verzekering voor instructeurs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FjordenWen

Berichten: 123
Geregistreerd: 27-10-06

verzekering voor instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 18:52

Hallo,

Ik heb vorig jaar de basis Orun opleiding gedaan. Ik wil nu privelessen gaan geven en ook netjes een verzekering afsluiten. Ik ben benieuwd waar jullie je verzekerd hebben? En zijn jullie tevreden?

Alvast bedankt voor de reacties!

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:17

Volgens mij hoef je niet een aparte verzekering te hebben, WA zou voldeonde moeten zijn?

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: verzekering voor instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 01:49

Volgens mij moet je toch een bedrijfsverzekering afsluiten.

Maar ik heb hier geen ervaring nog mee. :)

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: verzekering voor instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:29

Waarom een bedrijfsverzekering? Je bent toch geen bedrijf? Ik denk dat je op de instructeursopleiding wel te horen krijgt of je verzekeringstechnisch nog wat moet ondernemen.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: verzekering voor instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:23

Wanneer jij wit lesgeeft kan je een bedrijf zijn...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: verzekering voor instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:26

Kan wel ja, maar hoeft niet. Een eenmanszaak is wat anders als een BV...

rooz_89
Berichten: 1002
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:26

Je zal denk ik moeten kijken of je WA verzekering wel verzekerd wanneer je dit voor geld gaat doen, bij mij nu niet het geval ;) ( staat in de voorwaarden)
Mochten ze dus niet dekken wanneer je dit tegen betaling doet, dan zal je eens moeten bellen naar de verzekering dan moet je waarschijnlijk wat meer betalen zodat het wel verzekerd is ( aanvullend iets), hiervoor vragen ze wel vaak een papiertje maar die heb jij dus ( orun). ;)

Only_Hellen

Berichten: 1464
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:29


FjordenWen

Berichten: 123
Geregistreerd: 27-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 23:04

kleinvosje schreef:
Waarom een bedrijfsverzekering? Je bent toch geen bedrijf? Ik denk dat je op de instructeursopleiding wel te horen krijgt of je verzekeringstechnisch nog wat moet ondernemen.



Euhm, nee hoor. :n Daar kregen wij bij de Orun dus niets over te horen. Had ik wel handig gevonden.. ;)

@Only Hellen: dat is een heel duidelijk stukje, dank je wel! Ik had al gezien dat t niet onder je normale WA valt. Blijkbaar is dit een speciale 'instructeursverzekering', dat is wel handig. Heb jij zelf ook deze verzekering?

Only_Hellen

Berichten: 1464
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Enkhuizen

Re: verzekering voor instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:04

Nee hoor. Ik ben geen insructeur.

Diesel54

Berichten: 1568
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Dubai

Re: verzekering voor instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 07:57

Waarvoor wil je je verzekeren? Ruiters rijden voor hun risico, je diploma instructrice is je borging dat jij je werk goed doet. Of is het voor als jezelf wat overkomt?

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: verzekering voor instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:49

En daar ben ik het helemaal mee eens!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: verzekering voor instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:54

Daar kun je het wel mee eens zijn maar het is wettelijk anders geregeld.
Op Bokt is al heel veel goede informatie geschreven over dit onderwerp. LDRD is een gebruikster die hier veel over weet dus let extra op haar berichten als je dergelijke topics opzoekt.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:08

Een eenmanszaak is ook een bedrijf, waarbij je dus ook ingeschreven staat bij de kamer van koophandel. Een bedrijfsverzekering heb je dan voor als je bijvoorbeeld per ongeluk iets kapot maakt. Iets omgooien dat breekt of zo. Wil je goed verzekerd zijn dan heb je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering nodig. Je kan dan wel een diploma op zak hebben, niemand is feilloos. Wat, als iemand flink van zijn paard valt, zich lelijk verwond, en jou daarna aansprakelijk stelt? Dan kan je lelijk de klos zijn.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: verzekering voor instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:04

Je hebt dat diploma niet om te bewijzen dat je je werk goed zou doen, je hebt dat diploma om dat dus hard te maken naar de verzekering en jezelf zo te kunnen verzekeren. ;)

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: verzekering voor instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:07

stel dat er terwijl je les geeft iets gebeurd met paard of ruiter waarvan jij de schuld krijgt, dan wordt er een claim bij je neergelegd en zal je je toch ingedekt moeten hebben. Ik wil hier ook graag meer van weten.

FjordenWen

Berichten: 123
Geregistreerd: 27-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 18:46

Katja schreef:
Daar kun je het wel mee eens zijn maar het is wettelijk anders geregeld.
Op Bokt is al heel veel goede informatie geschreven over dit onderwerp. LDRD is een gebruikster die hier veel over weet dus let extra op haar berichten als je dergelijke topics opzoekt.


Ja precies, het gaat er helemaal niet om wat ik er van vindt. En natuurlijk zal ik er alles aan doen om te zorgen dat er geen ongelukken gebeuren in mijn lessen. Maar als ik wettelijk aansprakelijk ben, dan kan ik dat niet van mijn spaarcentjes betalen ;) Dus ben ik op zoek naar een goede verzekering!

Ik zal eens op zoek gaan naar deze LDRD :)

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:19

Meld zich :D .

Nu even geen gelegenheid, maar zal morgenavond erop terug komen.

rooz_89
Berichten: 1002
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:21

ben ook wel benieuwd... wel "slecht" :o , dat dit niet verteld wordt op de cursus voor instructeur... ze willen dat je veilig lesgeeft maar veilig ondernemen hoort er dan weer niet bij :Y) ....beetje raar, vind dat het wel bij de cursus hoort eigenlijk. ;)

FjordenWen

Berichten: 123
Geregistreerd: 27-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 19:34

LDRD schreef:
Meld zich :D .

Nu even geen gelegenheid, maar zal morgenavond erop terug komen.


Ik was je net aan het zoeken :D Fijn dat je morgen even wil reageren! Ik ben benieuwd!

rooz_89 schreef:
ben ook wel benieuwd... wel "slecht" :o , dat dit niet verteld wordt op de cursus voor instructeur... ze willen dat je veilig lesgeeft maar veilig ondernemen hoort er dan weer niet bij :Y) ....beetje raar, vind dat het wel bij de cursus hoort eigenlijk. ;)


Ja vond ik ook wel jammer dat dit onderdeel er niet in zit. Maar er zijn natuurlijk ook mensen die bij een manege in dienst gaan en daar gelden weer andere regels voor...

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 03:09

Is toch eigenlijk logisch. Een timmerman of metselaar leert in zijn opleiding toch ook niet hoe hij een bedrijf moet opstarten. Je doet een opleiding of cursus om je de vaardigheden van een vak eigen te maken. Om voor jezelf te beginnen kan je overal informeren, bijvoorbeeld naar een dag van de Kamer van Koophandel voor startende ondernemers. Tenzij je het niet als bedrijfje doet en extra op je belastingformulier aangeeft. Maar dan moet je daar ook zelf voor gaan informeren, bijv bij degene waar je je aangiftes laat doen, als je dat niet zelf doet. Dat diploma zegt ook niet alles. Ik kan zo een bekende ruiter opnoemen die zonder instructeursdiploma lesgeeft en zijn eigen dressuurstal heeft. Ik heb zelf een eenmanszaak sinds een paar maanden en heb ook geen instructeursdiploma, maar geef les vanuit eigen ervaring.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:19

Allereerst moet je een duidelijk onderscheid maken in of je met eigen paarden les geeft of niet.

Geef je met eigen paarden les dan is het risico dat je aansprakelijk kunt zijn namelijk veel groter. Je ziet dat ook terug in de link die gegeven werd, dat risico verzekert deze verzekeraar dus niet, dat risico is ze te groot.

Ik ga er echter even vanuit dat het niet jouw paarden zijn waarmee les gegeven wordt.
Jij kunt dan slechts aansprakelijk zijn wanneer jou een een verwijt treft op grond van art.6:162 BW. Jij zou dan iets gedaan moeten hebben dat een gemiddelde lesgever noooooit zou hebben gedaan.
Een lesklant die op B niveau rijdt opdracht geven om 1.50 te springen bijvoorbeeld.

Echter, dat wil nog steeds niet zeggen dat je als je aansprakelijk bent dat je ook een 'schadevergoedingsverplichting' hebt. De benadeelde die dus de 1.50 heeft geprobeerd te springen kan namelijk 'eigen schuld' toegerekend krijgen. De mate van 'eigen schuld' vermindert jouw 'schadevergoedingsverplichting'. Of er 'eigen schuld' zal worden toegerekend is zozeer afhankelijk van de feitelijke omstandigheden die tot het ongeval hebben geleid, dat vooraf hierover weinig te zeggen is.

Goed, dat was de aansprakelijkheid.

Verzekeringstechnisch nu.

Als jij regelmatig les geeft tegen betaling dan is er op jouw AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) geen dekking meer. Jouw hoedanigheid is namelijk 'particulier' en daarvan is dan geen sprake meer.
Het maakt ook niet uit of je het zwart of wit doet, dat is alleen maar een belastingkwestie.
Je moet dus een AVB sluiten (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven). Degene in de link is eigenlijk gewoon een uitgeklede heel specifieke AVB.

Helaas kan ik je niet adviseren bij welke verzekeraar je zou moeten zijn, want ik ben geen verzekeringsadviseur ;) .
Op zich klopt het verhaal in de gegeven link en die verzekering is helemaal niet gek. Ik weet alleen niet welke verzekeraar erachter schuil gaat.

Dan nog even een reactie op een opmerking die voorbij kwam dat je een 'beroepsaansprakelijkheidsverzekering' zou moeten sluiten. Dit is een heel ander soort verzekering.
Deze dekt namelijk vermogensschade die het gevolg is van het geven van bijvoorbeeld verkeerde adviezen. Bijvoorbeeld een advocaat die verkeerd adviseert waardoor de klant financiele schade oploopt.

Only_Hellen

Berichten: 1464
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:35

Verzekeraar die erachter schuilt gaat is ASR.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:32

ASR? Oké, geen probleem dus :D .

FjordenWen

Berichten: 123
Geregistreerd: 27-10-06

Re: verzekering voor instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 20:26

@LDRD super bedankt voor de uitgebreide info! Ik geef inderdaad geen les met mijn eigen paard, maar met het paard van anderen. Ik zal even bij mijn eigen verzekering checken of zij een 'AVB' aanbieden en of die voor mij interessant is. En anders denk ik dat die uit de link van Only_Hellen heel geschikt is.

Nu heb ik wel nog een vraagje (hoop dat ik t niet te ingewikkeld maak nu...). Naast het lesgeven geef ik ook regelmatig lessen en clinics in grondwerk. Maar dan huur ik bij een manege de rijbaan en een aantal paarden. Hoe zit het dan met aansprakelijkheid? Want het zijn dan dus niet mijn paarden, maar ze zijn ook niet van de deelnemers. Voor zover ik heb begrepen blijft de aansprakelijkheid dan liggen bij de eigenaar van de manege (en dus van de paarden) toch? Nu begrijp ik van de meeste maneges dat ze wel liever hun paarden aan mij verhuren wanneer ik een Orun-diploma heb dan zonder diploma. Misschien heeft dat dan weer met hun eigen verzekering te maken?