per 01-04-2015 nieuwe regeling Juryvergoeding ..........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:37

Nee die 0,28 cent is inderdaad voor 0,19 cent onbelast het overige deel niet dat wordt dan gezien als inkomsten en hier moet inprincipe gewoon belasting over betaald worden. Dit moet dan betaald worden door de werkgever via de loonheffingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 02:36

Dat ze het niet verhogen is ok. Wanneer je aardig wat jureert zit je in een jaar rap aan de €1500 euro die je van de belasting mag bij verdienen.

Ik heb het voor mezelf heel eenvoudig opgelost. Wanneer ik gebeld wordt om te jureren vraag ik vooraf op welke manier ze uitbetalen.

Wanneer dit per uur is bedank ik. De wedstrijden worden helaas steeds kleiner en ik ga niet het risico lopen voor €10 euro een paar uur kwijt te zijn.

Tot nu toe hebben allemaal toegezegd te betalen volgens het 'oude systeem'.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-03-15 02:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 02:39

corina schreef:
Waar het ook weg komt het slaat nergens op ............
Als ze nu zeggen wat je ook doet het mag niet meer zijn dan 150 euro per maand en 1500 per jaar dan snap ik het , dan kan je nog zeggen oke ik ga niet meer dan 5x per maand jureren anders kom ik erover heen met de reiskosten vergoeding erbij.


En zo doe ik het dus. Bereken zelf wat ik die maand al gekregen heb bij het jureren. Eigen verantwoordelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 02:41

kleinvosje schreef:
Corina, gezien de geschiedenis van bijhouden door de KNHS weet ik niet of dat nu echt zo kloppend zal zijn. Los daarvan, ik heb vorig jaar echt heel veel gezeten maar kom niet aan de grens. Plus: je HOEFT geen vergoeding aan te nemen, dus als je het wel aanneemt maar niet meldt is het nog niet te traceren. Oftewel: voor wie echt vaak zit en dat niet geregistreerd wil hebben zijn er nog genoeg manieren om eronderuit te komen.


Maar een vereniging moet wel aangeven waar het geld blijft. Ik heb van een aantal juryleden gehoord dat het toch wat gecompliceerder is helaas.

Daar loopt de discussie van het verlagen van het 'jurygeld' al veel langer!

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:11

vonneke schreef:
Ik heb het voor mezelf heel eenvoudig opgelost. Wanneer ik gebeld wordt om te jureren vraag ik vooraf op welke manier ze uitbetalen.

Wanneer dit per uur is bedank ik. De wedstrijden worden helaas steeds kleiner en ik ga niet het risico lopen voor €10 euro een paar uur kwijt te zijn.

Tot nu toe hebben allemaal toegezegd te betalen volgens het 'oude systeem'.


Maar dan omzeil je toch gewoon de KNHS regeling? Dit lijkt me niet helemaal de bedoeling. Juryleden die hun eigen eisen gaan stellen en regels bedenken.

EllyC

Berichten: 8145
Geregistreerd: 18-12-07

Re: per 01-04-2015 nieuwe regeling Juryvergoeding ..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:17

Ik ben het gedeeltelijk met Suzanne eens.
Eisen qua minimale en/of maximale tijd kan wel gewoon lijkt me.
Maar over de (manier van) betaling niet. Dan krijg je zo ook weer meer van die juryleden die dubbel tarief gaan rekenen. Dat moeten we niet willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:19

Volgens mij mogen verenigingen zelf beslissen wat ze doen. De KNHS geeft een advies. Ken ook verenigingen die standaard 30 of 40 euro geven, al jaren.

Overigens heeft 3/4 van de verenigingen geen idee dat het gewijzigd is of vinden het ook bijzonder en doen er niet aan mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:33

Suzanne F. schreef:
vonneke schreef:
Ik heb het voor mezelf heel eenvoudig opgelost. Wanneer ik gebeld wordt om te jureren vraag ik vooraf op welke manier ze uitbetalen.

Wanneer dit per uur is bedank ik. De wedstrijden worden helaas steeds kleiner en ik ga niet het risico lopen voor €10 euro een paar uur kwijt te zijn.

Tot nu toe hebben allemaal toegezegd te betalen volgens het 'oude systeem'.


Maar dan omzeil je toch gewoon de KNHS regeling? Dit lijkt me niet helemaal de bedoeling. Juryleden die hun eigen eisen gaan stellen en regels bedenken.


Vind ik ook een beetje vreemd idd..

Roodvos

Berichten: 6711
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:05

Yvank_ schreef:
Nee die 0,28 cent is inderdaad voor 0,19 cent onbelast het overige deel niet dat wordt dan gezien als inkomsten en hier moet inprincipe gewoon belasting over betaald worden. Dit moet dan betaald worden door de werkgever via de loonheffingen.

Nee, dat is niet zo. Van de site van de Belastingdienst:

Citaat:
Vergoeding voor gemaakte kosten
Krijgt u alleen een vergoeding voor gemaakte kosten? Dan is deze vergoeding niet belast. Vergoedingen voor de kosten die u hebt gemaakt, zijn onder meer vergoedingen voor de gemaakte reiskosten. Of voor de kosten van papier, postzegels en dergelijke. Als u bijvoorbeeld voor het vrijwilligerswerk reist met uw eigen auto, dan mag de organisatie u een kilometervergoeding geven. Deze vergoeding mag kostendekkend zijn. Voor uw auto is dat de gemiddelde kilometerprijs waarvoor u rijdt. De kilometervergoeding mag dus meer bedragen dan de grens van € 0,19 per kilometer die voor werknemers in loondienst geldt.

Zoals ik het lees moet je dus een gespecificeerde vergoeding vragen:
Vergoeding gemaakte (reis)kosten: .... km x 0,28 ct = € ....
Vrijwilligersvergoeding: .... uren x 4,50 = € .....

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: per 01-04-2015 nieuwe regeling Juryvergoeding ..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:11

Maar uit bovenstaande begrijp ik dat dat alleen geldt als je alleen de reiskosten zou krijgen. De jury krijgt ook de vergoeding van 4,50 per uur. Of is dat dan eigenlijk (volgens de BD) niet de bedoeling? Dus of die 4,50 per uur all-in, of alleen 0,28 per kilometer?

Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Re: per 01-04-2015 nieuwe regeling Juryvergoeding ..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:36

Roodvos, dat geld alleen als je geen vergoeding krijgt voor het vrijwilligerswerk.

Roodvos

Berichten: 6711
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:43

Chips, heel stuk getypt, loopt de boel vast :( . Poging 2.
Yvank_ schreef:
Roodvos, dat geld alleen als je geen vergoeding krijgt voor het vrijwilligerswerk.

Nou, het is nog niet zo simpel. En de site van de Belastingdienst geeft voorbeelden vanuit het standpunt van de vereniging. Niet vanuit het standpunt van de vrijwilliger. Iemand hier met een Twitter-account die opheldering kan vragen bij de Belastingdienst?

Op de site van de Belastingdienst onder veelgestelde vragen vind ik dit:

Citaat:
Mag ik een vrijwilliger naast de maximale vergoeding van € 150 per maand ook een onbelaste reiskostenvergoeding geven?
Nee. De reiskostenvergoeding telt mee bij het maximum van € 150 per maand en € 1.500 per jaar. Krijgt de vrijwilliger naast de maximale vergoeding van € 150 per maand en € 1.500 per jaar een reiskostenvergoeding? Dan is de vrijwilligersregeling niet meer van toepassing. U moet dan beoordelen of er sprake is van een dienstbetrekking. Is dit niet het geval, dan mag u de reiskostenvergoeding onbelast geven. U moet de uitbetaalde bedragen dan aan ons opgeven met een 'Opgaaf van uitbetaalde bedragen aan een derde'. Is er wel sprake van een dienstbetrekking, dan gelden de normale regels voor de loonheffingen. Meer informatie hierover vindt u onder Personeel en loon bij Vrijwilligers.
Zie ook:
http://www.belastingdienst.nl/bibliothe ... l#HL-16.21

Je mag als vrijwilliger 150 euro in de maand bijverdienen. Onderdeel hiervan is de reiskostenvergoeding. Die mag meer zijn dan 19 cent, maar is door de KNHS gemaximeerd op 28 cent. De belastingdienst geeft trouwens aan dat bij meer dan 25 ct aangetoond moet worden dat het een kostendekkende vergoeding is.

Als je vergoeding meer dan 150 per maand en/of meer dan 1500 per jaar is, moet worden vastgesteld of er sprake is van een dienstbetrekking. Indien er geen dienstbetrekking is mogen de reiskosten onbelast worden gegeven. Aangezien we betaald worden door de wedstrijdorganisatie en dat elke keer een andere organisatie is, is in elk geval duidelijk dat we als juryleden niet in dienstbetrekking zijn. Na aftrek van de reiskosten mag je vrijwilligersvergoeding dan volgens mij niet meer zijn dan €4,50 per uur & 150 per maand &1500 per jaar.

Ik_op_bokt
Berichten: 31
Geregistreerd: 22-10-13

Re: per 01-04-2015 nieuwe regeling Juryvergoeding ..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:14


Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:26

Roodvos schreef:
Chips, heel stuk getypt, loopt de boel vast :( . Poging 2.
Yvank_ schreef:
Roodvos, dat geld alleen als je geen vergoeding krijgt voor het vrijwilligerswerk.

Nou, het is nog niet zo simpel. En de site van de Belastingdienst geeft voorbeelden vanuit het standpunt van de vereniging. Niet vanuit het standpunt van de vrijwilliger. Iemand hier met een Twitter-account die opheldering kan vragen bij de Belastingdienst?

Op de site van de Belastingdienst onder veelgestelde vragen vind ik dit:

Citaat:
Mag ik een vrijwilliger naast de maximale vergoeding van € 150 per maand ook een onbelaste reiskostenvergoeding geven?
Nee. De reiskostenvergoeding telt mee bij het maximum van € 150 per maand en € 1.500 per jaar. Krijgt de vrijwilliger naast de maximale vergoeding van € 150 per maand en € 1.500 per jaar een reiskostenvergoeding? Dan is de vrijwilligersregeling niet meer van toepassing. U moet dan beoordelen of er sprake is van een dienstbetrekking. Is dit niet het geval, dan mag u de reiskostenvergoeding onbelast geven. U moet de uitbetaalde bedragen dan aan ons opgeven met een 'Opgaaf van uitbetaalde bedragen aan een derde'. Is er wel sprake van een dienstbetrekking, dan gelden de normale regels voor de loonheffingen. Meer informatie hierover vindt u onder Personeel en loon bij Vrijwilligers.
Zie ook:
http://www.belastingdienst.nl/bibliothe ... l#HL-16.21

Je mag als vrijwilliger 150 euro in de maand bijverdienen. Onderdeel hiervan is de reiskostenvergoeding. Die mag meer zijn dan 19 cent, maar is door de KNHS gemaximeerd op 28 cent. De belastingdienst geeft trouwens aan dat bij meer dan 25 ct aangetoond moet worden dat het een kostendekkende vergoeding is.

Als je vergoeding meer dan 150 per maand en/of meer dan 1500 per jaar is, moet worden vastgesteld of er sprake is van een dienstbetrekking. Indien er geen dienstbetrekking is mogen de reiskosten onbelast worden gegeven. Aangezien we betaald worden door de wedstrijdorganisatie en dat elke keer een andere organisatie is, is in elk geval duidelijk dat we als juryleden niet in dienstbetrekking zijn. Na aftrek van de reiskosten mag je vrijwilligersvergoeding dan volgens mij niet meer zijn dan €4,50 per uur & 150 per maand &1500 per jaar.


Heb het ook aan één van mn docenten voor gelegd (fiscaal jurist geeft loonbelasting) en die zegt. Alles valt onder die 150 per maand, 1500 per jaar en 4,50 per uur.

Als het meer is is het meestal belast want dan is er geen sprake meer van vrijwilligersvergoeding maar van loon of resultaat uit werkzaamheden. Hiervoor is de opdrachtgever verantwoordelijk dat dit wordt afgedragen.

Die reiskosten vergoeding mag onbelast meer zijn mits het dan binnen die kaders van 4,50/150/1500 blijft of dat er alléén een reiskosten vergoeding gegeven wordt.

De bijbehorende wetsartikelen zal ik jullie besparen maar het is dus niet zo dat je én 0,28 cent per km onbelast mag krijgen en 4,50 per uur.

Maar voor afdragen aan de belastingdienst is de KNHS verantwoordelijk.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 18:47

Wat een gedoe zeg , dus als ik het goed begrijp kan je beter 0,19 cent per kilometer uitlaten betalen want dat is belastingvrij.

Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Re: per 01-04-2015 nieuwe regeling Juryvergoeding ..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:49

Ja , voor de KNHS he die moeten er anders heffingen over afdragen.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 18:58

Yvank_ schreef:
Ja , voor de KNHS he die moeten er anders heffingen over afdragen.


Maar anders moet ik er zelf toch ook belasting over betalen als het meer is dan 0,19 cent.
Om heel eerlijk te zijn vind ik het allemaal nog niet zo duidelijk wat betreft de kilometer vergoeding.

Roodvos

Berichten: 6711
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:19

Ik_op_bokt schreef:
Ik ben zelf geen jurylid maar hebben jullie ook gezien dat er een document met FAQ's op de website van de KNHS staat? https://www.knhs.nl/officials/vergoedin ... willigers/ Misschien overbodig hoor, maar voor hetzelfde geld is het wel handig om te weten.

Thanx, die had ik nog niet gevonden. Is idd handig.

Yvank_ schreef:
Heb het ook aan één van mn docenten voor gelegd (fiscaal jurist geeft loonbelasting) en die zegt. Alles valt onder die 150 per maand, 1500 per jaar en 4,50 per uur.

Als het meer is is het meestal belast want dan is er geen sprake meer van vrijwilligersvergoeding maar van loon of resultaat uit werkzaamheden. Hiervoor is de opdrachtgever verantwoordelijk dat dit wordt afgedragen.

Die reiskosten vergoeding mag onbelast meer zijn mits het dan binnen die kaders van 4,50/150/1500 blijft of dat er alléén een reiskosten vergoeding gegeven wordt.

De bijbehorende wetsartikelen zal ik jullie besparen maar het is dus niet zo dat je én 0,28 cent per km onbelast mag krijgen en 4,50 per uur.

Maar voor afdragen aan de belastingdienst is de KNHS verantwoordelijk.

Tja, ik ben geen fiscaal deskundige, maar zoals ik het lees op de site van de Belastingdienst en de KNHS mag je onbelast én die 4,50 per uur én de 0,28 p.km declareren MITS je maandelijks onder de 150 euro en per jaar onder de 1500 euro blijft. Dan is er niets aan de hand.
KNHS site:
Citaat:
De betaalde vergoeding bedragen niet meer dan 4,50 euro per uur, 150 euro per maand én 1.500 euro per kalenderjaar. Deze bedragen zijn het totaal van alle vrijwilligersvergoedingen, gedeclareerde kilometers (€ 0,28/km) en onkosten bij elkaar.

Kom je boven de 150 per mnd en/of 1500 per jaar dan moet er gekeken worden of er sprake is van een dienstverband. En dan wordt het ingewikkeld. Gewoon zorgen dat je daar onder blijft dus.

Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Re: per 01-04-2015 nieuwe regeling Juryvergoeding ..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 00:31

Precies wat daar staat toch wat ik zeg?

Bedragen zijn het totaal van alles bij elkaar dus bij de 4,50 per uur/150 per maand en 1500 per jaar. Dus 4,50 per uur en los 0,28 cent per km mag niet. En die 4,50 is het hele euvel die is nieuw dit jaar. Hiervoor gold de 150/1500 regel alleen. Dus dan was een x bedrag + reis vergoeding geen probleem mits je daaronder bleef. Maar nu geld dat ook voor die 4,50 per uur.

gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 06:06

Zouden juryleden die veel jureren hun onkosten (representatieve kleding, bijscholingen etc) ook van de belasting af mogen trekken als ze belasting gaan betalen over hun vergoeding ;)

Dat mag ik tenslotte met onkosten die ik voor mijn werk maak ook :+

Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Re: per 01-04-2015 nieuwe regeling Juryvergoeding ..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:06

Nee helaas want dan moet je wel een dienstbetrekking hebben :D

KNHS probeert zich vrees er zo goedkoop en makkelijk mogelijk van af te maken.

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:13

gomir schreef:
Zouden juryleden die veel jureren hun onkosten (representatieve kleding, bijscholingen etc) ook van de belasting af mogen trekken als ze belasting gaan betalen over hun vergoeding ;)

Dat mag ik tenslotte met onkosten die ik voor mijn werk maak ook :+

Ja, dat mag, maar representatieve kleding niet, tenzij het werkkleding is.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _aftrekken
Werkkleding:
Citaat:
Kleding wordt als werkkleding aangemerkt indien zij:

uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt is om in het kader van de onderneming te worden gedragen (geschiktheidscriterium) of
is voorzien van zodanige uiterlijke kenmerken dat daaruit blijkt dat deze uitsluitend is bestemd om bij het behalen van de winst te worden gedragen.

Electra63

Berichten: 17892
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:32

Yvank_ schreef:
Nee helaas want dan moet je wel een dienstbetrekking hebben :D

KNHS probeert zich vrees er zo goedkoop en makkelijk mogelijk van af te maken.


Ik vind dat de KNHS zich helemaal niet makkelijk maakt. De regels voor een vergoeding voor vrijwilligers gelden voor alle instellingen en verenigingen. Ieder jurylid in dienst nemen is onbetaalbaar, voor ieder sportorgaan.

Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:48

Electra63 schreef:
Yvank_ schreef:
Nee helaas want dan moet je wel een dienstbetrekking hebben :D

KNHS probeert zich vrees er zo goedkoop en makkelijk mogelijk van af te maken.


Ik vind dat de KNHS zich helemaal niet makkelijk maakt. De regels voor een vergoeding voor vrijwilligers gelden voor alle instellingen en verenigingen. Ieder jurylid in dienst nemen is onbetaalbaar, voor ieder sportorgaan.

Maar dan moeten de juryleden ook niet mokken toch? Want dat zie ik wel veel gebeuren hier in het topic. Regels zijn regels en als je die niet aanstaan dan kan je er maar beter niet aan beginnen. Op deze manier kan de KNHS gewoon niet meer betalen. Dus wel meer eisen wat ik hier lees vindt ik onbegrijpelijk want dat mag de KNHS ook niet doen.

Dan zouden ze inderdaad iedereen in dienst moeten nemen of dat onbetaalbaar is ligt aan het vermogen van KNHS maar ik snap ook best dat ze dat niet doen.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: per 01-04-2015 nieuwe regeling Juryvergoeding ..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:02

Even gekopieerd van de KNHS Facebook:
Citaat:
Als er gekozen wordt voor een vergoeding, dan mag er een reiskostenvergoeding plus uurvergoeding betaald worden, dit met een gezamenlijk maximum van 150 euro per maand en 1.500 euro per jaar.


Als ze dit nou gewoon erbij zetten op de site zelf, scheelt dat een hoop discussie. :')