Klacht indienen over Jurylid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 12:32

Elisa2 schreef:
Misschien eens gaan schrijven bij deze jury. Klinkt misschien heel gek maar zo krijg je een beter beeld van de man en ontstaat er wellicht ook een opening voor een gesprek.


Dat zou zo een goede tip zijn als deze man niet ALTIJD zijn eigen schrijver mee heeft... :-(

daffodil

Berichten: 10449
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:46

Ik heb alle berichten gelezen en ik kan overal wel wat mee. Ja er zijn mensen die niet aan zelfreflectie doen maar die indruk krijg ik bij de TS niet. Uit ervaring weet ik heel goed dat er jury's zijn die niet jureren zoals dat hoort en incidenteel heb ik ze dus ook op de vereniging. Jammer maar die worden dus niet meer uitgenodigd. Vooral vervelend voor de starters, het is maar hobby en niemand gaat voor dag en dauw op pad met alle kosten van dien om afgezeken te worden. En dat gebeurt dus wel.....

Ik jureer zelf ook echt al een behoorlijke tijd en kan me steeds meer ergeren aan juryleden die niet jureren zoals dat bedacht is door de KNHS. Dat kan zijn in punten (een zes is het hoogst haalbare), in commentaar (niets vermelden), in opmerkingen die absoluut niet toegestaan zijn, lesklanten jureren en zo kan ik nog wel even verder gaan.

Kun je er wat aan doen? Ja.....als je zoiets ervaart, altijd een melding bij de KNHS doen. Ik zeg niet dat ze er gelijk wat mee doen maar als er genoeg meldingen over 1 jurylid ontvangen worden, krijgt deze in eerste instantie wel degelijk bericht en blijven de meldingen komen, kunnen ze overgaan tot beeindiging van de licentie.

Gebeurt dit vaak? Nee want bijna niemand neemt de moeite om het te melden. Ik adviseer mensen dus altijd om hun protocol met een begeleidend schrijven naar de KNHS te sturen. Kleine moeite en als genoeg mensen dit doen, zou er actie moeten worden ondernomen.

Ook ik zelf heb recentelijk een protocol naar de KNHS gestuurd waar een opmerking op stond die echt niet kon. Deze jury nodigt zichzelf ook zo ongeveer overal uit (want ze wordt denk ik niet meer gevraagd) en als je als vereniging maar genoeg omhoog zit, ben je allang blij dat er iemand komt.

En dat is gelijk probleem nr 2, er is al jarenlang tekort aan bepaalde juryleden. De nieuwe aanwas BL is gigantisch maar de doorstroom minimaal wat ervoor zorgt dat er gewoon echt regelmatig tekorten zijn bij meerdere wedstrijden op dezelfde dag. Dat houdt dus automatisch in dat je als vereniging die ene jury die je liever niet hebt, moet accepteren.

Overigens houd ik wel degelijk een zwarte lijst bij voor onze vereniging en ik probeer net zo lang rond te mailen tot ik iemand vindt en plaats echt alleen in uiterste nood een oproep op FB.

Cantodea11
Berichten: 222
Geregistreerd: 11-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:51

[quote="Ineke2"]Hmm je zegt vanmorgen letterlijk dat het jurylid verkeerd bezig is, Cantodea?

Nogmaals als deze man persoonlijk wat tegen Harlingers of koudbloeden heeft en geeft hij daarom lage cijfers vind ik dat hij verkeerd bezig is maar zo heb ik het bedoelt misschien heb ik het verkeerd omschreven

Cantodea11
Berichten: 222
Geregistreerd: 11-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:52

Cantodea11 schreef:
Ik zeg ook niet dat deze man slecht bezig is maar als ts er wat mee wil doen dat ze het moet kunnen onderbouwen
En ja streng is niet slecht maar dan moet het wel rechtvaardig zijn geef je een vier moet je ook een acht kunnen geven voor een onderdeel wat goed is maar het blijft jury sport
Laatst bijgewerkt door Cantodea11 op 09-10-23 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:53

oji schreef:
Met het risico dat ik generaliseer, maar het valt mij wel op dat wedstrijdruiters die op andere rassen rijden, vaak in de slachtofferrol kruipen



Hier wilde ik even op reageren.
Ik heb niks met dressuur maar wel altijd de discriminatie gevoeld omdat ik een koudbloed had.

Ik heb het vroeger gehad in een ruitersportzaak toen ik antwoordde met fjord op vraag wat voor paard heb je.

En af en toe nog steeds op Bokt hoewel ik normaal zulk soort topics oversla.
Ook hier weer 2 'kampen'. Het ene kamp die er ook mee te maken heeft gehad leeft mee en geeft tips wat de doen de volgende keer.
Het andere kamp geeft aan dat het uiteraard aan de TS, haar bijrijdster en paard liggen en dat er gewoonweg niet gediscrimineerd kan worden op basis van soort paard.

Zou bijna een keer een proef willen doen.
Mensen met koudbloeden die met een warmbloed starten en vice versa.
Kijken of jullie mening dan nog steeds hetzelfde is.

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 12:56

Onali schreef:
oji schreef:
Met het risico dat ik generaliseer, maar het valt mij wel op dat wedstrijdruiters die op andere rassen rijden, vaak in de slachtofferrol kruipen



Hier wilde ik even op reageren.
Ik heb niks met dressuur maar wel altijd de discriminatie gevoeld omdat ik een koudbloed had.

Ik heb het vroeger gehad in een ruitersportzaak toen ik antwoordde met fjord op vraag wat voor paard heb je.

En af en toe nog steeds op Bokt hoewel ik normaal zulk soort topics oversla.
Ook hier weer 2 'kampen'. Het ene kamp die er ook mee te maken heeft gehad leeft mee en geeft tips wat de doen de volgende keer.
Het andere kamp geeft aan dat het uiteraard aan de TS, haar bijrijdster en paard liggen en dat er gewoonweg niet gediscrimineerd kan worden op basis van soort paard.

Zou bijna een keer een proef willen doen.
Mensen met koudbloeden die met een warmbloed starten en vice versa.
Kijken of jullie mening dan nog steeds hetzelfde is.


Wij voelen gelukkig nooit de discriminatie, eigenlijk vaker complimenten dan dat mensen op ons neerkijken. Behalve in dit geval, dus, en dat vind ik heel naar. Maar ik ga niet in de slachtofferrol die niet bestaat, want we hebben er normaal gesproken NOOIT last van. Vroeger wel, maar dat is echt niet meer. Misschien is dat het wel, aangezien deze man zeker 80 is.

MyWishMax

Berichten: 25397
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:15

Maar daar ben ik het mee eens, daffodil. Bepaalde opmerkingen of lege protocollen kunnen echt niet. Dat altijd melden. Net als wanneer iemand niet in gesprek wil gaan. Alleen dat gesprek moet wel aangegaan worden op een tijd dat er tijd en ruimte voor is. (Algemeen gezien, niet richting ts want daar kan ik niet over oordelen)

Ik snap alleen niet wat er fout is aan het commentaar wat ts schrijft in de OP. Dat is echt compleet normaal commentaar. Ts, wat vind jij vernederend of fout aan dat commentaar? Zoals te weinig? Of is het alleen dat er geen opbouwende opmerking staat?

En daffodil, jij weet ook dat je heel snel 10 tot 15 punten lager kan zitten in het totaal.
Wij hebben in de omgeving ook een jurylid die standaard wat lager zit als de rest en die door sommige als echt onterecht streng wordt gezien. Maar dat imo niet is. Streng, ja zeker. Ik heb ook punten terug gekregen die ik echt niet verwacht had en een stuk lager als normaal, maar al het commentaar klopte en de losse onderdelen was ik het ook gewoon mee eens. Had alleen een keer niet de goede dingen ertegenover staan. Deze jury let Vooral op de basis en ook al is m2 basissport, ik doel dan meer op de basis van het rijden zoals recht, stelling, buiging, aanleuning en impuls. Dus waar andere juryleden iets beoordelen met een 6 omdat de oefening oké is, geeft hij een 5 omdat 1 van de basisdingen ontbreekt in de oefening om maar een voorbeeld te geven, omdat hij de basis belangrijker vindt als de oefening en die basis een criteria is van oefening. Als dat een paar keer voorkomt en bij de dubbeltellers zit je al heel snel die punten lager. Want ook al klinkt het verschil tussen in de 170 en 160 als veel, je zit er zo aan met een klein verschil per onderdeel. En helemaal met de dubbeltellers gaat het hard.
En dan blijft alsnog dat in de 160 absoluut niet vernederend of absurd laag is. Ook niet als je normaal in de 170 tot lage 180 rijdt.

Zwarte lijst als vereniging is ook normaal, alleen bij ons is dat nooit op basis van punten. Wel manier van omgaan met mensen, lege protocollen enzovoorts. Daarom ook de tip om met eigen vereniging in gesprek te gaan. Er is een reden dat zij hem uit blijven nodigen. Al kunnen ze alleen al van te voren vertellen welke wedstrijden hij komt als ze niks anders willen, dan kan je zelf de keuze blijven maken.

Onali, heb er zelf niet mee gestart, maar heb ook nooit gezegd dat alleen mensen met andere rassen de schuld buiten zichzelf zoeken. Dat doen gewoon meer mensen. De ene legt de schuld bij type paard en de ander bij een andere reden. Heb wel altijd vriendinnen en stalgenootjes gehad op andere rassen die startten. De ene die van mening was gediscrimineerd te worden en idd slechtere punten haalden. De ander had dat idee nooit en reed gewoon goed mee. Als je objectief keek was die 1e combinatie ook gewoon niet toe aan het niveau en de 2e had pony keurig voor elkaar. Zo heb ik meerdere voorbeelden. Ook van combinaties met doodnormale warmbloeden. Dan lag het niet aan type paard (of wel want geen voorbeenzwaaier en jury wil alleen goede afstammingen of spektakel) maar an x y of z. Terwijl objectief de proeven gewoon niet goed genoeg waren.
Ik zeg ook nergens dat het bij Ts zo is. Alleen dat de punten die zij noemt niet vernederend en absurd laag zijn en dat je vrij snel zoveel lager kan uitvallen. Als een jury echt zou willen vernederen zou je richting verlies gaan, ook al bestaat dat niet meer. Hij kan verkeerd bezig zijn of net zo'n type zijn als wij in de buurt hebben. Die nog steeds jureert zoals het hoort, alleen gezien wordt als extreem streng en gemiddeld lager zit.

Dat de jury bij de ene procent slechte juryleden hoort kan zeker weten, maar een klacht op basis van punten werkt niet.
Dus bijvoorbeeld aangeven dat hij niet open staat voor mondelinge toelichting of met vereniging in gesprek gaan.

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:24

Maar als je af en toe weg gaat met 174, is 165 toch niet extreem laag.. dat is ind op enkele onderdelen een puntje minder. Wat de een krappe 6 vindt kan de ander een ruime 5 vinden..

maralyn

Berichten: 10440
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:31

daffodil schreef:
Ik heb alle berichten gelezen en ik kan overal wel wat mee. Ja er zijn mensen die niet aan zelfreflectie doen maar die indruk krijg ik bij de TS niet. Uit ervaring weet ik heel goed dat er jury's zijn die niet jureren zoals dat hoort en incidenteel heb ik ze dus ook op de vereniging. Jammer maar die worden dus niet meer uitgenodigd. Vooral vervelend voor de starters, het is maar hobby en niemand gaat voor dag en dauw op pad met alle kosten van dien om afgezeken te worden. En dat gebeurt dus wel.....

Ik jureer zelf ook echt al een behoorlijke tijd en kan me steeds meer ergeren aan juryleden die niet jureren zoals dat bedacht is door de KNHS. Dat kan zijn in punten (een zes is het hoogst haalbare), in commentaar (niets vermelden), in opmerkingen die absoluut niet toegestaan zijn, lesklanten jureren en zo kan ik nog wel even verder gaan.

Kun je er wat aan doen? Ja.....als je zoiets ervaart, altijd een melding bij de KNHS doen. Ik zeg niet dat ze er gelijk wat mee doen maar als er genoeg meldingen over 1 jurylid ontvangen worden, krijgt deze in eerste instantie wel degelijk bericht en blijven de meldingen komen, kunnen ze overgaan tot beeindiging van de licentie.

Gebeurt dit vaak? Nee want bijna niemand neemt de moeite om het te melden. Ik adviseer mensen dus altijd om hun protocol met een begeleidend schrijven naar de KNHS te sturen. Kleine moeite en als genoeg mensen dit doen, zou er actie moeten worden ondernomen.

Ook ik zelf heb recentelijk een protocol naar de KNHS gestuurd waar een opmerking op stond die echt niet kon. Deze jury nodigt zichzelf ook zo ongeveer overal uit (want ze wordt denk ik niet meer gevraagd) en als je als vereniging maar genoeg omhoog zit, ben je allang blij dat er iemand komt.

En dat is gelijk probleem nr 2, er is al jarenlang tekort aan bepaalde juryleden. De nieuwe aanwas BL is gigantisch maar de doorstroom minimaal wat ervoor zorgt dat er gewoon echt regelmatig tekorten zijn bij meerdere wedstrijden op dezelfde dag. Dat houdt dus automatisch in dat je als vereniging die ene jury die je liever niet hebt, moet accepteren.

Overigens houd ik wel degelijk een zwarte lijst bij voor onze vereniging en ik probeer net zo lang rond te mailen tot ik iemand vindt en plaats echt alleen in uiterste nood een oproep op FB.


Zo fijn dat ook een jurylid even het woord geeft...!!

Apple

Berichten: 76210
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:37

Ik had met mijn vorige wedstrijdpaard (kruising volbloed/koudbloed met korte beentjes en een dikke buik -het is maar goed dat ze niet kan lezen anders had ik nu oorlog-) ook een jury waar ik nooit winst bij reed. Altijd rond de 165, 167 etc.. Als ik zag dat zij de jury was dan kon ik de punten al bijna bedenken. Voor mijn gevoel zat zij ook altijd bij dezelfde vereniging :') .

De neiging was er ook om haar de schuld te geven 'ze houdt niet van dit type paard', totdat ik een keer die protocollen eens goed ging doornemen. Dit was een jurylid dat inderdaad goed op de basis lette en bij ons schortte het heel erg aan de impuls.

Daar heb ik vervolgens hard aan gewerkt en de eerstvolgende keer dat ik haar als jurylid had reed ik gewoon in beide proeven winst :-)

Ik ben haar vervolgens nog een keer tegen gekomen met mijn huidige paard en ook winst gereden met commentaar op het protocol dat ook helemaal terecht was.

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:45

daffodil schreef:
Gebeurt dit vaak? Nee want bijna niemand neemt de moeite om het te melden. Ik adviseer mensen dus altijd om hun protocol met een begeleidend schrijven naar de KNHS te sturen. Kleine moeite en als genoeg mensen dit doen, zou er actie moeten worden ondernomen.


Dit is idd precies wat ik probeer te zeggen! Als niemand een melding maakt of bijna niemand kan het KNHS ook niks. Dus die energie is het zeker wel waard als meer mensen het doen :j

165 vind ik ook niet extreem laag, maar het is natuurlijk niet alleen dat, maar juist de combi van het niet willen uitleggen, net wat ander soort opmerkingen dan dat je normaal krijgt, weten dat andere combi's met niet-kwpn'ers er ook last van hebben (tenminste, TS, dat vul ik nu even voor je in :') )

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:49

Dat is een mooi voorbeeld hierboven: de impuls. Kan je zomaar 20 punten "kosten" als je een jury treft die hier scherp op jureert.

Idem met zaken als wat achter de loodlijn komen, paard wat scheef trekt, over de buitenschouder valt etc etc.

Als deze jury echter na de prijsuitreiking weigert je te woord te staan, vind ik een klacht bij de KNHS trouwens meer dan terecht TS!

DuoPenotti

Berichten: 29836
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:50

Er zijn gewoon rare juryleden.
Ik reed met mijn springpaard met dito gangen. Ik meen toen L
Ja met springzadel en dat is gewoon toegestaan.
En daar kreeg ik toen ook op een snerende manier een opmerking over van de jury die daar speciaal voor uit de auto kwam.
Ik had die dag zeker geen wp verdient, dus niets er aan verloren. Maar zo laag als hij gepunt had was echt niet correct.
Dus van die aparte lui bestaan gewoon.

En zo zullen er vast ook zijn tegenover koudbloeden. Al zijn er ook koudbloedruiters zonder zelfreflectie.
Maar zo komt de post van ts mij niet over.
Meestal blijven die ook steken in de B :D

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:55

DuoPenotti schreef:
Er zijn gewoon rare juryleden.
Ik reed met mijn springpaard met dito gangen. Ik meen toen L
Ja met springzadel en dat is gewoon toegestaan.
En daar kreeg ik toen ook op een snerende manier een opmerking over van de jury die daar speciaal voor uit de auto kwam.
Ik had die dag zeker geen wp verdient, dus niets er aan verloren. Maar zo laag als hij gepunt had was echt niet correct.
Dus van die aparte lui bestaan gewoon.

En zo zullen er vast ook zijn tegenover koudbloeden. Al zijn er ook koudbloedruiters zonder zelfreflectie.
Maar zo komt de post van ts mij niet over.
Meestal blijven die ook steken in de B :D


Oh ja zo is er tegen mij ooit eens gezegd wat ik toch met dat springpaard in de dressuurring deed, en of ik niet gewoon een fatsoenlijk dressuurpaard kon kopen.
Ze was erg "driftig" in haar beweging die dag en deed "de hackney" (als ze heel spanning heeft en ik krijg dat niet afgevloeid dan gaat ze extreem knieën optrekken in draf en wordt ze in stap heel erg kort), dus het was ook echt een waardeloze proef. Was toen al lang blij dat ik de proef zonder heftige uitspattingen doorgekomen was, maar het was me de eer te na om af te groeten. Het was toch weer een leermoment voor mijn paard.
Ik heb haar uitgenodigd om anders in de middag even in de springring te komen kijken en ze dan waarschijnlijk een heel ander paard zou zien. Nam niet weg dat mijn bloed echt kookte van die opmerking, en ik ben (met dressuurzadel) de ring uitgesprongen. :')

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:00

Herkenbaar, mijn dochter heeft ook een jury die niet zo gecharmeerd is van haar pony tussen de paarden denk ik :') tijdje terug ging het wijken matig en kreeg ze 2 keer een 0 .... dit onderdeel telt dubbel al had ze een 3 gegeven had ik het nog enigsinds begrepen hij stapte zeker 2 passen over en kwam op de lange zijde terecht, kom op. Gisteren reed ze de beste proef ooit! Serieus.. echter moest ze na een zeer prachtig sportpaard ( die overigens ECHT niet deed wijken en gewoon schuin overstak, wilde bijna nog vragen of ze nu ook nullen had gekregen) en stond er onder die proef " GEWELDIGE PROEF" En moest mijn dochter het doen met 174 punten ( L2) afgroeten was fantastisch, mooi aangekomen, mooi gesloten gestopt, 100% vierkant en nagevelijk en wat krijgt ze... een 6.. tja ik begrijp je helemaal, zo motiverend killend! En geloof mij ik ben pittig streng en zeg ook als t terecht is :o

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:05

Onali schreef:
En af en toe nog steeds op Bokt hoewel ik normaal zulk soort topics oversla.
Ook hier weer 2 'kampen'. Het ene kamp die er ook mee te maken heeft gehad leeft mee en geeft tips wat de doen de volgende keer.
Het andere kamp geeft aan dat het uiteraard aan de TS, haar bijrijdster en paard liggen en dat er gewoonweg niet gediscrimineerd kan worden op basis van soort paard.

Zou bijna een keer een proef willen doen.
Mensen met koudbloeden die met een warmbloed starten en vice versa.
Kijken of jullie mening dan nog steeds hetzelfde is.

Ik baseer die opmerking niet een vooroordeel richting koudbloeden, ik baseer die opmerking op dat ik regelmatig heb geschreven bij proeven, dat ik regelmatig heb gezien dat mensen met koudbloeden die teleurgesteld zijn over de punten, het erop gooien dat het is omdat de jury niet van het ras houdt.
En ik baseer dat dus op dat ik weet dat dat in veel gevallen pertinente onzin is. Dat in de meeste gevallen die proeven waar de punten laag waren, de proef gewoon niet goed genoeg was en/of op een basispunt niet goed genoeg was wat die betreffende jury net belangrijk vind om te zien.
Zo heb ik bij eenzelfde jury die op de ene wedstrijd beticht werd van rassendiscriminatie, op een andere wedstrijd een haflinger gewoon op de 1e prijs zien plaatsen. In mijn ogen doet die ruiter die die jury van rassendiscriminatie beticht, zichzelf tekort. Want wie weet wat voor gouden tip je krijgt als je van je vooringenomenheid afstapt en het gesprek met die jury aangaat.

En als bv de haflinger van TS impuls mist, en deze jury vind impuls een hele belangrijke basisvoorwaarde (vind ik zelf ook bv), dan krijg je op elk onderdeel een punt minder en vlieg je met een verder redelijk foutloze proef al snel van de 180 naar de 160. Het hoeft echt maar 1 storend basiselement te zijn waardoor je op alle onderdelen een punt minder scoort en je hebt dat puntenverschil te pakken. Bij een jury die minder zwaar aan die impuls tilt, zal je dat verschil dan niet zien. Aangezien je zelf al aangeeft dat er echt nog wel wat aan de basis schort, is de kans gewoon heel groot dat er een andere reden is dan het feit dat het een Haflinger is, dat de punten bij deze jury laag uitpakken. En er is echt maar 1 manier om daar achter te komen, en dat is met je protocol naar deze jury stappen op het moment dat hij er nog is als de uitslag bekend is gemaakt om te vragen hoe hij tot deze punten is gekomen en waar je kan verbeteren (ze zijn dan verplicht 30 minuten nadat de protocollen beschikbaar zijn gesteld aanwezig te zijn om vragen te beantwoorden en uitleg te geven). Als hij dat weigert, dan heb je het recht om een klacht in te dienen en dan heb je ook een reden voor die klacht. Je kan dan zelfs direct naar de federatie vertegenwoordiger stappen die tegenwoordig ook verplicht aanwezig is op wedstrijd.

Vandaar ook mijn vraag aan TS, hoe vaak heb je nou daadwerkelijk na ontvangst van je protocol het gesprek met de jury aangegaan. Niet aanvallend naar die jury, maar gewoon met de vraag waar je aan moet werken om hogere punten te scoren. Daar ben ik echt benieuwd naar, want voor mijn gevoel spreekt er uit de teksten van TS een hoop frustratie en aannames. Ik vermoed dat dit gesprek nog niet heeft plaatsgevonden. Ook ik vind nl de commentaren die genoemd zijn helemaal niet raar in combinatie met de punten, als dit een jury is die het belangrijk vind dat je verschil laat zien en dat je paard goed de hand aanneemt. En ja dat eerste is makkelijker met een warmbloedpaard met veel expressie maar ook met een paard met wat minder expressief gangenwerk moet je gewoon voldoende verschil kunnen laten zien voor de basis. Alleen in de M2 verwachten ze daar wel veel meer van als in de B of L.

Het is wel vaak zo dat de wat oudere juryleden wat minder scheutig zijn met commentaar op het protocol. Is denk ik echt wel iets van de laatste decennia dat daar bij de KNHS op gehamerd wordt. Als schrijver is het soms ook amper bij te benen met schrijven als een jury wel helemaal los gaat in zijn commentaren.

Ik vind het wel tegenstrijdig eerlijk gezegd TS dat je aan de ene kant aangeeft dat je bijrijder puur voor de lol start, aan de andere kant dat de tranen in haar ogen springen als ze ziet wie de jury is. Kennelijk hecht ze er toch wel heel veel belang aan wat de jury voor punten geeft.

fransje23

Berichten: 15403
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:25

oji schreef:
Ik vind het wel tegenstrijdig eerlijk gezegd TS dat je aan de ene kant aangeeft dat je bijrijder puur voor de lol start, aan de andere kant dat de tranen in haar ogen springen als ze ziet wie de jury is. Kennelijk hecht ze er toch wel heel veel belang aan wat de jury voor punten geeft.


Nou ja, niemand vindt het leuk om lage punten te krijgen. Zeker niet als het voor je gevoel onterecht is.
Als het dan ook nog meerdere malen bij dezelfde jury voorkomt geeft dat wel druk.

Het zo daarom ook beter zijn als het jurylid de punten zou toelichten.


Sommige punten en opmerkingen zijn ook niet te volgen.
Vriendin had laatst op haar protocol als opmerking voor binnenrijden op de A-C lijn staan: keurig recht, maar als cijfer een 4.
Daar kan je dus helemaal niets mee als ruiter.

lovemyhorse1
Berichten: 485
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: Aan de goeie kant van het water!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:31

Wij hebben het ook al een paar keer gehad dat m'n dochter heel goed had gereden en dat de mensen om de ring zeiden dat ze mee bovenaan zou eindigen. Maar helaas stond ze mee als laatste op de uitslag. Deze jury hadden wij in het begin toen wij nog maar net onze pony ook en toen is het gedonder gebeurt met deze jury.
Op een andere wedstrijd met dezelfde jury 1ste proef ging het echt niet maar toch stug doorrijden om het beste ervan te maken. Geen goede punten gekregen maar dat was terecht want onze pony was m'n dochter aan het uitproberen in de proef. 2de proef dezelfde jury dus ik had tegen m'n dochter gezegd dat ze onze pony maar eens aan moest pakken in de proef want anders doet hij dat elke keer. Ze was bij het 4de onderdeel en onze pony begon weer met het uitproberen en ze geeft onze pony een tikje met de zweep en zegt dat hij door moet lopen. Krijgt ze een belletje van de jury dat ze naar de jury moest komen. Jury was er niet van gecharmeerd dat ze onze pony een tikje met de zweep gaf en zei dat hij door moest lopen. Jury belde hard dus uit en zei dat zij onze pony wilde kopen want ze had er klanten voor. Ik ben toen naar de jury gelopen en heb haar op een nette manier gezegd dat onze pony niet te koop was en dat ik het geen rede vond om m'n dochter uit te bellen voor dat tikje en het zeggen dat onze pony door moest lopen.
Elke keer als wij haar hebben als jury dan krijgt m'n dochter geen punten. Geeft niks maar andere mensen zien het ook dat het gewoon helemaal niet klopt.
Zij is dus gewoon boos op ons dat wij onze pony niet aan haar willen verkopen.
Pony loopt nu inmiddels al Z2 dressuur met 40 winstpunten en haalt de ene prijs na de andere prijs binnen.
Maar verkopen aan haar doen we niet en we starten ook gewoon als we haar als jury hebben en dan met ons motto in ons achterhoofd dat zij hem nooit in handen zal krijgen.

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 14:36

oji schreef:
In mijn ogen doet die ruiter die die jury van rassendiscriminatie beticht, zichzelf tekort. Want wie weet wat voor gouden tip je krijgt als je van je vooringenomenheid afstapt en het gesprek met die jury aangaat.


Zoals al eerder in het topic aangegeven; ik beticht niemand van rassendiscriminatie, krijg juist vaak complimenten specifiek daarover.

oji schreef:
En als bv de haflinger van TS impuls mist, en deze jury vind impuls een hele belangrijke basisvoorwaarde (vind ik zelf ook bv), dan krijg je op elk onderdeel een punt minder en vlieg je met een verder redelijk foutloze proef al snel van de 180 naar de 160. Het hoeft echt maar 1 storend basiselement te zijn waardoor je op alle onderdelen een punt minder scoort en je hebt dat puntenverschil te pakken. Bij een jury die minder zwaar aan die impuls tilt, zal je dat verschil dan niet zien. Aangezien je zelf al aangeeft dat er echt nog wel wat aan de basis schort, is de kans gewoon heel groot dat er een andere reden is dan het feit dat het een Haflinger is, dat de punten bij deze jury laag uitpakken. En er is echt maar 1 manier om daar achter te komen, en dat is met je protocol naar deze jury stappen op het moment dat hij er nog is als de uitslag bekend is gemaakt om te vragen hoe hij tot deze punten is gekomen en waar je kan verbeteren (ze zijn dan verplicht 30 minuten nadat de protocollen beschikbaar zijn gesteld aanwezig te zijn om vragen te beantwoorden en uitleg te geven). Als hij dat weigert, dan heb je het recht om een klacht in te dienen en dan heb je ook een reden voor die klacht. Je kan dan zelfs direct naar de federatie vertegenwoordiger stappen die tegenwoordig ook verplicht aanwezig is op wedstrijd.


Vragen; graag, maar nooit beschikbaar. Ik wist niet dat ik daarover een klacht kon indienen en dat het zelfs verplicht is een vertegenwoordiger aanwezig te hebben, al raadde het KNHS me wel aan aan te spreken. Ik heb op onze vereniging nog nooit iemand van de federatie gezien. Gisteren ben ik, in de pauze, naar het hokje gelopen, heb ik aangeklopt, de deur geopend, waarna alleen de schrijfster zich naar me omdraaide. Ik groette haar en vroeg haar of ik mocht storen. Er werd me gezegd; nou, toe maar. De daadwerkelijke jury bleef met zijn rug naar me toe zitten, de schrijfster is ook een ZT amazone, dus commentaar van haar is eventueel ook waardevol, maar stond wel met mn bek vol tanden. Ik kreeg een onduidelijk antwoord op de vraag, de opmerking; nou wij gaan weer verder, en de deur werd gesloten. Bij het weglopen hoorde ik haar tegen hem zeggen; nou! Als een soort aanspreken op zijn gedrag, waarop hij zei; ja dat soort ponys horen niet in de ring.

Andere keren was meneer al direct vertrokken voor het uitreiken van de protocollen. Niet aanspreekbaar, dus. En eerlijk gezegd durf ik een volgende keer ook niet meer.


oji schreef:
Ook ik vind nl de commentaren die genoemd zijn helemaal niet raar in combinatie met de punten, als dit een jury is die het belangrijk vind dat je verschil laat zien en dat je paard goed de hand aanneemt. En ja dat eerste is makkelijker met een warmbloedpaard met veel expressie maar ook met een paard met wat minder expressief gangenwerk moet je gewoon voldoende verschil kunnen laten zien voor de basis. Alleen in de M2 verwachten ze daar wel veel meer van als in de B of L.


Wat storend is, is niet de commentaren maar dat die steevast volslagen anders zijn dan de commentaren van andere jurys bij gelijke proeven.

oji schreef:
Ik vind het wel tegenstrijdig eerlijk gezegd TS dat je aan de ene kant aangeeft dat je bijrijder puur voor de lol start, aan de andere kant dat de tranen in haar ogen springen als ze ziet wie de jury is. Kennelijk hecht ze er toch wel heel veel belang aan wat de jury voor punten geeft.


Ik vind dit juist totaal niet tegenstrijdig. De punten zijn niet het belangrijkste; lol maken, leren en opbouwen zijn het belangrijkste. Als iemand alle lol voor je vergald door je systematisch, of je zelf nu lekker gereden hebt of niet, dezelfde lage punten te geven die consequent (veel) lager zijn dan de punten van anderen, dat doet wel pijn als je jong bent en je best doet. Geen punten halen doet geen pijn, afgezeken worden wel. Daar zit wel een verschil in ;-).

daffodil

Berichten: 10449
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:42

Ik ben sinds twee jaar in het fantastische bezit van een overheerlijk haflingerpony waar ik dus ook echt overal mee start. En ik merk het eigenlijk nooit hoor, dat verschil dat het een "ander" paard is. Het paard wat ik hiervoor had was het volstrekt tegenovergestelde, 186 hoog, donkerbruin met vier witte benen en een bles. Groot sierlijk paard waar ik voor de grap altijd van zei dat ik het erg goed deed bij de mannelijke juryleden want: ouderwets, degelijk paard. Maar ook daarmee reed ik wel eens dramatische punten of juist wat hoger dan zelf verwacht.

En bij mijn speelgoedpony rijd ik eerder hogere punten dan dat ik verwacht had, dan dat het tegenvalt. DUs ik merk er persoonlijk niets van dat ik in het nadeel ben met een haflinger.

Ik ken de commentaren echt hoor, want in mijn begin periode als jurylid ben ik ook voor friezenhater uitgemaakt maar ja dat diegene lage punten had, lag niet aan het feit dat ze een fries reed. Het zal me werkelijk waar een rotzorg zijn waar je mee in de ring komt, als je maar een fijne proef laat zien en je netjes gedraagt. Dan heb je bij mij je punten snel te pakken.

Maar eerlijk is eerlijk, ik zie het echt soms onder mijn neus gebeuren (andere ring of op de vereniging waar ik de wedstrijden organiseer), punten die echt niet kunnen en niet terecht zijn. Kinderen die bespottelijk commentaar op hun protocol hebben, ik kan er woest om worden maar meer dan ze adviseren hun protocol op te sturen kan ik niet doen. Ja in discussie gaan tijdens de bijscholing maar ook dat heeft weinig nut want vervolgens gaan diezelfde juryleden gewoon verder met jureren op de manier die zij goed vinden.

Ineke2

Berichten: 33158
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:02

daffodil schreef:
Maar eerlijk is eerlijk, ik zie het echt soms onder mijn neus gebeuren (andere ring of op de vereniging waar ik de wedstrijden organiseer), punten die echt niet kunnen en niet terecht zijn. Kinderen die bespottelijk commentaar op hun protocol hebben, ik kan er woest om worden maar meer dan ze adviseren hun protocol op te sturen kan ik niet doen. Ja in discussie gaan tijdens de bijscholing maar ook dat heeft weinig nut want vervolgens gaan diezelfde juryleden gewoon verder met jureren op de manier die zij goed vinden.

Dat is wel een punt dat de KNHS mag aanpakken, alleen de vraag is hoe dan? Een begin is wel dat mensen met protocollen met feedback dat niet klopt of juist met veel te weinig feedback, die inderdaad opsturen naar de KNHS.

Alleen dan kunnen juryleden er op aangesproken worden als dat regelmatig het geval is.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:23

Federatie vertegenwoordiger kan gewoon iemand van de vereniging zijn die een jury diploma heeft (maar misschien niet op de eigen vereniging jureert), dus kan zijn dat je die niet herkent als zodanig. Kun je bij het secretariaat navragen wie dat is. Maar je kunt ook als je zegt dat die jury moeilijk te pakken te krijgen is, bij het secretariaat aangeven dat je die jury nog wilt spreken. Hij dient zich daar af te melden dus dan kunnen zij doorgeven dat er nog iemand is die wat vragen heeft. Is gewoon allemaal onderdeel van zijn taak waar hij voor ingehuurd is.

Ikzelf heb eigenlijk nog nooit gehad dat een jury na afloop niet bereid was zaken toe te lichten. De meeste jury's doen het niet voor het geld (is immers niet veel wat ze ervoor krijgen) maar juist omdat ze het leuk vinden ruiters verder te helpen in de sport. Ga ook met die instelling zo'n gesprek in. Het zou me echt verbazen als hij je dan niet te woord staat. Punten krijg je er echt niet bij, dat mag zelfs niet, maar je krijgt wel te horen waar de schoen wringt. En ja er zijn echt wel rotte appels, maar die zijn er echt niet heel veel in mijn ervaring.

Was een tijdje geleden aan het schrijven bij de dressuur bij regiokampioenschappen M eventing waar de 2 juryleden het totaal niet met elkaar eens waren. Tussen de proeven door werd er iedere keer gekibbeld over wat ze ervan vonden. Ik vond het wel vermakelijk. Maar beiden hadden punten waar ik het mee eens was, alleen beiden vonden gewoon totaal andere dingen het zwaarst wegen, waardoor er een groot verschil was iedere keer in de uitslag en de commentaren op de protocollen.

Het meest schrijnend was het verschil dat de ene jury een paard uitbelde omdat ie niet rad was, en de andere jury vond dat ie vooral op de voorhand dook en daardoor taktfouten maakte. Voor eventing is zoiets nogal belangrijk want dan bepaalt dat ook of je nog mag springen en crossen. Daar is toen ook de federatie vertegenwoordiger bij geroepen om een oordeel te vellen. Paard kon (in mijn ogen terecht) weer op de trailer naar huis.

En misschien bedoelde hij met "dat soort ponys" niet het type pony, maar pony's die in zijn ogen niet klaar zijn voor de proef.
Wat was de vraag die je gesteld hebt en wat was het onduidelijke antwoord?

Roodvos

Berichten: 6687
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 17:20

Hermelijnhof schreef:
Ter verduidelijking; ik klaag niet over lage punten, ik klaag over het feit dat van alle wedstrijden die we rijden alleen dit jurylid extreem veel lager jureert dan de rest. Ik kan me niet voorstellen dat dan alleen dit jurylid het goed doet, en de rest te hoog jureert.

[knip]

Is het al bij je opgekomen dat beide beoordelingen (de lage en de hoge(re)) correct zijn?
Elke oefening en elk onderdeel heeft zogenaamde beoordelingscriteria. Daar hoort het skala bij, maar bijvoorbeeld ook op 3 hoefslagen (sch.bi.wrts) of 4 hoefslagen (travers), constantheid van de oefening, het laten zien van duidelijke overgangen enz.

Dus je kan een 5 geven wegens het ontbreken van een belangrijk criterium voor de oefening, bijvoorbeeld gebrek aan lengtebuiging.
Maar je kan ook een 6 geven op basis van de andere criteria die wel voldoende zijn.
En op een jurycursus of -bijscholing zouden beide beoordelingen ook als correct geaccepteerd worden. Dat het merendeel die 6 geeft maakt een 5 niet fout.

Als je nou kijkt naar de punten van het betreffende jurylid en de oefeningen waar je lager scoort dan normaal, waar zit dan de grote gemene deler? Want dat is waarschijnlijk het punt in de basis waarvan dit jurylid vindt dat onvoldoende voor elkaar is.

rien10
Berichten: 14746
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 17:41

Ineke2 schreef:
daffodil schreef:
Maar eerlijk is eerlijk, ik zie het echt soms onder mijn neus gebeuren (andere ring of op de vereniging waar ik de wedstrijden organiseer), punten die echt niet kunnen en niet terecht zijn. Kinderen die bespottelijk commentaar op hun protocol hebben, ik kan er woest om worden maar meer dan ze adviseren hun protocol op te sturen kan ik niet doen. Ja in discussie gaan tijdens de bijscholing maar ook dat heeft weinig nut want vervolgens gaan diezelfde juryleden gewoon verder met jureren op de manier die zij goed vinden.

Dat is wel een punt dat de KNHS mag aanpakken, alleen de vraag is hoe dan? Een begin is wel dat mensen met protocollen met feedback dat niet klopt of juist met veel te weinig feedback, die inderdaad opsturen naar de KNHS.

Alleen dan kunnen juryleden er op aangesproken worden als dat regelmatig het geval is.

Hoe dan? Steekproeven nemen. Een gecommitteerde of zo naast het jurylid in het hokje laten plaatsnemen. Of een x aantal proeven filmen, daarna met het jurylid bespreken, met het protocol in de hand. Als je wilt, kan het.

GabberGill

Berichten: 5831
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 17:44

Klinkt als xxx
Laatst bijgewerkt door Coby op 09-10-23 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam jurylid verwijderd.