Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 12:58

Bedankt voor je reactie, ga het eens uitproberen!

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:11

Werk met materiaal! vooral wanneer het wat jongere kinderen betreft (<14), Zo ben ik het laatste jaar vele bezig geweest met stelling en buiging erin te krijgen. Dat begon op de middellijn te "dansen" , durven je hand opzij te doen met een contactteugel zonder te trekken (links, rechts, links etc. paard moet recht blijven), vervolgens balken in de hoeken bij die balken stelling vragen.
Opgegeven moment kruisje maken van 8 balken en dan stelling/buiging om in andere ingang te komen. Zodoende ben je eigenlijk elke les met hetzelfde bezig maar doen zij voor hun gevoel iets "nieuws"

Laatst ook ruiterfitness van te voren gedaan. Vonden de meesten ook wel leuk, vooral het stukje naast het paard rennen (vooral omdat veel ook niet snapten hoe zij met hun positie invloed hadden op het paard, of überhaupt de teugels niet goed vast hadden om een paard mee te nemen, wist ik dat van te voren had ik hier ook een mooie les van kunnen maken ;) ) vervolgens kun je ook zitoefeningen op het paard doen, buikspieren trainen e.d. *D Het gekreun is fantastisch om aan te horen :o

Bij de kinderlesjes kun je toverwoorden gebruiken, of cijfers laten rijden (ieder een eigen), Kunnen de pony's achter elkaar aan, bewegingsliedjes op het paard (in de trant van hoofd, schouders, knie etc. pizzahut... lief klein konijntje...)

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 15:56

Leuke tips!

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:50

Ik moet nu "noodgedwongen" lesgeven in de bak met echte beginnertjes... Zolang het nog licht was gingen we gewoon het bos in waarbij ik vaak lopend mee ga of als ze wel zelf kunnen draven rustig te paard. Mijn paarden zijn dan ook in het bos makkelijker te rijden dan in de bak (in de bak moet je toch wat actiever en duidelijk rijden)... Nu verplicht in de bak wordt het vaak een zooitje en zijn we vooral bezig te zorgen dat iedereen zijn/haar pony over de hoefslag kan rondsturen zonder steeds in het midden stilstaand te belanden. Met sommigen gaat het best redelijk en komen ze trots van de pony als er dan toch van alles gelukt (in de zin van stuurbaar ronddraven en een keer oversteken of van hand veranderen). Maar met anderen ben ik regelmatig mijn motivatie kwijt. Het lijkt wel of kinderen het tegenwoordig wel makkelijk vinden om op een paard te zitten en denken dat alles vanzelf gaat. Kleine 10 jaar geleden leerden ze binnen 10 lessen toch best netjes sturen en voorwaarts rijden en die hebben inmiddels allemaal eigen paarden of bijrijdpaarden. Ik mis het echte dressuurmatig lesgeven eigenlijk wel... Ben nu alleen maar bezig te helpen voorwaarts houden, richting geven en afremmen met een menzweep :-( (ook qua veiligheid heb ik ogen en oren rondom mijn hele hoofd zitten en ben ik na 1 uurtje lesgeven mentaal behoorlijk moe)... Als ik 1 kind even wat uitleg staat de rest op een kluitje in het midden... Meest vervelende is nog wel dat daardoor mijn paarden aan elkaar zijn gaan plakken en het dus steeds moeilijker wordt om de kinderen zelfstandig te laten "sturen"... Ik heb al hele kleine groepjes van 4 à 5 kinderen bij elkaar. Zal straks eens wat pionnen plaatsen en weer een poging doen ze actief te houden... Maar iemand nog tips om ook bij de kinderen en pony's meer motivatie te krijgen?

Ik zou ze graag willen leren door te draven om aan ontspanning, gelijkmatig tempo en meer rechtgerichtheid te werken (evenals houding/zit en balans van de ruiters)... Nu mag ik al blij zijn als ze 1 rondje hoefslag kunnen draven achter elkaar... Als er iets ervarener ruiters op diezelfde pony's zitten zijn de pony's gewoon braaf! Lijkt wel of de kinderen van tegenwoordig denken dat het toch niet gaat lukken en dus die gedachte projecteren op de pony's...

Susan88

Berichten: 456
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:08

Wij doen ook wel eens carrousel met dressuur oefeningen en ook wisselen we af met de ene les de volle aandacht op het wijken en rechtrichten of je zit of schouderbinnenwaarts of buiging en stelling zodat je dat kan toepassen met het nageefelijkheid en ontspannen rijden. Het stuk waarbij we de volle aandacht aan iets besteden is ongeveer 20 minuten na het losrijden en het werken naar nageefelijkheid en ontspanning. Daarna mag je nog galopperen als dat niet ten koste gaat van je opgebouwde ontspanning.
Ook springen we ongeveer eens per zes weken en gaan we in de zomer naar buiten.

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:19

Mujannah schreef:
Ik moet nu "noodgedwongen" lesgeven in de bak met echte beginnertjes... Zolang het nog licht was gingen we gewoon het bos in waarbij ik vaak lopend mee ga of als ze wel zelf kunnen draven rustig te paard. Mijn paarden zijn dan ook in het bos makkelijker te rijden dan in de bak (in de bak moet je toch wat actiever en duidelijk rijden)... Nu verplicht in de bak wordt het vaak een zooitje en zijn we vooral bezig te zorgen dat iedereen zijn/haar pony over de hoefslag kan rondsturen zonder steeds in het midden stilstaand te belanden. Met sommigen gaat het best redelijk en komen ze trots van de pony als er dan toch van alles gelukt (in de zin van stuurbaar ronddraven en een keer oversteken of van hand veranderen). Maar met anderen ben ik regelmatig mijn motivatie kwijt. Het lijkt wel of kinderen het tegenwoordig wel makkelijk vinden om op een paard te zitten en denken dat alles vanzelf gaat. Kleine 10 jaar geleden leerden ze binnen 10 lessen toch best netjes sturen en voorwaarts rijden en die hebben inmiddels allemaal eigen paarden of bijrijdpaarden. Ik mis het echte dressuurmatig lesgeven eigenlijk wel... Ben nu alleen maar bezig te helpen voorwaarts houden, richting geven en afremmen met een menzweep :-( (ook qua veiligheid heb ik ogen en oren rondom mijn hele hoofd zitten en ben ik na 1 uurtje lesgeven mentaal behoorlijk moe)... Als ik 1 kind even wat uitleg staat de rest op een kluitje in het midden... Meest vervelende is nog wel dat daardoor mijn paarden aan elkaar zijn gaan plakken en het dus steeds moeilijker wordt om de kinderen zelfstandig te laten "sturen"... Ik heb al hele kleine groepjes van 4 à 5 kinderen bij elkaar. Zal straks eens wat pionnen plaatsen en weer een poging doen ze actief te houden... Maar iemand nog tips om ook bij de kinderen en pony's meer motivatie te krijgen?

Ik zou ze graag willen leren door te draven om aan ontspanning, gelijkmatig tempo en meer rechtgerichtheid te werken (evenals houding/zit en balans van de ruiters)... Nu mag ik al blij zijn als ze 1 rondje hoefslag kunnen draven achter elkaar... Als er iets ervarener ruiters op diezelfde pony's zitten zijn de pony's gewoon braaf! Lijkt wel of de kinderen van tegenwoordig denken dat het toch niet gaat lukken en dus die gedachte projecteren op de pony's...



Volgens mij zijn de kinderen ook veranderd. Alles moet ook meteen lukken anders ligt het aan het paard. Nu dus steeds bezig met hele kleine stapjes die wel direct zouden moeten lukken. Hoefde vroeger niet zo precies (let op ik geef nog maar 8 jaar les :') ) Kinderen zijn ook een stuk onzekerder geworden.

Wat je kunt proberen is eerst alles maar door te laten draven, dan maar achter elkaar. Kinderen voelen zich waarschijnlijk nog niet zo "sterk" op de pony. Veel balans en ritme zien te krijgen. Verder ga ik dan heel snel met toverwoorden werken. kind 1 terug naar stap/halt, dan kind 2 etc. tegelijk wegstappen en ruimte proberen te houden. En steeds maar opnieuw proberen :P .
Verder wat ik al eerder zei: cijfers rijden. 6 of 8 is redelijk makkelijk, kind word duidelijker in het sturen en pony's hebben geen houvast aan andere pony omdat die totaal ergens anders rijdt.
Soms doen we raden welk cijfer een ander heeft gereden (start/stop zeggen). Zelfde kun je doen met woorden rijden. Woorden maken van de letters van de bak en dan mogen ze de andere letters niet raken.
En vooral pionnetjes of balkjes neerleggen in de hoeken, scheelt alweer een kleine beetje met afstand.
succes

EJuniorJoost
Berichten: 1640
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:30

wat ik wel deed is:
in draf maar kan ook in stap en galop
2 x zitten en 2 x staan of zeggen DOORZITTEN! en dan na ineens VERLICHTE ZIT! en dat afwisselen ze vonden het altijd heel leuk en het is super goed voor hun evenwicht. ook in galop kun je in de verlichte zit dus dan kan het ook en voor de alles kleinste kan het ook in stap

Anoniem

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:34

Ik volg even! Komen hele leuke ideeën voorbij.
Wij rijden altijd carrousel, en doen ook vaak aan horseball. Is alleen wel leuker als je met de wat 'oudere' mensen rijd. :)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:52

Leuke oefeningen hier! Ik doe ze allemaal al, behalve het spelletje 'schipper mag ik over varen'. Ga ik snel eens doen :D

Ik heb er ook nog eentje: Je gaat onder de X staan en je legt uit dat als je 1 vinger opsteekt dat ze moeten stappen. Tweede vinger erbij is draven en een derde vinger galopperen. Alle 5 je vingers is halthouden. Vinden ze super om te doen :D
Voor de gevorderde tieners doe ik m'n andere hand erbij: 1 vinger is verzameld, 2 vingers is arbeids, 3 is midden, 4 is uitgestrekt en 5 is vierkant (voor het halthouden). Opperste concentratie :))

Ze één voor één bij je roepen om de anderen les te geven werkt ook als een tierelier. Ze leren daarvan niet alleen goed kijken, uitleggen en wat het ideaal plaatje is en hoe je daar naartoe werkt, maar de rest gaat ook uiterst netjes rijden :+

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 20:00

Leuk, nog meer tips! Bedankt voor de inbreng, en vooral zo doorgaan met zijn allen, dan wordt dit topic een inspiratiebron voor iedereen die het even niet meer weet voor wat betreft het afwisselend lesgeven aan manegeruiters!

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:25

Nou ja, nadat ik hier had geschreven dat ik het wel lastig vond net toch best een aardige les gegeven! Heb pionnen gezet op de E-B lijn: 2 kleine aan beide kanten van de X en tussen X en E een grotere en tussen X en B een grotere. Nu kennen ze de gebroken lijn en gebroken lijn 5 meter in stap en draf :-). De oudste die ik nu had reed op haar vaste pony en vloog vorige week nog bokkend kris kras door de bak. Vorige week bleef ze goed doorzetten en ondanks het bokken bleef ze goed richting bepalen. Vandaag bokte hij bijna niet meer en heb ik haar veel kunnen leren over lengtebuiging, het goed rijden van de wendingen en verkorten en verlengen van de passen. Was echt leuk om te zien dat het kwartje bij allebij viel! Pony kreeg mooi meer achterhand-gebruik. De andere meiden plakten nu ook minder aan elkaar, omdat ze allemaal bezig waren met de gebroken lijn oefenen linksom, rechtsom en in stap en draf met aan het eind van de les nog een galopje.

Naja, dit geeft weer even hoop voor de toekomst :-).

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 20:45

Klinkt goed Mujannah!

c_esther

Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: overijssel

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:54

Wat leuk! ik volg even!:)

TouchAndGo
Berichten: 1608
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:54

Ik laat mijn leerlingen (kinderen+volwassenen) vaak op beide lange zijdes een gebroken lijn rijden met op X een volte naar B of E. Ik doe dit regelmatig met groepen van 8 of 9 personen, soms word het een chaos maar dan probeer ik ze juist uit te leggen dat je hier dus ook van leert om voor je uit te blijven kijken en om je heen blijft kijken + dat het dus belangrijk is dat ze voor zichzelf een route uitstippelen en deze dan ook in z'n geheel afmaken, oftewel consequent sturen.

Ook laat ik de volwassen ruiters, het paard opzij zetten op de lange zijde. Vaak laat je de leerlingen wijken vanaf A of C, vaak lopen de paarden dan alleen maar een beetje scheef naar de hoefslag. De ruiters krijgen zo nooit het gevoel hoe het paard moet gaan scharen, (voor hun gevoel zijn ze dan al aan het wijken) . Maar wanneer je de ruiters laat stappen en ze vraagt om op de lange zijde eens de zelfde hulpen te geven als bij het wijken, kunnen ze echt voelen hoe je het paard opzij zet. Hierbij kun je in de stap een beetje helpen, door zachtjes tegen de achterhand te duwen zodat het paard daadwerkelijk overstapt. Dit gebeurt trouwens zonder trek werk daar hou ik niet van. Dit moet echt in alle rust en daar trek ik gerust 10/15 minuten voor uit.

Voor jou gevoel gebeurt er niet veel omdat deze oefening in stap is, maar mijn ervaring is dat de ruiter echt het gevoel krijgt dat ie heel hard aan het werk is.

Ik laat ze ook in stap stelling vragen op de lange zijde en na een paar keer vraag ik of ze het schouder iets van de hoefslag kunnen zetten zodat ze de paarden iets schoudervoor krijgen.

Nog een paar oefeningen:
- groep verdelen in 2 groepen, beide op de volte bij A en C daarna meerdere keren volte laten sluiten en openen.
- lange zijde tussen K-E middengalop/middendraf en tussen E-H verzameldegalop/verzamelde draf en omgekeerd (vraag de ruiters eens om echt langzaam te galopperen of te draven, wanneer ze uit de gang vallen leg je ze uit dat deze oefening bedoeld is om te leren dat voor te zijn, dus dat ze op tijd hun onderbeen weer aan leggen)
- Galopperen daarna halthouden op A-C lijn, achterwaarts en zonder halt te houden weer weg galopperen. Paar keer achter elkaar laten doen en zelf laten variëren in overgangen, dus terug naar draf op A-C lijn, terug naar Stap op A-C lijn etc op zo te paarden scherper aan het been te krijgen.
- Op beide korte zijdes tempo
isselingen laten rijden.
- Grote groepen met kinderen bij A of C laten afwenden en dan bij A of C laten splitsen zodat de pony's niet achter elkaar aan blijven lopen.
-Voltes van 10 meter laten rijden tot aan de A-C lijn
-Vaak een stukje binnen hoefslag laten galopperen
-Op een grote volte vragen of ze ook stelling naar buiten kunnen rijden.
-Ene lange zijde stelling naar buiten andere lange zijde stelling naar binnen

Kinderen
-Slalom rijden, balkjes draven.
-Verlichte zit
-1 voet uit de beugel, daarna beide voeten uit beugel.

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:56

Ik deed ook regelmatig carroussel met fe kinderen. Vinden ze ook erg leuk. En ik verzon weleens een verhaaltje waarin de volgende dingen naar voren kwamen. :
Laag hangende takken: bukken
Harde wind: achterover hangen
Snelweg: tandje harder
Appels plukken: staan in de beugel en 1 hand in de lucht.

Of het liedje hoofd schouder knie en kont (van je paard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:57

Bij ons wordt er weleens een vierkant van balken gelegd (10 bij 10 meter ofzo).


Je draaft dan langs de rand van het vierkant, stopt net voor de hoek en zet het paard opzij, zonder dat hij weer gaat lopen. Vervolgens weer langs de volgende zijkant van het vierkant verder draven, en hetzelfde doen. Dit een tijdje herhalen.

Het werkt erg goed voor de beenhulpen, en het paard wordt er erg actief van!

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:39

Jippie, vanmiddag weer een leuk lesje gedraaid! Weer veel met de kids en pony's voor elkaar gekregen!!! Eindelijk begint okk dit groepje te leren de ruimte op te zoeken ipv plakken, hoefslag volgen, figgurtjes sturen (vandaag ook in dit groepje gebroken lijnen geoefend). En....de meest bange heeft zelfs gegaloppeerd en na de eerste gespannen sprongetjes vond ze het nog leuk ook en wilde meer!!! Verder 1 van de shetjes lekker dressuurmatig aan het werk gehad met rechtstellen, wenden met iets meer buiging, overgangen en ze ging spontaan nageeflijk lopen... Uiteraard was dit een meer ervaren en iets groter meisje om deze pony uit te proberen onder het zadel (we hebben haar net op oudere leeftijd beleerd voor de kar in tweespan en enkelspan). Nu vrijdag nog een groepje en hopen dat die ook beter gaat dan de afgelopen tijd... Mede door dit topic ben ik zelf ook wat fanatieker met dressuurmatig rijden in de bak :j /3

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 20:41

Dat is een mooie bijkomstigheid Mujannah, leuk dat je les goed ging met de kids.
Gebroken lijnen laat ik de kinderen al heel snel rijden, dat komt iedere les eigenlijk wel terug bij mij. Laat jij de kinderen 1 voor 1 galopperen of tegelijk?
En hoe groot was deze les?

cube
Berichten: 613
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Assen

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:52

Misschien nog een leuke bijdrage. Ik heb gehandicapten les gegeven en daar deed ik wel eens pionnen neerzetten voor een slalom en dan moesten ze een lepel in de hand houden met daarop een ei(nepeieren zijn het meest praktisch). En slalommen maar, denk dat kinderen dat ook wel leuk vinden, goed voor het sturen met 1 hand.

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:13

Odin, ik heb maximaal 6 kinderen in een groep, maar de laatste tijd groepjes van 4. Vandaag door een zieke maar 3 kids... Afhankelijk van de ervaring van de kinderen en het gedrag van de pony's galopperen ze tegelijk of om de beurt. En ook niet elk kind wil/kan galopperen, dus ik vraag het altijd. Als ze nog niet zoveel ervaring hebben moet ik helpen met galopperen (met de menzweep wijzen naar de achterhand is voldoende om ze op afstand in galop te krijgen). Mijn conditie is niet heel denderend, dus meestal gaan ze om de beurt, of de pony's moeten al achter elkaar aan willen ;-)... Maar vandaag was ik al trots dat ze even zelfstandig met een opdracht aan de gang konden...

JNFotografie

Berichten: 105
Geregistreerd: 03-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:38

inderdaad oefeningen met balkjes en pionnen.
Ook leuk zijn spelletjes als 1,2,3 rood lichtje of tikkertje.

Ook leuk is om een banaan op de cap te leggen, en ze dan naar de overkant van de bak te laten draven/stappen. Als de banaan eraf valt, dan ben je af.

Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:00

Ik geef momenteel ook les aan echte beginners, en vind dit zo nu en dan best lastig. Nu heb ik 1 jongen (jaar of 8) in de les, en die is hooggevoelig. Nu weet ik zelf niet precies wat dat inhoudt, maar wel dat hij altijd heel snel is afgeleid. Hij heeft heel veel plezier in het paardrijden, maar hij zit de hele les om zich heen te kijken. Het enige probleem met hem is dat hij niet kan lichtrijden, hij blijft steeds 2 of 3 keer zitten en gaat weer staan. Nu heb ik hem zaterdag priveles gegeven aan de longeerlijn. Hij moest met zijn ogen dicht en alleen naar het paard en mij luisteren. Kleine stukjes ging het lichtrijden goed, maar hij maakt de beweging nog vanuit zijn heupen en niet vanuit zijn knieen. Is er iemand met een goed idee hoe ik hem dit kan leren? Ik merk dat ik heel veel geduld nodig heb bij hem, maar misschien weet iemand een goede oefening?

Bedankt voor de leuke ideeen hier. Naar mijn mening leer je het paardrijden toch spelenderwijs!

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:20

Ik herken dat wel een beetje Independece... Ik geef wekelijks privéles aan zo'n soort jongetje.

Het is vooral van belang: heel veel herhalen, iedere les weer ermee aan de slag. Het is ook vaak een kwestie van kilometers maken merk ik. Je kunt af en toe oefeneningen doen, maar probeer niet de hele les erop te focussen. Soms laat ik ze ook tikkertje doen, of slalommen, of figuren rijden in draf. Juist om die kilometers te maken en het even lekker 'zelf uit te zoeken'. Daarna kun je het weer oppakken door te zeggen: zit, staan, zit, staan; in een bepaald ritme. Soms kun je dit ook in de oefeningen doen, zodat hij wordt herinnerd aan het ritme. Je kunt hem ook een liedje laten zingen, of zeggen 'doe nog sneller staan-zitten!', of andere motiverende dingen. Tenminste, als ik het zo lees, zouden dit dingen zijn die ik afwisselend zou inzetten.

xZiva_

Berichten: 3995
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:26

wij deden altijd vossenstaart, dus 1 iemand die een lintje oid in de achterkant van zn broek deed en dan moest je hem afpakken, of tikkertje oid. (niet zo handig als je trappende paarden hebt := )
carroussel rijden? (ook niet zo handig als je een trappend paard hebt, paard waar ik opzat heeft toen het meisje naast mij een blauw hoefijzervormige plek op dr been geslagen)
estafette?

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:28

Wat ook erg grappig is: Annemaria Koekoek, dan doe je namelijk als instructrice ook nog mee in het spel. :))