal. Als ik daar een paar keer duidelijk heb aangegeven dat dat niet gaat, en dat ze zo steeds opnieuw moet beginnen houd het een keer op.

Als een combinatie niet klikt zeg ik het wel, maar wel op een nette manier. Met een advies. Aan hun om te zien wat ze ermee doen. Als het advies niet opgevolgd wordt "even goede vrienden" dan zal ik toch mijn best doen er wat van te maken. Meestal komen ze er uiteindelijk zelf op terug. Want het is gewoon de bedoeling dat je lol hebt.

In jouw geval: kan het zijn dat er een nivo verschil zit tussen beide paarden. Elk paard is anders, dus een iets andere benadering zal er ook wel zijn.
Ik zou geen onderscheid maken tussen paarden die het wel of niet waard zijn. Ik heb wel dat ik bepaalde rassen leuker vind, maar dat is persoonlijk en dat zal de leskwaliteit niet beinvloeden

Als jijzelf bij een combinatie zit te overwegen te stoppen, kan ik me inbeelden. Heb het zelf ook gedaan. Soms is het ook gewoon beter. Als het niet gaat tussen jou en de lesklant kun je het beter laten en haar adviseren iemand anders te zoeken. Voor beide partijen de beste oplossing

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:10

Ik ben altijd heel eerlijk tegen mijn klanten.

Als ik vind dat een combinatie niet klikt dan zeg ik dat (wel netjes natuurlijk). Eens vroeg iemand mij wat ik nou ervan vond. Dus ik zeg: het is net wat je wilt...wil je gaan starten? Hmmm nou, dan moet je elke dag heel hard werken en blij zijn als je een keertje een wp rijdt. Wil je lekker buitenritjes rijden en wat dressuur erbij als 'basis', dan moet je het paard lekker houden. Ik vertelde erbij dat ze goed erover moest nadenken wat ze precies wilde en daarbij een keuze moest gaan maken. Uiteindelijk heeft ze haar paard verkocht en een sportpaard terug gekocht.

Als mensen wonderen van mij verwachten leg ik ze dat ook netjes uit...dat dat dus onmogelijk is. Ik ben er om wat tips te geven, puntjes op de 'i' te zetten en foiuten te corrigeren en ze moeten daar zelf op door trainen. Dit vertel ik trouwens al bij het eerste contact en dat het plezier van het paard (i.c.m. die van de ruiter) bij mij op nummer 1 staat.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:39

Vanaf de andere kant bezien als ruiter. Zeg het maar. Want ergens klikt er dan iets niet. Dat kan overigens ook aan de kant van de instructie liggen en hoeft niet altijd ruiter of paard of combinatie te betreffen.

Bijvoorbeeld. Ik heb een vreselijk lief, stikeigenwijs paard. Afstammelinge van Amor, ook nog moederloos veulen. Toen ik haar kocht was ze onopgevoed en vreselijk driftig. Ik heb twee erg dure dressuurinstructrices versleten van twee verschillende 'scholen'. De een adviseerde scherper bit, scherpere sporen en uiteindelijk slofteugel. Zonder resultaat. Nou ja het resultaat was steigeren en een op de plek galopperdend paard. De andere pakte het rustiger aan maar had weinig op met het karakter van mijn merrie. Zij adviseerde om er maar een veulen in te stoppen (het is geen onaardig paard om te zien met heel aardige papieren). Lanna zou nooit gaan lopen, nooit een sportpaard worden.

Ik had de moed al behoorlijk opgegeven toen zich een westernruiter ging bemoeien met mij vanaf de bakrand (pas veel later kwam ik erachter dat zij zelf heel behoorlijk western reed en niet zo maar de eerste de beste westernruiter is). Onder het motto baat het niet, schaadt het niet, ben ik gaan proberen te doen wat zij me vanaf de bakrand toeriep. En dat werkte dus. Lanna bleek wonderwel goed te reageren op de combinatie van 'western- en dressuurhulpen". Zij had geen hekel aan het karakter van mijn paard en kon mij nog uitleggen wat ik moest doen ook. Het gevolg is dat ik nu het grootste paard in de westernsport heb, dat zij het helemaal niet onaardig doet tussen de quarters en als we voor de grap dressuur starten (met westernhulpen en wat meer druk om de halshouding omhoog te rijden) dat wij dan zomaar uit het niets winstpunten krijgen. Soms zelfs twee tegelijk.

Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat het soms gewoon niet klikt. En daar is niemand bij gebaat. Instructie niet, paard niet, ruiter niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:05

ik heb eenmaal het advies gegeven om een paard te verkopen. De mevrouw durfde er het laatste jaar alleen maar mee te wandelen. Toen ze dat zat ws heeft ze hulp ingeroepen, ik heb gekeken, gedacht en geanalyseerd........... en gezegd, verkopen, gaat hem niet worden. Rijden zal in deze combinatie nooit lukken, en zo heb je wel een hele dure hond.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:41

Ik had ook zo´n klant die steeds onzekerder werd, dat kwam uit haar hele levenshouding en had niet eens specifiek met rijden te maken. Ze was gewoon bang om controle te verliezen. (Ze zou meer bereiken met therapie dan met meer lessen). Dat heb ik haar ook duidelijk gemaakt en ook dat het geen zin heeft om jezelf iets op te leggen omdat je vindt dat je het moet doen (paard is tenslotte voor haar dochter, maar die deed er te weinig mee). Ze is gestopt met rijden, doet nog wel wandelen aan de hand en longeren en af en toe zegt ze dat het eigenlijk wel weer kriebelt. We zien wel. Ik ben niet iemand die zinloos les blijft geven, dat vindt ik te frustrerend voor beide partijen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:13

Ik ben wel eerlijk, maar hoop ook beleefd te blijven. Als ik iemand ontmoet wiens niveau te hoog voor mij gegrepen zou zijn zou ik het ook zeggen, en andersom hoop ik ook dat de klant zegt als hij of zij iets niet prettig vindt.

Stel je zegt niks over de nietklikkende cobinatie en iedereen om de eigenaar heen roept: verkoop dat beest. En de eigenaar twijfelt want tja, de instructeur zegt niets? Geeft alleen maar onzekerheid of onduidelijkheid, toch?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 23:58

Ik vindt dat je altijd eerlijk moet zijn naar een lesklant. Een klant heeft er tenslotte ook niets aan als jij ongemotiveerd staat les te geven.

Soms vindt ik wel dat instructeurs te veeleisend zijn in de zin van dat ze alleen les willen geven aan combinaties die daadwerkelijk wat kunnen bereiken in korte tijd. Als ze veel ruiters lesgeven die het goed doen op wedstrijden is dat natuurlijk goede reclame voor hen.

Om een voorbeeld te geven bij ons op de manege begon nog niet zo lang geleden een een nieuwe beginnersles. Er zat 1 vrouw tussen die duidelijk slechter was dan de rest. Op een gegeven moment kon de rest goed lichtrijden maar zij dus absoluut nog niet.

Iedereen in de kantine gaf toen commentaar dat ze maar beter kon stoppen omdat ze het zielig vonden voor het paard zo erg als zij zat te stuiteren. De instructeur ging haar negeren en na nog een aantal lessen is haar toen geadviseerd om te stoppen omdat paardrijden niet haar sport zou zijn, terwijl ze er wel veel plezier in had. Dat heeft ze toen maar gedaan.

Ik heb toen aangegeven bij die instructeur dat ik dat jammer vond omdat ik zelf bij een andere manege ook zo begonnen was en in de jaren toch wel wat had geleerd. Antwoord jij hebt vast nooit zo slecht gereden als die vrouw want anders kon je nu echt niet wat je nu kan.

Ik ben dus wel net zo begonnen. Gelukkig had ik toen wel een geduldige instructrice. Ze heeft echt heel wat keren naast mijn paard gelopen staan/zit, staan/zit. In het begin viel ik er ook regelmatig af omdat ik weer eens mijn evenwicht verloor. Daar werd mijn instructrice dan ook wel eens een beetje wanhopig van. Een ander verliest ook wel eens een beetje zijn evenwicht maar slaagt er dan in om weer recht te gaan zitten. Ik viel er dan gelijk van af.

Maar goed zij had zo iets als jij er maar plezier in hebt gaan we er het beste van maken.

Daarna ben ik een aantal malen verhuist en heb dus bij verschillende maneges en verschillende instructrices gereden. Tussendoor ook nog een aantal keren gestopt omdat ik niet meer durfde.

Als ik mijzelf vergelijk met mensen die het zelfde aantal jaren rijden als ik zelf rijd ik duidelijk slechter dan hen. Ik heb dus 0,00 procent talent maar door hard te oefenen kan ik nu toch een fatsoenlijke L proef laten zien en heb tijdens een paardenvakantie goed mee kunnen komen tijdens de dagritten die er gemaakt werden.

Op mijn huidige manege heb ik nu ook alweer een paar jaar les. Hoewel ze het niet zei kon ik aan mijn huidige instructrice merken dat ze dacht dat ik niet echt veel verder zou komen.

Heb nu ook al weer een tijd een bijrijdpaard en neem daar nu priveles mee en heel langzaam begin ik nu toch weer vooruitgang te merken en mijn instructrice op de manege ook.

Wat ik maar wil zeggen met mijn lange verhaal soms moet je je klant of de combinatie paard/klant niet te snel opgeven maar als een uitdaging beschouwen.

Over klanten die niet oefenen. Soms heb je les op een manege / bijrijdpaard en heb je niet de mogelijkheid om veel te oefenen.

Voor mensen die wel de mogelijkheid hebben om te oefenen en dit toch niet doen dus niet gemotiveerd zijn.
Bij die mensen kan ik me dus wel voorstellen dat je geen zin meer hebt om les te geven.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:21

daffodil schreef:
Bijvoorbeeld iemand die één keer in de twee weken lest en daarnaast absoluut niet traint of erger nog helemaal niet rijdt. Van jou wordt dan verwacht dat je het in een uur oplost....

Of, iemand heeft een paard en dat klikt absoluut niet en als je heel eerlijk bent, moeten ze gewoon afscheid nemen van elkaar, zeg je dat??

Of mijn eigen geval, ik les met beide paarden bij dezelfde persoon maar heb heel duidelijk het idee dat ik het met ene paard veel beter leskrijg dan met het andere paard. Zou dat desinteresse kunnen zijn of heeft zij misschien het idee dat het ene paard meer de les waard is dan de andere?

Klinkt allemaal erg bekend ja.
Het eerste geval, dat iemand nooit oefent heb ik dus ook meegemaalt. Dat was een ponyruiter. Ik heb de ouders daarop aangesproken. En die probeerden daar wel iets mee te doen, maar zij zat in de puberteit en had niet veel boodschap aan wat haar ouders te zeggen hadden.

Tweede geval, daar ben ik altijd heel duidelijk in geweest. Dit paard is wellicht niet zo geschikt voor wat jij ermee wilt gaan doen. Je zou beter naar een andere uit kunnen kijken. En dat nemen mensen dan ook wel altijd heel serieus.

En het derde geval daar heb ik helaas ook ervaring mee. Ik heb 2 heel verschillende paarden. Toen ik nog bij een club reed was het elke week hetzelfde. Kwam ik met de ene, dan reed de rest voor spek en bonen mee, en ik was helemaal afgemat. Kwam ik met de andere, dan keek ie niet naar me om.
Heel lastig. Dan probeerde ik het altijd uit te lokken van:" ik heb wat moeite met de buiging naar links, wat moet ik nou doen?" En dan zei hij:" is niks aan te doen, jouw paard kan gewoon niet anders".
Tja, wat moet je dan nog?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 13:32

Altijd eerlijk, maar wel altijd in goed overleg.

seline1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:56

Ja, dat is moeilijk. Ik heb ook zo'n voorbeeld gehad. Maar die persoon vond het gewoon geweldig om te lessen. Dat vond ik moeilijk om daar wat van te zeggen. Ik had altijd zoiets van : Hebben ze in ieder geval lol gehad!
Als iemand totaal niet traint en je aanwijzingen niet opvolgd, zeg ik het altijd. Ik vind dat net zo normaal als dat je tegen iemand zegt dat ie een week goed getraint heeft.
Belonen en soms even streng zijn

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:05

Ik ben ook eerlijk.
Is er een combinatie die ik les geeft.En die niet echt intresse heeft of maar 1 x in de 2 weken rijdt En verder niks doet.Ze moeten het wel leuk vinden en hun best blijven doen.Tja ik geef ook les voor de hobby maar als ze geen intresse hebben of niet luisteren zeg ik er zeker wat dan kan ik lekker wat anders gaan doen..
En als de combinatie nog niet toe is om te gaan starten zeg ik dat ook.Alleen of ze luisteren is een tweede natuurlijk.
Ik vindt je moet wel eerlijk zijn als instructrise ben je dat niet dan heeft het geen zin om les te geven lijkt mij...

En niet te vergeten moeten ze LoL en enthousiast zijn/hebben

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:28

Gut, dat verhaal over er afvallen en evenwicht verliezen van lindsey doet me denken aan een klantje (nog in Nederland) die ontzettend onhandig was, maar inderdaad er wel lol in had en ontzettend gemotiveerd. Ze wilde ook meedoen met springen en hoewel ik het dood eng vond, heb ik haar toch mee laten doen. en wat denk je (het lijkt erg Penny, maar is echt waar), ze had daar enorm talent voor. Blijkbaar kon ze haar evenwicht naar voren wel goed vinden. Ze kon goed timen, zat de pony absoluut niet in de weg en het was gewoon mooi om te zien. Ik sloeg steil achterover!!!

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:30

Haha wat een leuk verhaal.
Dat soort dingen zijn altijd wel leuk...

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 16:14

KiWiKo schreef:
ik heb eenmaal het advies gegeven om een paard te verkopen. De mevrouw durfde er het laatste jaar alleen maar mee te wandelen. Toen ze dat zat ws heeft ze hulp ingeroepen, ik heb gekeken, gedacht en geanalyseerd........... en gezegd, verkopen, gaat hem niet worden. Rijden zal in deze combinatie nooit lukken, en zo heb je wel een hele dure hond.

Maar zo heb je ook het omgekeerde gedaan(althans bij mij).
Je bij mij me ogen geopend en ik denk dat als jij niet eerlijk had geweest Amber allang verkocht had geweest.Jij zag wat ze in haar had en wat ze kon(en ook in mij),dus eigenlijk door jou doorzettings kracht loopt madam nog steeds bij mij.En natuurlijk heel erg bedankt daarvoor.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:15

altijd eerlijk zijn, daar hebben beide partijen het meeste aan! (anders is het een verspilling van tijd, geld en energie) ik geef les omdat ik het LEUK vind en ga er van uit dat de lesklant dat ook doet. Zodra het niet klikt moet een van de partijen kunnen aangeven te willen stoppen en het mogelijk te houden om na een tijdje toch weer te gaan lessen.vaak mag een leerling wel stoppen met les nemen maar is een ruiter hoogst beledigd als de instructuer aangeeft liever te willen stoppen omdat hem/haar de motivatie ontbreekt of de wegen te ver uitelkaar zijn gegaan. Ik denk dat beide partijen meer hebben aan eerlijk overleg dan eindeloos doorgaan om het geld binnen te kunnen halen.
Soms weet je niet als instructeur dat een leerling weinig rijd (je kunt het wel merken) maar dat is iets van een leerling, zijn/haar eigen keus. Soms lukt het niet tijdens de les omdat de leerling met zijn/haar gedachten heel ergens anders is, dan doe je als instructeur je best om het zo fijn mogeljk te laten gaan en laat je het niveau iets zakken. Per les kan zoiets wisselen we hebben tenslotte met levende wezens te maken! en ook richting het paard werkt maar 1 ding: eerlijkheid!

(wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet!)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:21

loontje schreef:
KiWiKo schreef:

Maar zo heb je ook het omgekeerde gedaan(althans bij mij).
Je bij mij me ogen geopend en ik denk dat als jij niet eerlijk had geweest Amber allang verkocht had geweest.Jij zag wat ze in haar had en wat ze kon(en ook in mij),dus eigenlijk door jou doorzettings kracht loopt madam nog steeds bij mij.En natuurlijk heel erg bedankt daarvoor.

HIhihi geen dank hoor jullie zijn een leuk stel samen, ambertje was als jonkie gewoon wat lastig...... maar jullie doen het toch verdomd lekkah nu

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:42

Alleen kinderen en dronken mensen vertellen de waarheid..........

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:50

ja meestal alleen of ze je mogen of dan dan ook..

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:23

Ik zie het zelf weer vanuit een ander perspectief. Ik geef vaak les vanuit fysiotherapeutisch oogpunt. Dat kan dus betekenen dat ik een recreatieruiter lesgeef die dressuurtechnisch nog weinig kan, maar wel gemotiveerd is om het paard te revalideren of een wedstrijdruiter die rijtechnisch wat vaardiger is maar denkt dat ie het allemaal wel weet. Ik tref regelmatig klanten waarvan ik direct zie dat ze weinig talent hebben, maar als ze wel gemotiveerd zijn vind ik het geen punt om ze tot in lengte van dagen hetzelfde te blijven vertellen. Als het nodig is blijven we gewoon bezig met de basis en dat kan wel eens heel saai zijn ja. Maar goed, het ligt dus aan het doel van de klant. Als de klant niet gemotiveerd is om te oefenen leg ik wel direct uit dat dit noodzakelijk is voor de revalidatie. Mocht iemand niet willen oefenen dan is dat zijn of haar verantwoordelijkheid. Het gaat dan toch om de gezondheid van het paard. Ik probeer dan toch de lessen voort te zetten om het paard te helpen. Ook als het niet klikt met de eigenaar. Ik behandel ook mensen en daar tref ik ook wel eens iemand die ik niet zo graag mag. Ik vind dat je daar boven moet staan. Gewoon professioneel bekijken dus!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 17:15

Gelukkig heb ik zelf erg weinig niet-gemotiveerde klanten (kan wel zeggen geen één op dit moment) maar ik had er dus wel één. En als je dan bezig bent om een jong paard op de rails te krijgen maar je weet zeker dat er gewoon niets mee gedaan wordt, dan gaat de lol er snel van af. En ik geef les voor hobby, niet beroepsmatig.....dat is misschien toch ook een verschil. Als ik er zelf geen plezier aan beleef, neem ik afscheid van die lesklant. En om dezelfde reden zeg ik ook wel eens tegen iemand dat ik het niet zie zitten om die persoon les te geven......

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:26

In mijn ervaringen als instructeur heb ik gemerkt dat ECHT eerlijk zijn niet altijd wordt gewaardeerd door mensen. Meestal moet je het dan wel met heel veel tact omwikkelen... Ben je dan nog eerlijk? Ik denk het wel.

als een leuke combi niet verderkomt is dat voor jou als instructeur ook niet leuk. Ikzelf ga dan eerst zoeken naar andere manieren om de dingen over te laten komen, of andere oefeningen, maar als we echt niet verder komen dan moeten we er toch echt een keer over praten!

Ik geef vrij veel mensen met angst les. Dat vergt veel geduld. Bij de een kan je dat beter opbrengen dan de ander. Maandag krijg ik er een meneer bij. Bij zijn vorige instructrice heeft hij 2 jaar les gehad, en hij kan nog steeds niet lichtrijden, gevolg: paardje zijn rug zit vast wat voor het andere ruitertje niet echt leuk is...
Ik ben heel benieuwd hoe dit uitgaat pakken, maar als ik ook geen doorbraak krijg zal ik deze meneer och zeker adviseren eens een ander paard te proberen of toch te stoppen... (maar eerst met alle macht proberen het probleem op te lossen natuurlijk!)

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:31

nou ik heb graag dat ze wel eerlijk zijn en gooi mijn idee er ook gewoon uit. heb nu het geluk dat ik iemand heb gevonden waar het mee klikt. tenminste dat denk ik

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:32

ik krop niks op en als daarmee de lesrelatie stopt is dat gewoon erg jammer maar we weten wel direct hoe het ervoor staat. en tot nu toe gaat het super

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 00:05

CGJ12 schreef:
Alleen kinderen en dronken mensen vertellen de waarheid..........

Voer je instructeur dus dronken als je zeker wilt weten of hij/zij de waarheid spreekt