Vraag aan juryleden over L2-proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martie

Vraag aan juryleden over L2-proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 09:48

Advies gevraagd over L2-proef: in proef 14 staat 'K-E-M van hand veranderen in middenstap'. Is dat het hele stuk middenstap of alleen E-M dus tijdens het van hand veranderen?

En bij het achterwaarts is het paard nog niet helemaal bevestigd. Als hij echt de achterhand eronder brengt bij het halthouden blokkeert hij soms als hij dan achterwaarts moet. Stel dat hij echt niet in beweging komt, je gaat 1 of 2 passen voorwaarts om hem 'eruit' te halen en doet het opnieuw, telt dit dat als onvoldoende op de uitvoering of als niet getoond en daarna opnieuw dus programmafout? Dit is natuurlijk dan nog minder punten.
Hij doet wel zijn best maar soms is hij het even kwijt :D

FriesWytske

Re: Vraag aan juryleden over L2-proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:52

Zoals ik het lees moet je gewoon vanaf K al middenstap laten zien tot de M.

Denk dat je dan wel een onvoldoende voor het achterwaarts krijgt, als je het zo doet. Je doet nl. niet wat er in de proef gevraagd wordt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:54

K-E-M Middenstap is K-E-M Middenstap. Dus van K via E naar M.

Achterwaarts is een leuke discussie. Als jij na het halthouden achterwaarts probeert en hij doet het niet en je rijdt weer naar voren, gaat nog een keer halthouden en probeert het dan opnieuw, dan doe je het onderdeel eigenlijk over. En juryleden mogen alleen de eerste keer beoordelen. Dus heel officieel genomen heb je gewoon een 0 of een 1 voor het achterwaarts als het niet lukt.

In de praktijk kan het voorkomen dat je voor het halthouden een 3 krijgt en dat het achterwaarts normaal beoordeeld wordt. Maar strikt genomen mag dit niet.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 10:06

Maar waarom staat er dan specifiek 'van hand veranderen' in middenstap? Dat geeft de indruk of de middenstap alleen over de korte diagonaal gevraagd wordt. Aan de andere kant: indien dat zo is, waarom wordt dan ook K-E genoemd? Lijkt meer begrijpend lezen zo. :D

Achterwaarts zal in beide gevallen onvoldoende zijn, ja :o (en terecht).
Maar eerste scenario biedt dus nog kans op iets meer punten dan het tweede.
Ik denk dat het in de praktijk ook zal afhangen van de opvatting van de individuele jury.
Maar goed, uiteindelijk is toch het streven zodanig te rijden dat de jury zich hier niet het hoofd over hoeft te breken. :P Ik hou gewoon van theoretische problemen, denk ik....

Fijn dat er juryleden willen meedenken!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:12

Omdat je eerst van K naar E rechtuit gaat. En dan pas van hand gaat veranderen. Maar toch het hele stuk middenstap moet laten zien.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:17

Misschien moet je er niet zo over nadenken en gewoon doen wat er staat, dus K-E-M van handveranderen in middenstap is van K t/m M middenstap en het handveranderen heeft alleen betrekking op de E-M lijn.

Wat betreft achterwaarts; is het de kunst dat je paard bij het halthouden in iedergeval met de voorste voeten naast elkaar staat en zijn balans verdeelt heeft over alle vier de benen, dus niet met één been op rust bijvoorbeeld.

Wanneer jij hem dan nageeflijk houdt en aan het been hebt moet deze zonder probleem achterwaarts gaan, maar dat is een gevoel wat je moet ontwikkelen als ruiter zijnde, echter ben je nu bij dit onderdeel een compromis aan het sluiten door eerst vooruit te gaan wanneer jezelf gaat twijfelen of het wel gaat lukken, en dat is niet correct.

Duidelijk zijn naar je paard toe, halt is halt op vier benen, achterwaarts is achterwaarts ZONDER eerst voorwaarts te gaan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:19

Paddenpad schreef:
Misschien moet je er niet zo over nadenken en gewoon doen wat er staat, dus K-E-M van handveranderen in middenstap is van K t/m M middenstap en het handveranderen heeft alleen betrekking op de K-E lijn.

Wat betreft achterwaarts; is het de kunst dat je paard bij het halthouden in iedergeval met de voorste voeten naast elkaar staat en zijn balans verdeelt heeft over alle vier de benen, dus niet met één been op rust bijvoorbeeld.

Wanneer jij hem dan nageeflijk houdt en aan het been hebt moet deze zonder probleem achterwaarts gaan, maar dat is een gevoel wat je moet ontwikkelen als ruiter zijnde, echter ben je nu bij dit onderdeel een compromis aan het sluiten door eerst vooruit te gaan wanneer jezelf gaat twijfelen of het wel gaat lukken, en dat is niet correct.

Duidelijk zijn naar je paard toe, halt is halt op vier benen, achterwaarts is achterwaarts ZONDER eerst voorwaarts te gaan.

K - E is gewoon rechtuit. E - M is van hand veranderen.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:22

Zag de typefout heb het al aangepast nadat ik het teruggelezen had maar je was me voor :D

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 10:23

OK, duidelijk. Dank je wel.
De tekst moet natuurlijk wel binnen de ruimte van het proevenboekje blijven passen. :)

Paddenpad: Hij staat wel op vier benen maar de achterbenen stonden gewoonlijk niet naast elkaar. Tegenwoordig trekt hij steeds vaker toch zijn achterbeen bij maar dat voelt natuurlijk toch anders. En je hebt helemaal gelijk, als hij het ineens even moeilijk vindt komt er spanning in de aanleuning en van daaruit komt dan het probleem om met ontspanning het achterwaarts in te zetten.
We moeten hier gewoon op blijven oefenen zodat het een gewoonte wordt en geen spanning geeft. De ruiter moet het heel goed voorbereiden.
In de training gaan we gewoon weer voorwaarts en proberen het op een ander punt opnieuw.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:23

Martie schreef:
Maar waarom staat er dan specifiek 'van hand veranderen' in middenstap? !

Wrs is dat omdat "van hand veranderen" in de knhs-proeven altijd over X gaat, nu wordt er via een soort van gebroken lijn van hand veranderd. Kwestie van duidelijk maken wat gevraagd wordt.

Wb je achterwaarts, dit wordt niet als vergissing bestraft maar zoals Suzanne al schreef wordt alleen de eerste uitvoering beoordeeld. Vaak zie je niet of de ruiter express naar voren rijdt of dat het paard de beenhulp verkeerd interpreteert dus dan beoordeel je dus alles in een keer. Is soms ook voor een jurylid iets om te overwegen hoe dit te beoordelen ...

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:30

Martie schreef:
OK, duidelijk. Dank je wel.
De tekst moet natuurlijk wel binnen de ruimte van het proevenboekje blijven passen. :)

Paddenpad: Hij staat wel op vier benen maar de achterbenen stonden gewoonlijk niet naast elkaar. Tegenwoordig trekt hij steeds vaker toch zijn achterbeen bij maar dat voelt natuurlijk toch anders. En je hebt helemaal gelijk, als hij het ineens even moeilijk vindt komt er spanning in de aanleuning en van daaruit komt dan het probleem om met ontspanning het achterwaarts in te zetten.
We moeten hier gewoon op blijven oefenen zodat het een gewoonte wordt en geen spanning geeft. De ruiter moet het heel goed voorbereiden.
In de training gaan we gewoon weer voorwaarts en proberen het op een ander punt opnieuw.

Wat helpt in de training is om even een paar keer iemand erbij te vragen die hem wanneer hij op dat moment blokkeert even op de borst naar achteren tikt met het zweepje zonder eerst naar voren te gaan en hij door de blokkade moet breken, wanneer hij dat een paar keer gedaan heeft zal het al een stuk beter gaan.

Zelf je handen op je plaats houden en niet terugtrekken, maar alleen je onderbenen naar achter verleggen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:34

Paddenpad schreef:
Zelf je handen op je plaats houden en niet terugtrekken, maar alleen je onderbenen naar achter verleggen.

ooohhww leer ze het aub zo niet aan, zo lelijk :o gewoon je benen op de plaats houden!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:36

Tja, ik heb het ook zo geleerd Listiglistje. En heb daar ook nog nooit commentaar op gehad van een jury. Het is me zelfs zo geleerd door een jury. Vertel jij dan eens hoe het wel moet.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:43

Niet in de zin van benen achter in de liezen gooien natuurlijk Listiglistje, maar zeker niet gewoon je benen op de plaats houden, of rijd jij alleen op de hand.

Wanneer je je onderbenen twee centimeter verlegt ziet niemand hoor als je dat tactisch doet voor enkele seconden en dan weer voorwaarts, het is alleen om een hulp aan te geven bij het paard van wat je aan hem vraagt te doen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:44

Paddenpad schreef:
Niet in de zin van benen achter in de liezen gooien natuurlijk Listiglistje, maar zeker niet gewoon je benen op de plaats houden, of rijd jij alleen op de hand.

Wanneer je je onderbenen twee centimeter verlegt ziet niemand hoor als je dat tactisch doet voor enkele seconden en dan weer voorwaarts, het is alleen om een hulp aan te geven bij het paard van wat je aan hem vraagt te doen.

Inderdaad, zo doe ik het ook. De benen een paar cm. naar achteren leggen voor het achterwaarts.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:50

paard snapt ook druk op de plek zelf hoor, daarvoor hoeven je benen niet naar achteren ;)
bekken naar voor kantelen en gewoon been/druk geven, blijf je zelf ook mooi zitten ipv achterlijk de onderbenen naar achteren.

Ik heb het idd ook altijd geleerd met benen naar achteren, tot ik bij de betere (subtop)ruiters/instructeurs ging lessen.
Eigen instructrice zei wat doe je nu :? die vind het ook echt lelijk, dus meteen afgeleerd..... nu krijg ik altijd 7,8 of zelfs 9 voor mijn aw (onze specialiteit :D )
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 12-10-14 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:52

Tja FriesWytske, anders doe ik het al 30 jaar verkeerd, maar toch werkt het, maar sta open voor een nieuwe methode hoor Listiglistje, nooit te oud om te leren, dus als jij denkt dat jou methoden beter werkt en vriendelijker is, dan kunnen TS en mede forumgenoten hier nog wat van opsteken.

Dus gooi hem erin zou ik zeggen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:53

Paddenpad schreef:
Tja FriesWytske, anders doe ik het al 30 jaar verkeerd, maar toch werkt het, maar sta open voor een nieuwe methode hoor Listiglistje, nooit te oud om te leren, dus als jij denkt dat jou methoden beter werkt en vriendelijker is, dan kunnen TS en mede forumgenoten hier nog wat van opsteken.

Dus gooi hem erin zou ik zeggen.

Nou beter en vriendelijker wil ik niet beweren :+ wel mooier voor het oog ;) zie mijn voorgaande post

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:57

Tijdens de jurycursus kregen degene die benen naar achteren legde ook commentaar van degene die cursus gaf, mocht absoluut niet.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:57

Waar ik me over verbaas is dat jij dus wilt zeggen dat wanneer je je benen wat naar achter verlegt niet meer mooi zou kunnen blijven zitten, dat wil dus zeggen dat je geen onafhankelijke zit hebt in mijn ogen.

En ook de bewering dat alle Subtop ruiters hetzelfde rijden of lesgeven, dat is dus ook niet zo.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:03

Paddenpad schreef:
Waar ik me over verbaas is dat jij dus wilt zeggen dat wanneer je je benen wat naar achter verlegt niet niet meer mooi zou kunnen blijven zitten, dat wil dus zeggen dat je geen onafhankelijke zit hebt in mijn ogen.

En ook de bewering dat alle Subtop ruiters hetzelfde rijden of lesgeven, dat is dus ook niet zo.

:roll: ben je altijd zo mierenneukerig op de letter, ik hoop dat je in in het echte leven niet zo bent :Y)
je leest maar wat je wil lezen en je maakt van mijn zit maar wat je wil...

Precies dat Asjemenou, dat het tig jaren zo geleerd wordt door veel intructeurs, betekend niet dat het niet anders kan.

Ik heb het btw ook geleerd met benen naar achter :+ toen wist ik nog niet beter...

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:13

Hoe ik in het "echte" leven ben staat hier niet ter discussie, mijn gaat het erom dat niet alles zwart- wit is en er ook nog een heel groot grijs gebied is waaruit iedereen zijn ding kan halen wat voor hem haar werkt.

Het ene paard is het andere niet en de ene ruiter wordt de andere niet, en ik zal tegen een aantal Top instructeurs zeggen dat ze hun lesgeld maar moeten terughalen want ze doen het niet op de goede en enige juiste manier van Listiglistje op bokt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:18

Paddenpad schreef:
Het ene paard is het andere niet en de ene ruiter wordt de andere niet, en ik zal tegen een aantal Top instructeurs zeggen dat ze hun lesgeld maar moeten terughalen want ze doen het niet op de goede en enige juiste manier van Listiglistje op bokt.

En weer een zure reactie :o fijn hoor...en ja dat beweer ik ook echt :+ please get a life...

Ik kreeg trouwens deze zomer de complimenten van Jo Willems voor mijn aw, hij zei je ziet bij jou geen hulp tijdens aw en paard gaat super aw!
Hij glunderde er helemaal bij, nou das toch een mooi compliment van zo'n man :)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 11:22

Hoho dames, rustig! Ik vind de discussie erg interessant en laten we maar zeggen dat er meerdere wegen naar Rome kunnen leiden. Laat iedereen zijn eigen weg kiezen.

Aan de hand helpen doen we ook, zo hebben we hem ook aangeleerd. Het stond al in de planning om dat volgende keer maar weer eens te herhalen, lijkt me wel nodig want gisteren had hij dus weer even een probleempje hier. ;) Aan de hand oefen ik het ook soms tussendoor.

Het is een sensibel paard dat snel onzeker wordt als hij denkt dat hij het niet goed doet en dan in de stress kan schieten. Gewoon weer even stapje terug doen (nou ja, ik bedoelde dat eigenlijk figuurlijk...) en vanuit rust weer een paar keer herhalen. Het ging een tijd best goed maar nu hij steeds meer bij elkaar gaat lopen is hij soms weer even zoekende wat hij met zijn lichaam aan moet. Komt wel goed.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:02

KEM is het hele stuk. Maar dat was al duidelijk.
En het achterwaarts gaan zal per jur misschien anders beoordeeld worden. Wat jij hier beschrijft is feitelijk 2x de oefening doen.
2x dezelfde volte draaien in een proef zal een -2 opleveren.
2x aanspringen in de galop (omdat de eerste keer bijv. verkeerde galop was) kan dan weer wel
2x proberen om achteruit te gaan is iets wat op dat moment bekeken moet worden. Ik heb paarden gezien die in de staak gingen. En na 10 seconden proberen ging de ruiter dan toch maar voorwaarts zonder een pas achteruit te zijn gegaan. Dan heb je gewoon een zware onvoldoende. Ik denk dat het er ook aan ligt hoe lang je stil staat de eerste keer? Anders zou een jury ook nog kunnen zeggen dat het paard niet stil stond en daarvoor weer punten aftrek geven.