Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 15:15

Ik vraag me af wat de instructeurs die manegeruiters (jeugd) les geven allemaal voor leuke oefeningen en dingen doen om de lessen spannend en veelzijdig te houden, dus het zou leuk zijn als jullie dat in dit topic willen neerzetten, zodat ik en vast ook anderen die les geven hier misschien een aantal nieuwe ideeën opdoen voor tijdens de lessen.

Uppojono

Berichten: 3630
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:20

Interessant, ik lees mee.

Ik doe veel oefeningetjes met balken en pionnen. Twee balkjes neerleggen op +-25meter afstand en ze de passen tussen de balkjes laten tellen. Eerst verruimen en daarna juist terug laten komen. In de galop ook de galopsprongen tellen en dan een galopsprong meer en dan juist weer een minder. Met de pionnen zet ik ook geregeld een volte uit. En dan meerdere pionnen op 1 lijn, zodat ze de volte gelijkmatig kunnen verkleinen.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:26

Uppojono schreef:
Interessant, ik lees mee.

Ik doe veel oefeningetjes met balken en pionnen. Twee balkjes neerleggen op +-25meter afstand en ze de passen tussen de balkjes laten tellen. Eerst verruimen en daarna juist terug laten komen. In de galop ook de galopsprongen tellen en dan een galopsprong meer en dan juist weer een minder. Met de pionnen zet ik ook geregeld een volte uit. En dan meerdere pionnen op 1 lijn, zodat ze de volte gelijkmatig kunnen verkleinen.


jou oefening met die 2 balken doe ik ook. Iets een fijne oefening.

Verder maak ik met balken ook wel eens een soort hoek waar ze doorheen moeten, kijken hoe het sturen gaat. En ook weer achteruit terug bijvoorbeeld

Of 2 balken en dan het paard tussen de 2 balken stil zetten, en dan de afstand tussen de balken verkleinen. deze oefening kan in alle gangen.

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:33

Deze lees ik ook even mee... De hele zomerperiode lekker buiten gereden met de lessen, maar nu het eerder donker is moeten we wel weer in de bak... Ikzelf en mijn paarden vinden dat minder leuk...

Aan het eind van de les doe ik nog wel eens spelletjes... Met jonge kinderen "schipper mag ik overvaren". Daarbij staat er 1 aan de ene korte zijde en de anderen aan de andere kant. Degene die alleen staat mag zeggen hoe de groep bij haar mag komen (bv zonder beugels, achterstevoren, in welke gang, enz.). Met de oudere kids is het vaak tikkertje of ponyvoetbal... Dat gaat er dan vaak wel iets ruiger aan toe, maar wel veilig en de pony's vinden het ook leuk.

Verder wissel ik dressuurmatig rijden af met wat kleine sprongetjes of ander soort parcours.

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:51

Een beetje gymnastieken op het paard ( zonder beugels, tenen aan tikken, handen in de zij, handen op je rug, dameszit) of een soort estafette met gedeeltes waar de pony aan de hand moet worden meegenomen. ( balletje in een ton gooien, slalom met pionnen, zelf over een hindernisbalk lopen met de pony aan de hand en daarna weer opstappen enz...) Soms ook wel eens de eerste beginselen van voltige als alle leskindjes dat leuk vonden dan.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 18:13

Leuke tips al! Bedankt voor jullie reacties.
Het is leuk om van anderen te lezen wat er zoal gedaan wordt. Vooral bij kinderen is het belangrijk dat ze spelenderwijs handiger worden en dat je niet iedere keer hetzelfde doet. Dus ik denk dat we in een topic als dit best wat van elkaar kunnen leren.

Wat ik altijd leuk vind om te doen en de kinderen (vooral als ze het nog niet eerder gedaan hebben) ook, is het lichtrijden maar dan anders, in plaats van 1x sta, 1x zit vraag ik ze dan om 2 passen te blijven staan en dan 1x zitten. Dat valt nog niet mee als je dat niet gewend bent! Maar het leert ze hun balans te houden en zachtjes weer neer te komen en voor de pony's is het ook prettig. Je kunt dit ook afwisselen met 3x staan 1x zitten, of 1x staan 2x zitten enzovoort.

Rianne01
Berichten: 62
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:20

Wij doen in de les wel eens rondje stap, rondje draf, rondje galop. Zo snel mogelijk 1 rondje stappen, 1 rondje draven en 1 rondje galoppeeren. Bij de A, C, B en E staat dan iemand en dan mag je beginnen bij start(logisch XD) en als je dan langs de letter komt waar je begon mag je gaan draven en het rondje daarna galoppeeren. Na het rondje galoppeeren stilstaan bij de letter waar je begon, de snelste wint.

Regels:
Al ga je bijv. Draven voor je letter moet je een volte maken.
Afsnijden mag niet, behalve bij inhalen een klein stukje er om heen, dus niet te groot stuk.

Edit: ik hoop dat het duidelijk is...

P_Tries

Berichten: 5157
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Almere

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:25

Volgens mij noemen ze dat ook wel Tally-ho? Klopt dat Rianne?

Wij doen ipv de stoelendans een variatie daarop. Pionnen in het midden, dan gaat de muziek aan en als die uit gaat zo snel mogelijk naar een pion en daar je zweep in doen.
Verder doen we estafette.
Een buitenrit-simulatie :P
En verder anamaria koekoek.
Balkjes draven zonder handen aan de teugels.
Gymoefeningen op het paard.
Stopdans
Zwepenverstoppertje

Nou dat is een greep van onze makkelijke spelletjes :)

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:44

Zelf vond ik het altijd wel belangrijk om het een beetje paardvriendelijk te houden. In het enthousiasme monden spelletjes soms uit in ruk- en plukwerk....

Francii
Berichten: 296
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:49

Hoe gaat dat dan .. tikkertje te paard ?
Moet je elkaar dan met de zweep tikken of echt helemaal opzij hangen (of nog iets anders)?
Lijkt me wel leuk (:

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 20:19

Oreo schreef:
Zelf vond ik het altijd wel belangrijk om het een beetje paardvriendelijk te houden. In het enthousiasme monden spelletjes soms uit in ruk- en plukwerk....


Daar heb je een goed punt vind ik. Het blijft natuurlijk wel de bedoeling dat ze diervriendelijk om blijven gaan met de pony's.
De pony's die wij hebben lopen vinden elkaar ook niet allemaal even leuk, en 1 pony is snel angstig als een ander dier op haar af komt. Dan is tikkertje bijvoorbeeld niet een heel goed idee denk ik.

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:04

Met tikkertje tikken ze gewoon met de hand de ander aan op armen of benen (niet met de zweep en de instructeur moet erop toezien dat de paarden niet ruw worden behandeld in het heetst van de strijd)... Ze moeten dus best wel sturen en de paarden moeten elkaar goed kennen. Ze oefenen met dit spel hun balans, rijden met 1 hand, versnellen, terugnemen en snel wenden van het paard. Degene die getikt is is hem dan weer en er mag niet direct worden terug getikt naar dezelfde persoon, dus degene die hem eerst was heeft tijd om weg te komen.

Renske_W

Berichten: 13843
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:10

Ik heb ook graag veel afwisseling in mijn lessen.
De ene week is het gewoon dressuur, een andere keer wordt het sprongetje, meestal beginnend met grondbalken en daarna verhoogde cavaletti om door te gaan naar een klein sprongetje.
(in mijn les veel kinderen die net kunnen galoperen en het springen nog moeten leren)
Gymnastieken is bij de kinderen ook wel populair!
Wij zingen vaak hoofd, schouders, knie en teen.
Maar ook Oren, zadel, kont en staart (de paardenversie!) is erg leuk!
Dan hebben we nog 1,2,3,4
Bij 1, knieen omhoog
bij 2 neus tussen de knieen
bij 3 bovenlichaam weer recht
bij 4 benen weer lang.
De ene keer zeg je het heel snel, of ga je na 2 "even koffie halen".
Erg leuk om te doen!

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:43

Haha, 1-2-3-4...arme kindjes met buikjes en bovenbeentjes... Je zal ze maar vergeten terwijl je "even koffie gaat halen" :-D... Wel leuk topic, geeft me toch weer ideeën voor de baklessen in de winterperiode...

Renske_W

Berichten: 13843
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:46

Ga ook niet echt koffie halen natuurlijk! ;)
Blijf ten aller tijden in de bak, maar zeg soms wel als ze zo zitten, zo tijd voor een bakje koffie, of even naar de wc.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 15:57

Leuke tips Renske!

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:43

Ik negeer even de rode letters: ik zoek namelijk ook nog wel wat meer variatie in m'n lessen. Ik moet zeggen dat ik elke manege- en verenigingsles mijn uitsterste best doe om een nieuw element erin te brengen, dus ik hoop dat er hier nog wat meer tips komen! :)

Ik geef trouwens ongeveer 5 uur per week privéles aan jonge kinderen en beginnende volwassenen, en ongeveer 4 uur per week verenigings- en manegelessen aan gevorderde ruiters (kunnen al behoorlijk fijn paard nageeflijk rijden, kunnen stukje wijken, schouderbinnenwaarts, zijn vrij ver met hun F-proeven en KNHS wedstrijden).
Laatst bijgewerkt door Picassox op 26-11-13 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 11:44

Jammer hè, dat er niet meer gereageerd wordt, ik denk dat we met zijn allen die (manege)lessen geven heel veel aan elkaars tips zouden kunnen hebben. Dus ik hoop dat het omhoog schoppen wat jij nu gedaan hebt een nieuwe boost gaat geven aan dit topic. ;)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:45

Ja, via de zoekfunctie kwam ik in dit topic, vandaar! :)

Ik zal m'n Orunmappen nog eens doorkijken voor wat leuke oefeningen voor gevorderde ruiters.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:52

In mijn manegelessen (van beginnende kinderen tot gevorderde volwassenen) probeer ik meestal elementen met elkaar af te wisselen. Dus bijvoorbeeld cavaletti lopen om meer afdruk in de draf te krijgen, dresuurmatige controle tussen twee hindernissen, slalommen in galop of sprongen tellen tussen twee grondbalken. Het losrijden probeer ik ze steeds meer zelf te laten doen, natuurlijk met tips en opmerkingen maar wel op zo'n manier dat ik dat niet klassikaal hoef te begeleiden. Zelfs de kleintjes pakken dat nu leuk op en weten wanneer ze kunnen gaan draven en met hun figuren aan het werk moeten. Voor de grotere en gevordere ruiters neem ik spelenderwijs de zijgangen mee en besteed ik meer aandacht aan het gaan van het paard. Tempocontrole en een ontspannen, constante verbinding staan daarbij centraal.

Elke les probeer ik iets nieuws mee te nemen, dit hoeft niet zozeer een nieuwe oefening te zijn als wel een andere manier om een bekend probleem aan te pakken. We bouwen vaak in een paar weken naar een echte nieuwe oefening toe. Soms pak ik een of meerdere lessen echt heel bewust terug naar de basis en wil ik alle puntjes op de i hebben voordat we weer een stapje verder gaan. Ook leer ik de gevorderde ruiter hoe ze, naast een oefening uit te kunnen voeren, zelf aandacht kunnen besteden aan het verbeteren en echt trainingsgericht rijden van een paard.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:12

Wat ik vaak doe is simpele oefeningen moeilijker maken zoals een linksomkeert en een rechtsomkeert achterelkaar te rijden. En om nog moeilijker te maken een kleine volte maken bij de B / E.

In een gebroken lijn een kleine volte maken, deze kun je binnen de gebroken lijn rijden en buiten de gebroken lijn. Om het extra moeilijk te maken naar binnen en naar buiten.

Een zelf verzonnen figuur het wybertje, ja het snoepje. Je gaat van de A naar de B wenden. Van de B naar de C, van de C naar de E. En als laatste van de E weer naar de A.
Dit figuur kun je ook bij de B of de E starten, de wendingen bij de A en C zijn erg scherp en komt echt op de stuurmanskunsten aan.

Bij de slangevolte in de bogen een kleine volte rijden.

Tijdens de slangevolte overgangen rijden, voor de A/C terug naar stap. Na de A/C lijn weer in draf.
Op de A/C lijn halt houden, daarna weer aandraven.

Eerst een grote volte rijden bij bv de A en gelijk een kleine volte erachteraan rijden bij de A.
Of nog moeilijker een extra kleine volte bij in zetten bij de X.

Zo zie je dat je de simpele doorsnee figuren extra moeilijk en uitdagend kunt maken

Mirjam79

Berichten: 1713
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:21

Hier ook nog wel een leuke (bij mij ontstaan om het paard wat actiever te maken). Tussen elke letter die je voorbij komt een overgang maken: stap / draf / galop / halthouden / schijnovergang / middendraf / 'verzamelde' draf en idd in de figuren overgangen laten rijden. Bijvoorbeeld op de slangenvolte op de AC-lijn een (schijn)overgang rijden e.d.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 12:35

Leuke nieuwe tips!
Vraagje: hoe doen jullie dat soort oefeningen in een groep, dat is als je een combinatie of 8 of meer hebt rijden niet echt gemakkelijk te doen lijkt mij, een volte tijdens de gebroken lijn, of een volte in de slangenvolte?

Anoniem

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:37

Vroeger vond ik balkjes en pionnetjes echt de max. Ook lage sprongetjes waren hartstikke leuk.
Wat ook nog kan is in een grote driehoek 3 pionnen zetten en dan "barrleracen". Kan ook gewoon in draf namelijk :)

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Leuke oefeningen e.d. voor manegelessen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:54

Je kunt ze in hun eentje of met z'n tweeën laten rijden.
De rest rijd gewoon door op de hoefslag of een volte.
Zo kun je als instructrice alles goed begeleiden.