Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 10:07

Modjes ik weet niet of het hier goed staat, maar kwam er niet aan uit waar het wel hoort.

Even een situatieschets
Er is iemand op stal die beweerd een instructeurs diploma dressuur wedstrijdsport te hebben. Hij gaf aan wel les te willen geven en hij plaatse op Facebook een foto van zijn diploma om te bewijzen dat het wel degelijk waar is wat hij zegt.

Ik vertrouwde het toch niet helemaal. Maar ik wil iemand niet zomaar weg zetten voor leugenaar dus probeerde ik te checken of hij dan daadwerkelijk een gediplomeerd instructeur is. Allereerst heb ik natuurlijk in het adresboek op mijn KNHS gekeken om te zien of ik hem daar kon terug vinden. Hier staat hij niet tussen, dus heb ik contact gezocht met het KNHS.

In eerste instantie werd ik vriendelijk te woord gestaan. Ze vertelde mij dat enkel de instructeur met een licentie bij hun in het systeem staan. Er zijn dus ook veel instructeurs met diploma die niet bij mijn KNHS zijn terug te vinden. Mijn vraag daarop was natuurlijk waar ik dan wel kon zien of deze persoon een gediplomeerd instructeur is. Ze vertelde mij dat ik dan contact moest opnemen met ORUN. Toen ik vroeg hoe ik dat kon doen werd er gezegd dat ik de foto wel kon doorsturen en dat zij dan gingen kijken of het diploma legitiem is. Zo gezegd zo gedaan.

Nu heb ik sinds vanochtend contact met een andere medewerker van de KNHS. De manier waarop er vragen gesteld werden voelde voor mij aan als een kruisverhoor en ik heb ze dit dan ook gezegd. Het antwoord dat ik daarop terug kreeg is dat ze de privacy van hun leden willen beschermen. Begrijpelijk, maar waar deze persoon les geeft heeft in mijn ogen niets met privacy te maken. Ik heb aangegeven dat ik het vreemd vind dat ik als lid niet kan nagaan of iemand gediplomeerd instructeur is en dat ik het zeer onprettig vind om als crimineel behandeld te worden, ik ben immers ook klant van de KNHS. Hierop werd nog even vermeld dat het telefoonnummer waarmee ik contact had opgenomen niet in hun bestand stond dus dat ze niet konden checken of ik wel klant was (mijn privacy maakt ze dus niets uit) en dat ik ze nog meer aanvullende informatie moest geven als ik wilde weten of deze persoon gediplomeerd is.

Nu is mijn vraag wat bokt er van vindt dat je dus niet zomaar kan nagaan of iemand gediplomeerd instructeur is of niet?

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:48

Als iemand ORUN gediplomeerd is moet je contact opnemen met de ORUN en vragen hoe je kan verifiëren of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is.

Daar hebben ze vast een oplossing voor, want als iedereen zich zomaar kan uitgeven voor ORUN gediplomeerd instructeur en de 'echten' zich niet van de 'neppen' kunnen onderscheiden is die opleiding niets meer waard.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:53

ORUN bellen en bij hun navragen.
Ik heb ook een ORUN diploma, maar vind het niet de moeite waard om me in te schrijven bij de KNHS voor de licentie. Dan is het idd niet makkelijk terug te vinden voor anderen :n

Ik_op_bokt
Berichten: 31
Geregistreerd: 22-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:18

Citaat:
Nu is mijn vraag wat bokt er van vindt dat je dus niet zomaar kan nagaan of iemand gediplomeerd instructeur is of niet?


Misschien heb ik het mis, maar niet iedereen die een instructeursdiploma heeft wil ook daadwerkelijk gevonden worden en dat is hun goed recht. Dan heb ik het dus niet over instructeurs met een licentie die wel of niet in MijnKNHS staan, maar over het hebben van een ORUN-diploma. Privacy is echt wel een ding hoor, dus dat argument snap ik wel.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:35

Wat maakt het jouw uit of diegene een diploma heeft of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:45

kohtje schreef:
Wat maakt het jouw uit of diegene een diploma heeft of niet?


Ehh iets met een verzekering?
Plus, ik zit er ook niet op te wachten les te krijgen van iemand die niet gediplomeerd is, en vele met mij denk ik.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:45


darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:22

ZOu idd via de ORUN volgens mij wel te achterhalen moeten zijn. Maar als diegenen gewoon zijn diploma heeft getoond, waarom twijfel je dan nog?

Het is inderdaad verzekeringstechnisch wel belangrijk om les te hebben van een gediplomeerd instructeur. Al zijn er velen met diploma waar ik never nooit les van zou willen hebben, en net zo goed mensen zonder diploma die prima les kunnen geven.
Zelf heb ik ook de ORUN gevolgd, theorie ruimschoots gehaald (8,6) en de PVB's ook voldoende, maar mijn manier van lesgeven was niet volgens hun boekje en dus gezakt op de praktijk. Ik geef om die reden dan ook geen rijlessen, omdat ik me niet kan verzekeren. Ondanks ruime ervaring en dat ik mensen wel echt heb kunnen helpen met hun paard.
Inmiddels is de sport gelukkig wel aan het veranderen, dus wil in de toekomst alsnog voor mijn diploma gaan, maar dan de freestyle variant.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 12:29

Ik_op_bokt schreef:
Citaat:
Nu is mijn vraag wat bokt er van vindt dat je dus niet zomaar kan nagaan of iemand gediplomeerd instructeur is of niet?


Misschien heb ik het mis, maar niet iedereen die een instructeursdiploma heeft wil ook daadwerkelijk gevonden worden en dat is hun goed recht. Dan heb ik het dus niet over instructeurs met een licentie die wel of niet in MijnKNHS staan, maar over het hebben van een ORUN-diploma. Privacy is echt wel een ding hoor, dus dat argument snap ik wel.


Dat snap ik ook zeker! Er hoeft ook niet gelijk een telefoonnummer enzo bij te staan zoals bij de knhs. Het zou alleen gewoon fijn zijn wanneer men kan zien of je les hebt van een gediplomeerd instructeur.

darkadia schreef:
ZOu idd via de ORUN volgens mij wel te achterhalen moeten zijn. Maar als diegenen gewoon zijn diploma heeft getoond, waarom twijfel je dan nog?


Ik heb even gegoogled maar kan geen contact gegevens van ORUN vinden. Vandaar dat ik het de knhs had gevraagd. Ik heb het diploma niet "in levende lijfe" gezien. Enkel doormiddel van een foto op facebook, de handtekening leek eerder alsof hij met paint gemaakt was dan daadwerkelijk getekend. Hierdoor kwamen er twijfels.

Het gaat echter niet alleen om dit geval maar ook bijvoorbeeld de instructeurs op een manege. Er wordt gezegd dat ze gediplomeerd zijn maar je moet ze haast op hun mooie blauwe ogen geloven. Vandaar dat ik persoonlijk het prettig zou vinden als je kan checken of die personen een diploma hebben.

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:35

Er is ook niet 1 database voor gediplomeerde instructeurs. Ik heb mijn diploma gehaald op Deurne, toen nog de Masterclass. Dat kan je ook nergens terugvinden. Aan de ene kant wel lastig inderdaad, aan de andere kant weet ik niet of je er verzekeringstechnisch zoveel aan zou hebben als er iets gebeurt.

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:52

Ik ken ook zo iemand, die zegt een diploma te hebben, maar als er naar gevraagd word komen er een hoop smoesjes. Inmiddels weet ik via via dat hij zn papieren niet heeft. Instructeurs die lesgeven bij een vereniging zijn (bij mijn weten) verplicht om een kopie van hun diploma bij t bestuur in te leveren, dit ivm de verzekering.

Anoniem

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:56

Heel eerlijk, als je er al je twijfels bij hebt en er geen goed gevoel bij hebt, zou ik het überhaupt niet doen. Bespaar jezelf dan ook de tijd en moeite om het helemaal uit te zoeken, want vertrouwen is net zo belangrijk bij instructie als het diploma.

Eigenlijk zou een algemene database wel heel fijn zijn ja...

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:10

Volgens mij gaat het daar helemaal niet om bij TS..

Edit: post is inmiddels verwijderd.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:20

wil jij zelf les van deze persoon? In dat geval zou ik het met hem bespreken. Als dat niet zo is, en je bent niet de stalbaas (verzekering) vind ik dat dit niet jouw zaak is, en ik zou er ook ernstig moeite mee hebben als ORUN of KNHS mijn gegevens zomaar gaat delen met anderen. De privacy opmerking van KNHS vind ik dus ook volkomen terecht.

Ze spreken zichzelf wel tegen, ik vind het namelijk bizar dat alle NAW gegevens van KNHS officials en instructeurs te zien zijn in het adresboek.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 13:33

Lielle schreef:
wil jij zelf les van deze persoon? In dat geval zou ik het met hem bespreken. Als dat niet zo is, en je bent niet de stalbaas (verzekering) vind ik dat dit niet jouw zaak is, en ik zou er ook ernstig moeite mee hebben als ORUN of KNHS mijn gegevens zomaar gaat delen met anderen. De privacy opmerking van KNHS vind ik dus ook volkomen terecht.

Ze spreken zichzelf wel tegen, ik vind het namelijk bizar dat alle NAW gegevens van KNHS officials en instructeurs te zien zijn in het adresboek.


Anoniem schreef:
Heel eerlijk, als je er al je twijfels bij hebt en er geen goed gevoel bij hebt, zou ik het überhaupt niet doen. Bespaar jezelf dan ook de tijd en moeite om het helemaal uit te zoeken, want vertrouwen is net zo belangrijk bij instructie als het diploma.


Het gaat er in dit geval in principe niet om of ik les wil van die persoon of niet. Ook gaat deze persoon geen les geven op een stal het gaat dan om les aan particulieren.

De officials en instructeurs in het adresboek hebben een licentie bij de KNHS en hebben daarmee dus ook ingestemd dat alle NAW gegevens te vinden zijn in het adresboek.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:41

Ik begrijp niet wat het jou aangaat of iemand gediplomeerd is. Je zou op die manier ook kunnen gaan vragen naar bijvoorbeeld mijn kwalificaties en - niet persoonlijk bedoeld - dat zijn jouw zaken niet.

Wb publicatie in Mijn KNHS, dat is me nooit expliciet gevraagd, en ik heb het er zelfs al vaker over gehad. Niet vanwege mijn eigen gegevens, maar wil je de adresgegevens van een jury publiek hebben, gezien alle ontwikkelingen met bedreigingen op wedstrijden in en buiten de paardensport? Om conctact op te nemen is een contactformulier ook een prima optie, en anders een email adres en / of telefoonnummer.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 13:52

Lielle schreef:
Ik begrijp niet wat het jou aangaat of iemand gediplomeerd is. Je zou op die manier ook kunnen gaan vragen naar bijvoorbeeld mijn kwalificaties en - niet persoonlijk bedoeld - dat zijn jouw zaken niet.


Ik snap je punt :) . Maar bekijk het even vanuit dit oogpunt. Je bent stalhouder en wil iemand inhuren om je lessen te geven. Dan wil je graag weten of diegene gediplomeerd is en niet diegene op z'n mooie blauwe ogen moeten geloven. Hetzelfde geld wanneer het ziekenhuis een nieuwe arts aanneemt, die willen ook weten of die persoon wel daadwerkelijk arts is.

In principe ben je als particulier die een instructeur inhuurt ook werkgever of klant net hoe je het bekijkt, maar je betaald er wel voor. Je betaald voor een gediplomeerd instructeur als je die inhuurt. Dan zou het fijn zijn als je even kan checken of diegene gediplomeerd is. Dan hoeven ook niet alle instructeurs met hun diploma rond te lopen.

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:56

gomir schreef:
ORUN bellen en bij hun navragen.
Ik heb ook een ORUN diploma, maar vind het niet de moeite waard om me in te schrijven bij de KNHS voor de licentie. Dan is het idd niet makkelijk terug te vinden voor anderen :n


Hier hetzelfde. Wel ORUN diploma, maar geen KNHS licentie. Ik heb niet de behoefte om ieder jaar aan de KNHS te moeten betalen om in een database opgenomen te worden. En met mij zijn er nog veel meer. Ik hoor dezelfde argumenten van velen. Wat op de KNHS site vermeld staat als instructeurs is maar een heel klein gedeelte van de gediplomeerde instructeurs.

Daarnaast wat is de waarde van in zo'n database staan. Iedereen kan bij jouw gegevens. Wat privacy is volgens mij niet verkeerd. Mocht een database wel gewenst zijn dan graag met een stuk minder privacygevoelige gegevens. In het BIG register voor artsen staan ook niet alle adresgegevens, telefoonnummer, mailadres enz. Alleen een naam en regio/kring zou genoeg zijn. Daarnaast gaat het er volgens mij om of iemand jou verder kan helpen met jouw paard. Er zijn er genoeg met diploma waar ik echt geen les van zou hoeven hebben. Ook zijn er zonder diploma waar ik nog heel veel van kan leren.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:00

davinci2412 schreef:
Ik snap je punt :) . Maar bekijk het even vanuit dit oogpunt. Je bent stalhouder en wil iemand inhuren om je lessen te geven. Dan wil je graag weten of diegene gediplomeerd is en niet diegene op z'n mooie blauwe ogen moeten geloven. Hetzelfde geld wanneer het ziekenhuis een nieuwe arts aanneemt, die willen ook weten of die persoon wel daadwerkelijk arts is.

helemaal mee eens. Maar dan vraag je dus om het originele diploma te bekijken, en zo gebeurt dat bij bv HRM hier (multinational) ook.

En ik kan me voorstellen dat je op basis van die diplomagegevens (dus instrcuteur, datum afgifte, ondertekenaar) aan de ORUN kunt navragen of dat overeens komt met hun gegevens.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 03:19

Ik snap niet zo goed waarom je een samenwerking aan zou willen gaan als het wantrouwen op voorhand al aanwezig is.

LumosNox
Berichten: 149
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 06:45

Ik vind het ook wel degelijk belangrijk of iemand gediplomeerd instructeur is.
Toen ik op een manege een proefles had en de 'instructeur' mij vertelde dat ze geen diploma had, ben ik daar nooit meer geweest. Ik heb verder niets gezegd, maar ik voelde me ook best wel bekocht. Ik betaal een best bedrag voor een les en dan wil ik gewoon iemand met een diploma voor me hebben. Er zullen vast goede instructeurs zijn zonder diploma en slechte met, maar waarom haal je dan geen diploma als je zo goed bent?

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 07:06

ORUN instructeurs staan inderdaad geregistreerd... Maar Deurne gediplomeerde instructeurs staat nergens geregistreerd.

Mag van de KNHS niet in hun database...

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 10:47

JPS schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je een samenwerking aan zou willen gaan als het wantrouwen op voorhand al aanwezig is.


Daar gaat het niet om in dit topic

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:15

De meeste nemen het bericht veel te letterlijk omdat Davinci het schrijft vanuit een voorval. Maar juist door het voorval kwamen er bij haar vragen naar voren die eigenlijk niks meer met die specifieke persoon te maken hebben.

Maar ik vind het ook vreemd dat nergens kunt controleren of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is. Dit is een redelijk vrij 'beroep' en bijna iedereen kan de cursus gaan volgen. Tegenwoordig is het heel normaal om via een FB oproepje opzoek te gaan naar een nieuwe instructeur, zodat ook de minder bekenden instructeurs zich kunnen aandienen. Want minder bekend wilt niet altijd zeggen minder goed.

Maar er zijn ook zat mensen die al jaren les geven maar nooit het papiertje hebben gehaald. Dan zou het toch fijn zijn om hun te kunnen checken want anders kan iedereen wel bij verdienen met les geven.

En privacy, tja mensen die een beetje lekker les geven worden als snel bekend en verdwijnt er al snel een deel privacy.. Lijkt me juist fijn als je ergens kan aantonen dat je daadwerkelijk gediplomeerd bent. Al staat er maar Pietje puk heeft de volgende diploma's/ certificaten in bezit.

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:29

JPS schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je een samenwerking aan zou willen gaan als het wantrouwen op voorhand al aanwezig is.

Wie zegt er dat er daadwerkelijk wantrouwen is? Ze wil gewoon ergens kunnen controleren dat iemand daadwerkelijk gecertificeerd is?
Je controleert toch ook via de chip of de paspoort van je paard hoort bij jouw paard?