Eerste Bixie ervaring van een gevoelig/onzeker ruitertje.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:57

Prrrr schreef:
Dit is het moment dat je als moeder een stuk steviger in je schoenen moet gaan staan. Als het niet in een keer goed ging, ging het niet in een keer goed en dat zal een jury dan ook zo beoordelen. Zij, maar ook jij, moet hiervan leren om te luisteren naar wat de jury al gezegd heeft, en niet alleen maar naar wat er op papier staat.

Je hebt van twee jury's gehoord dat het helemaal niet zo slecht gaat en waar de ruimte voor verbetering zit, ze heeft in de tweede proef van haar allereerste wedstrijd in een best wel groot deelnemersveld de derde prijs. Dat heeft ze hartstikke goed gedaan, zeker als ze al zo onzeker is. Dat protocol is bedoeld om te kijken waar je kunt ontwikkelen in je rijden. Die jury's hebben het dus prima gedaan - alleen jullie kunnen het allebei niet horen.

Ze rijdt net. Natuurlijk valt er nog van alles te verbeteren, daarom krijg je ook die protocollen. Zo'n wedstrijdje doe je voor de lol en om er wat van op te steken. En daar kom jij als moeder om de hoek. Je kind gaat dat niet vanzelf leren, dat zal ze van jou moeten leren. En van jouw emotionele verontwaardiging leert ze niks positiefs.

Als jullie dit allebei zo vervelend vinden, waarom wil jij dan dat ze wedstrijden rijdt?


Ik denk dat je, met een open blik, heel veel aan onder andere deze post kunt hebben, ts.

Succes voor de volgende keer.

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:00

Je geeft in je beginpost aan dat je dochter groter lijkt dan de 8 jaar die ze is. Ze rijdt daarbij ook op een grotere pony. Ik ben zelf jurylid (en moeder) en het is erg moeilijk een kind op leeftijd te schatten.
Puntjes op de i vind ik juist een goede manier om aan te geven dat de proef goed was maar dat er nog hoger gescoord kan worden wanneer de afwerking nog wat strakker is.

Is er expliciet omgeroepen: Op de laatste plaats? Dat zou ik bezwaarlijk vinden als jurylid. Als moeder zijnde heb ik daar wat minder moeite mee. Ik zou zelf dolenthousiast reageren en samen mijn mijn kind kijken waar de punten van werk zitten.
Je kunt toch prima zeggen dat ze het super goed gedaan heeft en dat je samen aan de punten gaat werken? Dan maak je er ook veel meer een gezamenlijk uitje van.
Daarbij is het verschil in uitslag toch ook prima wanneer je dochter in de tweede proef een prijs haalt. Je beschrijft namelijk ook dat ze daar beter gereden heeft.

En heel eerlijk... Bixie is wel een beetje natte vingerwerk qua jureren...

Sandrohit

Berichten: 366
Geregistreerd: 29-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 11:01

Ibbel schreef:
Sandrohit schreef:
https://psychogoed.nl/hoe-help-je-een-o ... -jaar-oud/

5. Pas op met kritiek, maar wees wel realistisch

Onzekere kinderen zijn erg gevoelig voor kritiek of correcties. Ze kunnen hier heel boos of verdrietig van worden. Houd hier rekening mee. Geef correcties of aanwijzingen op een rustige, niet-vijandige manier. Let op de woorden die je gebruikt. Geef nooit kritiek gericht op je kind zelf (“Jij bent altijd zo druk”), maar richt je op het gedrag van je kind en geef een suggestie ter verbetering (“Je reageert heel snel, probeer eerst na te denken”). Je hoeft bij onzekere kinderen ook niet alleen maar positief te zijn, dan ben je niet oprecht en realistisch en dat voelen kinderen aan. Wees dus wel eerlijk, maar let op de manier waarop je aanwijzingen geeft. Leg je aanwijzing uit op een rustige toon en vertel wat je kind anders kan doen. Je kind zal de situatie zo beter begrijpen en leert er meer van.
6. Stimuleren

Als je kind vanuit onzekerheid iets niet durft of niet wil doen, is het belangrijk om je kind te stimuleren het toch te doen. Door wel mee te gaan in de wens van je kind, zodat hij iets wat spannend of moeilijk is niet hoeft te doen, zal zijn onzekerheid alleen maar groeien. Je kind kan pas zelfvertrouwen opdoen, als het merkt dat iets wat van tevoren moeilijk leek toch lukt. Stimuleer je kind dus om spannende situaties wel te doen. Is dit te eng, en klapt je kind helemaal dicht of krijgt hij een woedeaanval? Doe het dan in kleine stapjes en bespreek van tevoren hoe je kind het kan aanpakken.


Maar beste TS, de juryleden bij een Bixiewedstrijd zijn geen kinderpsychologen. Je kunt toch niet verwachten dat zij volgens jóuw regels jouw kind gaan benaderen?


Nee klopt heb je gelijk in maar dat is ook niet waar het mij om gaat.
Dit bovenstaande is een uitleg waarom ik haar dit wel laat doen en dat ik haar niet help om een Bixie die als doel hebben te stimuleren uit de weg te gaan.

Femke_Tweety

Berichten: 12001
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:05

Weet je, Sandrohit,

In iedere wedstrijd met plaatsing zal er iemand laatste worden.

Nu was dat in 1 van de proeven jouw dochter.
Anders was het één van de andere 13 kinderen geweest.
En waren zij of hun ouders overstuur geweest.

De jury's waren oké.
Want na de proef zeggen ze tegen je dochter dat ze goed bezig is. En ze vertellen haar waar het beter kan.
Je dochter doet wat met die informatie, want de tweede proef rijdt ze nog beter.


En nu ga ik iets zeggen dat je ongetwijfeld niet wil horen.
Maar toch.

Het belangrijkste leerpunt hier hád kunnen zijn om om te gaan met plaatsingen.
Dat is níet een taak voor de jury, maar voor de ouders.
Ik vind het dan ook vreemd dat je je dochter toestaat om niet te luisteren naar de tweede prijsuitreiking.
Ten eerste had ze daar kunnen leren om te klappen en trots en blij te zijn voor andere ruiters.
Want ook zij verdienen gewoon applaus en respect.
En ten tweede had ze dan zélf veel meer de blijdschap kunnen ervaren van nu wel in de prijzen rijden.
Dan had ze een enorme boost gehad.
Laatste eindigen in eerste proef.
Bijleren. En hee, zie: het heeft nut want ze eindigt hoger.


Puur op basis van jouw verhaal vind ik niet dat de jury fouten gemaakt heeft.
Ik denk oprecht dat je hier als moeder anders mee om had kunnen gaan. En misschien wel anders mee om had móeten gaan.
Juist bij zo'n onzeker kind ...

svenenjoke
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:06

Mijn dochter van net 10 is hoogsensitief en perfectionistisch. Wij luisteren vooral wat zijzelf wil en niet wil. ze kan best goed rijden maar op dit moment vindt ze zelf de bixie het leukste en dat doen wij dan ook. Ik denk dat ze bixie het leukste vindt omdat het net ongedwongen en vriendschappelijk is. Vorig jaar heeft ze in de winter officiële wedstrijden gereden maar ze was zo op van de zenuwen (ze was helemaal aan het bibberen voordat het aan haar was) dat het totaal niet meer lukte. We hebben dan de hele zomer gewoon thuis gereden en nu zijn we terug gestart met bixie omdat ze het zelf terug wou. Wij proberen na haar proef het positieve te benadrukken en dat wij op de mindere commentaren thuis rustig zullen oefenen. Wij wonen in België maar rijden speciaal een uur omdat wij de bixie super vinden voor haar. Het gaat om de sfeer en het motiveren ook als het eens wat minder gaat. Wij rijden de bixie in Zeeland en daar zijn er niet zoveel deelnemers als bij jullie. Ze krijgt iedere keer een prijsje en dat vindt ze nog het leukste en ze heeft genoten van haar dag zonder veel stress en druk.
Tip: luister naar haar wat ze zelf aangeeft en steun haar ook als het minder gaat. Maar durf ook zelf te beslissen in haar plaats want jij kent je dochter het beste.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:08

Sandrohit schreef:
liekec schreef:
Dus het gaat je om het feit dat benoemd is dat je dochter laatste is geworden?


Voor mij niet, voor mijn kind heeft dit inderdaad een flinke impact en niet omdat ze als laatst is geëindigd maar omdat ze niet begrijpt dat kinderen die op een lager niveau liggen wel voor haar eindigen.
He is niet voor niets dat de KNHS adviseert geen klassement op te maken bij de Bixie, dit heeft een pedagogische reden.


Ze hoefde niet aan die wedstrijd mee te doen.
Als jij van mening bent dat geklasseerd worden voor je dochter op dit moment niet goed is, dan ga je niet naar een dergelijke wedstrijd.

Dat wil niet zeggen dat dergelijke wedstijden voor andere kinderen er niet mogen zijn.

Voortaan van tevoren even informeren naar de gang van zaken rondom klassering.

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:13

Ik vind dat je zelf enorm in de slachtofferrol kruipt en je op die laatste plaats focust. Kom op he, dochter is 3e geworden op haar eerste wedstrijd! Leg daar dan ook de focus op. Je zegt zelf al dat ze de eerste proef 2x fout is gereden, dat kost nu eenmaal veel punten dus logisch ook dat de plaatsing dan niet om over naar huis te schrijven is. Dat heeft niet zoveel met wel of niet goed kunnen rijden te maken.

Verder eens met Femke_Tweetje. Imo heb jij als moeder wat steken laten vallen en niemand anders.
Laatst bijgewerkt door Bodiwi op 21-10-19 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandrohit

Berichten: 366
Geregistreerd: 29-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 11:14

PSvanLot schreef:
Je geeft in je beginpost aan dat je dochter groter lijkt dan de 8 jaar die ze is. Ze rijdt daarbij ook op een grotere pony. Ik ben zelf jurylid (en moeder) en het is erg moeilijk een kind op leeftijd te schatten.
Puntjes op de i vind ik juist een goede manier om aan te geven dat de proef goed was maar dat er nog hoger gescoord kan worden wanneer de afwerking nog wat strakker is.

Is er expliciet omgeroepen: Op de laatste plaats? Dat zou ik bezwaarlijk vinden als jurylid. Als moeder zijnde heb ik daar wat minder moeite mee. Ik zou zelf dolenthousiast reageren en samen mijn mijn kind kijken waar de punten van werk zitten.
Je kunt toch prima zeggen dat ze het super goed gedaan heeft en dat je samen aan de punten gaat werken? Dan maak je er ook veel meer een gezamenlijk uitje van.
Daarbij is het verschil in uitslag toch ook prima wanneer je dochter in de tweede proef een prijs haalt. Je beschrijft namelijk ook dat ze daar beter gereden heeft.

En heel eerlijk... Bixie is wel een beetje natte vingerwerk qua jureren...


Er is bij de prijsuitreiking onderaan begonnen met het benoemen van de bijhorende behaalde punten.

Ik heb ook inderdaad gezegd dat ze het super heeft gedaan, heb haar uiteraard nog op haar andere proef gewezen.
Ben reuze trots op haar!

Ik snap dat het natte vingerwerk is en snap ook dat ze haar anders inschatten maar ze blijft een kind van 8 die onzeker is maar wel slim en dus beseft dat ze onder de beginners is geëindigd.

Ik wou met het bericht hier jury's en organisatie op attent maken wat dit kan doen bij een kind.
Maar ik word hier neer gezet als een moeder die het uiterste uit haar kind wil halen terwijl dit totaal niet het geval is.

Tja was ik nog diegene die laatst bij Doc2 Turn zat te kijken en medelijden met die kinderen had.

Als alleen de prijswinnaars waren benoemd was er niets aan de hand geweest, ze gaat niet kijken als hoeveelste ze is geëindigd en ik ook niet.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:14

TS heb je met jouw dochter er wel eens overgesproken of ze wedstrijden rijden überhaupt wel leuk vind om aan mee te doen? Zeker bij een onzeker kind is het belangrijk dat je haar als ouder zijnde niet poest om aan een wedstrijd mee te doen. Laat het initiatief bij je dochter liggen of ze op wedstrijden wil. Winnen op wedstrijden lijkt mij niet het belangrijkste of relevant voor nu. Ook al denk jij dat je dochter jouw emoties niet ziet ze voelen alles haar fijn aan; hoe jij je op dat moment voelt zonder dat daarbij woorden zijn uitgewisseld. Laat dr proef eens filmen dan kun je er met een gezonde kritische blik erop terugkijken :)

Ik merk dat sommige ouders het nogal belangrijk vinden op welke sport hun kind zit terwel het kind er minder plezier aanbeleeft dan zijzelf. Ga desnoods een gesprek aan met je dochter of ze het paardrijden daadwerkelijk leuk vind of dat ze liever op een ander sport wil.

Sandrohit

Berichten: 366
Geregistreerd: 29-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 11:15

Bodiwi schreef:
Ik vind dat je zelf enorm in de slachtofferrol kruipt en je op die laatste plaats focust. Kom op he, dochter is 3e geworden op haar eerste wedstrijd! Leg daar dan ook de focus op. Je zegt zelf al dat ze de eerste proef 2x fout is gereden, dat kost nu eenmaal veel punten dus logisch ook dat de plaatsing dan niet om over naar huis te schrijven is. Dat heeft niet zoveel met wel of niet goed kunnen rijden te maken.


Nee klopt dit heeft met het gevoel van een onzeker/gevoel meisje te maken.

Veronica2
Berichten: 2669
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:16

Sandrohit schreef:
Pipodipo schreef:

Volledig mee eens. Misschien is het ook handig om te bedenken dat je als ouder verantwoordelijk bent voor de opvoeding van je kind en waar je je dochter zoal aan bloot stelt, dit ligt niet bij de wedstrijdorganisatie of bij de jury. Het is jouw taak om je dochter te leren omgaan met teleurstelling, maar ook met succes. Je hebt in dit geval beide niet gedaan. Bedenk ook wat voor ouder je wilt zijn voor je kind in de sport, probeer er eens met andere ogen naar te kijken. Ter inspiratie een link naar een interessante 2Doc over kinderen in topsport: https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2019/oktober/turn.html .


Topsport?
Je weet niet waar je over praat wat mijn kind betreft, ze zal nooit in de topsport gaan daar liggen onze ambities niet.
Een gevoelig en onzeker kind dat is waar het hier over gaat!
Een kind met een achtergrond!

Mijn reactie ging niet echt over je dochter, maar meer over jou als ouder. Kijk die docu uit tot het einde en kijk dan eens in de spiegel. Gaat een beetje over het verschijnsel 'mijn kind mag alleen de beste zijn'. Daar zijn trouwens al heel wat kinderzieltjes aan kapot gegaan en aan je reacties te lezen doet jouw houding je kind weinig goed. Doet me ook hieraan denken: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/04/hoe-overleeft-een-kind-van-curlingouders-in-de-echte-wereld-a3975653 / Je zegt hier steeds dat je tegen je dochter hebt gezegd dat ze het goed heeft gedaan, maar uit je posts blijkt dat je daar helemaal niet achter staat en het ook niet meent. Dat kunnen wij hier al lezen in je berichten, dus ik kan me voorstellen dat je dochter je ook niet gelooft.

MerelV

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:17

Ik vind het commentaar van de jury's na afloop van de proeven nog niet zo verkeerd. Eerst benoemen wat goed gaat, en wat kleine werkpuntjes.

Wat wij vanuit onze kring/regio stimuleren is juist in de Bixie geen klassement op te maken. Dit zorgt voor een goede opstap richting de echte wedstrijden, omdat kinderen niet naar de plaatsing kijken, maar alleen naar de werkpunten. Na het rijden van de proef krijgen de kinderen dan een prijsje en meteen het protocol mee. Zo hou je het positiever. Ik zie dan eigenlijk de meerwaarde van een klassement bij Bixie ook niet, het gaat om een spelenderwijs kennismaken met de sport, niet om winnen. Daar is later nog tijd genoeg voor.

Sandrohit

Berichten: 366
Geregistreerd: 29-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 11:17

Anoniemk2 schreef:
TS heb je met jouw dochter er wel eens overgesproken of ze wedstrijden rijden überhaupt wel leuk vind om aan mee te doen? Zeker bij een onzeker kind is het belangrijk dat je haar als ouder zijnde niet poest om aan een wedstrijd mee te doen. Laat het initiatief bij je dochter liggen of ze op wedstrijden wil. Winnen op wedstrijden lijkt mij niet het belangrijkste of relevant voor nu. Ook al denk jij dat je dochter jouw emoties niet ziet ze voelen alles haar fijn aan; hoe jij je op dat moment voelt zonder dat daarbij woorden zijn uitgewisseld. Laat dr proef eens filmen dan kun je er met een gezonde kritische blik erop terugkijken :)

Ik merk dat sommige ouders het nogal belangrijk vinden op welke sport hun kind zit terwel het kind er minder plezier aanbeleeft dan zijzelf. Ga desnoods een gesprek aan met je dochter of ze het paardrijden daadwerkelijk leuk vind of dat ze liever op een ander sport wil.



Tja ik blijf zo in herhaling vallen maar je kind dingen niet te laten doen omdat ze spannend zijn is ook niet de oplossing!

Ze mag van mij stoppen geen probleem, zelfs dan blijft de pony ook gewoon daarvoor hoeft de pony ook niet weg en dat weet ze.

Sandrohit

Berichten: 366
Geregistreerd: 29-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 11:20

MerelV schreef:
Ik vind het commentaar van de jury's na afloop van de proeven nog niet zo verkeerd. Eerst benoemen wat goed gaat, en wat kleine werkpuntjes.

Wat wij vanuit onze kring/regio stimuleren is juist in de Bixie geen klassement op te maken. Dit zorgt voor een goede opstap richting de echte wedstrijden, omdat kinderen niet naar de plaatsing kijken, maar alleen naar de werkpunten. Na het rijden van de proef krijgen de kinderen dan een prijsje en meteen het protocol mee. Zo hou je het positiever. Ik zie dan eigenlijk de meerwaarde van een klassement bij Bixie ook niet, het gaat om een spelenderwijs kennismaken met de sport, niet om winnen. Daar is later nog tijd genoeg voor.



Ik heb ook geen probleem het commentaar van jury na afloop!
En kon me er ook in vinden, ze mag wat zelfverzekerder erop zitten.

Mijn kind kijkt niet naar de plaatsing maar beseft bij benoeming uiteindelijk wel dat ze laatste is geworden en daar zie ik het stimuleren niet van in!

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:20

Sandrohit schreef:
Tja ik blijf zo in herhaling vallen maar je kind dingen niet te laten doen omdat ze spannend zijn is ook niet de oplossing!

Ze mag van mij stoppen geen probleem, zelfs dan blijft de pony ook gewoon daarvoor hoeft de pony ook niet weg en dat weet ze.



Het is wel een beetje tegenstrijdig zo; je haalt haar bewust uit haar comfort zone en neemt het vervolgens de organisatie kwalijk dat ze tegen haar grenzen aanloopt? Terwijl ze een keer 3de was en best netjes commentaar heeft gehad.

Je kan ook gewoon aan jezelf zeggen: 'Dit was te vroeg, ik heb een inschattingsfout gemaakt' of 'Ik had moeten informeren of het met of zonder klassement was' we maken allemaal wel eens zwaardere fouten dan dat, maar het lijkt me echt vergezocht dit op de organisatie te steken en een evenement op maat gemaakt voor je dochter verwacht.

edit; daarbij is jouw dochter teleurgesteld met de laatste plaats, maar is een ander kind teleurgesteld als de naam niet afgeroepen wordt (ja die zijn er zeker)
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 21-10-19 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MerelV

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:21

Sandrohit schreef:
MerelV schreef:
Ik vind het commentaar van de jury's na afloop van de proeven nog niet zo verkeerd. Eerst benoemen wat goed gaat, en wat kleine werkpuntjes.

Wat wij vanuit onze kring/regio stimuleren is juist in de Bixie geen klassement op te maken. Dit zorgt voor een goede opstap richting de echte wedstrijden, omdat kinderen niet naar de plaatsing kijken, maar alleen naar de werkpunten. Na het rijden van de proef krijgen de kinderen dan een prijsje en meteen het protocol mee. Zo hou je het positiever. Ik zie dan eigenlijk de meerwaarde van een klassement bij Bixie ook niet, het gaat om een spelenderwijs kennismaken met de sport, niet om winnen. Daar is later nog tijd genoeg voor.



Ik heb ook geen probleem het commentaar van jury na afloop!
En kon me er ook in vinden, ze mag wat zelfverzekerder erop zitten.

Mijn kind kijkt niet naar de plaatsing maar beseft bij benoeming uiteindelijk wel dat ze laatste is geworden en daar zie ik het stimuleren niet van in!



Dat is ook precies wat ik hierboven aangeef. Bij ons maken we daarom helemaal geen klassement op. Iedereen krijgt een prijsje en zijn eigen leerpunten mee, maar er wordt geen klassement gemaakt (dus ook niemand als laatste benoemd).

Biebz

Berichten: 5518
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:22

Weet je dochter dat je haar onzeker/gevoelig vind en benoem je dit ook vaak?

Dit werd door mijn ouders ook vaak gezegd. En daar werd ik juist onzeker van. Terwijl als mijn ouders er niet waren kreeg ik van andere te horen dat ze mij zo helemaal niet zagen. Ik ging mij juist zo gedragen als mijn ouders er waren en werd daar nog onzekerder van of ik het wel goed deed.

Daarnaast schuif jij dit nu heel erg af op de jury/organisatie. Terwijl dit soort dingen bij het leven horen. Daar moet je mee leren omgaan. De een kan dat wat makkelijker dan de ander en ieder moet hierin een manier gaan vinden. Daarin kan jij je dochter onsteunen!
Ga samen kijken naar hoe gaan we verder oefenen en een volgende keer gat het misschien wel goed of beter.

Van buitenaf kunnen mensen niet zien dat jouw dochter onzeker/gevoelig is en dat is lastig. Want je kan niet ieder kind gaan behandelen als een onzeker/gevoelig kind.

MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:23

Je komt telkens terug op dat je dochter lager geplaatst wordt dan de beginners, maar hoezo beginners en zij niet? Omdat ze los rijdt?

Want in het reglement staat toch echt dat vast of los geen verschil maakt voor de jurering qua punten, dat kan je haar uitleggen. Daarnaast heeft zij verkeerd gereden en krijg je daar logischerwijs minder punten voor.

Dat ze minder punten heeft voor het rijden is misschien wel terecht, wij kunnen niet beoordelen of het kindje van 5 bij mamma aan het touwtje misschien keuriger licht rijdt dan jouw dochter.

Ik snap dat het een teleurstelling is, maar dat jij daar als moeder een traan om moet laten als je het opschrijft, dat snap ik niet. Ja gevoelig kind, ja rugzakje. Maar je stelt haar hier zelf aan bloot he. Ze hoeft niet, jij ook niet.
Uitdaging is nog op veel meer vlakken te halen, dan met het starten van wedstrijdjes.

Juist super knap dat ze 3e is geworden in haar tweede proef. Ik mis echt de positieve afsluiting (prijs rijden) van de dag.

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:24

Sandrohit schreef:
PSvanLot schreef:
Je geeft in je beginpost aan dat je dochter groter lijkt dan de 8 jaar die ze is. Ze rijdt daarbij ook op een grotere pony. Ik ben zelf jurylid (en moeder) en het is erg moeilijk een kind op leeftijd te schatten.
Puntjes op de i vind ik juist een goede manier om aan te geven dat de proef goed was maar dat er nog hoger gescoord kan worden wanneer de afwerking nog wat strakker is.

Is er expliciet omgeroepen: Op de laatste plaats? Dat zou ik bezwaarlijk vinden als jurylid. Als moeder zijnde heb ik daar wat minder moeite mee. Ik zou zelf dolenthousiast reageren en samen mijn mijn kind kijken waar de punten van werk zitten.
Je kunt toch prima zeggen dat ze het super goed gedaan heeft en dat je samen aan de punten gaat werken? Dan maak je er ook veel meer een gezamenlijk uitje van.
Daarbij is het verschil in uitslag toch ook prima wanneer je dochter in de tweede proef een prijs haalt. Je beschrijft namelijk ook dat ze daar beter gereden heeft.

En heel eerlijk... Bixie is wel een beetje natte vingerwerk qua jureren...


Er is bij de prijsuitreiking onderaan begonnen met het benoemen van de bijhorende behaalde punten.

Ik heb ook inderdaad gezegd dat ze het super heeft gedaan, heb haar uiteraard nog op haar andere proef gewezen.
Ben reuze trots op haar!

Ik snap dat het natte vingerwerk is en snap ook dat ze haar anders inschatten maar ze blijft een kind van 8 die onzeker is maar wel slim en dus beseft dat ze onder de beginners is geëindigd.

Ik wou met het bericht hier jury's en organisatie op attent maken wat dit kan doen bij een kind.
Maar ik word hier neer gezet als een moeder die het uiterste uit haar kind wil halen terwijl dit totaal niet het geval is.

Tja was ik nog diegene die laatst bij Doc2 Turn zat te kijken en medelijden met die kinderen had.

Als alleen de prijswinnaars waren benoemd was er niets aan de hand geweest, ze gaat niet kijken als hoeveelste ze is geëindigd en ik ook niet.


Handig is de vereniging een berichtje te sturen met je bevindingen. Maak er een vriendelijke e-mail van waarin je aangeeft dat het fijn is wanneer alle kinderen tegelijk naar voren geroepen worden wanneer ze geen prijs hebben. Zorg dat je er zelf geen slachtofferrol in speelt.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 21-10-19 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandrohit

Berichten: 366
Geregistreerd: 29-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 11:25

SinneJ schreef:
Sandrohit schreef:
Tja ik blijf zo in herhaling vallen maar je kind dingen niet te laten doen omdat ze spannend zijn is ook niet de oplossing!

Ze mag van mij stoppen geen probleem, zelfs dan blijft de pony ook gewoon daarvoor hoeft de pony ook niet weg en dat weet ze.



Het is wel een beetje tegenstrijdig zo; je haalt haar bewust uit haar comfort zone en neemt het vervolgens de organisatie kwalijk dat ze tegen haar grenzen aanloopt? Terwijl ze een keer 3de was en best netjes commentaar heeft gehad.

Je kan ook gewoon aan jezelf zeggen: 'Dit was te vroeg, ik heb een inschattingsfout gemaakt' of 'Ik had moeten informeren of het met of zonder klassement was' we maken allemaal wel eens zwaardere fouten dan dat, maar het lijkt me echt vergezocht dit op de organisatie te steken en een evenement op maat gemaakt voor je dochter verwacht.

edit; daarbij is jouw dochter teleurgesteld met de laatste plaats, maar is een ander kind teleurgesteld als de naam niet afgeroepen wordt (ja die zijn er zeker)



Kwalijk vind ik een groot woord maar als dit de normaalste zaak is om het gehele klassement vanaf de laatste te benoemen dan zal ik haar in het vervolg hiervoor in bescherming nemen en dit overslaan (of de hele wedstrijd).

Maar nogmaals KNHS adviseert om deze reden helemaal geen klassement op te maken.

Sandrohit

Berichten: 366
Geregistreerd: 29-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 11:27

PSvanLot schreef:
Handig is de vereniging een berichtje te sturen met je bevindingen.


Zoals in de begin post staat heb ik dit gedaan.
Hoop alleen andere organisaties hiermee stof tot nadenken te geven.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:27

Bij de proef die jouw dochter een derde plaats opgeleverd heeft is ook iemand laatste geworden, die kan net zo onzeker zijn als jouw dochter. Als je deelneemt aan wedstrijden kan je nou eenmaal laatste wordt, dat is ook iets waar je dochter mee om moet leren gaan. Ik was vroeger ook ontzettend onzeker, maar dat betekende echt niet dat de hele wereld daar rekening mee moest gaan houden. Ik heb geleerd dat het niet gaat om een prijs winnen, maar dat het het belangrijkste is dat je trots kunt zijn op jezelf.

Als jij het los gaat laten dat je dochter laatste geworden is, zal zij dat ook een stuk sneller loslaten. Het is echt niet normaal dat je als moeder moet huilen omdat je dochter laatste is geworden bij een bixie wedstrijd. Dat gaat om de lol en dat moet je als moeder ook vooral uitstralen naar je kind. En nee, misschien heeft ze je niet zien huilen, maar ze voelt hoe dan ook jouw emoties bij dit gebeuren.

En als ze hier nog niet mee om kan gaan is het gewoon nog niet de tijd voor haar om wedstrijden te rijden, ook niet erg toch? Het moet op deze leeftijd vooral leuk zijn. :)

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:27

Sandrohit schreef:
Kwalijk vind ik een groot woord maar als dit de normaalste zaak is om het gehele klassement vanaf de laatste te benoemen dan zal ik haar in het vervolg hiervoor in bescherming nemen en dit overslaan (of de hele wedstrijd).

Maar nogmaals KNHS adviseert om deze reden helemaal geen klassement op te maken.


Ik begrijp dat dit voor jouw (nogal intelligente) dochter erg moeilijk is, maar er zijn veel kindjes die gewoon juichen als ze hun naam horen en er niet bij stilstaan dat ze laatste zijn, net teleurgesteld zijn als ze zelfs niet vermeld worden, ook al hebben ze zo hun best gedaan. Ik snap dat dit lastig is, maar het is zo moeilijk om voor iedereen goed te doen.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:29

Je kind moet je idd niet voor alles laten weglopen en soms moet je dingen tegen je zin doen. Maar als wedstrijden rijden nu helemaal niet leuk is wat leert ze er dan van? Paardrijden draait toch juist om plezier maken met je pony? Het zou anders zijn als ze dolgraag wedstrijden zou willen rijden maar het niet doet door de faalangst. Maar dat lees ik nu niet uit jouw berichten. Eerder dat het vanuit jou komt omdat je hoopt dat ze er zelfvertrouwen door krijgt. Je kunt haar ook eerst een tijd lekker laten lessen en plezier maken met de pony. Daar zal ze ook van leren en zelfvertrouwen door krijgen als de band met haar pony sterker wordt. En dan kijken hoe ze reageert als er een clubwedstrijd aankomt en haar lesgenoten meedoen en haar dan positief stimuleren om het te proberen.

Overigens heb ik zelf meer ervaring met voetbaltoernooien dan bixie. Maar daar zie ik ook dat vooral bij de jonge kinderen de reactie van de ouders bepalend is. Daar worden ook prijzen uitgedeeld en een team wordt altijd laatste en moet als eerst naar voren. Een team had alles verloren maar die ouders maakten er echt een feestje van en coachten oprecht positief (kinderen voelen het als je het niet 100 procent meent, al doe je nog zo je best). Die kids gingen trots hun laatste plaats halen. Een ander team met veel fanatieke ouders ging balend de 2e prijs halen. Tuurlijk zegt karakter van het kind ook veel maar op jonge leeftijd heb je als ouders nog relatief veel invloed.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:33

Sandrohit schreef:
liekec schreef:
Dus het gaat je om het feit dat benoemd is dat je dochter laatste is geworden?


Voor mij niet, voor mijn kind heeft dit inderdaad een flinke impact en niet omdat ze als laatst is geëindigd maar omdat ze niet begrijpt dat kinderen die op een lager niveau liggen wel voor haar eindigen.
He is niet voor niets dat de KNHS adviseert geen klassement op te maken bij de Bixie, dit heeft een pedagogische reden.


Maar ik neem toch aan dat niet is omgeroepen ''We beginnen met de prijsuitreiking. Laatste is geworden xxx''?